הרב חיים שטיינר
הרב חיים שטיינרצילום: אלירן אהרון

אחרי אישור רפורמת הכשרות שגרמה לסערה, החל שר הדתות מתן כהנא לקדם בימים האחרונים את מתווה הגיור. מהשבוע הבא יתמקדו באינטנסיביות במשרד לשירותי דת בקידום מתווה מסודר שבמסגרתו יתאפשר לרבני ערים להקים בתי דין לגיור.

"האני מאמין שלי גורס שיהודי זה מישהו שנולד לאם יהודייה או עבר גיור כהלכה, נקודה. אין דרך אחרת להיות יהודי בעיניי. מי שלא עובר גיור כהלכה לא יכול להיקרא יהודי על פי ההלכה, נקודה, סוף פסוק", כך התבטא בנושא השר מתן כהנא לפני כמה ימים בפגישה עם רבנים במשרד לשירותי דת, שתוכנה מתפרסם כאן לראשונה.

כהנא הסביר בפגישה מדוע הוא סובר שצריך להתאמץ לגייר את חצי מיליון "זרע ישראל" – אזרחים שהגיעו לישראל מכוח חוק השבות אך לא נחשבים ליהודים על פי ההלכה – שנמצאים כיום במדינת ישראל. "ראשית כול, אני כשר הדתות לעולם לא אתערב בנושאים הלכתיים, את זה אני משאיר לכם הרבנים", אמר בפגישה.

"כיום כולם מודים שיש חצי מיליון זרע ישראל שעל פי ההלכה אינם יהודים, אך נשאלת השאלה: האם אנחנו חושבים שזו בעיה? אם כן יש עלינו האחריות לפתור את הבעיה. בקצה האחד של הסקאלה עומדת הרבנות שאומרת: זו אכן בעיה, אבל מי שרוצים לקבל אצלנו מענה יכולים להגיע. מגיעים שמונת אלפים מדי שנה ומסיימים את התהליך כמה אלפים בודדים. מבחינתם, כל מי שבא מקבל מענה.

"יש עוד יותר קיצונים", המשיך כהנא, "שהולכים בגישת 'גרים קשים כספחת', וחושבים שצריכים למרר את החיים לכל מתגייר, כמו באירופה לפני מאתיים שנה, ולחתור לכמה שפחות מתגיירים. אך יש גישה שאני נמנה עליה, לפיה על זרע ישראל יש לנו אחריות לאומית להחזיר את הנידחים הביתה לחיק היהדות. אם לא נעשה כן תהיה התבוללות נוראית. כבר היום אחד לעשר מתבולל במדינה וזה הולך ועולה. אם חשבנו שהתבוללות זו בעיה של חו"ל, אנחנו מבינים שזו בעיה של ישראל. האנשים הללו הם אזרחי ישראל לכל דבר ועניין ואנשים מתחתנים איתם. אני רואה זאת בטייסת, באוניברסיטאות ובמקומות העבודה".

השר הדגים. "דריה, החיילת הכי טובה שהייתה לי בטייסת, עוד מעט עומדת להיות רופאת שינים בישראל. היא עומדת להתחתן עם החבר שלה שהוא ישראלי יהודי אך הילדים שלה יהיו גויים על פי ההלכה. אני מרגיש והרבה יהודים כמוני מרגישים שיש לנו אחריות לעשות מאמצים גדולים שאנשים כאלה יתגיירו על פי ההלכה. אני לא מסתפק בכך שהמערכת נותנת מענה אלא צריך לחזר אחריהם ולמשוך אותם להיות יהודים בדרכי נועם, אחרת תהיה התבוללות. זה סלע המחלוקת". כהנא מדגיש: "אני לא נכנס למחלוקת ההלכתית, אך לאורך כל השנים היו מחלוקות ותמיד נשמר הכלל: רבנים התייחסו לגיור של הרב האחר כגיור לכל דבר ועניין. העיקרון הזה עומד בסכנה כרגע וזה נורא ואיום".

