
"ברגע שכל הרבנים בארץ אומרים שהם לא מכירים בגיור הזה, אז נניח שמישהו יתגייר אצל כהנא - אם הוא יבוא אליי, אומר לו שזה לא שווה כלום. יעבור לחצור, יאמרו לו אותו דבר. ילך לקרית שמונה, יגידו לו אותו דבר. כלומר, לא מכירים בגיור הזה. הרפורמה הזאת היא פשוט הונאת הגר. כך גם בכשרות: הרבנים החליטו שהם לא ישתפו פעולה עם מתווה הכשרות. אתה יכול לקבל החלטות, כי אתה הריבון, אבל זה סוג של בריונות. אתה לא יכול לכפות את דעתך הלא מקצועית על הגורמים המקצועיים".
כך אומר בנחרצות הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, בשיחה עם 'בשבע' בעקבות כינוס הרבנים שהתקיים השבוע (שלישי) בבנייני האומה בירושלים. הכנס התקיים במחאה על קידום רפורמות הכשרות והגיור והחלשת הרבנות הראשית לישראל ובתי הדין הרבניים. קרוב לאלף רבנים חרדים ודתיים התאחדו סביב הכנס, שבסופו התקבלה ההחלטה כי "רבני ודייני ישראל לא יכירו בגיורים שייעשו שלא באישור הרבנים הראשיים לישראל".
גם החרדים מכירים בצורך ברבנות הראשית
בשבועות האחרונים, מאז פרסום הגרסה הסופית של רפורמת הגיור, מנסה שר הדתות מתן כהנא לגייס רבנים שיתמכו במתווה שלו. אך למעט רבנים בודדים, גם אם משפיעים יחסית, רוב הרבנים הבהירו באופן חד משמעי כי הם מתנגדים לרפורמה. "מעולם לא ראינו כזה כינוס - כמעט אלף רבנים מכל הגוונים של הציבור החרדי והדתי. גם רבני חוץ לארץ הצטרפו בזום מכל העולם. ממש בחינת 'לך כנוס'", מציין הרב אליהו. "אי אפשר להתעלם מהעובדה שכל כך הרבה רבנים מכריזים שהם לא יכירו בגיורים של מתן כהנא. נכון שיש מספר רבנים שתומכים, אבל אחוז אחד של רבני ישראל לא יכולים לגבור על תשעים ותשעה אחוזים רק בגלל שיש להם כוח פוליטי לרגע בזכות מרצ והרשימה המשותפת".
לדבריו, גם אם בכנסת החוק ייכנס לתוקף, אם הרבנים והציבור לא ישתפו פעולה, החוק יישאר על הנייר ולא יתבצע. "הרבנים מכריזים שלא יקיימו את החוק הזה. מה הוא יעשה? יפטר את כל הרבנים? זה מאבק מאוד ברור: ציבור הרבנים נגד החוק, יש אחוזון קטן שתומך בחוק הזה. לצערי, גם האחוזון שתומך בחוק לא מכיר אותו ולא מבין את המשמעות שלו. כל מי שעוסק ברבנות מעשית יודע שהחוק הזה הוא אסון".
בכינוס השתתפו רבנים רבים מהציבור החרדי, ציבור שלפחות עד לאחרונה לא ממש סמך על מערך הכשרות והגיור של הרבנות הראשית. מדוע הם נזעקים להגן על גוף שהם בעצמם זלזלו בו?
"האמירה הזאת הייתה נכונה בעבר. לפני מאה שנה, כשהרב קוק הקים את הרבנות הראשית, הייתה קבוצה של חרדים שחשבו שזה דבר לא טוב. אני זוכר שכבר לפני ארבעים שנה הגיעו חברי כנסת של אגודת ישראל ואמרו לאבא ע"ה: 'טעינו. אי אפשר בלי הרבנות הראשית'. לכן היום כל החוגים החרדיים - גם ש"ס, גם אגודת ישראל וגם דגל התורה - שותפים לצעדים של הרבנות הראשית. היום אין חוג שמחרים את הרבנות הראשית".
במהלך הכנס התבטא הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף, במילים חריפות נגד שר הדתות מתן כהנא והרבנים התומכים בו. "באים רבנים שנקראים 'רבנים' ומגלים פנים שלא כהלכה. אנחנו מכריזים שההלכה נפסקה כדעת השולחן ערוך ולא חס ושלום כאחרים. שר הדתות מתייעץ עם רבנים קטנים שהם מבלבלים לו את המוח. הוא צריך להתעשת. הוא צריך להבין שכל רבני ישראל נתנו בו אמון. הוא צריך לעזוב את הרבנים הקטנים האלו ולבוא לרבנים גדולים. רבני ערים, רבני קהילות.
