פרופ' ירמיהו ברנובר: מדרוויניזם לחסידות
עמד בראש המרכז ללימודי מגנטו-הידרודינמיקה באוניברסיטת בן גוריון ועמד בראש שמי"ר - ארגון אקדמאים שמורי מצוות יוצאי רוסיה. פרופ' ברנובר נולד בריגא בירת לטביה לפני 78 שנה. בנערותו נתקל בתופעות של לאומנות ואנטישמיות ולא התקבל ללימודים אקדמאיים בגלל יהדותו. זו היתה נקודת המפנה לגילוי זהותו היהודית. הוא הפך ממדען הדוגל בדרוויניזם ליהודי חסידי השומר בדקדוק תורה ומצוות. הוא עלה לארץ בשנת תשל"ג ובנסיעתו הראשונה נכנס ליחידות את הרבי מליובאוויטש והפך לחסידו הנלהב.
פרופ' ברנובר הוציא בין ספריו ומאמריו המרובים ספר בשם "התשובה", שם הוא כותב כי כאדם הקשור עמוקות למדע, לטכנולוגיה והתרבות הוא רואה את תפקידו העיקרי בהסברת הרעיון שדווקא בימינו שיבתו של העם היהודי לחיים על פי תורה, לא רק שהיא אפשרית ודרושה אלא בלתי נמנעת.
...................................................
פרופ' אנדרה היידו: המוסיקה של המשנה
פרופ' אנדרה היידו, מלחין, מוסיקולוג וזוכה פרס ישראל למוסיקה, נולד בבודפשט שבהונגריה לפני 78 שנה. בילדותו הוא חי "חיים חילוניים לחלוטין". בנעוריו החל בלימודי מוסיקה ולמד שלוש שנים בקונסרבטואר הלאומי של פאריס.
בתחילת שנות השישים החל להתקרב למורשת היהודית. "זה היה ברומא, כשכתבתי מוסיקה לסרט. עורך הסרט היה דתי, ובזמנו הפנוי ישב ולמד. רציתי לדעת מה הוא לומד, והוא תרגם לי לצרפתית את המשנה 'ארבעה אבות נזיקין - השור הבור המבעה וההבער'. במהלך השיחה הבנתי שכל עולם הביטוח והעולם היומיומי המודרני, נכללים באותן הקטגוריות, הלכאורה נאיביות, של 'שור' ו'בור'".
כשהתברר לחבריו שהוא הולך לבית המדרש, האמינו שתם עידן יצירותיו המוסיקאליות."אני הרגשתי בדיוק להפך", הוא מספר. "הרגשתי שהמוסיקה שלי צריכה יסוד מוצק, קבוע, איזו נקודת משען ארכימדית שלא תזוז לעולם, והנה מצאתי אותה. הלימוד אכן הביא אותי לשמירת מצוות, לעליה לארץ ישראל, לנישואין ולהקמת משפחה", אומר היידו ומבקש להדגיש כי החשש הקיים אצל חוזרים בתשובה לאבד את עולמם הקודם מוטעה מיסודו. "אני יכול לעודד כל חילוני - הוא לא יאבד שום דבר חשוב. מה שצריך להתקיים - מתקיים. את מה שיש לו הוא יכול לקחת איתו אל תוך מערכת הערכים החדשה".
...................................................
הרב אורי זוהר: לשחק על פי תסריט מלמעלה
הרב אורי זוהר, 74, מתגורר בירושלים, נשוי לאליה ואב לשבעה. התפרסם כשחקן, קומיקאי ובמאי קולנוע ישראלי בולט. נמנה על "חבורת לול" המיתולוגית. ב-1977 השלים תהליך תשובה שארך מספר שנים ופרש סופית מעולם הבידור. שניים מבניו נישאו לשתי בנותיו של חברו הזמר אריק איינשטיין, שגם הן חזרו בתשובה. לאחר כמה שנים בעולמה של תורה הפך זוהר לרב, וכיום הוא מרצה ליהדות ומנחה תוכניות רדיו, מראשי הארגון להפצת היהדות 'לב לאחים'.
זוהר לא מתגעגע בכלל לתקופת ה"זוהר" החילונית. "האמת היא שהיום אני חי חיים הרבה יותר טובים, אז אין לי כל כך נוסטלגיה, כי אני גם זוכר את מה שהיה מאחורי המצלמות". הרבה דברים טובים הוא מוצא ביהדות ובתשובה, כמו הקשר עם המשפחה וההתקדמות העצמית האמיתית לה הוא זוכה. "זה לא סתם חיי משפחה. גילינו את הסוד של איך אדם יכול כל יום ויום לגדול יותר, לצמוח מבפנים. לא חשבון הבנק גדל, ולא הבית גדל, ולא הקריירה גדלה ולא פרסים - אלא אתה. וזה הכוח שלנו. היום החומר של העבודה שלנו הוא החיים שלנו עצמם, ובורא עולם כתב את התסריט. זה לא איזה פילם של איזו הצגה".
...................................................
הרב עדין שטיינזלץ (אבן ישראל): בונה הגשר ללימוד הגמרא
הרב עדין שטיינזלץ (73), חתן פרס ישראל למדעי היהדות ובעל הפירוש הידוע לתלמוד, נולד וגדל בשכונת קטמון בירושלים כבן למשפחה חילונית. אביו, אברהם, היה חבר לח"י וקומוניסט. כנער בגיל התיכון חזר הבן בתשובה ולמד בישיבת חב"ד 'תומכי תמימים', שם נחשב לעילוי. הוא היה ממקורביו של הרבי מליובאוויטש. למד כימיה ופיזיקה באוניברסיטה העברית ובמקביל עסק בתורה.
הרב שטיינזלץ הקים את 'המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים' וכתב ביאור מקיף לתלמוד הבבלי, אותו סיים לאחרונה לאחר 45 שנות עבודה. בהתייחסו לפירושו הפופולארי צוטט פעם אומר: "כל חיי אני מנסה לבנות גשרים בין יהודים. האם הם ילכו בהם - זה כבר מחוץ לשליטתי". הרב שטיינזלץ הקים את מוסדות 'מקור חיים' הכוללים בית ספר יסודי לבנים ולבנות, וישיבה תיכונית הממוקמת כיום בכפר עציון. הוא הקים ישיבה גבוהה בתקוע, ואף הקים את הישיבה הראשונה במוסקבה שזכתה להכרת שלטונות ברית המועצות. עוד הקים את 'מרכז שטיינזלץ' לידע יהודי בירושלים. הרב שטיינזלץ כתב גם עשרות ספרים שתורגמו לשפות זרות.
...................................................
הרב דב ביגון: מאיר את הדרך לחוזרים
בן 70, נשוי ואב לשנים-עשר ילדים ו-45 נכדים ומתגורר בירושלים (בנו אריאל ז"ל נפטר לפני מספר שנים). בן קיבוץ משמר השרון שחזר בתשובה לאחר שירותו הצבאי. הקים את 'מכון מאיר' - מכון לחוזרים בתשובה ברוח הרב קוק, ועומד בראשו עד היום. "בחרתי בזרם הדתי ציוני", מסביר הרב ביגון, "מפני שהרוח והדרך של 'מרכז הרב' התאימו לי, לערכיי ולשאיפותיי". עוד הוא מספר כי במשך כ-15 שנה זכה להיות קשור לרב צבי יהודה, ובו הוא רואה את מורו ורבו.
בסיפור התשובה שלו הוא מספר כי הוויכוחים שהתקיימו בכיתתו שבקיבוץ חשפו את העובדה כי אין אמת מוחלטת בכל התיאוריות הסוציאליסטיות, והתפתח אצלו צימאון לשלמות. הוא פגש בנח"ל חבר'ה מקיבוצים דתיים וגילה שיש ביהדות שיטת חיים שלמה שהוא מוכרח להכיר כיהודי. מכאן החלה הדרך.