"כדי להצטרף לעם ישראל צריך אוטוריטה"

כהנא אומנם לא נכנס לגופה של המחלוקת ההלכתית, אבל בהחלט בוחר בצד הרבני שתומך בלאפשר לרבני ערים לגייר, צעד שזוכה לגינויים חריפים מבכירי רבני הציונות הדתית. "גיור צריך להיות כהלכה רק על פי הרבנות הראשית", אומר הרב יעקב אריאל (84), מגדולי הפוסקים בציונות הדתית. "למה רוצים לעקוף את הרבנות הראשית? כי רבני ערים זו מכבסת מילים, רבני ערים בא לומר: רבני ערים מסוימים שיעשו לא על פי הרבנות. יש בתי דין קיימים, למה צריך רבני ערים? כי כל המטרה של גיור רבני ערים מטרתו לעקוף את הרבנות הראשית, כמו בכשרות, והרעש הגדול. זו הנקודה".

לדברי הרב אריאל המתגיירים יסבלו מהמתווה החדש. "אם יעשו רק על פי בתי דין פרטיים, רק נסבול מזה. אדם יבוא להתחתן וזה יסבך אותו, כי ישאלו אותו: מי גייר אותך? אבל זה לא הרבנות הראשית! אז יגידו לו שלא מכירים בגיור, ותהיה אנדרלמוסיה כי הוא חשב שהוא יהודי".

הרב דב ליאור (88), מגדולי הפוסקים בציונות הדתית, רואה במתווה החדש המשך המלחמה על הזהות היהודית. "מתווה הגיור המסתמן הוא חלק מהמלחמה נגד קדושתם של ישראל בכך שמנסים להוציא את הסמכות מהרבנות. הרי כל אחד שמגיע לרב עיר נהפך להיות יהודי, במיוחד אם שירת בצבא. הם לא רוצים גירות, הם לא עושים לשם שמיים אלא כדי לנגח את הרבנות ולהרוס אותה בכשרות, בגיור ובתא המשפחתי. זה נכון שבחו"ל לא הייתה רבנות ראשית, אבל אנחנו בארץ ישראל וכאן רק הרבנות יכולה לגייר. כדי להצטרף לעם ישראל צריך אוטוריטה, ולא שכל אחד יכניס כראות עיניו לעם ישראל".

אחד החששות הגדולים הם שלרב העיר לא יהיו הכלים לבצע גיור כהלכה. "חס ושלום שרבני ערים יגיירו שלא על פי הרבנות הראשית לישראל", אומר הרב חיים שטיינר, מבכירי רבני ישיבת מרכז הרב ונשיא ישיבת עטרת נחמיה בתל אביב. "גיור זה לא משחק ילדים, המון פעמים ישנן בעיות שצריכים לחקור את המקור שלהן, כי אולי אי אפשר לגייר אותו. לרבנות הראשית יש הרבה כלים לברר מה היה קודם ולחקור את העבר שלו, לאדם פרטי אין את הכלים הללו. מדובר על אחריות נוראה לגייר בן אדם, ולכן מי שאמון על כך אלו הרבנים הראשיים ובתי הדין לגיור של הרבנות שיודעים אם בכלל אפשר לגייר, ואם מגיירים כיצד מגיירים בדיוק. לא מבין מה קרה לכהנא, אולי לוחצים עליו".

הרב שטיינר מזכיר כי בעבר היה מותר לרבני ערים לגייר, אך לאחר שכמה מהם נתפסו בלקיחת שוחד חוקק בשנת 89' חוק האוסר על רבני ערים לגייר. "לצערנו תפסו רבנים על שוחד, הם עשו מגוי יהודי וזה בלתי אפשרי, משהו שאסור לגייר. רוב הרבנים נזהרים בכך אבל היו כאלה שהתפתו כי פיזרו הרבה כסף וגיירו בלי לבדוק". גם בשנים שהיה מותר לרבני ערים לגייר הרב יעקב אריאל נמנע מכך. "בתקופת הרב אברהם שפירא והרב מרדכי אליהו היה מותר לרבני ערים לגייר אך אני לא גיירתי. עמיתי כן גייר והסתבך. היו לחצים כלכליים ואחרים, רבנים לא עמדו בזה".