"רבנים שהוא מתייעץ איתם אומרים שהגיור, מספיק שהוא יהיה מסורתי, יעשה קידוש, אחר כך ייסע לים. זו עקירת התורה וההלכה", קבע הרב יוסף. "אבא שלי הזדעזע מאיפה הדעות האלו. אני בטוח שאם הרב קוק זצ"ל היה פה, הוא היה מקים קול צעקה גדולה, איך אפשר לגלות פנים בתורה שלא כהלכה. נמצאים כאן כל החוגים, כיפות שחורות וסרוגות, מהארץ ומהעולם. אותם הרבנים, המיעוט שבמיעוט - אם הם יגיירו אין שום תוקף לגיור הזה. כל גר שיתגייר בלי קבלת מצוות אנחנו לא נקבל אותו. יצטרכו שוב לגייר אותם עוד כמה דורות. אנחנו אומרים לשר הדתות: אל תלך אחרי העגל, אל תלך אחרי רבנים קטנים, תתעשת. מה שהרסת בכשרות אתה רוצה להרוס גם בגיור? תחזור בתשובה".
"כנס הרבנים היה קודם כול כלפי שמיא, כדי להראות איפה עולם התורה נמצא בסוגיה הזו", אומר אורן הניג ממרכז ליב"ה, שעומדים מאחורי הכינוס יחד עם ארגון חותם ותנועת ארץ הקודש בקונגרס הציוני העולמי שמייצגת את רבני התפוצות. "מעבר לכך, המטרה הייתה להראות לציבור את השקר של מתן כהנא שמתהדר בגב רבני. כל עולם הציונות הדתית עומד כאן מנגד. עשרות ראשי ישיבות הסדר, דיינים ורבנים בציונות הדתית, ובוודאי כל העולם החרדי מתנגדים לרפורמה הזאת".
מבחינתו של הניג, העובדה שהעולם החרדי מכיר בעולם הדתי ומוכן לשלב איתו ידיים סביב נושאים שבקדושה בפן הציבורי היא הישג, "וגם עצם ההבנה הגורפת שהרבנות הראשית, אומנם לא כולה בעקבות החזון של הרב קוק, אבל היא כלי שעומד בפרץ כנגד הרפורמים ומדינת כל אזרחיה". הצעד הבא במאבק הוא להראות שגם הציבור המסורתי עומד מאחורי הרבנים נגד הרפורמה. "הציבור המסורתי מקשיב לרבנים הספרדים ונאמן להם. צריך להתחיל לתת לציבור הזה סרטוני הסברה ולעבור למגרש שלו. זה כבר קורה עם האמירות של חברי הכנסת דוד אמסלם, מיקי זוהר וגלית דיסטל־אטבריאן - משם זה כבר מתחיל לזלוג הלאה, צריך רק להגביר את זה".
הנוער נלחם על הזהות היהודית
כינוס הרבנים הגיע כהמשך לצעדת הישיבות בתחילת השבוע (ראשון) מגשר המיתרים בירושלים אל משכן הכנסת. אלפי תלמידי ישיבות תיכוניות, ישיבות גבוהות, ישיבות הסדר, מכינות קדם־צבאיות וילדי תלמודי תורה התקבצו מכל רחבי הארץ בצעדת מחאה לכבודה של הרבנות הראשית לישראל. הצעדה יצאה מגשר המיתרים בירושלים - מול בית הרבנות הראשית, שם האלפים התברכו מפי הרבנים הראשיים לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו. משם המשיכה הצעדה לכיוון משרד ראש הממשלה ומשכן הכנסת, במטרה להשמיע קול מחאה בעת ישיבת הממשלה השבועית.
הרב חיים גנץ, ראש ישיבת מעלה אליהו בתל אביב, מסביר ל'בשבע' את ההחלטה לסגור את הגמרות ולעלות יחד עם תלמידי הישיבה למחות בירושלים. "נושא הגיור שעומד על הפרק הוא נושא לאומי ממדרגה ראשונה", הוא קובע. "הנושא של 'מיהו יהודי' והגדרת הלאום של האומה הישראלית הוא בסיסי. מי אנחנו? הנקודה הזאת של ההבדלה בין ישראל לעמים היא הקדושה. גיור הוא לא פרוצדורה שאפשר לדון אם להקל בה או לא. גיור הוא מהות. מי שנשמתו עמדה על הר סיני, הוא באמת יהודי. גוי צריך לעבור תהליך גיור, וזה בא לידי ביטוי בזה שהוא באמת רוצה עולם של מצוות. מי שלא רוצה באמת לקבל עול תורה ומצוות, וזה באמת לא מעניין אותו, לא יכול להיות יהודי".
