
כלפי חוץ הכל היה נראה כרגיל, אבל מאחורי הקלעים עברה המעצבת ליאת קטיפה, בעלת המותג "סטודיו ליאת קטיפה", הליך משפטי מטלטל נפשית במטרה להוציא את הצדק לאור.
הכל התחיל בשנת 2017 כאשר עלה לרשת סרטון עם נפח "חדש". עברו דקות אחדות עד לרגע בו ליאת החלה לקבל מטח טלפונים לנייד האישי בהם מבקשים ממנה להיכנס לרשת החברתית "פייסבוק".
ליאת, שבדיוק הייתה באמצע נהיגה, לא הבינה על מה המהומה הגדולה, עצרה בצידי הדרך ואת אותם הרגעים היא כנראה לעולם לא תשכח. חשכו עיניה.
על גבי המסך היא פשוט ראתה כיצד היצירה שלה בין רגע נלקחה מידיה. בסרטון נראה מוצר המתחרה שהתברר כהעתק המוצר שלה, רק שהוא נמכר במחיר זול משמעותית, שלדבריה נמוך מעלות הייצור של הנפח שלה, באופן בלתי הגיוני.
מיותר לציין כי באותם רגעים ליאת חוותה משבר גדול, היא לא ידעה שזוהי רק תחילתה של מסכת ארוכה בה תצטרך להישאר איתנה ומלאת אמונה כמו שרק היא יודעת על מנת לשרוד את זה.
הולדתו של המוצר הראשון שלה נפח ה-VOLUME הייתה אישית מאוד. "נוצר מצב שלא הייתי יכולה להשתמש ב'נפח' (הבסיס של כיסוי הראש) או שהוא לא התאים במבנהו או שהוא לחץ לי על הראש עד כדי מצב שהגעתי לבית החולים ושם התגלה כי התנפח לי עצב בראש. כל מוצר שהיה בשוק לפני המוצר שלי היה בעל סקוצ'ים לא נוחים או כפתורים שהיו נופלים אחרי זמן קצר. לכן, החלטתי לחשוב על פיתרון שגם יאריך את חיי הנפח, לא יתרחב, יהיה איכותי ובעיקר נוח לכל אחת", היא מספרת.
לדבריה, "כך בעצם הגעתי לשימוש ברצועות. נכון שתמיד היו 'נפחים' בשוק, אבל אני המצאתי משהו חדשני שלא היה קיים בעבר".
זה אמנם כתוב בקצרה, אך התהליך היה ארוך ומורכב. מרגע המחשבה עד לעיצוב, לתפירה ולמוצר המוגמר עברו הרבה מים בנהר. יש לציין כי מוצרי הנפח הייחודיים בעלי פטנט עיצובי רשום.
בסופו של דבר המוצר יצא לאור וגרף מחמאות רבות וכמובן קהל רב של נשים שמצאו סוף סוף את שאהבה נפשן. המחמאות לא איחרו להגיע, והביקורות הטובות זרמו ללא סוף אודות הנפח שלראשונה נתן פתרון ומענה לכל אותן נשים שסבלו מכאב ראש, לחץ וקושי פיזי.
נחזור חזרה לאותו ערב מטלטל. ליאת פנתה לייצרניות החיקוי ונענתה שלא מדובר באותו מוצר וכי אין דמיון בין השניים. אחרי לבטים והתייעצויות החליטה בעצה משותפת עם בעלה לפנות לעורך הדין אלון נוריאלי ממשרד נוריאלי ושות' ולתבוע את עלבונה ונזקיה.

"התלבטנו בכל שלב כיצד לנהוג, כולל האם צריך ללכת כאן לדין תורה. התייעצנו עם גדולי הפוסקים ונהגנו על פי הוראותיהם. שמעתי לא מעט התקוממויות נגד הטענה שלי ואמרו: 'לכל אחת יש את המקום שלה ולא נכון לתבוע על דבר כזה'. הייתה לי עוגמת נפש מאוד מאוד גדולה והפסדים משמעותיים בגלל החיקוי ולמרות זאת החלטתי שלא לפרסם את הסיפור. מאחורי הקלעים המשפט הזה היה מאוד קשה".
קטיפה, שמחזיקה בעוקבות רבות ברשתות החברתיות המשיכה לשדר 'עסקים כרגיל' אבל מבפנים ההתמודדות הייתה קשה במיוחד.
"הלכנו לבית המשפט בלוד והגענו ממקום מאוד סבלני חרף עוגמת הנפש. נשלחנו לגישור ועורך הדין שלהם הגיש טענה שאנחנו צריכים להישפט במחוזי בנצרת והיא התקבלה. התלבטנו האם לערער. התייעצנו עם עורך הדין שלנו, אלון נוריאלי כי זה בעצם מצריך להתחיל את הכל מהתחלה. אמרתי לעצמי שזה ניסיון משמיים ויד ה' מעורבת כאן. אם הקב"ה החליט שצריך להתחיל מחדש, עם שופט חדש, במקום שמרוחק שעתיים לכל צד וכרוך בהפסדים, כך ייעשה. למרות הקושי אמרתי תודה לה', קיבלתי באהבה והמשכתי", היא מספרת.