הרב ביגון ממליץ לכל מי שמתלבט "פשוט להגיע למקום שלבו חפץ, לפתוח ספר, לשבת וללמוד, להכיר את המקורות. אין דבר חזק יותר מלימוד תורה".
הוא לא מתגעגע למשהו בעולם החילוני, אך שומר על קשר עם חבריו מהעבר ומנהל עמם שיחות מדי פעם. לדעתו, הדבר הקשה ביותר בתשובה הוא הרגע שבו האדם מקבל על עצמו עול מלכות שמיים ועול מצוות ומחליט: אני עושה מה שה' רוצה ולא מה שבא לי.
...................................................
הרב מרדכי (פופיק) ארנון: תנו לי לשמוח
בן 67, אב לשישה. לשעבר שחקן, בדרן וזמר. הופיע בלהקת הנח"ל, תיאטרון חיפה ושלישיית 'התאומים', שהפיקה כמה שירים קלאסיים ובראשם 'בלדה בין כוכבים'. משתייך לזרם הליטאי. כיום מנהל את מדרשת 'בית הלל' ועוסק בעריכת סרטי תדמית במגזר החרדי. לגבי מניעי חזרתו בתשובה סיפר כי "אצלי לא היה מישהו מרכזי ודומיננטי שהשפיע עליי". ניתן למצוא בשירים שיצאו באלבום הסולו שלו רמזים למה שהתחולל בנפשו באותה תקופה. בין השאר הוא שר "אולי אפשר לברוח? אני רוצה לצאת מכאן. תנו לי לשמוח". עד לפני כמה שנים היה בקשר חברותא הדוק עם הצייר איקא ישראלי ז"ל, שהיה הראשון בבוהמה התל-אביבית של שנות הששים שחזר בתשובה. ארנון חזר אחריו (שלוש שנים לפני אורי זוהר). יחד פתחו תערוכת ציורים של אמנים דתיים בירושלים.
...................................................
אריאל זילבר: להיות יהודי עד הסוף
בן 67, נשוי פלוס ארבעה וסב לנכד, מתגורר במושב גיתית שבבקעת הירדן. משתייך לחסידות חב"ד, ולדבריו "לא היתה לי בחירה בעניין הזה. לא בחרתי בחב"ד אלא חב"ד בחרה בי". נקודת המפנה אצלו היתה הסכמי אוסלו וכל הפיגועים שבאו בעקבותיהם. נקודת השיא שהביאה להחלטת התשובה - הגירוש מגוש קטיף. זילבר נטל חלק פעיל במאבק ואף עבר להתגורר ביישוב אלי סיני בצפון הרצועה. "חשבתי לעצמי: מדוע אני משתתף במלחמה על ארץ ישראל? מפני שאני יהודי! ואם איני שומר תורה ומצוות במה מתבטאת יהדותי?! אם אני יהודי, עליי להיות יהודי עד הסוף". זילבר גורס שהחזרה בתשובה היא החופש האמיתי וכל ההתלבטויות הן העבדות, והוא מוסיף "החופש האמיתי הוא להיות כמו שצריך - יהודי כהלכה. לא ויתרתי על כלום בעולם החילוני ואיני מתגעגע לשום דבר בו, אחרת לא הייתי עוזב אותו". יש ביישובו מניין אחד בהנץ החמה, ולדבריו הקושי העיקרי שלו בתשובה כעת הוא לקום למניין בזמן... הדבר הטוב ביותר בחזרה בתשובה לדבריו זו עצם החזרה בתשובה. "אתה יודע שזו רק ההתחלה, ואין לזה סוף".
...................................................
יהודה ברקן: בורקס כשר
יהודה ברקן, 65, נשוי ואב לשבעה ילדים ומתגורר במושב בית גמליאל. הוא שחקן קולנוע, מפיק, בימאי ותסריטאי. התפרסם בזכות "סרטי הבורקס" בכיכובו שהפכו לנכס צאן ברזל בתרבות הישראלית (ביניהם: "לופו", "חגיגה בסנוקר", "צ'רלי וחצי"). היה מחלוצי ז'אנר סרטי המתיחות והקומדיה (ביניהם: "חייך אכלת אותה", "גברת תפתחי זה אני", "אבא גנוב"). לפני כעשור החל בתהליך חזרה בתשובה. כיום הוא עוסק ביצירת סרטים בעלי אופי דתי. "מאבא גנוב לאבא שבשמיים" הוא סרט שיצר, המספר על חזרתו בתשובה.
ברקן ממשיך להופיע, בין היתר עם סיפורו האישי, שמעורר לא מעט פרצי צחוק ואף דמעות. הוא מרצה בארגונים הפועלים לקירוב ליהדות ("הידברות", "ערכים").
...................................................
הרב יוסף מנדלביץ': לשמור מצוות בכלא הסובייטי
הרב יוסף מנדלביץ', בן 63, אסיר ציון בברית המועצות של שנות השבעים והשמונים, מתגורר בירושלים עם אשתו קתי ושבעת ילדיהם. למד בישיבת 'מרכז הרב' וכיום מלמד במחלקה לדוברי רוסית במכון מאיר.
בבריה"מ הקים ארגון יהודי מחתרתי שעסק בלימוד עברית ויהדות. נעצר בעקבות ניסיונו לעלות לישראל וריצה כ-11 שנים בכלא, מאסר שתנאיו הוחמרו בעקבות החלטתו לשמור מצוות. בעת שהותו בכלא הסובייטי התכתב עם נערה מישראל בשם קתיה סרוסי, שעודדה אותו, וכשהשתחרר ועלה לארץ, השניים נישאו.
לפני כ-45 שנים חזר בתשובה. "התשובה שלי היתה ציונית גרידא. הייתי פעיל במחתרת הציונית בבריה"מ לחינוך יהודי וככל שיותר התהדק הקשר שלי עם הנושאים הללו כך יותר התבהרו לי החיבור לשורשים והשייכות ליהדות. במיוחד כאשר נעצרנו בשדה התעופה ונכנסתי לכלא לשנים רבות. הדרך היחידה לשמור על עצמי כמיוחד היתה לשמור על העצמיות שלי בתור יהודי. המצוות בעצם הצילו אותי ממש כבן אדם ובזכות זה חזרתי שלם לעמי ולארצי".
הדבר הכי טוב בעיניו בחזרה בתשובה הוא חיי המשפחה והעובדה כי יש תכלית וטעם בחיים. "אני עד עכשיו מגויס לצבא של הקב"ה".
...................................................
פרופ' אליהו (פטריק) סורקין: "אף פעם לא גומרים לחזור בתשובה"
פרופ' סורקין (62), מנהל היחידה לטיפול נמרץ בבית החולים איכילוב מזה שלושה עשורים, נולד וגדל בפאריס כבן למשפחה יהודית מתבוללת. "דווקא את החגים הנוצריים כן ציינו בבית. אני זוכר שבחג המולד היינו מעמידים עץ אשוח בסלון". במשך השנים בחן סורקין את המשמעות להיותו בן לעם היהודי. "כבר כרופא צעיר התאפשר לי לחיות ברווחה כלכלית בצרפת. חייתי חיי גשמיות אבל די מהר חשתי רוויה מהעולם הגשמי וזה הוביל אותי לתהיות על מהות החיים. שאלתי את עצמי 'האם זו תכלית האדם? עוד ארוחה במסעדה טובה? עוד גלישה בסקי? עוד מכונית פאר?'. השינוי אצלי היה שלב אחרי שלב באופן יסודי ומדורג וממש לא בבת אחת". לפני שלושה עשורים עלה לישראל יחד עם רעייתו ושני ילדיו.
