
חודש יוני למניינם הפך בשנים האחרונות לארבעה שבועות שמאותתים לכל אזרח שלא סובל מגאווה כזאת או אחרת למצוא לעצמו מקום במקלט הקרוב, ולצאת בחזרה לעולם עם שוך המצעדים, הפסטיבלים, המיתוג הצבעוני (שאליו מצטרפות עוד ועוד רשויות שלטון) והסובלנות שאין לה קץ. סובלנות שמצטיינת בסתימת פיות, השתקה, הפעלת לחצים, איומים ואף הפגנות אלימות כלפי כל מי שמעז להעלות על בדל מחשבתו שיש גם מודלים משפחתיים אחרים שראוי להעלות על נס, או אפילו רק על שולחן הדיונים. כפי שעשינו גם בשנים קודמות, אנחנו מציינים את הריטואל הזה בכמה ממעללי יוני 2023 ולו רק למען הפרוטוקול, שכן היד הגאה השלטת אינה נראית כרגע כמי שמתכוונת למתן את עריצותה.
המקרה הטרי אירע השבוע למארגני כנס החינוך השנתי של ארגון 'אבן ישראל'. זה הקיץ השלישי ש'אבן ישראל' עורך כנס לאנשי חינוך, ובו הוא עוסק בסוגיה ישראלית בוערת, שרלוונטית לאנשי חינוך העובדים עם בני נוער. בשנים הקודמות היו אלה נושאים כמו הפוסט־מודרנה והפמיניזם הרדיקלי. השנה מתמקד הכנס ביצירת עמדה רוחנית ותרבותית ביחס לקהילת הלהט"ב. בשנים קודמות התקיים הכנס במרוכז בירושלים, ואילו השנה מפאת הביקוש תוכננו כנסים בירושלים ובאריאל. בהיכל התרבות באריאל תוכננו להופיע על במת הכנס שורה של מרצים, מאנשי תרבות ועד לרבנים: העיתונאים שי גולדן ואראל סג"ל, מטפלים, פסיכולוגים, והרבנים יהושע שפירא, יגאל לוינשטיין ואחרים. נושאי ההרצאות כוללים חשיפה לעולמו של המתמודד עם נטיות הפוכות, הכרת פוליטיקת הזהויות ותרבות הפוליטיקלי קורקט, שאלת דרכי הטיפול במתמודדים ושבח הזוגיות של איש ואישה. "חשוב להדגיש כי הכנס אינו משדר שנאה כלפי להט"ב", אומר אורי לב־ארי, מנכ"ל ארגון 'אבן ישראל', "כל אחד שיחיה איך שהוא רוצה. אנחנו דנים בשאלה איך לעזור למי שמבקש עזרה, הזוגיות של איש ואישה, יחס התורה למשפחה ועוד".
החוזה בין הארגון להיכל התרבות באריאל על קיום כנס הקיץ, שהוגדר כהשתלמות מורים, נחתם כבר בחודש מרץ. תוכנו המפורט של הכנס פורסם לפני שבוע, ואז הגיע הטלפון המפתיע מהנהלת היכל התרבות באריאל. "הם אמרו לי: קיבלנו את לוח הזמנים של הכנס, התכנים לא מקובלים עלינו. אי אפשר לעשות אצלנו את הכנס", מספר לב־ארי. הניסיון לנהל דיון היה עקר מראשיתו. נושא הלהט"ב סומן באיקס אדום בוהק, והחוזה בוטל. לב־ארי לא יודע לומר אם גופי הלהט"ב הגיעו עד הנהלת היכל התרבות ולחצו עליה לפעול לביטול החוזה, אבל הוא כן יודע לספר על לחצים אחרים שהפעילו הגופים האלה משנתוודעו לכנס. "אנחנו יודעים שהם פנו לחלק מאנשי המקצוע שצפויים להרצות בכנס, ולחצו עליהם לבטל את השתתפותם. לשמחתנו, אף אחד לא נכנע ולא ביטל את השתתפותו".