לדבריו, הנחת עבודה שיש בעיה של ארבע מאות אלף גויים ולכן צריך להקל בגיור, לא רק שלא תפתור את הבעיה, אלא תייצר בעיה גדולה עוד יותר של התבוללות בעם ישראל. "דברים כבדי משקל כאלה, צריך שיתקנו אותם באמות מידה לאומיות, ולא שכל רב יחליט מה הוא עושה לפי אמות המידה שלו, לפי הסטנדרטים שיחליט בעצמו. יש תו תקן שאותו קובע מי שאחראי על הנושא.
"בנוסף, יש כאן בעיה של עירוב הדרג הפוליטי בעניין. אדם שהוא פוליטי ואין לו יד ורגל בהלכה, הוא לא מבין ולא צריך להבין, זה לא התחום שלו. ומכיוון שזה לא התחום שלו, הוא צריך להבין שהוא משחק באש. דפוסי הפעולה צריכים להיות בהתאם. מהפכה אקטיבית על ידי מיעוט היא פשוט חוצפה. זה מזעזע שהוא מרשה לעצמו ליצור מהפכות בתחום שהוא לא מבין בו בכלל. כך שכל מי שרוצה שתהיה כאן מדינה יהודית, חייב להגיב על זה".
"לא האמנו שהאירוע יגיע לכזה סדר גודל. התחלנו עם כמה ישיבות קטנות ותיכוניות, והופתענו שכל מי ששמע על כך מיד נרתם והצטרף למהלך. תוך פחות משבוע נולד כאן אירוע ענק", מסכם בסיפוק הרב יוסי איגרא, ראש ישיבת מדברה כעדן לצעירים וממארגני הצעדה. "היה אירוע מרגש, מלא בתורה ובקודש. זכות הייתה לנו לראות את הנוער הדתי־לאומי אומר בקול ברור שמהות המדינה זה היהדות, זה התורה, זה הקודש. עשרות ראשי ישיבה ניגשו אחרי העצרת ואמרו לנו: קרה כאן אירוע היסטורי. סוף סוף הציבור הדתי־לאומי יוצא להפגין ולמחות על פגיעה ביהדות המדינה - זו המשמעות האמיתית של הציבור שלנו".
הרב איגרא מציין כי הרעיון לצעדה נולד אצל הנוער עצמו. "הכול התחיל מהתלמידים שלנו. הנוער היום פשוט בוער. זו תחושה שבתור מחנכים לא ראינו הרבה זמן. הנוער רוצה לצאת ולצעוק. לצעוק על הפיכת האויבים לשותפים בכאילו, כשבכל מקום מרגישים איך הערבים מרימים ראש נגד מדינת ישראל; לצעוק על ההשפלה של חומש, לצעוק על היחס המשפיל והדורס שבו מתייחסים אלינו כשמוחים על מותו של אהוביה סנדק; ומעל הכול, על הפגיעה העמוקה בזהות היהודית בכל תחום שרק אפשר. לקחנו את כל הדברים שהנוער חם עליהם ומצאנו שלכל המאבקים האלה ישנו שורש אחד. יש מיעוט קיצוני בעם ישראל שקשה לו מאוד להיות יהודי. הוא רוצה שתהיה כאן מדינה רגילה כמו בכל מקום בעולם, שנהיה עם ככל העמים, בלי זהות יהודית, בלי אמונה, בלי מסורת ותורה. כל דבר שמחבר לקדושה וליהדות מפריע לו והוא מנסה לעקור אותו".
כלפי מי הצעקה הזאת מופנית?
"קודם כול כלפי עצמנו פנימה. שנים רבות הציונות הדתית עוסקת ביישוב הארץ, שולחת את בניה לשדה הקרב במסירות נפש, עוסקת בהמון חסד ברוך ה', אך כאן אנו מנסים לעשות 'כיול' למערכת. להזכיר לעצמנו מהי מטרת העל. בוודאי שכל הדברים חשובים, אך הם סניפים של המטרה הכללית: בניין מדינת ישראל כהתממשות חזון הנביאים. אנחנו לא עוצרים באמצע התהליך, אנחנו לא מסתפקים בחלקיות, נהפוך הוא. כעת, כשהציבור גדל ומתפתח, זה הזמן לקחת אחריות ולא להתבייש בתפקיד שלנו.
"מעבר לזה, אנו כמובן פונים לחברי הכנסת שרואים עצמם כחלק מהציונות הדתית, ואומרים להם: יש סוגיות יסוד של היהדות לדורותיה, לא באים ועושים מחטף. לקבל כאלה החלטות עם שותפים שאומרים בפה מלא שהציונות אין לה דבר עם היהדות ושצריך לנתק דת ומדינה? איתם אפשר להוביל מהלכים בעלי השפעה לדורות על כל יהודי תבל ועל זהותה של מדינת ישראל? הייתכן? הנוער הבריא בא וצועק כאן: תתאפסו. אל תשכחו את תפקידנו. חשבו מסלול מחדש ושמרו על זהותה של מדינת ישראל".