כששואלים את פרופ' סורקין, חסיד חב"ד, מתי למעשה חזר בתשובה הוא משיב בחוסר הבנה: "אני עדיין לא חזרתי בתשובה. את מכירה יהודי שחזר בתשובה?" הוא שואל ומסביר, "אין דבר כזה. זהו תהליך מתמשך שלא מסתיים לעולם. זהו מסע יומיומי עם עליות וח"ו ירידות. זה אינסופי. כל יום יהודי צריך לשאוף להיות יהודי יותר טוב. לדאוג להתקדם כל הזמן".
...................................................
ד"ר חגי בן ארצי: מחידון התנ"ך לישיבה
בן 61, נשוי פלוס ארבעה ילדים וחמישה נכדים, מתגורר בבית אל. היה מורה בתיכון 15 שנה ובעשרים השנים האחרונות מרצה באוניברסיטת בר-אילן ובמכללת "ליפשיץ". שייך לזרם הציוני-דתי. לדבריו, טעם מכל הזרמים, אבל הרב קוק הקסים אותו ביותר והוא החליט להתעמק בו. רבו המובהק והדמות שהשפיעה עליו ביותר הוא הרב צבי יהודה קוק, עמו זכה ללמוד בחברותא במשך שנה.
נקודת המפנה היתה חידון התנ"ך שבו השתתף וזכה בהיותו בן 15. "זה נתן לי אפשרות עצומה להתעדכן בתנ"ך, וכך הגעתי לישיבה. גם מלחמת ששת הימים היתה עבורי נקודה של נס, של התגשמות נבואות התנ"ך, רגע מכונן".
הוא עדיין מתגעגע ללילות שבת ב"נוער העובד" שבהם שרו שירי ארץ ישראל ודברו על הגשמה ציונית, אך מדגיש כי "אין שום קשר בין העולם החילוני שגדלתי בו לבין העולם החילוני כיום". הדבר שהיה קשה לו ביותר בעת שחזר בתשובה היה לעזוב את החוג לריקודי עם. "המעבר לחברה נפרדת לא היה פשוט בתחילה".
הדבר הכי טוב בתשובה בעולם הזה זו המשפחה, הוא אומר. "אני שומע בכאב על חברים בעבר שמתגרשים וכך ילדיהם גדלים במשפחות מפורקות. אני שמח לגדול בחברה ובמשפחה מאוחדות".
...................................................
אברהם זיגמן: משדר על גל יהודי
אברהם זיגמן (61), שדרן ועורך ב'קול ישראל' המתגורר בירושלים, שבחר בתשובתו בשיטת חב"ד בעקבות מפגש עם אנשים שעוררו אותו למחשבה ולימוד. זיגמן ממליץ למי שמתלבט אם לחזור בתשובה "ללמוד, ללמוד ועוד פעם ללמוד, כל אחד לפי נטיית לבו". לשאלה אם הוא מתגעגע למשהו בעולם החילוני, הוא משיב "בתוך עמי אני יושב. אני חי בכל העולמות. אני חי בעולם יהודי שחלקו מקיים תורה ומצוות וחלקו עדיין לא. לא חסר לי כלום ואני לא מתגעגע לכלום". הוא גם מסביר כי "בחזרה בתשובה אמיתית, יש קשיים כל הזמן ויש הצלחות, ירידות ועליות".
...................................................
הרב תא"ל במיל' אביחי רונצקי: מפגש עם המולת הישיבות
בן 59, נשוי, אב לששה ילדים וסב ל-15 נכדים, מתגורר באיתמר. עד לא מכבר היה הרב הראשי של צה"ל ולפני כן כיהן כראש הישיבה הגבוהה באיתמר. הוא מתייעץ עם הרב שלמה אבינר בעניינים שונים ועם הרב דב ליאור בנושאי פסיקה. לדבריו, נקודת המפנה שהובילה אותו לתשובה היתה מלחמת יום כיפור בה השתתף כמפקד פלוגה ואיבד חברים: "המלחמה קטעה את הרצף הנוח והחמים של החיים". אחרי שחרורו הלך לבקר חברים שהכיר בצבא ושלמדו בישיבות, ובהם יעקב כ"ץ (כצל'ה), והושפע עמוקות מ"המולת הישיבות של אנשים שנראים כמוך ומתלבשים כמוך, אבל נמצאים במקום אחר לגמרי". הוא ממליץ למי שמתלבט בין העולמות, לא להישאר לבד ולסמוך על הנס, אלא לבוא לישיבה, ל"מכון מאיר" או לישיבה אחרת, לחיות בעולם של תורה במקום שלבו חפץ. מעברו החילוני שואב הרב את "חירות המחשבה והיכולת להביא מה שיש בך לידי ביטוי". הדבר הקשה ביותר בתשובה היה התנגדותם של בני משפחתו וחבריו, שקיבלו את צעדו באופן קשה. הדבר הטוב ביותר בתשובה לדבריו הוא החיבור לאמת של החיים.
...................................................
שלמה קאליש: מאלפי זהב וכסף
איש העסקים החב"די שלמה קאליש (58), נחשב לאחת הדמויות המוכרות והמרכזיות בנוף ההיי-טק הישראלי. לפני שלוש שנים דורג במגזין 'פורבס' במקום ה-39 המכובד ברשימת מאה אנשי הון-סיכון המובילים בעולם.
הוא גדל להורים ניצולי שואה בחיפה. "גדלתי בחיפה האדומה ובבית הספר לא קיבלתי יותר מדי יהדות", סיפר. במלחמת יום הכיפורים שירת כטייס בבסיס תל נוף. "אני זוכר את עצמי כבר אז, בימי המלחמה הסוערים, כשהמצב היה קשה ביותר, חושב על הקב"ה. גם אחר כך, לאורך השנים, היתה לי הרגשה פנימית שלא בשביל זה באתי לעולם. לא כדי להיות טייס ולא כדי להיות פרופסור למינהל עסקים הגעתי לכאן. לא זה הייעוד שלי. היה לי ברור שיש משהו משמעותי וגדול מזה".
לאחר שחרורו מהצבא נסע ללימודים בארה"ב וסיים בהצטיינות מסלול ישיר לדוקטורט באוניברסיטת M.I.T. קאליש התמחה בחקר ביצועים בתחום ההיי-טק. לאחר שמונה שנים בניכר שב עם משפחתו ארצה והחל בתהליך איטי של חזרה בתשובה. קאליש התבטא בעבר ביחס לעושרו הרב וטען "לא רק שלא צריך לברוח מהעולם החומרי אלא להיפך יש להכניס קדושה בכל מקום בעולם, וזה בהחלט אפשרי".
...................................................
הרב שלום ארוש: ר' נחמן להמונים
הרב שלום ארוש, 58, נשוי לרבנית מרים, ומתגורר בירושלים. עומד בראש מוסדות "חוט של חסד" – ובתוכם ישיבה פופולארית לבעלי תשובה. חיבר למעלה מעשרה ספרים, ביניהם הספר "בגן האמונה" שתורגם לשש שפות ונמכר בלמעלה מ-600 אלף עותקים. מרצה מדי ערב בכל רחבי הארץ.
בגיל 12 עלה עם משפחתו ממרוקו. בצבא התגייס ליחידה המובחרת 669 של חיל האוויר כחובש מוטס וכשהשתחרר החל ללמוד ראיית חשבון. נקודת המפנה של חייו התרחשה בגיל 24, כאשר כמה מחבריו ליחידה נהרגו בתאונת מסוק בחרמון. "הרמתי מתים בידיים שלי, ועכשיו פתאום ישבתי וחשבתי על החברים שלי והכל קיבל מימד אחר. מה זה המוות, זה סוף החיים? בסופו של דבר אני אהיה פרופסור למתמטיקה, אבל אז אני אמות ומה עשיתי פה? אני אהיה מיליונר ואמות, אז מה היה שווה הכל?"
"באותו לילה הכל התנפץ. כל מה שידעתי עד אז על החיים התפוגג, ופתאום באה לי מחשבה... אולי יש בורא לעולם, והוא שומע אותי. וככה, התחלתי לדבר עם בורא עולם, הרגשתי שהוא נמצא לידי".
