הרב אביעד תפוחי
הרב אביעד תפוחיצילום: ללא

בזמנים כאלו קשה לברור את המילים על אחת כמה וכמה שקשה לנסח אותם בכתב, ובכל זאת כמה נקודות.

א. כל עסקה עם האויב מחזקת אותו מאד, כל ילד של האויב בשכם או ברמאללה מבין היום שכל המטוסים והטנקים של צה"ל לא יכולים להשמיד אותו. יש לאויב קלף ניצחון תמידי, כל שעליו לעשות הוא לחטוף ילד יהודי אחד. אין ספק שעסקה כזו מזרזת את הפעילות הרצחנית נגדנו בכל המזרח התיכון, ומסייעת בגיוס הרוצחים הבאים, זאת מלבד הסכנה שברוצחים עצמם שמשתחררים וודאי שחלקם יחזרו לפעילות רצחנית.

ב. הדרך היחידה לדבר עם האויב היא בכח כמאמר דוד 'ארדוף אויבי ואשיגם ולא אשוב עד כלותם', כך הוכרעו כל המלחמות. במלחמות ישראל נפלו שבויים ביד האויב, אך ברגע שהסתיימה המלחמה בניצחון ובהכרעה, השבויים חזרו ללא תשלום מיוחד (כמובן שתמורת שבויי האויב במלחמה הזו, אך לא תמורת תשלום נוסף). הפלת החמאס צבאית ומדינית, צמצום הסיוע ההומניטרי ועוד אמצעי לחץ אלימים, ובעיקר כיבוש רצועת עזה והקמת בסיסי צה"ל בתוכה (ישובים זו סוגיא נוספת) היו גורמים לאויב להרים דגל לבן, כפי שהוכרעו המלחמות וארגוני הטרור בכל הזמנים.

ג. לכן עלינו להתנגד לעסקה זו בכל כוחנו, ללא גמגומים. אין להתבייש בכך שאנחנו מתנגדים להשבת חטופים בעסקה, זו הדרך היחידה לדאוג לעם ישראל כולו וגם לאחינו ואחיותנו החטופים. עלינו לדחות בבוז את כל מטיפי המוסר על כך שאנחנו לא רוקדים לפי החליל שלהם כיצד לשחרר את החטופים. שיטתם הוכחה שוב ושוב ככשלון גמור. עלינו להתפלל ולפעול שהעסקה הזו תיפול, אף אם חרב חדה מונחת על צווארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים.

ד. אך יש כאן נקודה רגישה. יתכן שאין לממשלת ישראל הנוכחית את היכולת לעמוד מול הלחצים מבית (המטה הכללי, הפצרי"ת, היועמשית, הבג"צ, ארגונים חוץ פרלמנטרים ועוד) ומחוץ. אם כך, כל שביכולתה לעשות הוא להמשיך בשיטת העבודה כפי שהיא כעת, שיטת עבודה שכבר ברור שלא תוכל להכריע את החמאס גם אם תמשך עוד חודשים רבים. המשך שיטת העבודה הזו היא כבר חסרת תועלת. יש סיכוי לא מבוטל שעסקת החטופים המסוכנת הזו, תאפשר את שינוי שיטת העבודה. ולכן אף אם השלב הראשון של העסקה הגרועה הזו יצא לפועל, אסור לנו להתייאש. עלינו להמשיך להתפלל ולפעול שלאחר כמה שבועות של הפסקת הלחימה היא תתחדש בשיטת עבודה אפקטיבית ואמיתית עם שינוי פרסונאלי בהנהגת הצבא.

ה. יתכן שהעסקה הזו תביא בפועל לסיום המלחמה ללא השגת היעד הבסיסי ביותר שלה- הכנעת האויב והפלת משטרו. זה ודאי יהיה נורא ואיום 'היינו חרפה לשכנינו, לעג וקלס לאויבנו'. 'אל תגידו בגת אל תבשרו בחוצות אשקלון, פן תשמחנה בנות פלשתים, פן תעלוזנה בנות הערלים'.

