יחד עם הרב תמיר גרנות, ראש ישיבת אורות שאול, ששכל את בנו, אמיתי צבי הי"ד מירי נ"ט של חיזבאללה בגבול הצפון, ביקרנו בקיבוץ בארי במסגרת ביקור של משפחות שכולות ומשפחות חטופים במקום בו אירעה הטרגדיה הלאומית והאישית לרבים כל כך. המשפחות הגיעו לכבוד החתימה על 'אמנת בראשית' ושוחחנו עם הרב גרנות על ההתמודדות הלאומית והאישית עם האבדן. "עם ישראל עבר משברים מכוננים מהפרעות בנגב לפני 140 שנה בעליה הראשונה, קישינב העלייה השנייה, מהשואה קמה מדינת ישראל. אנחנו במשבר נורא שאני חלק ממנו ורבים מהעומדים לידי הם חלק ממנו, משפחות שכול וחטופים, ואנחנו יודעים ששעת משבר היא שעה שבה אנחנו יכולים להיבנות, אבל זה לא קורה באופן אוטומאטי". "אנחנו יודעים שאם אנחנו לוקחים אחריות ואם אנחנו נחושים ומזהים מדוע המשבר הזה קרה, אנחנו יכולים לצמוח ממנו ולהגיע אפילו למקום טוב יותר. את הסבל והכאב לא נוכל להשקיט אבל לתת לו משמעות אנחנו יכולים", אומר הרב גרנות ומזכיר את החולשה הלאומית שתקפה את עם ישראל בשנה האחרונה, מה שהוביל את האויב לנסות ולתפוס את כולנו באותם רגעי חולשה ש"הייתה תוצאה של פירוק, תחושה שאנחנו אויבים זה לזה, שכל אחד יודע את כל האמת, של אי הקשבה, פירוק של ממש. במלחמה למדנו שאנחנו אחים ואוהבים, עברנו מאויב לאוהב. כולם נלחמים באותו טנק ואותו נגמ"ש ובאותן יחידות, כל אלה שעמדו משני צידי המתרס. את הלימוד הזה אסור לשכוח וחייבים להפוך אותו מדבק זמני לדבק קבוע". הדבר גרנות מבהיר כי אתגר זה שעליו הוא מדבר הוא תכליתה של אמנת 'בראשית' עליה עמלה קבוצה של אנשי ציבור ממגוון מגזרים ובתוכם גם הוא עצמו. ,חשבנו מה העקרונות שחייבים להוליך את עם ישראל בשלב הבא, כדי שלא נתפרק מחדש", ובהקשר זה הוא מזכיר לא רק את החברה הישראלית אלא גם את התקשורת והפוליטיקה שכולם צריכים להתנקז תחת כללי מותר ואסור. "האסור קשור לשיח שפירק אותנו, לא שיח מפלג, מאשים וגס. לא 'בוזזים', לא 'מושחתים', לא 'משיחיים' ולא 'בוגדים' וכו'. לצאת מהשיח הזה לשיח ענייני, שיח שמקשיב. לו יש אמת להגיד וגם לי יש אמת להגיד ובוא נבנה אמת גבוהה יותר משתי האמיתות האלה ביחד. לא לפרק גם כשאנחנו במחלוקת. לא לגעת בצבא, לא לגעת בקודשי ישראל, לא לגעת בסמלים הלאומיים שלנו. אלה עקרונות הלאווים לשיח נכון, ואחר כך נתקדם להליכה קדימה, ולשם כך צריך להחליט שהשלב הבא, הפוליטי והחברתי, יהיה בשנים שבהן נפעל רק מתוך תבנית של שותפות והסכמה. כלומר שכשתהיינה בחירות, ולא נאיץ אותם כי אנחנו במלחמה, אבל לאחריהן נלך יחד ונאמר לפוליטיקאים רק בשותפות, בהסכמה, בממשלה רחבה, וכשנגיע לדון בעוד שנה או שנתיים בסוגיות הליבה שפירקו אותנו, נעשה את זה רק בשותפות ובהסכמה", אומר הרב גרנות. לדבריו הוא אמנם חש דאגה לנוכח מה שהוא רואה בפועל בשיח הישראלי, אך אינו מאפשר לרעשי הרקע לבלבל אותו משום שהוא יודע היכן מצוי ליבו של העם. "אני חי בתל אביב ופוגש את כולם, מרכז ופריפריה ויודע איפה לב העם נמצא וזה לא במקום שבו נמצאים רעשי הרקע. יש סכסכנים שמרוויחים מפילוג והם תופסים מקום בתקשורת, אבל הלב של העם נמצא במקום שעליו אנחנו עובדים ואנחנו רוצים להציג מתווה מעשי, איך עושים זאת ונעשה פעולות מעשיות לשם כך". "אני אומר לעם ישראל להקשיב רק ללב ולא לכל הקולות שמתחילים לחזור לשיח הקודם שאינם אלא רעשי רקע", דברי הרב גרנות ומוסיף: "הבן שלי נהרג בקרב מול חיזבאללה כמו עוד 530 חיילים אחרים שנהרגו כשלחמו כדי שעם ישראל ימשיך לחיות וזו המשמעות הראשונית של המוות שלהם, אבל החשש הוא שזה יהיה זמני ונחזור להיחלש כשסביבנו עוד אויבים רבים. האחריות שלנו, של כל עם ישראל, היא שבאמת נקום על הרגליים, נאמין בעצמנו, נזכור מי אנחנו כעם ישראל, מי החברים שלנו, מי אלה שעומדים בצד השני של ההפגנה, אחים שלנו, שנאמין להם ולא נחשוב שהם משקרים לנו, שנאמין בהם כמו שאנחנו מאמינים להם בטנק. זו האחריות שלנו".