לאחר שחזר בתשובה, פגש מישהו שהחזיק בידיו ספר של רבי נחמן מברסלב. הוא החל לקרוא בו ומאז הכל היסטוריה.
...................................................
אפי איתם: המלחמה בנתה עוד קומה
תא"ל במיל. אפי איתם (58) נולד וגדל בקיבוץ עין גב, על שפת הכנרת. שימש כחבר כנסת ושר בממשלות ישראל, לשעבר יו"ר המפד"ל ויו"ר אח"י. נשוי לעילית ואב לשמונה, מתגורר במושב נוב ברמת הגולן.
מלחמת יום הכיפורים בה זכה לעיטור המופת, היתה נקודת מפנה שגרמה לאיתם לברר לעומק את מהות החיים. "הייתי קצין צעיר שעבר את הקרבות הקשים ברמת הגולן, כשחייה של מדינת ישראל היו תלויים מנגד. ראיתי לוחמים צעירים שמסרו את חייהם מבחירה ומרצון כדי לקיים את המדינה ולקיים משהו מעבר לחייהם הפרטיים. שאלתי את עצמי מה התוכן של ה'יחד' הזה שלנו, שעליו ראוי ליחידים למסור את חייהם", אמר איתם. הוא למד ב'מכון מאיר' ובישיבת 'מרכז הרב' ומגדיר את חזרתו בתשובה כבניית נדבך נוסף על הקיים, "מבחינתי, החזרה בתשובה היא חיזוק הידיעה מי אנחנו. נכון שבקיבוץ שבו גדלתי לא היתה קהילה ששמרה מצוות, אבל מבחינת מידות, ערבוּת הדדית ונושא ארץ ישראל ומסירות הנפש עליה, הם היו עמוקים שם. הרקע הזה חשוב מאוד, כי לא חזרתי בתשובה בשל נפילה אישית מוסרית או בשל מרד או שלילת החיים הקודמים, אלא פשוט יצקתי תוכן ומשמעות עמוקה יותר לחיי הקודמים. כך שאני מעדיף לומר שבניתי עוד קומה".
...................................................
אהוד בנאי: בחזרה למסורת בית אבא
אהוד בנאי, 57, נשוי לאודליה ואב לשלוש בנות. הוא נצר למשפחת בנאי המפורסמת. עד לסוף שנות העשרים שלו עבד בעבודות כפיים, ולא הצליח במוסיקה. לבסוף חווה את הפריצה הגדולה, יחד עם להקתו "הפליטים", וכיום הוא נחשב לאחד מאבות המוסיקה הישראלית – מקורית.
בנאי לא מקטלג עצמו בזרם מסוים והוא מתרחק מזרמים וממחלוקות. לפני כשנתיים, תהליך ההתקרבות ליהדות שחווה קיבל גוון מוסיקלי ברור יותר כשהוציא את אלבומו "שיר חדש" – הכולל זמירות, פיוטים ותפילות.
"קיבלתי חינוך חילוני, עם הרבה אהבה למסורת, כמו אצל הרבה משפחות מעדות המזרח, לא חינוך אנטי-דתי שנבע מאידיאולוגיה. האהבה למסורת היתה יותר נוסטלגית, לא אהבה למשהו בהווה. ואז עמדה בפניי השאלה: מה הלאה? הבנתי שהבנות שלי יידעו מעט מאוד על המסורת הזו והנכדות שלי כבר לא יידעו כלום. זו היתה תוצאה של תהליך ארוך שנבע מההרגשה שיש לי חובה, צורך לחבר מחדש את הקשר שנקטע".
...................................................
הרב אמנון יצחק: מפיץ היהדות באיצטדיונים
הרב אמנון יצחק, 57, נשוי ואב לשמונה ומתגורר בבני ברק, מפורסם בהרצאותיו ובמפעלותיו הרבים בתחום ההחזרה בתשובה. גדל בתל אביב. בגיל 24 נתקל בספר "קיצור שולחן ערוך", ובעקבות הקריאה בו – חזר בתשובה.
"יום אחד הסתכלתי על הספרייה של ההורים שלי וראיתי ספרים שקיבלתי לבר מצווה, שאף פעם לא פתחתי אותם. עלתה לי מחשבה לראש: מעניין מי אלו מהמשפחה שנתנו לי לבר מצווה ספר במקום צ'ק..." מספר יצחק בבדיחותא באחת מהרצאותיו על נקודת המפנה של חייו. הוא פתח את הספרים – הציץ ונשבה.
כעבור כשמונה שנים, הקים את ארגון "שופר", העוסק בהפצת היהדות. בראשית דרכו קיים סמינריונים והעביר הרצאות קטנות. עם השנים התפתח ארגונו של יצחק, והוא החל מוציא קלטות שמע, שחולקו חינם במקומות רבים. הוא צבר פופולריות, ועם השנים החל להוציא גם קלטות וידאו, ולהעביר הרצאות באולמות ובאצטדיונים מול קהל אלפים. הוא הטביע מטבעות לשון כמו: "תשקורת" ו"טמבלוויזיה" וזכה לתואר "הרטוריקן הטוב ביותר ממחזירי התשובה בזמננו".
...................................................
אורית סטרוק: ממשחק בסמינריון לחברון
אורית סטרוק חברה במנהיגות היישוב היהודי בחברון והיא אם ל-11 ילדים. היא יו"ר ארגון זכויות האדם ביש"ע והתמודדה בכנסת ה-17 ברשימת האיחוד הלאומי-מפד"ל. את חייה החלה כבת למשפחת עורכי דין ירושלמית מסורתית. כאשר למדה בכיתה י"א החל אצלה תהליך פנימי של בירור: "באחד הסמינריונים שבהם השתתפנו עשו לנו משחק עמדות, וכל אחד היה צריך לאפיין את זהותו: אם הוא מרגיש יותר ישראלי, יהודי, תלמיד תיכון וכד'. אני בחרתי בעמדה שלפיה אני קודם כל ישראלית. כשחזרתי הביתה וסיפרתי על כך להוריי, הם הזדעזעו מכך שבחרתי את הזהות הישראלית לפני היהודית. אבי אמר שמבחינתו זהו כישלון חינוכי. בעקבות התגובה הקשה שלהם, התחלתי לחשוב על העניין יותר ברצינות".
היא החלה ללמוד ב'גשר' וב'מכון מאיר' והפכה לבת בית אצל הרב חיים דרוקמן, שגם הכיר בינה ובין תלמידו בישיבת 'אור עציון', אברהם סטרוק, לו נישאה. תקופה קצרה גרו יחד בעיר ימית, ולאחר פינויה עברו להתגורר ביישוב היהודי בחברון. ברגעים קשים במהלך שנות העשייה שלה, אומרת סטרוק, היא נזכרה באווירה ששררה בבית משפחת דרוקמן, ומשם שאבה כוחות.
...................................................
הרב יגאל לוינשטיין: הפינוי שעורר שאלת זהות
סא"ל במיל. הרב יגאל לוינשטיין (54), ממקימי המכינה הקדם צבאית 'בני-דוד' בעלי, נולד למשפחה חילונית וגדל באילת. את דרכו לחזרה בתשובה החל במסגרת שירותו הצבאי. "כששירתתי כקצין צעיר, מ"פ טנקים, התחיל התהליך של ההתנחלויות ביהודה ושומרון. במקום להיאבק בערבים הוזמנתי לפנות מתנחלים. נשים צעירות התחילו לצעוק עליי: 'אתה חייל ישראלי, איך אתה מגרש יהודים מארץ ישראל?'. הייתי נבוך. זה עורר אצלי שאלות של זהות והוביל אותי ללימודיי ב'מכון מאיר'". בתחילה שאף הרב לוינשטיין "להחזיר את כל עם ישראל בתשובה" ולימד בקיבוצים ובבתי ספר חילוניים במשך עשור. לנוכח הקשיים עימם נתקל נאלץ לשנות את תפישתו. "חל אצלי מהפך. הפנמתי שצריך להחזיר את עם ישראל בדרך ארוכה יותר על ידי מודלים של דוגמה אישית של יחידים וחברה".
