בצל המלחמה בעזה והמתח האזורי, מתבהרת תופעה לא מובנת מאליה: שיתופי הפעולה בין מדינת ישראל למדינות ערב דווקא מתרחבים. לא זו בלבד שהסכמי אברהם לא קרסו תחת מתקפות הטרור, אלא שדווקא בימים אלה מתחזקת ההבנה שמדובר בשותפות עמוקה, לא רק על בסיס אינטרסים אלא גם על בסיס אמוני. כך למשל, כאשר ד"ר עלי ראשיד אל־נועיימי, יו"ר ועדת החוץ והביטחון של איחוד האמירויות, נשאל כיצד המלחמה משפיעה על הסכמי אברהם, הוא השיב בצורה שאינה משתמעת לשני פנים: "ישראל כאן כדי להישאר. שורשיהם של היהודים לא בניו־יורק ולא בפריז – אלא כאן, באזור שלנו. הם חלק מהעבר שלנו, וחייבים להיות חלק מהעתיד שלנו". העמקה ביחסים בין דתות ממשיכה לקרות גם הרחק מאור הזרקורים. ד"ר יעקב נגן, ראש המרכז הבין-דתי אור תורה לדיאלוג בין דתי, מפרסם לראשונה מסמך מכונן מאת אחד מהוגי הדעות המוסלמיים הגדולים של זמננו – פתהוללה גולן, מנהיג תנועת "היזמט". במסמך עונה גולן, שמת לפני כשנה, לשאלות נוקבות אודות מקומה של היהדות בעיני האסלאם – ונוקט בגישה מפורשת של כבוד ואחווה. יעקב נגן נותן תורה בתרגום לערבית לפֶתְּהוּלָּה גּוּלֵן המתנה שקיבל יעקב נגן מפתהוללה גולן בפגישה אישית שערך עמו נגן, העניק לו את התורה בתרגום לערבית של רב סעדיה גאון. גולן, שהיה חולה באותו יום, קיבל את האורח למרות מצבו הבריאותי, נישק את הספר ואמר כי "זה יהיה כתר לראשי". הפמליה שלו, כך לפי נגן, קיבלה אותו בענווה ובכבוד. במענה לשאלות שנשלחו אליו, גולן כתב כי "הכבוד בין אנשים אינו צריך להתבסס על תוקף הדת או הספר הקדוש של הזולת, אלא על עצם היותו של כל אדם בריאה אלוהית. כל המאמינים בבורא אחד – יהודים, נוצרים ומוסלמים – שותפים לעקרונות אמונה ומוסר משותפים ויש לראות בהם שותפים אמתיים". גולן לא מהסס להתייחס גם לשאלות הרגישות ביותר. כך, למשל, הוא קובע כי התורה היא אכן ספר מקודש מאת האל, והתייחסויות בקוראן לנושאים מתוך התנ"ך והמשנה הן ביטוי לאמיתות שהאסלאם מאשר. ביחס לתחום הישועה, גולן נוקט בגישה זהירה, אך מציין כי רחמי אללה אינם תלויים בדת בלבד וכי כל אדם, גם שאינו מוסלמי, עשוי לזכות ברחמים בעולם הבא אם לבו נקי. בהספד שפרסם לאחר מותו של גולן, השווה נגן בין תנועת "היזמט" לחסידות חב"ד: "כמו חסידי חב"ד, גם חסידיו של גולן חיים מתוך שליחות, מדגישים הכנסת אורחים, חינוך ורוחניות". נגן אף איחל לתנועה שתמשיך לפעול להפצת אור ולהשפיע לטובה גם לאחר לכתו של מייסדה. לאורך השנים האחרונות פועל ד"ר נגן במרץ לבניית גשרים בין יהודים ומוסלמים. כמו שחל שינוי דרמטי ביחסי יהדות-נצרות במחצית השנייה של המאה ה-20, כך הוא מבקש לראות תהליך דומה מול האסלאם, "לרפא את פצעי משפחת אברהם". המסמך שפרסם גולן לפני מותו, שלושה ימים בלבד לפני טבח השביעי באוקטובר, מקבל עתה משקל נוסף – מסר של פיוס, שותפות והכרה הדדית דווקא בתקופה הקשה ביותר.