הרב דב ליאור מדגיש כי גם בשנות השמונים כשרבני ערים גיירו, הכול היה בכפוף לרבנות הראשית. "אני זוכר שגם אני הייתי בבתי דין של גירות, אבל אז הרבנות נתנה סמכות והרבנים הראשיים ייפו את כוחם, לא היו יכולים לגייר לבד, אלא הרכבי גיור שהרבנות קובעת. הרי גם כיום הרבנים הראשיים לא מטפלים בתיקי גיור אלא יש בתי דין מיוחדים מטעם הרבנות הראשית והם באים מכוחם. המטרה שלהם במתווה החדש היא לפגוע בסמכות של הרבנות הראשית".

"העם שבשדות יצטרכו מגילות יוחסין"

הלחצים שרב עיר יכול להיות נתון להם מגורמים פוליטיים הם גדולים. בשנת 2007 חוקק שר הדתות דאז מטעם תנועת ש"ס יצחק כהן את תקנה 3(א) לתקנות שירותי הדת הנותנת כוח לראש מועצה דתית להחליט לקצץ את שכרו של רב העיר ב־50 אחוזים באופן חד־צדדי. כך בעצם יכול ראש המועצה הדתית לשלוט ברב העיר. החשש בנוגע לגיור ברור: אם רב העיר אינו מסכים לגייר אדם מסוים, ראש המועצה הדתית שחפץ ביקרו של פלוני המתגייר עלול להוריד את שכרו במחצה.

מתברר שבשיחה עם הרבנים במשרד לשירותי דת הביע כהנא דאגה באשר לאפשרות לשחיתות רבנית כפי שהיה בעבר, והציע כי יבנה מנגנון ביורוקרטי, מבלי להיכנס לעניין ההלכתי, שימנע שחיתות. לדבריו ייתכן שכל גיור יצטרך לעבור עין נוספת של דיין. "על מה הרב מצגר, הרב הראשי לשעבר, ישב בכלא? שוחד בגיורים. לכן צריך להקים מנגנון פיקוח על התהליך שהגיורים עוברים, זה קל מאוד". כמו כן אמר כהנא בנוגע לשיתוף פעולה עם הרבנות הראשית: "אעשה כל מאמץ שמתווה הגיור יהיה מתואם ומוסכם על הרבנות הראשית לישראל".

עד שמשרד הדתות יהיה מתואם ומוסכם עם הרבנות הראשית, אם בכלל, ובפרט לנוכח הנתק המוצהר עם הראשון לציון הרב יצחק יוסף, כהנא נסמך על שורה של רבנים מהציונות הדתית שהשתתפו בשבוע שעבר (ד') בכנס השישי של 'גיור כהלכה' בסימן התיקון לחוק הגיור, ביניהם הרב דוד סתיו רב העיר שוהם ויו"ר ארגון רבני צהר, הרב ראם הכהן ראש ישיבת עתניאל ורב היישוב והרב יהודה שלוש - יו"ר איגוד חכמי המערב ורב שכונות מזרח נתניה.

"יש פה שאלה בסיסית על הערכת המצב מול מי שהיה ישראל האם יש לנו אחריות כלפיו אם לאו. שאלת האחריות היא שאלה הלכתית, אם האחריות היא עלינו כ'רועה ישראל'", אמר הרב רא"ם הכהן. "צריך לזכור שהרבנות היא בשביל עם ישראל. אם אין עם ישראל, אין רבנות. אני מתפלל שתהיה לנו תבונה ללכת בדרך המלך כרועים של עם ישראל".

הרב דוד סתיו הדגיש בכנס כי "הגיור הוא הצלת נפשות של החברה הישראלית מהתבוללות. אני לא מפסיק לשמוע על אנשים שבוחרים בנתיבים של נישואין אזרחיים בקפריסין מתוך ייאוש ממה שקורה במערך הגיור בישראל. חייבים לאפשר פתיחה של מערך הגיור גם לבתי דין של רבני עיר. אני מבין את החשש והקושי לגבי התעודה, מי יחתום על מה ואיך. אבל אלו דברים פתירים ולא כדאי בגללם לוותר על השינוי הראוי והמיוחל במערך הגיור".