רעייתו, הסופרת רונית לוינשטיין-מלץ, בתו של השופט יעקב מלץ, חזרה בתשובה אף היא.
את המכינה הקדם צבאית החליט להקים לאחר שנשאל בשנת תשמ"ח, על ידי מפקדו באותם ימים, עמרם מצנע, מדוע אין מספיק קצינים דתיים בצבא. יחד עם רבו מ'מכון מאיר', הרב אלי סדן, הקים באלול תשמ"ח את המכינה הקדם צבאית בעלי, ולאחריה נוסדו עוד מכינות רבות נוספות.
...................................................
יולי אדלשטיין: לגלות דברים גם בלי הודו
בן 52, נשוי פלוס שניים, מתגורר בנווה דניאל בגוש עציון. מכהן כשר ההסברה והתפוצות מטעם הליכוד בממשלה הנוכחית. בעברו מסורב עלייה בבריה"מ, היה פעיל פוליטית וחינוכית למען הפצת יהדות תחת השלטון הסובייטי, וריצה על כך עונש מאסר.
התשובה היתה תהליך שהחל אצלו כאשר התחיל להפיץ את הלאומיות היהודית ברוסיה. "דיברתי על גדולת היהדות לעומת דתות אחרות, וחשתי שלא אוכל להטיף על שבת וכשרות מבלי שאקיים זאת בעצמי". הוא מוסיף: "היה לי תהליך מדורג, שקט ופנימי וטוב שכך. אני יכול להעיד על חברים שמיהרו בתהליך ועשו לבסוף 'אחורה פנה'".
אדלשטיין לא מתגעגע לעבר החילוני: "אדרבה, יש לי חסינות. אי אפשר לפתות אותי לגבי דבר שהכרתי". הוא מעיד כי אינו נתקל בדבר קשה בתשובה. "היהדות לא באה להעמיד קשיים. צריך לעשות הכל בשמחה. גם כשיש קושי כמו שמירת שבת או צום וכו', צריך לקחת זאת ברוח טובה".
השר אדלשטיין מציין כי "הדבר הכי טוב בתשובה הוא פתיחת צוהר לעולם נוסף, שבנסיבות אחרות לא הייתי נחשף אליו. כל עוד שאדם מחפש דברים חדשים שלא נחשף להם, סימן שהוא צעיר. ניתן לגלות דברים חדשים לגמרי גם בלי לנסוע להודו".
...................................................
עירית שלג-נריה: משחקת על פי הכללים
עירית שלג-נריה (52) מתגוררת בתל אביב יחד עם בעלה הרב פתחיה נריה, בנו של הרב צבי נריה זצ"ל. לבני הזוג שני ילדים משותפים. ביתה מנישואיה לשחקן משה איבגי, דנה, גם היא שחקנית.
עירית התפרסמה כשחקנית קולנוע מצליחה ("נישואים פיקטיביים", "אבא גנוב 3"), אך מספר שנים לאחר גירושיה מאיבגי החלה לחפש משמעות עמוקה יותר לחיים. לבסוף חזרה בתשובה ונישאה לרב פתחיה נריה, סגן ראש ישיבת בני עקיבא בכפר הרואה, אב לארבעה.
עם חזרתה בתשובה המשיכה ליצור ולעסוק בבימוי, הפקה ומשחק. היא שיחקה כדמות ראשית בהצגת הנשים החרדית "סגורים", וכן בהצגות "זמנים מודרניים" ו"כמה עולה תקווה".
...................................................
בני אלבז: בזכות שם המשפחה
הזמר בני אלבז, 50, הוא אב לשמונה ומתגורר ברמלה. מגיל צעיר החל לשיר (להקת "הבוערים", וכזמר סולו) והיה לזמר מצליח. לפני כ-18 שנה חזר בתשובה. הרבנים אליהם הוא קשור במיוחד הם הרב עובדיה יוסף והרב ארי שלי רפאל. הרב שהשפיע עליו ביותר הוא הרב ראובן אלבז, ראש ישיבת 'אור החיים', שבעקבותיו חזר אלבז בתשובה. "הוא הממתק שבממתקים. לולא הוא לא הייתי זוכה לומר שמע ישראל בעולם הזה".
נקודת המפנה בחייו התרחשה בשיא הקריירה שלו כזמר. ערב אחד, הוזמן הרב ראובן אלבז להרצות בדימונה והגיע "במקרה" אל האולם בדימונה בו התקיימה ההופעה של בני אלבז באותו הערב. חודשים ארוכים חיזר אחריו הרב כדי שיגיע אליו לעשות שבת, ומאז שהסכים – נשבה בקסמי היהדות. "השבת הזו עד היום חרותה בנשמתי", הוא מעיד.
הדבר היחיד אליו הוא מתגעגע בעולם החילוני הוא הקהל הרב שהגיע להופעותיו. "לא היה לי אז מספיק שכל לנצל את הבמה שהיתה לי ולעשות מהפכת תשובה יותר גדולה מזו שעשיתי בתחילת התשובה שלי".
הדבר היפה ביותר בעיניו בחזרה בתשובה היא השבת. "עבורנו במשפחה שבת היא בכל שבוע התרגשות מחדש".
...................................................
עדי רן: "הנשמה נעצרה בחריקת בלמים"
עדי רן (49) נולד וגדל ברמת גן. רן, שהיה "חילוני להכעיס", התמקד כזמר בעיקר בכתיבת שירי רוק מתריסים, ובביצועם בפאבים שונים בתל אביב. "יום אחד ישבתי בחדר והרגשתי שהנפש שלי צוללת לתהומות של דיכאון", סיפר רן בעבר. "זה קרה לי כמה פעמים בחיים, אבל באותו מקרה זה היה ממש חזק... קשה לי להגיד מה בדיוק גרם לזה. ניסיתי הכול כדי להילחם בזה, אבל זה לא עזר. הרגשתי שהנשמה שלי נופלת לשאול תחתיות. בלית ברירה, כיביתי את האור בבית, התיישבתי על הרצפה וצרחתי לא-לוהים. ממש צעקתי 'א-לוהים תציל אותי! תציל אותי!' פתאום הרגשתי חריקה. ממש. כמו ברקס כזה. הנשמה שלי עצרה והתחילה לעלות חזרה. הרגשתי את קרבת השם, שהוא שומע אותי, עוזר לי". רן החל להתקרב ליהדות, ומאוחר יותר חזר בתשובה וחדל לחלוטין מלבצע את שיריו הישנים. הוא הקליט מאז מספר אלבומים בעלי אופי יהודי המושפעים מאוד מתורתו של רבי נחמן מברסלב, והפך למעשה לזמר חסידי.
"עדי רן הוא החלוץ ופורץ הדרך במה שנהוג לכנות היום 'טרנד המוסיקה היהודית'", הכתירו אותו מבקרי מוסיקה רבים. "במקרה שלי, אני באמת מרגיש שאני שליח, שאני פורץ דרך. מההתחלה ראיתי את המוזיקה היהודית בתור שליחות שלי. 'אבא, נהייתי דוס' מייצג את המהפכה של הדור הזה, שאומרת 'רוצה לפרוץ? תחזור בתשובה!'. אני יודע שזה היה התפקיד שלי בעולם", הוא אומר.
...................................................
שלמה בניזרי: הדוס שידע לדבר בחילונית
הרב שלמה בניזרי (49), לשעבר שר וח"כ מטעם סיעת ש"ס, מרצה בימים אלו ארבע שנות מאסר בפועל על עבירות של קבלת שוחד שביצע בעת כהונתו בממשלת ישראל.
