הטיסות הראשונות מעל צפון אירופה כבר המריאו לאחר חמישה ימי השבתה של כל המרחב האווירי עקב התפשטות האפר הוולקני בענן גדול מאיסלנד לכיוון אירופה כולה. שלוש טיסות יצאו מנמל התעופה סכיפהול של אמסטרדם לכיוון ניו-יורק, שאנגחאי ודובאי. התקווה היא כי מרבית טיסות הפנים באירופה יחזרו לפעולה סדירה כבר היום, יום שלישי. עם זאת רשת bbc מדווחת כי בבקרת התנועה האווירית בבריטניה טוענים שענן אפר וולקני חדש עשוי להתפרס שוב מאיסלנד לכל אירופה עקב הגברת הפעילות של הר הגעש. למרות ההודעות המוקדמות על חידוש הטיסות מעל שמי סקוטלנד, צפון אירלנד וצפון אנגליה, בקרת התנועה האווירית בבריטניה לא ממהרת להחזיר את הטיסות לפעולה. "המצב מדגים את הדינאמיות והשינויים המהירים בהם אנו עובדים", נאמר בהצהרה שפרסמו. לאור הדיווחים האחרונים, הודיעה חברת בריטיש איירווייז על כוונתה להחיות את התוכנית להחזרת הטיסות מנמל התעופה בלונדון כבר היום בערב. שרי התחבורה של אירופה קבעו מהם האזורים בהם לא ניתן יהיה כרגע לטוס, ומהם האזורים בהם תינתן האפשרות לשמיים פתוחים. שר התחבורה ההולנדי אמר כי ארצו תהיה החלוצה בתחום, אך הוא סייג דבריו ואמר שאם יהיו שינויים, והמצב יחמיר, הם ימשיכו את עניין עיכוב הטיסות. שוויץ, צפון איטליה, בלגיה ודנמרק יחזרו לפעילות חלקית כבר היום בבוקר, אך שמי גרמניה ופינלנד יישארו סגורים לפחות עד שעות הצהריים. שמי ספרד, אוסטריה, אסטוניה, הונגריה וטורקיה כבר נפתחו לטיסות. איגוד התחבורה האווירית הבינלאומית הכריזו על הכאוס ששרר באירופה- "מבוכה". הם פרסמו כי הפסדיהם מגיעים ל-1 מיליארד דולר בעקבות הימים בהם לא טסו מעל אירופה. למרות הכול, הם טוענים כי גם בעתיד בטחון האנשים יושם מעל שיקולי כדאיות כלכלית בעת החלטה על קרקוע מטוסים. מומחים טוענים כי הר הגעש שהתפרץ ביום רביעי, בפעם השנייה החודש, מעלה יותר קיטור ופחות אפר. בכיר מצבא ארצות הברית סיפר כי מטוס F-16 סובל מבעיות מנוע לאחר שטס דרך ענן האפר הוולקני. בחום הגבוה של מנוע המטוס, האפר עשוי להפוך לזכוכית מותכת ולקרוע את המנוע. ספרד, שכל טיסותיה חזרו לפעולה, החליטה שהיא תאשר לכל הנוסעים להשתמש בארצם כתחנת מעבר על מנת להניע את התחבורה האירופאית. שר המסחר האירופאי, קארל דה גוחט, אמר כי כלכלת אירופה כולה תסבול רבות אם השמיים האוויריים יישארו סגורים לאורך זמן.