הנוסעים בקווי האוטובוס של חברת 'אפיקים' במרחב השומרון סובלים מזה תקופה ממושכת מתופעה מטרידה ולעיתים אף מסוכנת: ריבוי הנוסעים הערבים שעברו להשתמש בקווי התחבורה של 'אפיקים' גורם לעומס רב בקווים , לצפיפות, לבעיות בטיחות וביטחון, ואף לפגיעות מילוליות ואלימות. כך עולה מעדויות נוסעים שהגיעו ל'בשבע'. חברת 'אפיקים', אשר זכתה במכרז להפעלת התחבורה הציבורית בשומרון, מפעילה כיום כ35 קווים המשרתים עשרות אלפי תושבים, תלמידים וסטודנטים בשומרון ובסביבותיו. לטענת הנוסעים, כאמור, ישנם עומס וצפיפות רבה באוטובוסים בעקבות שימוש של פועלים פלשתינים בקווים הללו. עוד נטען כי במקרים רבים האוטובוסים העמוסים בנוסעים ערבים אינם עוצרים כלל בתחנות ומותירים מאחור נוסעים יהודים. הללו נאלצים להמתין במשך שעות עד להגעת האוטובוס הבא. יצוין כי לפני כשלושה חודשים יצא משרד התחבורה בהכרזה כי יפעיל שני קווי אוטובוס חדשים המיועדים לפלשתינים, במטרה להפחית את נוכחותם בקווי האוטובוס היהודיים. במשרד התחבורה טענו כי "הקווים החדשים יפחיתו את העומס שנוצר באוטובוסים, ויתרמו לשיפור השירות לטובת הישראלים והפלשתינים כאחד". אולם בעקבות מחאה של ארגוני שמאל קיצוני באמצעי התקשורת בישראל ובעולם, שטענו לאפליה ולגזענות כלפי הפלשתינים, ביטל משרד התחבורה את הקווים האמורים והמצב שב לקדמותו. לאור זאת, תושבי השומרון נאלצים להמשיך ולהתמודד יום יום עם תחבורה ציבורית בעייתית, מסוכנת ומטרידה. "בושה, חשש וחוסר אונים" "בין הפועלים באוטובוסים יש גם שב"חים, ואף אחד לא בודק אותם לא בהלוך ולא בחזור. זה מסכן את החיים של כולנו", מתריע ישי גלעד, תושב השומרון שיזם עצומה לתביעה לשינוי המצב. על העצומה חתמו כבר קרוב לאלף איש. "זו מציאות מסוכנת ואנחנו מחויבים להשמיע קול זעקה. עיקר הבעיה היא בשעות הבוקר ואחר הצהריים, בהן הפועלים נוסעים וחוזרים מהעבודה. אזרחים עולים על האוטובוס ומרגישים מאוימים. נשים חשות שלא בנוח. לפעמים תיקים מתא המטען נעלמים, לעיתים האוטובוס עמוס לעייפה בפועלים ולא נשאר מקום לשבת. פניתי למשרד התחבורה בדרישה שיתערבו בנושא בהקדם, והם הפנו אותי למשרד הביטחון. הם זורקים אחריות מאחד לשני, והבעיה רק הולכת ומחמירה", מלין גלעד. "בזמנו הודיע משרד התחבורה שהוא עושה קווים נפרדים לפועלים. אני לא מבין למה להעלות את הפועלים על קווים ציבוריים ולא לעשות להם קווים משלהם, זה הרי לטובת שני הצדדים", תמה גלעד. אולגה, סטודנטית תושבת אריאל, נסעה עד לאחרונה בקו של חברת 'אפיקים' עד שהחליטה שהדבר מעל לכוחותיה. "מדובר במצב בלתי אפשרי. הרגשתי חסרת אונים לחלוטין, אבל לא הייתה לי ברירה אלא להמשיך ולהשתמש בהסעות, כי תחבורה ציבורית היא האופציה היחידה שיש לי כסטודנטית עובדת במדינת ישראל". אולגה מתארת התמודדות יומיומית עם "נסיעות מורטות עצבים", כהגדרתה. "מדי יום עמדתי בתחנת האוטובוס בפתח תקווה מוקפת ביותר ויותר פלשתינים. לפעמים עמדתי לבד בתחנה כאשר סביבי כארבעים פועלים. כל יום חששתי לחיי מבחינה ביטחונית", היא אומרת ומציינת כי חוותה אף הטרדות מצד הפועלים. "הוטרדתי מינית. הם בהו בי בלי בושה, נעצו מבטים וצחקקו ביניהם. אין לי מילים לתאר את ההרגשה המשפילה הזו. את תחושת המבוכה, הבושה, חוסר האונים והחשש להיפגע גם מבחינה פיזית. הנסיעות הביתה מהעבודה הפכו בשבילי לסיוט. כל יום הגעתי הביתה עם דמעות בעיניים. אמא שלי הייתה מתקשרת אליי כמה פעמים במהלך הנסיעה כדי לוודא שהכול בסדר איתי". אולגה מספרת על מקרה הטרדה שחוותה חברתה מאריאל ועל התנהגות בוטה של הנוסעים הפלשתינים. "אם בהתחלה הפועלים היו מיעוט באוטובוס והתנהגו בצניעות ובנימוס, כיום ההפך הוא הנכון. הם הרוב, ומתנהגים בהתאם, מה שמביא להטרדות של בחורות ישראליות ולביטויי אלימות מילולית". אולגה