ב'אבן ישראל' מקווים למצוא מקום חלופי, כדי שהכנס יתקיים במועדו, יום שני ז' תמוז, אבל לא מהססים להרתיע את מי שהזיקו להם בלי להניד עפעף. מכתב התראה לפני תביעה נשלח מטעם הארגון על ידי עורך הדין זיו מאור, ובו נכתב כי הדברים שאמרה עובדת היכל התרבות בשיחת הביטול "מהווים הפרה ברורה וקיצונית של הוראות חוק איסור הפליה במתן מוצרים ושירותים", העולה לכדי דרישת פיצוי של כ־70 אלף שקלים. אף שמכתב ההתראה מסביר כי עילת הביטול אינה חוקית, ומשכך האירוע צריך להתקיים כסדרו, גם בארגון מעריכים כי ההנהלה לא תחזור בה מההחלטה, והצעד הבא יהיה הגשת תביעה בפועל.
עמותת 'גוונים', המפעילה את היכל התרבות באריאל, פרסמה תגובה ארוכה, שעיקרה האשמת הארגון במצג שווא. לדבריה הותנה מראש כי הנהלת ההיכל תקבל רשימת תכנים ודוברים מפורטת של הכנס, והדבר לא נעשה. משכך ראתה עצמה העמותה רשאית לבטל את ההתקשרות לאחר שנחשפה לתכנים באקראי.
לב־ארי מתקומם ואומר: "אי אפשר לומר לנו לשמור את הדעות שלנו רק לבית הכנסת. זכותנו להביע את העמדות הללו במרחב הציבורי. אנחנו לא אומרים לא לקיים מצעדי שפחות או כנסים נגד הכיבוש, אז באותה מידה מגיע גם לנו לדבר. אנחנו נלחמים שיהיה שוק דעות חופשי".
ואם באריאל הסתיים העימות בטעם מר, הרי שאירוע דומה שהתרחש בשבוע שעבר במצפה רמון הסתיים בקורטוב של מתיקות ניצחון, גם אם בחמיצות. על אף היותה של מצפה רמון רחוקה משאונו התרבותי של מרכז הארץ, הרי שזרועות הלהט"ב נשלחו גם אליה, ותא גאה חזק פועל בעיר. עם פתיחת חודש האירועים הססגוניים, בחרו אנשי הקהילה הדתית במצפה רמון להקים את מטה 'מצפאים למען המשפחה' שיחזק למולו את ערכי המשפחה והזהות היהודית בעיר הדרומית. האירוע הראשון שתוכנן הוא הרצאה במתנ"ס בנושאי חינוך. המרצה שהוזמנה היא רוני ססובר, יושבת ראש ארגון מאירים, והכותרת שניתנה להרצאה היא "מי מחנך את ילדינו".
קיום ההרצאה סוכם ואושר מול המתנ"ס, אלא שברגע האחרון התקשרה מנהלת המתנ"ס לאפרת זיו ממטה המשפחה, והודיעה לה כי לא יוכלו להשתמש במתנ"ס לצורך ההרצאה. על השאלה מדוע, התקבלה התשובה "זו הרצאה פוליטית". זיו הנדהמת חזרה והסבירה כי מדובר בהרצאה בנושאי חינוך, ובתשובה קיבלה קישור לאתר מפלגת נועם שבו מופיעה כותרת זהה - "מי מחנך את ילדינו". "מזה את מסיקה שההרצאה פוליטית?", זיו לא נותרה חייבת, אבל ככל שהדיון בין השתיים העמיק, הבהירה מנהלת המתנ"ס לזיו כי הוויכוח רק יביא לכך שגם הצד השני יקבל במה במתנ"ס. זיו הוכיחה למנהלת כי אירועי להט"ב התקיימו דווקא לא מעט בחסות המתנ"ס, אך השיחה הסתיימה באמירה: "נחכה לישיבת הדירקטוריון ביום רביעי ואז נחליט".
"ניסיתי ללחוץ על חברי הדירקטוריון", מספרת זיו, "ואז הבנתי שגם הלהט"ב לא קיבלו בהתחלה אישור לקיים אירועים במתנ"ס, אבל לאחר שהפעילו עורכי דין נפתחה בפניהם הדלת. החלטתי שגם אנחנו נפעל כך, אף שלכתחילה ממש לא התכוונו להביא לליבוי הרוחות. אבל אם המתנ"ס נותן להם, ולנו לא – לכך לא נסכים".