הרב יעקב אריאל לא מתרגש מהגיבוי הרבני לכהנא. "לצטט רבנים זו לא חוכמה, השאלה מה הרבנות הראשית אומרת", אומר הרב. "שר הדתות מתייעץ עם רבנים פרטיים ולא עם הרבנות הראשית לישראל? זו הבעיה שלו שהוא מסתבך והולך נגד כל רבני ישראל. לוקח רבנים פרטיים שיש להם דעות חריגות ועליהם מסתמך. מתן כהנא הוא בחור טוב שבא מבחוץ, הוא לא בא מעולם הרבנות אלא מהצבא, ויש לו רצון טוב, אלא שהוא לקח לו יועצים שבמחילה, לא חכמים, לא התייעץ עם גדולי הרבנים המרכזים בעם ישראל אלא עם רבנים זוטרים חריגים".

בעוד שבציבור הדתי־לאומי ניכר שרוב הרבנים נגד ומקצת בעד, בציבור החרדי כבר שוקלים להורות על פתיחת מגילות יוחסין.

"הציבור החרדי לעצמו דווקא יהיה פחות הבעיה, הוא יודע להתחתן בינו לבין עצמו, אבל עמך ישראל שנמצאים בשדות ולומדים בבית ספר ממלכתי עם ילדים שהאמא שלהם לא בדיוק יהודייה יצטרכו להסתובב עם מגילת יוחסין כדי שלא תהיה התבוללות כמו בארצות הברית", אומר חבר הכנסת אוריאל בוסו מש"ס. "הממשלה הנוכחית והשר הנוכחי הוכיח את עצמו שכל פעולה שהוא עושה אין לו מטרה אמיתית של התייעלות ולהתיישר עם ההלכה אלא קידום אג'נדות שפוגעות בערכי ישראל. ראינו זאת בכשרות בצורה מאוד ברורה כיצד הוא מפקיע את כוחה של הרבנות, שהיא הרגולטור החוקי והדמוקרטי במדינת ישראל מזה מאה שנה, והיעד הבא לנושאי הגיור הוא על אותו משקל, יש הלכות גיור הלכות מאוד מסובכות אבל בסוף זו הלכה, אני לא חושב שמישהו אחר היה מעז לשנות מחוקי האסלאם בהעברת דת.

''וכפי שכבר הוכח בנושא הכשרות שהוא מתואם עם המצע של ישראל ביתנו אחד לאחד, גם בנושא הגיור כוונותיהם בטח לא תואמות את ההלכה. ללא ספק הדבר יגרום להתבוללות עצומה כמו בארצות הברית. בעוד כמה שנים כולם יצטרכו ספרי יוחסין שיהיו אות קין על חובשי הכיפה בממשלה הנוכחית".

לדברי בוסו השר כהנא מתנהל כמו רפורמי. "בכנס אילת ובריאיון ל־ynet אמר השר כהנא כי יאפשר לכל אדם להתחתן לפי דרכו ואמונתו. במילים אחרות השר לשירותי דת נותן הכשר לנישואים אזרחיים, זו בדיוק דרכה של הרפורמה והרפורמים. לא היה יכול להיות שר בריאות שיגיד 'נכון שיש את הרופא הראשי של משרד הבריאות ובתי החולים, אבל אני לוקח שלושה מקצוענים שמתאימים לרוחי ונותן קווים ברפואה על פי דעתם', כך יש רבנים ראשיים שנבחרו כחוק.

''תרצה או לא תרצה, אתה פוליטיקאי שתחלוף מן העולם. הרבנות נוסדה בידי הרב קוק מהציונות הדתית וכהנא פועל בניגוד לדעתה של הרבנות תוך רמיסה של הדת. אומרים בסוף התפילה בכל יום שהתורה לא תשתנה בשום זמן חס ושלום. תשתנה דווקא בתקופתו של מתן כהנא? מאיפה זה מגיע?"