לא סתם היא חושפת את סיפורה היום. לפני שנתיים, כתבה ליאת מכתב ב'זאת חנוכה' על פי סגולה עתיקה שעסק במשפט ובפגיעה שהוא פגע בה וביקשה מספר בקשות. כולן, אחת לאחת, התקיימו. "זו סוג של סגירת מעגל עבורי וברור לי שהקב"ה מכוון כאן את הכל במאה אחוזים".
התיק הגיע לכבוד השופט ערפאת טאהא בבית המשפט המחוזי בנצרת. כבר בדיון הראשון הוא אמר לעורך הדין של הנתבעות שיהיה לו קשה מאוד להוכיח ששני המוצרים אכן שונים זה מזה. בתום 3 שנים קטיפה זכתה במשפט ובפסק הדין שניתן לפני כשבוע הוציא השופט צו מניעה קבוע בו אסר על הנתבעות לייצר ולמכור את המוצר המפר.

הוא ציין בהחלטתו כי "השוואה בין שני המוצרים מראה כי קיים דמיון רב מאוד ביניהם עד כדי העתקה. בחינת שני המוצרים על סמך התמונות שלהם שצורפו לכתבי טענות הצדדים וכפי שהוצגו בפני פיזית במהלך ישיבת ההוכחות מלמדת, כי עסקינן בשני מוצרים זהים כמעט. המדובר באותו סוג בד (קטיפה), אותם צבעים (שילוב של מנומר וביז'), אותו נפח, אותו כיווץ באזור המצח, אותו רעיון של שתי רצועות קשירה המושחלות לתוך חור במטפחת עצמה. ההתרשמות הכוללת משני המוצרים כאשר האחד עומד לפני השני מלמדת כי מדובר באותו מוצר, בעיני המתבונן".
לדברי כבוד השופט, "נראה כי חזותם הכללית של שני המוצרים כן עלולה להטעות את הצרכן הסביר. הן הצדדים, הן העדים מטעמם והן בית המשפט התקשו להבדיל בין שני המוצרים כשהם עמדו זה לצד זה. על אחת וכמה וכמה דימיון זה עלול להטעות את האישה הדתייה שמעוניינת לרכוש את מרכולתה של התובעת ופונה לנתבעות מתוך סברה שהמוצר שהן מייצרות ומשווקות הוא מוצרה של התובעת...אלמנטים אסתטיים הנמצאים במוצר התובעת, הועתקו למוצר הנתבעות באופן העלול להטעות את קהל היעד.
למרות פסק הדין שנתן צו מניעה קבוע היה המשך של מכירת החיקויים, שנעצר ממש לאור פסיקה של בית המשפט בשבוע שעבר.
חשוב לציין כי המשפט לא עצר את היצירתיות והרצון לייצר עוד פתרונות לנשים דתיות. "כל מוצר חדש שאני מוציאה (כרגע שלושה במספר) אני מגבה אותו במדגם. האחד, שעליו היה המשפט הוא נפח ה VOLUME ומוצרים חדשים מאז כמו נפח בסיס לחצי כיסוי ראש הנקרא נפח TIARA ונפח ROYAL המתאים לקשירות נמוכות שאותו הוצאתי לאחרונה".
בסופו של דבר, ליאת מייחסת את כל מה שעברה לשני שיעורים חשובים מאוד באמונה. ועל כך היא מספרת לנו בכנות רבה:
"הראשון, ללכת תמיד עם האמת שלי ולזכור שהכל מאת ה'. אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם מכריזין עליו מלמעלה" (מסכת חולין ז). המשפט הזה הוא נר לרגליי. ברור וידוע לי שלא היה מתקיים כל התהליך הזה אם משמיים לא היו מכריזין על כך. אין דבר שקורה ללא השגחה וללא הכוונה של בורא עולם, ואני הרגשתי מרגע הראשון שהתחיל הכל שבורא עולם יד ביד איתי, מכוון אותי, שומר עלי, מחבק אותי ובעיקר- מאיר לי את הדרך. לאורך המשפט היו המון רגעים של אי ודאות, של פחדים וחששות, כל זה לא הפיל את רוחי, ידעתי שיש מי ששומר עלי.
''המסר השני שמאוד חשוב לי להעביר הלאה, ברוך השם כיום הדרישה לצניעות עולה ועולה ואני שמחה על כך מאוד, יש המון מעצבות בתחום ואני מאחלת לכל אחת מעומק ליבי שפע של ברכה והצלחה. יחד עם זאת חשוב לי לומר ולהדגיש, בואו נשמור על חדוות היצירה האישית של כל אחת. יש אימרה שאומרת "קנאת סופרים תרבה חכמה", אני בעד לקיחת השראה אחת מהשנייה, זה מבורך! בסופו של דבר אף אחת לא המציאה את הגלגל ולכולנו היכולת, כל אחת בדרכה, לקחת את זה למקום האישי שלה.
''ועל זה חשוב לי לתת את הדעת, יש לקיחת השראה ויש העתקה או במילים אחרות גזל. לקחת השראה, מצוין. בו בזמן נסי למצוא את הייחודיות שלך, את האמירה האישית שלך למוצר, מאחלת לכולם שפע של ברכה, פרנסה טובה והצלחה".