מטה המשפחה פנה לארגון חננו, ועורך הדין אלעדי ויזל מטעם הארגון החל בהתכתבויות התראה עם הנהלת המתנ"ס. במתנ"ס לא מיהרו להיכנע, וזיו מעריכה שלחציהם של ארגוני הלהט"ב הם שהניעו את ההתנגדות, "כי עד היום עבדנו בשיתוף פעולה עם המתנ"ס". אחרי חילופי איומים והתחמקויות, בסופו של דבר אישר המתנ"ס את קיום ההרצאה, אך כמי שכפאו שד. אלא שארגוני הלהט"ב בעיר ועוזריהם מהעורף התל אביבי כבר נכונו לקרב. הפרסומים שהוציאו באמצעי המדיה השונים לקראת ההרצאה כללו איומים שיפוצצו את הכנס, דברי נאצה נגד הקהילה הדתית והפחדות נוספות. גם על המרצה רוני ססובר הופעלו לחצים ואיומים, עד שזו בחרה לא להגיע בעת הזאת והבטיחה ש"תבוא בזמן שקט יותר".
במטה לא ויתרו, ובהתארגנות בזק הביאו מרצה חלופית - גלי בת חורין. הגעתה יצרה התנגדות חריפה אף יותר, שכן היא כמנופפת סדין אדום בפני תנועת הפרוגרס בכללה. האירוע פורסם במתכונתו העדכנית שעות ספורות לפני קיומו, אבל מסע ההפחדות עשה את שלו: "באו פחות אנשים מהצפוי", מתארת זיו, "מול המתנ"ס הייתה הפגנה אלימה של כשלושים אנשי להט"ב, עם דגלים. המשטרה לא הרחיקה אותם. מי שרצה לבוא להרצאה היה צריך לעבור דרכם, ורבים חששו להיכנס כך ולכן לא הגיעו". המפגינים לא הסתפקו בעמידה בחוץ, ונכנסו גם להרצאה עצמה. הם הפריעו וניסו לפוצץ אותה, ולדברי זיו אחת המפגינות גם תקפה באלימות (נשכה או שרטה) את בת חורין עצמה.
ההרצאה, שנערכה ביום שני בשבוע שעבר, הייתה יריית הפתיחה לפעילותו המתוכננת של מטה המשפחה בעיר. נוכח אירוע גאווה גדול, החלו במטה בהצבת שילוט ודוכנים במרחב הציבורי בשבח התא המשפחתי הנורמטיבי. "אנחנו מקווים להמשיך לפעילות קבועה כל השנה, בבתי הספר, בתיכונים, להביא רבנים שידברו על הנושאים הללו, במטרה להציב את נושא המשפחה בראש", מסכמת זיו.
חבר מביא חבר
פגיעתם של ארגוני הלהט"ב אינה רק בחופש הביטוי במרחב הציבורי, היא מגיעה גם אל זכויות הפרט הבסיסיות ביותר. בשבוע שעבר פורסם ב'ישראל היום' כי בית החולים בילינסון ישיק תוכנית חדשה שתאפשר לזוגות גברים גאים שמביאים ילדים לעולם באמצעות רכישת ביצית ושירותי פונדקאות, להתאשפז במחלקת יולדות של בית החולים, כחלק מתהליך הבונדינג – התקשרות ראשונית של אם ותינוק. הזכות הזאת, על פי בית החולים, שמורה גם להורות של שני אבות ולאישה היולדת בעבורם. הפונדקאית תזכה לאשפוז במחלקת נשים, בעוד אחד הגברים יאושפז במחלקת יולדות והשני יוגדר כמלווה הרשאי לבקרו ולשהות עימו במחלקה. השניים יזכו לפריבילגיה שאף יולדת לא זוכה לה: חדר פרטי. בית החולים בילינסון יעניק לזוג האבות יחס כלכל זוג אחר המתכונן ללידה: סיור מקדים במחלקות ובחדרי הלידה, אשפוז של 48 שעות לפחות לאחר הלידה, הדרכה צמודה שתעניק ידע ראשוני לטיפול בתינוק וכן טיפוח ההיקשרות עם התינוק.