הוריו, עליזה ומימון, עלו ממרוקו בשנות החמישים. הוא למד בתיכון חילוני בנשר, סמוך לחיפה. בנעוריו עבד כדוגמן ושיחק בחוגי דרמה. לאחר שירותו הצבאי התחיל בתהליך התשובה. הוא למד בישיבת 'אור החיים' כעשור, שם קיבל סמיכה לרבנות והפך לחביבו של הרב ראובן אלבז, ראש הישיבה. בניזרי העביר הרצאות רבות ברחבי הארץ בנושאי אמונה וחזרה בתשובה וחיבר כמה ספרים תורניים. העיתונאי אבישי בן חיים הגדיר אותו "מחלוצי הז'אנר של דוסים שיודעים לדבר בחילונית". בבחירות לכנסת השלוש עשרה נבחר לראשונה כחבר כנסת מטעם סיעת ש"ס, ומהר מאוד הפך לדוברה הרהוט של התנועה. "כל פעולותיי נבעו מאהבה. השתדלתי לקרב את ישראל לאביהם שבשמיים", העיד בעבר על עצמו.
...................................................
הרב ארז משה דורון: הפציפיסט שגילה את ר' נחמן
הרב ארז משה דורון (48), חסיד ברסלב העומד בראש ארגון הפצת היהדות 'לב הדברים', גדל בבית חילוני 'למהדרין' והיה בנערותו "פציפיסט שמאלני המגדל שיער ארוך". אביו שימש כראש דסק ב'מעריב'.
הוא חיפש "את האמת" במקומות רבים לפני שמצא את דרכו ביהדות. במסגרת חיפושיו שימש כיו"ר האגודה לפראפסיכולוגיה, שם נתקל לראשונה בספר של ר' נחמן מברסלב. "לא הבנתי כלום אבל הרגשתי חזק את האנרגיה של הספר הזה, שיש שם משהו". לאחר כמה חודשים פגש את 'ספר המידות' של רבי נחמן וחש בחיבור פנימי, "אבל עדיין לא הבנתי כלום". לקראת שחרורו מהצבא פגש בצפת חסיד ברסלב צעיר שלקח אותו לטבול במקווה האר"י ומשם לבית הכנסת של החסידות. "לא ידעתי אז מה זה בית כנסת. נכנסתי וראיתי שם איזה רב גדול באמצע בית הכנסת רוקד בשמחה עם כמה ילדים קטנים. זה הקסים אותי". כמה חודשים אחר כך פגש חבר בעל תשובה מצפת שהיה בעברו גורו בהודו, והוא הציע לו להתקרב ולשמוע על היהדות. "הוא חשף בפניי עולם עשיר. הוא הציע לי אופציה אחרת עם משמעות ודרך. למדתי וחקרתי. התחלתי להניח תפילין ולקיים מצוות".
הרב דורון אימץ את משנתו של רבי נחמן מברסלב ובמהלך השנים הפך ל'מפעל להפצת יהדות' באמצעות ספריו הרבים, מאמריו, סדנאות שהוא מעביר בארץ ובעולם והדרכות אישיות.
...................................................
שולי רנד: נקודה יהודית טובה
שולי רנד, 48, מתגורר בירושלים עם אשתו מיכל בת שבע ושבעת ילדיהם. גדל בבית דתי לאומי, וכשסיים את לימודי התיכון ("נחלים", "אור עציון") חזר בשאלה. למד משחק ב'ניסן נתיב' והיה שחקן מצליח בתיאטרון ובקולנוע. פעמיים זכה בפרס האוסקר הישראלי, אחד מהם על הסרט 'אושפיזין' שיצר כבר כחוזר בתשובה.
רנד מעיד על עצמו כי חזר בתשובה יחד עם רעייתו, בעקבות תהליך ממושך ולא לאחר אירוע ספציפי. "היו לי כסף ומעמד אך גם ריקנות נוראה. עמוק בפנים, חשתי מעין רחמנות על עצמי. היתה לי סידרה של מקרים קטנים, מעין קריאות משמים שהתחברו לתחושה שנפשי רוצה משהו הרבה יותר עמוק. אז התחלתי לחפש את השם ולשים ראשי בתורה, שהיא החדווה שלי עד היום. מהר מאוד התחלתי לשמור שבת, להניח תפילין ולקיים מצוות".
בהמלצת רבו, הרב שלום ארוש מברסלב, המשיך רנד בעשייה האמנותית גם לאחר החזרה בתשובה. לאחר הצלחת 'אושפיזין', הוציא רנד את הדיסק 'נקודה טובה' שהפך רב מכר, ולאחרונה מילא את האמפיתיאטרון בקיסריה במופע משותף עם ארקדי דוכין.
...................................................
אתי אנקרי: שרה בלי להתגעגע
אתי אנקרי, בת 47, נשואה לשחקן התיאטרון דורון ליניק ולהם שלושה ילדים. אנקרי, זמרת מוערכת ושחקנית, החלה לחזור בתשובה לפני כ-16 שנה. "התחלתי ללמוד אצל ימימה אביטל. זה סוג של ריפוי, ובסופו של דבר כשהלב נרפא הוא מתחיל לבקש דברים טובים". תקליטה הראשון הנפיק להיטים כמו "לוליטה" ו"רואה לך בעיניים". שיחקה בסדרת הטלוויזיה "שבתות וחגים".
נקודת המפנה המשמעותית שגרמה לה להבין שהיא "חצתה את הקווים" לכיוון העולם הדתי, היתה הרגע בו החליטה לשים כיסוי ראש. אלבומה האחרון שיצא לפני כשנתיים מורכב רובו ככולו משירי רבי יהודה הלוי שהלחינה בעצמה, והגיע למעמד של אלבום זהב.
אנקרי לא מוצאת את עצמה מתגעגעת לחייה הקודמים שכן, "אני מופיעה הרבה ב"ה וכותבת הרבה. אני עושה הרבה מה שאני אוהבת, אז אין בי געגוע, אלא יש עשייה ברוכה".
...................................................
שרון רג'יניאנו: תיאטרון עם רגש יהודי
שרון רג'יניאנו (43), שחקן ומנהל בית הספר למשחק ביד בנימין, נולד בחולון ל"משפחה יהודית שלא הולכת בדרך התורה". בתום שירותו הצבאי פנה ללימודי משחק בבית הספר 'בית צבי'. בשנים שלאחר מכן כיכב בהצגות תיאטרון, בטלוויזיה ובקולנוע. חזרתו בתשובה התרחשה בתהליך איטי של כמה שנים. את הבסיס ספג כשהיה בן חמש ואביו לימד אותו את יסודות הקריאה על ידי החומש. כשבגר, חש רג'יניאנו את הרצון להתחבר למקור. "תמיד, גם כשהייתי במקומות הכי גרועים, אמרתי לעצמי טוב טוב, תפסיק, הרי בסוף תחזור בתשובה".
בעברו החילוני הוא מוצא יתרון מסוים, "כשאני נופל על פניי בסדר העבודה ביום הכיפורים - עולים לי מראות אחרים מאלו שעולים לדתי מלידה. לי קל יותר לחפש מה לתקן מאשר דתי שעבורו החיים הם רוטינה קבועה", אומר רג'יניאנו.
הרצון החזק שלו להשפיע ולקדש שם שמיים בעבודתו, הוביל אותו לחבור לפני מספר שנים לבית הספר לקולנוע שהוקם על ידי הרב שמואל טל ביד בנימין. מטרתו כיום היא "לגרום לקהל לקום ממקום מושבו לאחר הצגה ולהיות בני אדם אחרים".
...................................................
