ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום בהצעות חוק של ח"כ דב חנין וח"כ ליה שמטוב לעידוד תחבורה ציבורית. ההצעות, שנדונו במסגרת הכנתן לקריאה ראשונה, מבקשות להבטיח השתתפות פעילה של הממשלה והרשויות המקומיות במאמץ לעידוד תחבורה ציבורית בישראל. ח"כ חנין אמר בפתח הדיון כי ישנן שתי בעיות בסיסיות בתחבורה הציבורית, האחת היא שנושא הסמכויות בין משרד התחבורה לרשויות המקומיות אינו ברור והשנייה היא נושא התקציב. ח"כ חנין הסביר כי פועל יוצא של בעיית הסמכויות הוא חילופי האשמות בין משרד התחבורה לרשויות המקומיות. בהתייחס לנושא התקציב אמר ח"כ חנין כי ברור שהדבר עולה כסף. הוא הוסיף כי היה שמח להביא הצעת חוק שמביאה כסף לתחבורה הציבורית, אך מאחר והוא אינו יכול לעשות זאת המטרה היא לא להטיל עלויות נוספות על הרשויות המקומיות או על המדינה. רכז התחבורה באגף התקציבים באוצר, אריאל אבלין, סיפר לוועדה כי המשרד יצא בקול קורא לרשויות המקומיות הבינוניות, לבחירת עיר מודל לתחבורה בת קיימא. לדבריו, 18 עיריות ורשויות מקומיות מתמודדות בתחרות, במסגרתה הן מכינות תוכנית כוללת לנושא התחבורה. "המנצחת בתחרות תזכה למימון מלא של כרבע מיליארד שקל ליישום התוכנית", אמר אבלין. הוא הוסיף כי המנצחת גם תשמש מודל ל-17 הערים האחרות והוסיף: "אם יהיו פרויקטים נכונים נשמח לתקצב אותם בהתאם לזמינות התקציבים". אבלין הסביר כי "המניע היה למלא את המחסנים בתוכניות שמחכות לתקציבים – ולא להפך". ח"כ חנין ציין כי כיום החסם המשמעותי הוא שאין הסכמה על תוכניות ואין מנגנון שיודע לייצר תוכנית מוסכמת, והמטרה היא ליצור את המנגנון הזה. "זה מצב יוצא דופן שהאוצר אומר, ברמה העקרונית, שאם תהיה תוכנית מוסכמת הוא מוכן לשקול להשקיע כסף ליישומה". ח"כ יצחק וקנין, שעמד בראשות הישיבה, אמר כי אם האוצר לא יתקצב את התוכניות הצעת החוק תהפוך לאות מתה. סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הצטרפה לדברים ואמרה: "מה שיכריע את הצעת החוק הזו זה אם יימצא פתרון למימון, כי לא יהיה הרבה טעם בתוכניות שיהיו מוכנות אבל יעלו אבק".