מבקר המדינה פרסם אחר הצהריים דו"ח חמור, ממנו עולה כי מוכנותן של הרשויות המקומיות למצבי חירום לוקה בחסר, וכי הגורמים המופקדים על היערכות זאת מטעם הממשלה, פיקוד העורף, רח"ל ומשרד הפנים, כשלו אף הם. על פי הדו"ח, תוצאות התרגילים הלאומיים שמקיים פיקוד העורף יחד עם זרועות הממשלה השונות, "נקודת מפנה", מעלות כשלים רבים בתפקודן של הרשויות אשר מוכנותן לוקה בחסר. בין השאר מצא המבקר, כי חסרים מקלטים ציבוריים, מקלטים פרטיים, מקלטים במוסדות חינוך ומקלטים במוסדות ציבור, ובשל כך למאות אלפים מתושבי הרשויות האלה אין מקלטים לשעת חירום. כך בטמרה ובמג'ד אל-כרום אין מקלט באף אחד מעשרות גני הילדים, וגם באופקים רוב הגנים אינם ממוגנים. המבקר כתב כי מכיוון שהזמן קצר, המלאכה מרובה והמחדל מתמשך, על מקבלי ההחלטות לקבוע בהקדם האפשרי איזה גוף יהיה אחראי להכנתן של הרשויות המקומיות לעתות חירום, ובכלל זה לאשר את המשאבים והסמכויות הנדרשים לשם כך, על-מנת שתושבי הרשויות המקומיות לא יהיו פגיעים וחשופים לסכנה בכל עת חירום ממשית. ממשרד הפנים נמסר, כי "משרד הפנים רואה חשיבות רבה בשיפור מוכנותן של הרשויות המקומיות לעתות חירום. יחד עם זאת, מכלול ההוראות שנקבעו בחקיקה ובהחלטות ממשלה בעניין היערכות הרשויות המקומיות לעתות חירום, נקבעו על רקע תפיסה המשקפת את ההנחה כי הידע המקצועי והמשאבים לקביעת מכלול הדרישות לטיפול בתחום החירום מצויים בידי גורמי הביטחון, ולכן בידיהם החובה והיכולת המקצועית לוודא ביצוע ואכיפה. בפרט לאור החלטת הממשלה מדצמבר 2007 הקובעת כי רח"ל תתדרך את הציבור לקראת חירום, תנקוט בפעילות הסברה ותערוך אימונים ותרגילים משולבים עם כל הגורמים בעורף. לא בכדי סעיף 248 א לפקודת העיריות תוחם תפקידו של שר הפנים רק לאשר את תקציב הג"א ולא לנהל את מערך החירום. אשר על כן, יש להבהיר כי משרד הפנים אינו הגוף שעליו הוטלה החובה ולפיכך גם לא הוקנו לו הסמכויות הישירות הנגזרות ממנה, לפעול להכנת הרשויות המקומיות לשעת חירום. יתרה מכך, משרד הפנים אינו מוסמך לקבוע הנחיות ודרישות בנושא הכנת הרשויות המקומיות לשעת חירום ואינו אחראי לפיקוח ואכיפה של הנחיות אלו ככל שנקבעו ע"י הגורמים המוסמכים לכך על פי דין. עם זאת, סייע המשרד לאורך שנים למכלול הגורמים האמונים על הנושא וכן פעל לפרסום הנחיות שגובשו ע"י מכלול גורמים האמונים על הגנת העורף. יודגש כי הפעולות שננקטו ע"י המשרד, אין בהם כדי להקנות למשרד סמכויות ולהטיל עליו חובות, שכן אין להן כל עיגון בחקיקה ובוודאי שאין בהן, כדי להסיר את האחריות מהגופים אשר עליהם הוטלה אחריות זו על פי הדין".