יוסף קרדונר: קפה עם אבא של עוזי חיטמן
יוסף קרדונר, 41, חסיד ברסלב נשוי ואב לשישה. זמר ומלחין, מחלוצי המוסיקה היהודית-מקורית. כנער הוא תכנן להיות כדורגלן, אולם בעקבות פציעה במהלך משחק, נגדע החלום באיבו.
קרדונר הפנה את כוחותיו לנגינה ושירה. בצבא התקבל ללהקת פיקוד צפון. כשהשתחרר הקים להקת רוק ואף ניגן כגיטריסט וזמר רקע בלהקתו של עוזי חיטמן ז"ל.
אחת מנקודות המפנה שעוררו אותו לחפש תשובה היתה במהלך החזרות שקיימו בביתו של חיטמן. "אביו היה ממשפחת חב"דניקים באירופה. בהפסקות, כשהיינו שותים קפה, אבא של עוזי היה מדבר איתי על תכלית החיים, על הבורא, ועל הצורך לחיות כמו יהודים אמיתיים. דבריו חדרו לליבי. כעבור כמה חודשים התחלתי לקרוא על יהדות, והנושא מאוד סחף אותי". גם השיר 'ידיד נפש' של הזמר החסידי אברהם פריד - השפיע עליו עמוקות בתהליך התשובה, כמו גם ספר של רבי נחמן מברסלב, שהתגלגל לידיו.
קרדונר חזר בתשובה, ובעקבותיו גם אמו, החל ללמוד בישיבה והפסיק לנגן למשך כחצי שנה. יום אחד במהלך התבודדות בפרדס, החל להתנגן במוחו הלחן ל"שיר למעלות" שלימים יהפוך ללהיט ענק בארץ ובחו"ל. מאז הוציא תשעה אלבומים.
...................................................
אורי רווח: לעשות דירה לקב"ה בטלוויזיה
בן 39, נשוי ואב לחמישה ומתגורר בירושלים. בעבר היה עיתונאי בגלי צה"ל, ערוץ 2 וערוץ 1, וכן יועץ תקשורת של שר הדתות. כיום הוא ממשיך לעבוד בערוץ 1 וכן עורך תוכנית רדיו במוצ"ש ברשת "מורשת". רווח בחר להיות חסיד חב"ד מפני שמצא שם "חיות בעבודת השם שלא מצאתי במקום אחר". לדבריו, "אחרי התשובה רעדתי מפחד לחזור לעיסוק בטלוויזיה, אבל תורת חב"ד נתנה לי כוחות לקחת את יכולותיי ולעשות לקב"ה דירה בתחתונים". המפנה החל לדבריו כאשר חש שהוא "עומד להקיא מכל ההווי התל-אביבי של בילויים-עבודה-בילויים". בחור חב"דניק אחד הצליח לרתקו וקירבו לקהילת חב"ד.
רווח לא מתגעגע לשום דבר בעולם החילוני, פרט לחברים שיוכל להסביר להם מהי אלוקות. לדבריו הדבר הכי קשה עבור החוזר בתשובה הוא להתגבר על הטבע הראשוני שלו, ואילו הדבר הטוב ביותר הוא אלוקות לשמה, לחיות חיים טובים, רוחניים ונכונים מלאים אמונה וביטחון בה'. "ה-abc של האדם הוא אמונה - ביטחון - שמחה. חייבים את כל הרכיבים הללו ובלעדי אחד מהם אי אפשר לחיות".
...................................................
דורון שפר: עובר למגרש אחר
דורון שפר, 38, נשוי לטליה ואב לארבעה, מתגורר במושב אמירים שבצפון. כדורסלן עבר עטור שבחים. בין השאר שיחק בקבוצות: "מכבי תל אביב", "הפועל ירושלים" ו"הפועל תל אביב". לפני כעשור פרש מעולם הכדורסל בעקבות מחלת הסרטן בה לקה. לאחר שנות חיפוש, מסע להודו והחלמה מהמחלה, חזר לכדורסל. לפני כחמש שנים, בשנה בה זכה בגביע, החל תהליך של חזרה בתשובה, למרות שכפי שהוא מעיד, התהליך החל אצלו הרבה קודם לכן. "החיפוש שלי החל בארה"ב. הגיע לידיי ספר שנקרא 'הנבואה השמימית'. הוא עורר בי תחושה של שלום, שלווה, שלמות ואחדות מאוד עמוקה ובהירה. זו היתה בעצם הנקודה המכונה ביהדות 'הניצוץ האלוקי'. מאז, כל חוויה שעברתי בחיים הפכה לכלי לזיכוך ולצמיחה במסע התשובה".
שפר החל ללמוד בישיבה ליטאית לבעלי תשובה בירושלים. כיום הוא מרצה ומאמן כדורסל של קבוצות ילדים ולא מתגעגע בכלל לאור הזרקורים. למי שמתלבט האם לחזור בתשובה הוא ממליץ, "אם אין מעשים זה לא רוחניות אלא פשוט 'לעשות רוח', אבל אם הם הולכים ביחד - זו תורת חיים".
...................................................
נועה ירון-דיין: החלטת מיליון הדולר
נועה ירון-דיין (38), נשואה פלוס שבעה ומתגוררת כיום ברמת בית שמש. בעבר שדרנית רדיו בגלי צה"ל ומנחת תכניות בידור בטלוויזיה. לפני כארבע שנים יצא לאור ספרה הראשון "מקימי", המתעד את סיפור התשובה שלה, ועד מהרה הפך לרב מכר. כיום ירון-דיין מרצה ושוקדת על כתיבת ספרי ילדים.
נקודת המפנה בחייה היתה המפגש האישי עם רבי נחמן דווקא בשיא הקריירה שלה. "הייתי אז במקום שהיה מבחינה חיצונית מאוד מצליח, אך מבחינה רוחנית מאוד שבור. הוא בא אליי ואמר לי: תקשיבי, יש חיים אחרי המוות".
ההמלצה שלה למי שמתלבט האם לחזור בתשובה היא: "לכו על זה, בגדול. זה המיליון דולר. ההחלטה הכי קשה, הכי גורלית והכי פנימית. וזו החלטה שאף אחד לא מצטער עליה".
הדבר שהיה לה הכי קשה בחזרה בתשובה הוא הפחד. "אתה עומד מול עצמך פתאום, ואתה מבין מי אתה והתמונה לא מחמיאה בכלל. זה רגע מבהיל אבל אז אתה מתחיל לחיות".
הדבר הכי טוב בלחזור בתשובה בעיניה הוא ש"אתה מקבל במתנה את עצמך. ואתה זוכה ב"ה להמון דברים שלא חשבתי שאזכה להם – משפחה, ילדים, זוגיות, שמחה, תקווה, ולא דיברתי עוד על העולם הבא...".
...................................................
אביתר בנאי: אוצר תחת מרצפות הבית
אביתר בנאי, 37, נשוי ואב לארבעה, מתגורר עם משפחתו בירושלים. אלבומו הראשון, "אביתר בנאי", הנפיק עד מהרה להיטים גדולים. אלבומו השני, שיצא לאחר ששב ממסע ארוך במזרח, כבר שיקף את חיפוש הדרך בו הוא נמצא, בין הדתי לחילוני.
נקודת המפנה המשמעותית בחייו התרחשה עת התגלגלו לידיו ספרי "פרקי אבות" ו"מסילת ישרים". בנאי קרא בהם בלילות, וכשסיים נסע לבני ברק וקנה לעצמו זוג תפילין. "זו היתה הפתעה עצומה בשבילי לגלות שדווקא תחת מרצפות ביתי מונח אוצר", התבטא בעבר. השינוי הזה הוליד את אלבומו השלישי.
אלבומו הרביעי, "לילה כיום יאיר", שיצא לפני כשנה, מיצב אותו כאחד מבעלי התשובה הבולטים והמצליחים במוסיקה היהודית עם להיטים כמו "אותיות פורחות באוויר" ו"אבא" שהתנגנו ללא הרף גם במעוז החילוניות, גלגל"צ. כיום בנאי ממשיך ליצור אך בעיקר חובש את ספסלי הישיבה, ואת בקריו מקדיש ללימוד גמרא בחברותא.
