נהנתי מאד לקרוא את דברי התורה הקדושים והמעניינים, דרך אגב ראיתי עוד פירוש על השם נח,
נח= מלשון חכמה נסתרת, פירוש זה אומר: שנח היה המקובל הראשון, הוא ראה את כל המאורעות בתקופתו ולא הסתפק במראה העיניים ובנגלה אלא חקר גם את הסוד.
יישר כח!
חודש טוב ומבורך!
א' בחשוון תשס"ט, 23:23
תודהיאוהב אמתי
א' בחשוון תשס"ט, 22:17
מספר דברים על הדבר תורהיאלכסנדרי
1. תודה רבה על הדברים היפים.
2. גם אברהם אבינו לא הציל את אנשי סדום וגם לא ידוע מה נשאר מכל אותם גרים שגייר והסיבה לכך אומר שם רש"י שצריך שיהיו עשרה צדיקים וגם אצל נח לא היו עשרה אלא שמונה בלבד.
3. האמונה והגאווה לא יכולים ללכת יחד כי נאמר על הגאוותן "אין אני והוא יכולים לדור במדור אחד".
4. והאמין בה' ויחשבה לו צדקה- אברהם אבינו האמין בה' אבל ידע שכל הנהגות האדם בם בידי שמים ו"אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזים עליו מלמעלה" ועל כן ויחשבה לו צדקה יכול להתפרש גם לגבי אברהם אבינו שהודה לה' על עצם זה שזיכהו להיות מאמין שהרי הקב"ה זיכה את ישראל שהרי זהו הלשון לזכות את ישראל שגם זה הוא זכות ממנו ית'.
5. דבר מאוד חשוב שצריך לעמוד עליו: ברש"י כתוב "יש מרבותינו דורשים לשבח ויש דורשים לגנאי" ולא מרבותינו. שבאמת קשה לדרוש לגנאי אדם שהתורה הנצחית כותבת עליו "ונח מצא חן בעיני ה'" והיום כל בני האדם הם בני נח {חוץ ממי שמעוניין ליחס את עצמו לעוג}
6. הרעיון של "נח מצא חן" ונלמד מכך שהפך מידותיו הוא רעיון מאוד יפה וקשור להמשך הפרשה: "צהר תעשה לתיבה" צהר הייתה האבן המאירה שלהם וצהר בהיפוך אותיות הוא צרה שהפך צרה לצהר וזה קשור לשבת גם כן "וקראת לשבת עונג" שבשבת מתרפאים שה"נגע" הופך ונהיה "ענג".
יישר כוח ושבת שלום.
המשך הצלחה.
א' בחשוון תשס"ט, 23:40
תודה על ההערותיאוהב אמתיהודעה אחרונה
בתגובה להערותיך:
2. אם יש צדיק גמור אחד והוא לא מצליח לזכות את העולם, כלומר להפוך אנשים לצדיקים, אזי הוא צדיק בינוני. ההבדל בין אברהם לנח, שאברהם אבינו הכניס רבים תחת כנפי השכינה ועשה אותם לצדיקים, ואילו נח לא הצליח להוכיח את דורו בשנים הארוכות בהן בנה את תיבתו. יתירה על כך, אברהם אבינו ניסה להכניס את העולם כלו תחת כנפי השכינה. 3. מה הכוונה "אין אני והוא יכולים לדור במקום אחד"? גאוה שייכת רק להשם, שנאמר: ה' מלך גאות לבש. אם אדם מבטל את עצמו, אזי הוא מתקרב להשם. ואם לאו, ממילא הוא מתרחק ממנו. 4. חזק וברוך. 5. דיוק יפה, אבל יש מרבותינו (למשל מדרש תנחומא) שדרשו את הפסוק לגנאי, שאם היה בדורו של אברהם אבינו לא היה נחשב (וכמובן אין זה גנאי מוחלט, אלא יחסי). בני נח הוא כינוי מקובל לכל הגויים פרט לישראל המיוחסים לאברהם אבינו (סדר הנשמות קודם לסדר הטבעי). 6. יישר כח! לכן דוד המלך אמר: בצר הרחבת לי, נתת בלבי מקום (צוהר) לתפלה.
