ביישוב פסגות בחבל בנימין התקיימה השבוע התוועדות חסידית עם המשפיע החב"די הרב מנדל וכטער מקרית מלאכי.

ההתוועדות התקיימה בביתו של תלמידו, הרב אסף קירשנבום, לרגל י"ח באלול, יום ההולדת של שני גדולי החסידות, הבעל שם טוב ואדמו"ר הזקן מחב"ד.

הרב וכטער האריך לבאר בדבריו את המושגים "נפש אלוקית" ו"נפש בהמית", מושגי היסוד של ספר התניא: "אדם הוא 'יש', בעל גאווה. בעולם תופסים גאווה – 'אני צריך שישי, מפטיר, מזרח. אני לא בא לחתונה רק אם אני מסדר חופשה וקידושין, אגיע לברית רק אם אהיה סנדק', לא רק זה גאווה. כל אדם הוא גאווה, אדם לא שם לב אפילו, כל מה שאדם עושה, אדם לא יזיז אצבע אם אין לו תועלת, או שמישהו יגיד לי 'תודה רבה' או שיהנה בגוף או בכסף או בכבוד, חייב לקבל משהו. זה נפש הבהמית".

"אדם יכול להיות בהמה גסה, בהמה דקה, יש בזה המון דרגות. אחד הוא בהמה, הוא רוצה וילה וכסף, זה מה שהוא רוצה. אדם אחר רוצה להיות למדן גדול, טוב מאוד, הלוואי שכולם ירצו את זה, תאווה טובה, אבל מה הוא רוצה? הוא רוצה להיות למדן. אחד רוצה יראת שמים, מידות טובות. הכול דברים נפלאים אבל המרכז זה האדם, זה לגיטימי, זה הכל נפש הבהמית".

"קדושה מתחיל בדבר אחד – ביטול. מי שלומד תניא יודע שיש נפש אלוקית ונפש הבהמית. מה זה נפש אלוקית? נפש אלוקית זה לרצות מה שהקב"ה רוצה, הנפש הבהמית זה לרצות מה שאני רוצה".

הרב הוסיף שוודאי שהדברים האלה נשמעים קיצוניים וצריכים הסברה עמוקה ורחבה על מנת להבין אותם כמו שצריך. ומי שיצלול לעומקה ומתיקותה של תורת החסידות יזכה בעזרת ה' שהדברים יתיישבו על ליבו בהדרגה.