למי שמתלבט אם לחזור בתשובה, הוא אומר: אני חושב שזה אומץ אדיר לעשות מהלך כזה. מי שלא מתנסה בזה מפסיד התמודדות אדירה. לבוא פתאום ולהפנות את הגב לתנועה השוטפת של החיים, לשחות נגד פתאום, ולהגיד 'חבר'ה, אני לא ממשיך' - זו גדוּלה בעיניי".
...................................................
עמיר בניון: כמו כיפתו של משיח
עמיר בניון, מהיוצרים המוכשרים והמוערכים במוסיקה הישראלית, בן 35, נשוי פלוס שניים ומתגורר במודיעין. בגיל צעיר חדר לתודעה הישראלית עם אלבומו הראשון וזכה להצלחה רבה, שנמשכה גם לאחר שחזר בתשובה. מאלבומו השלישי ואילך החל ליצור מוסיקה בעלת גוון יהודי ורוחני, לצד שירי מחאה מימין. בקרוב ייצא לאור אלבומו העשירי.
כילד, הושפע בניון מסבו, שהיה אדם דתי, אך ככלל ניהל בעצמו אורח חיים חילוני. החיפוש אחר הקב"ה החל אחרי הפרסום וההצלחה. "אחרי שאתה מוכר אני לא יודע כמה תקליטים, וכותבים עליך בעיתון, ומראיינים אותך בטלוויזיה, אתה מתחיל להבין שאתה שקרן כי תכל'ס אתה ריק. התחלתי להרגיש שהנפש שלי גוססת. כל המסביב יפה, אבל בפנים זה אחרת לגמרי. התחלתי לחפש משהו, ריח טוב לנשמה".
בניון אינו רואה עצמו משתייך לשום זרם, אלא יש בו "הכל מהכל" – קצת מברסלב, קצת מחב"ד, חרדים ודתיים לאומיים. גם למשיח לדעתו לא תהיה כיפה סרוגה או שחורה, והוא יהיה שייך לכלל ישראל. כשהוא נשאל מה הדבר שהיה לו הכי קשה בחזרה בתשובה הוא עונה: "להיראות כמו שאני נראה. אך למרות זאת, שמתי כיפה במפתיע".
...................................................
אהוד ושחר אריאל: בזכות הספרייה של אבא
אהוד (33) ושחר (41) אריאל, הם בניו של המוסיקאי מאיר אריאל ז"ל. הם מתגוררים בפרדס חנה ולכל אחד מהם שלוש בנות. מאז נפטר אביהם לפני כ-11 שנים, החלו בתהליך התקרבות ליהדות. ראשון לחזור בתשובה היה אהוד, ולפני כשנתיים הצטרף אליו שחר.
"מתוך כל החושך הזה", מספר אהוד על הימים שאחרי פטירתו של אביו, "התחלתי להתיישב בספרייה של אבא. פתחתי ספר אחר ספר. נתקלתי ב"לקח טוב על פרשת השבוע", הוא האיר לי לראשונה שיש פתח בתוך האין מוצא. החיים הם שלי ויש לי אחריות". לאחר הגילוי, החל אהוד ללמוד מפי ממשיכי דרכה של ימימה אביטל זצ"ל ובכך לבסס את תהליך התשובה.
בהמשך הצטרף גם שחר לתהליך: "היו לי תקופות פרועות, לא יציבות, תנודות רגשיות. מצאתי את השקט והביטחון שלי בדרך האמונה. אני ישן יותר טוב בלילה, קם יותר טוב בבוקר".
הם מכונים "הרכב האחים אריאל" והוציאו יחד אלבום בכורה משותף בשם "מי יעיר את הילדים", הכולל חומר מקורי שלהם וחומר משירי אביהם שנמצאו לאחר פטירתו. הם גם מעלים יחד מופע משותף ועמלים על אלבום חדש שיאיר זוויות דתיות בשירת אביהם ז"ל.
...................................................
לינור אברג'ל: הבל היופי
לינור אברג'ל, 30, דוגמנית ושחקנית לשעבר, נישאה החודש לבן זוגה אורון כלפון. אברג'ל זכתה בתואר מלכת היופי של ישראל בשנת תשנ"ח ולאחר מספר חודשים גם זכתה בתחרות הבינלאומית כ"מיס עולם". למדה תיאטרון ב"בית צבי" ושיחקה בהצגות "החדר הכחול" ו"מקווה". לפני ארבע שנים נישאה לכדורסלן שאראס יאסיקביצ'יוס, ועוררה תגובות נזעמות על כך שבת ישראל מתחתנת עם גוי. כעבור שנתיים השניים התגרשו, וזמן קצר אחר כך החלה אברג'ל יחד עם בן זוגה הנוכחי בתהליך התחזקות שהסתיים בחזרה בתשובה, שמירת תורה ומצוות וכמובן, חתונה בהפרדה כדת משה וישראל.
אברג'ל היתה מגיעה בקביעות לשיעוריו של הרב יובל דיין, בעלה של נועה ירון-דיין, שהתקיימו במרכז "התהוות" בתל אביב, שהדריך אותה בכל התהליך.כחוזרת בתשובה טרייה לא מרבה אברג'ל לדבר על התהליך החדש שהיא נמצאת בעיצומו ומשתדלת להתרחק מפרסום. "מתחזקים, ולא במכון כושר", אמרה בעבר בראיון לערוץ 10.
כיום, היא סטודנטית למשפטים במכללת נתניה.
...................................................
סיון רהב-מאיר: תשובה מתוקשרת
סיון רהב מאיר, 29, נשואה לעיתונאי ידידיה מאיר והם מתגוררים ברמת השרון עם ארבעת ילדיהם. מגיל שש שימשה ככתבת ומנחת טלוויזיה לילדים ונוער וכשבגרה שירתה ככתבת בגלי צה"ל. כיום היא כתבת ומגישת חדשות בערוץ 2 ומגישה תוכנית רדיו יחד עם בעלה בימי שישי בגל"צ.
כבר מנעוריה התעניינה ביהדות ובתום תהליך ארוך אף חזרה בתשובה, בעיקר בעקבות קריאת ספריו של פרופ' ישעיהו לייבוביץ'. "אני לא מסכימה עם כל התשובות שהוא נותן", אמרה בעבר על פרופ' לייבוביץ', "אבל עם השאלות שהוא שואל – הייתי חייבת להתמודד".
לא היה מאורע משמעותי אחד שגרם לרהב-מאיר, שגדלה במשפחה חילונית בהרצליה, לחצות את הקווים ולחזור בתשובה. לדבריה, היה זה תהליך חיפוש מתמיד שעבר גם דרך שליחות מטעם הסוכנות היהודית בניס שבצרפת.
על אף שהיא מתפקדת כיום כאחת הנציגות הבכירות, המקצועיות והמוערכות ביותר של העולם הדתי בקרב התקשורת החילונית, רהב-מאיר אומרת כי היתה שמחה לעשות משהו הרבה יותר משמעותי למען עם ישראל.
...................................................
נועה נתניהו: קרוב לחב"ד, רחוק מהזרקורים
נועה נתניהו (27) היא ביתם הבכורה של בנימין נתניהו ורעייתו הראשונה, ד"ר מיקי הרן. בשנת תשס"ו נישאה לדניאל רוט, חסיד חב"ד יליד ארצות הברית, והמשיכה יחד איתו מסע של התקרבות לדת, שהחל באופן אישי כבר שלוש שנים לפני כן.
רוט היה איש הייטק שלמד במרכז הבינתחומי בהרצליה, שם גם פגש את נועה. השניים מתגוררים בירושלים ומתרחקים מאור הזרקורים. לפני כשנה נולד בנם הבכור שמואל.