זו תהיה מעילה של ממשלת ישראל באמון שהעם המופלא הזה נתן לה. אבל גם אז, לא ניפול לעצבות וליאוש, לא ניפול לכעס ובושה. אנחנו נוכל לומר בבירור- 'ידינו לא שפכו את הדם הזה'. נדע להודות על הטוב שיצא מהמלחמה הזו, שכן אנו אמונים על דברי חז"ל המחייבים אותנו במקרים מסויימים לברך ביחד 'שהחיינו' ו'דיין האמת'. אסור שהקושי והחסרון יקהו את ההודאה על הטוב והחסד. נדע להצביע על הישגים חשובים של המלחמה הזו, כגון

1. הוכח בצורה גלויה ש'רק אין יראת אלוקים במקום הזה, והרגוני'. כאשר אין יראת אלוקים, אין חוט שדרה וזקיפות קומה לעמוד על האמת ועל הערכים הנצחיים של עמנו. אין יכולת לעמוד מול מוסריות מזוייפת מבית ומחוץ ולומר בצורה ברורה- 'אל תכתיבו לנו מה מוסרי. אנחנו עם הנצח שנושא על גבו את דבר ה' שממנו יונק כל העולם את יסודות המוסר שלו, אנחנו נלמד אתכם מה מוסרי ומה לא'.

2. הוכח בצורה גלויה ש'שאין גבורה אלא בתורה. שנאמר ברכו ה' מלאכיו גבורי כח עושי דברו לשמוע בקול דברו' (רב עמרם גאון). כח הגבורה שסחף את עם ישראל יונק בעיקר מתורת ישראל. עוצמת הרוח שנשבה מכח חיילי צה"ל והמדינאים המאמינים בצור ישראל וגואלו היא שהפיחה את הרוח גם בהנהגת המדינה וגם בהנהגת הצבא. בענוותנותנו אנו נמנעים מלומר זאת, אך לא עת לחשות. הוכח במלחמה זו שככל שאדם רחוק מתורה כך הוא רחוק מגבורה ועוצמה, מנחישות ויכולת עמידה. עם ישראל ראה זאת, עם ישראל חש זאת, וזה עוד ישפיע עמוקות על הדורות הבאים.

3. הוכח בצורה הגלויה ביותר ש'מי שאל דברת קץ המגולה ואור הישועה הזרוחה לא יביט, לא יוכל לכוין שום דבר לאמיתתה של תורת אמת' (הרב קוק, אגרת שע"ח). כיון ש'כבוד אלוקים הסתר דבר', לכן לא נרחיב בזה.

4. התברר לנו 'ואם לא תשלים עמך ועשתה עמך מלחמה- הכתוב מבשרך שאם אינה משלמת עמך לסוף שהיא עושה עמך מלחמה' (ספרי). אין אפשרות לדור לצד אויבנו הקוראים להשמידנו. עם ישראל לא יסמוך יותר על מקסמי שווא והבטחות ריקניות, אלא ידרוש להשמיד את האויב, לפני שהוא ישמיד אותנו.

5. הוכח ש'(עבור ישוב ארץ ישראל) אילו היה מסוכן יותר מזה כפי תשוקתו וקוותו הכפרה, היה הדין עמו בהכנסו בסכנות' (כוזרי, סוף הספר). דהיינו שארץ ישראל היא ארץ חיינו, וכאשר אנחנו בוגדים בארץ ובורחים ממנה, איננו מרוויחים מאומה, אלא רק ממיטים עלינו אסונות.

ודאי ישנם עוד הישגים חשובים במלחמה זו, שהושגו בזכות מסירות הנפש של כל הפועלים עם אל בחמשה עשר החודשים האחרונים. עם ישראל אינו טפש ואינו שפוט של קבוצות לחץ, הוא בריא ומבין היטב את כל מה שנחשף מול עיניו מאז שמחת תורה, ואין ספק שזה יחלחל אט אט אל תודעת חייו וישפיע רבות. תפקידנו גם לסייע לאמיתות היסודיות הללו לחלחל ולחולל את השינוי.

הדם, העמל היזע והדמעות ששפכנו ודאי לא היו לשווא.

לסיכום, כל עוד אפשר לסכל את העסקה עלינו להתנגד לעסקה בכל הכח. ואף אם השלב הראשון בעסקה יצא לפועל, עלינו לדרוש שמיד לאחר מכן שיטת העבודה תשתנה לשיטת עבודה המביאה להכנעה וסילוק שלטון החמאס, ולכיבוש של רצועת עזה ושליטה בה לכל הפחות באופן צבאי. ואף אם ח"ו יפול הפור והמלחמה תסתיים באופן מביש, מאמצנו לא היו לשווא שכן התקדמנו רבות במלחמה זו. נשאב כוחות מכל הטוב שה' עשה עמנו במלחמה זו, ונעמול לקדם את עצמנו ועמנו לקראת הבאות.

חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי אלוקינו, וה' יעשה הטוב בעיניו.

הכותב משמש כרב הישוב שבי דרום, וראש כולל הדיינות שדרות