תגובות
נהנתי מאד לקרוא את דברי התורה הקדושים והמעניינים, דרך אגב ראיתי עוד פירוש על השם נח,
נח= מלשון חכמה נסתרת, פירוש זה אומר: שנח היה המקובל הראשון, הוא ראה את כל המאורעות בתקופתו ולא הסתפק במראה העיניים ובנגלה אלא חקר גם את הסוד.
יישר כח!
חודש טוב ומבורך!
1. תודה רבה על הדברים היפים.
2. גם אברהם אבינו לא הציל את אנשי סדום וגם לא ידוע מה נשאר מכל אותם גרים שגייר והסיבה לכך אומר שם רש"י שצריך שיהיו עשרה צדיקים וגם אצל נח לא היו עשרה אלא שמונה בלבד.
3. האמונה והגאווה לא יכולים ללכת יחד כי נאמר על הגאוותן "אין אני והוא יכולים לדור במדור אחד".
4. והאמין בה' ויחשבה לו צדקה- אברהם אבינו האמין בה' אבל ידע שכל הנהגות האדם בם בידי שמים ו"אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזים עליו מלמעלה" ועל כן ויחשבה לו צדקה יכול להתפרש גם לגבי אברהם אבינו שהודה לה' על עצם זה שזיכהו להיות מאמין שהרי הקב"ה זיכה את ישראל שהרי זהו הלשון לזכות את ישראל שגם זה הוא זכות ממנו ית'.
5. דבר מאוד חשוב שצריך לעמוד עליו: ברש"י כתוב "יש מרבותינו דורשים לשבח ויש דורשים לגנאי" ולא מרבותינו. שבאמת קשה לדרוש לגנאי אדם שהתורה הנצחית כותבת עליו "ונח מצא חן בעיני ה'" והיום כל בני האדם הם בני נח {חוץ ממי שמעוניין ליחס את עצמו לעוג}
6. הרעיון של "נח מצא חן" ונלמד מכך שהפך מידותיו הוא רעיון מאוד יפה וקשור להמשך הפרשה: "צהר תעשה לתיבה" צהר הייתה האבן המאירה שלהם וצהר בהיפוך אותיות הוא צרה שהפך צרה לצהר וזה קשור לשבת גם כן "וקראת לשבת עונג" שבשבת מתרפאים שה"נגע" הופך ונהיה "ענג".
יישר כוח ושבת שלום.
המשך הצלחה.
2. אם יש צדיק גמור אחד והוא לא מצליח לזכות את העולם, כלומר להפוך אנשים לצדיקים, אזי הוא צדיק בינוני. ההבדל בין אברהם לנח, שאברהם אבינו הכניס רבים תחת כנפי השכינה ועשה אותם לצדיקים, ואילו נח לא הצליח להוכיח את דורו בשנים הארוכות בהן בנה את תיבתו. יתירה על כך, אברהם אבינו ניסה להכניס את העולם כלו תחת כנפי השכינה.
3. מה הכוונה "אין אני והוא יכולים לדור במקום אחד"? גאוה שייכת רק להשם, שנאמר: ה' מלך גאות לבש. אם אדם מבטל את עצמו, אזי הוא מתקרב להשם. ואם לאו, ממילא הוא מתרחק ממנו.
4. חזק וברוך.
5. דיוק יפה, אבל יש מרבותינו (למשל מדרש תנחומא) שדרשו את הפסוק לגנאי, שאם היה בדורו של אברהם אבינו לא היה נחשב (וכמובן אין זה גנאי מוחלט, אלא יחסי). בני נח הוא כינוי מקובל לכל הגויים פרט לישראל המיוחסים לאברהם אבינו (סדר הנשמות קודם לסדר הטבעי).
6. יישר כח! לכן דוד המלך אמר: בצר הרחבת לי, נתת בלבי מקום (צוהר) לתפלה.
שבת שלום ומבורך!