המתווה החדש אושר לאחר פסיקת בג"ץ המאפשרת את ביצוע התהליך לזוגות להט"ב או אבות יחידנים גם בישראל. לא מיותר לציין כי ד"ר רוני חן, מנהל חדרי הלידה ומחלקות היולדות בבילינסון, מעיד בכתבה על היותו חבר קהילת הלהט"ב. "כחבר בקהילת הלהט"ב, אני מבין לעומק את ההתאמות שצריך לבצע", משתף ד"ר חן ב'ישראל היום', "בית החולים הוא בית לכל המשפחות החדשות, לכל הזוגות הגאים והאבות היחידנים. הורים גאים יקבלו את הטיפול ואת הליווי המיוחד שבנינו להם, שמותאם לצרכים של המשפחה הגדלה".
ההחלטה המשונה, שלא לומר פוגענית, עוררה סערה. אומנם הגופים הרשמיים נמנעו מלצאת חוצץ נגד מהלך שמיטיב עם קהילת הלהט"ב, מסיבות מובנות, וגם קבוצת רופאים שאליהם פנינו כדי לבקש תגובה הביעו חששות והעדיפו לשתוק. ואולם ברחבי הרשת הביעו נשים רבות זעם על הפגיעה בפרטיותן וגם על האפליה לרעה בתנאיהן לעומת התנאים שמבטיח בילינסון לגברים.
ארגון זכויות הנשים 'יהודית' שיגר מכתב חריף אל השרים והגופים האחראים, ובהם גם בית החולים בילינסון. בראשית המכתב מציינת מנכ"לית הארגון, מוריה ליטווק, את המובן מאליו: יולדת עברה תהליך היריון ולידה המצריך השגחה רפואית וטיפול רפואי, ומצבה הפיזי מחייב אשפוז. לעומתה גבר שקיבל ילד מפונדקאית לא עבר שום תהליך פיזיולוגי ואינו זקוק לאשפוז. משכך, אשפוז גבר כזה הוא קודם כול צעד מיותר. אבל אשפוזו עם הנשים היולדות חמור בהרבה: "המאושפזות במחלקת יולדות זקוקות לשקט, למנוחה ובעיקר לשמירה על פרטיותן. לכן אין כל סיבה לאשפז סמוך אליהן גברים שלא ילדו ואשר אין להם כל צורך באשפוז. זאת ועוד, לנשים במחלקת יולדות סביבה נשית שבה הן יכולות להניק את ילדיהן באין מפריע. מצב שבו גבר מסתובב באופן חופשי במחלקת היולדות ורשאי להיכנס לחדר ההנקה, הוא מופרך ופוגע בחופשיות האם להניק".
ליטווק טוענת עוד כי "מדובר בבזבוז של כספי הציבור ומשאביו. הגבר העתיד להתאשפז לא עבר כל הליך פיזיולוגי של לידה, ועל כן אין סיבה שהמדינה תממן לבית החולים את אשפוזו. בתקופה של מחסור במיטות אשפוז, הדבר יביא לפגיעה ביולדות". נוכח טענות אלו מסתיים המכתב בדרישה לעצור את היוזמה מבעוד מועד.
פרופ' אסנת ולפיש, מנהלת בית החולים לנשים בילינסון־השרון, השיבה באריכות למכתבה של ליטווק וטענה כי "כל הנקודות שהעליתם במכתבכם נבדקו ונלקחו בחשבון מראש, וכי קיים מענה ברור ומלא לכל דילמה שהצגתם. בית החולים בילינסון קשוב ונותן מענה לכלל המטופלים על מגוון הצרכים המתבקשים. לצד זה בית החולים מקפיד על שמירת פרטיות מטופליו ומטופלותיו וימשיך להעניק את אותם תנאי אשפוז מכבדים כפי שהיו נהוגים עד כה.
"בנוגע לדאגה שגברים יסתובבו באופן חופשי במחלקת יולדות, נזכיר כי גם היום אנו מאפשרים לבני זוג של יולדות להיות במחלקה יחד עם בנות הזוג שלהן ולסייע להן. בעתיד, כמו גם כיום, הצוותים שומרים על פרטיות היולדות ועל המרחבים האישיים שלהן כדי שיחושו בנוח".
לתגובות: Hagitr72@gmail.com
***