העלייה בשימוש בכלי הרכב החשמליים הקלים – ובמיוחד בתחום אופניים חשמליים – הביאה איתה גם אתגרים משמעותיים בתחומי הבטיחות, האכיפה והתשתית, ולכן חשוב שכל רוכב, ותיק או מתחיל, יכיר את התקנות החוקיות וההמלצות שיעזרו לו לשמור על עצמו ועל הסביבה . גיל מינימלי לרכיבה: לא לקטינים מתחת לגיל 16 החוק בישראל קובע כי הגיל המינימלי לרכיבה על אופניים חשמליים הוא 16 ומטרת התקנה היא לוודא שלרוכבים תהיה בגרות מספקת להתמודדות עם סביבה עירונית מורכבת, בה נדרשת זהירות רבה והתמצאות טובה בתנאי הדרך. רכיבה על קורקינטים חשמליים בגיל צעיר יותר, גם עם בקיאות וניסיון, עלולה להסתיים בתאונה חמורה ולהוביל לקנסות להורים. חובת חבישת קסדה כל רוכבי האופניים החשמליים מחויבים על פי חוק לחבוש קסדה תקנית לאורך כל זמן הרכיבה, בכל גיל ובכל מקום – גם בשטח עירוני וגם בדרכים פתוחות. אי חבישת קסדה מהווה עבירה חמורה שעלולה לגרור קנס כספי ואף סיכון חיים. מחקרים הראו כי חבישת קסדה מצמצמת בצורה דרמטית את הסיכון לפגיעות ראש במקרה של תאונה, ולכן היא נחשבת לאחד מאמצעי הבטיחות החשובים ביותר ברכיבה . המדרכה שייכת להולכי הרגל אחת מהטעויות הנפוצות ביותר בקרב רוכבי אופניים חשמליים היא רכיבה על מדרכות. חשוב להדגיש – רכיבה על מדרכה אסורה בהחלט ומהווה עבירה פלילית, והרוכבים נדרשים לנוע אך ורק בכביש או בשבילי אופניים מוסדרים, כאשר קיימים. מטרת האיסור היא לשמור על ביטחונם של הולכי הרגל, שבמקרים רבים נפגעים מאופניים חשמליים הנעים במהירות גבוהה על המדרכה, לעיתים מבלי להתריע מראש. במקרה של עבירה, הרוכב צפוי לקנס של מאות שקלים ואף להחרמת הכלי . תקינות: לא רוכבים בלי בדיקה אופניים חשמליים הם כלי תחבורה ממונעים ולכן חשוב לוודא שהם תקינים לפני כל שימוש. תקנה חדשה מחייבת לבצע בדיקת תקינות לאופניים אחת לשנה במוסך מורשה, כולל בדיקה של מערכת הבלמים, הסוללה, המנוע והאורות. בנוסף, יש לבדוק באופן שוטף את לחץ האוויר בצמיגים, תקינות מערכת ההילוכים והשרשרת, וכן להקפיד על אורות תקינים (קדמיים ואחוריים), צופר ופסי זיהוי מחזירי אור . תקני בטיחות נדרשים: תקן 15194 אופניים חשמליים חוקיים בישראל חייבים לעמוד בתקן האירופאי EN15194 שמסדיר את התנאים הטכניים לבטיחות הכלי – כולל הגבלת מהירות מקסימלית ל-25 קמ"ש, עוצמת מנוע שאינה עולה על 250 וואט, וכן מערכת פדלים שמאפשרת שליטה על ההאצה. אופניים שאינם עומדים בתקן הזה נחשבים ללא חוקיים, וניתן להחרים אותם במקרה של בדיקה או תאונה. חשוב לוודא שהיצרן או היבואן מציגים אישור תקן, ולעולם לא לרכוש אופניים "משופרים" או מהירים במיוחד, גם אם הם נראים אטרקטיביים במחיר .