משחזרת כיצד באחת הנסיעות, כאשר נוכחה לגלות שהיא לבדה באוטובוס עמוס בפלשתינים, חששה לחייה ומיהרה לרדת מהאוטובוס. "צעקתי על הנהג כמו שבחיים לא צעקתי", היא אומרת. בניסיון לתקן את המצב פנתה אולגה לקב"ט העיר אריאל, לחברת 'אפיקים' ולמשטרת ישראל - אך ללא הועיל. "אמנם השוטר בתחנה היה מאוד נחמד ורשם את התלונה שלי, אבל לא יצא מזה כלום. הוא אפילו סיפר לי שלבת שלו הוא לא מרשה לעלות על האוטובוסים האלה. אף אחד לא רוצה להגיע למצב שבו יקרה אסון, אבל הכתובת על הקיר וכולם מתעלמים. הגיע הזמן שהרשויות ייקחו אחריות". במציאות הנוכחית, טוענת אולגה, תושבי ישראל משלמי המיסים מופלים לרעה. "הם עומדים בתחנות האוטובוס בחום, בקור, במשך שעות כאשר על פניהם חולפים אוטובוסים ולא עוצרים, כשמתוכם מציצות פניהם המאושרות של הפועלים הפלשתינים. הם מאושרים כי להם יש איך להגיע הביתה אחרי יום עבודה קשה, ולישראלים אין. תושבי אריאל מאבדים את מקומם באוטובוס ואת זכותם להגיע הביתה אחרי יום עבודה, לטובת תושבים אחרים, שאינם אזרחי ישראל", היא קובלת. "מקור הבעיה", מסבירה אולגה, "הוא שעל פי חוק כיום אין אפשרות למנוע מכל אדם ללא הבדל דת, גזע ומין להשתמש בתחבורה הציבורית. כך נוצר מצב שעולים לאוטובוס אנשים שהם לא אזרחי מדינת ישראל, לחלקם אין אפילו אישורי עבודה, וזאת על חשבון אזרחי המדינה. זו מציאות לא הגיונית והמחוקק חייב לתקן את זה ולתת מענה לאלפי תושבי השומרון", פונה אולגה לחברי הכנסת. גם מלכה וסרמן (24), תושבת השומרון וסטודנטית לתואר שני באוניברסיטת תל אביב, החליטה לא להשתמש יותר בתחבורה הציבורית בעקבות נסיעה טראומטית שחוותה. "ביום הרצח של אביתר בורובסקי הי"ד עליתי על האוטובוס בדרך חזרה הביתה מהלימודים, ונוכחתי לתדהמתי לגלות שאני נוסעת יחידה בין עשרות פועלים פלשתינים. זה היה מאוד מפחיד. באותו יום החלטתי שיותר בטוח לי לנסוע בטרמפים מאשר בתחבורה הציבורית. זו מציאות שלא מתקבלת על הדעת. הייתי מצפה ליותר פיקוח. לא ייתכן שאין שום בדיקה, שום ביקורת, שום כלום. לצערי מדובר בפצצה מתקתקת וכדאי שמישהו שם למעלה ייתן דעתו למצב", אומרת וסרמן. "צומת אריאל הפכה למפגע ביטחוני" במועצה המקומית שומרון מסכימים עם טענות התושבים ומציינים כי גורמים מטעמה מתריעים כבר תקופה ארוכה על הבעיה. יוסי דגן, סגן ראש המועצה, מדגיש כי מזה שנה פועלת המועצה בעניין זה מול משרד התחבורה, משרד הביטחון ופיקוד מרכז. "זו בעיה חמורה ומסוכנת ביותר. פלשתינים נוסעים בתחבורה הציבורית לאורך הצירים וממלאים את האוטובוסים, ובכך מונעים מתושבי השומרון להגיע ליעדם. יותר מזה, ידוע שאין שום נקודת בדיקה לאורך הציר וישנו חשש סביר שגם מי שאינו מורשה נוסע באוטובוסים האלו". בעיה חמורה נוספת שמעלה דגן היא נקודת ההורדה של הפועלים בצומת אריאל. "האוטובוסים מורידים אותם שם בהמוניהם והם ממתינים למוניות פלשתיניות, ולמעשה כמעט חוסמים את הצומת. ניתן חלילה לבצע שם חטיפה, פיגוע באין מפריע. צומת אריאל הפכה למפגע ביטחוני ובטיחותי וזה מחייב טיפול יסודי בהקדם". דגן מסכם באומרו: "משרד התחבורה קיבל מהמועצה נתונים הן בכתב והן בעל פה בנושאים הללו. הסוגיה מונחת לפתחו של משרד התחבורה לתיקון המעוות ויפה שעה אחת קודם. בשבוע הקרוב אנו אמורים להיפגש עם שר התחבורה ובעיה זו תוצף. לא ננוח ולא נשקוט עד לפתרון הבעיה לטובת תושבי השומרון". ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה מחויב על פי החוק להעלות לאוטובוס כל נוסע בתחומי יהודה ושומרון. נושא הביטחון באוטובוס, כמו בשאר התחומים, נמצא באחריות המשטרה והצבא. אנו בטוחים כי הנושא ידוע להם והם עושים ככל הניתן כדי להבטיח את ביטחון הישראלים באוטובוסים אלה". מחברת 'אפיקים' לא התקבלה תגובה עד למועד סגירת הגיליון.