בס"ד. טוב: א'. יישר כח. שוב, רואים שיש פה הרבה מחשבה ותהליך וכו'. לדעתי יותר טוב, נח ומושך כשהפרק קצר, כמו עכשיו. ב'.המאמר בנוי כ"כ יפה על הפרק הזה. ג'.נראה לי צ"ל בשורה השניה מהסוף - לתקן. ד'. מעניין מה קורה כשיש 2 שורות שמבטאות רעיון זהה במילים שונות, שהרי שורה= יום לפי מה שהסברת. ה'.בעולה"ז עמלים ומשתדלים לעשות מעש"ט ובעולה"ב- לקצור את הפירות. ביום- עמלים ובלילה- אמנם לא קוצרים, אך כמו שאמרת- מתחדשת בו דעת קונו. אם כך מתאים לעולה"ז יום?! ו'. קראתי באוצר האמונה (של ברסלב) שהאמונה- ההיפך מדעת, ורק לאחר שמשיגים אמונה ע"י ביטול הדעת, אז האמונה והדעת כבר לא ניגודים וברגע ששוב לא מבינים- אפשר לסמוך שוב על האמונה. ובאמת, "ולילה ללילה יחוה דעת" -> "ואמונתך בלילות".. ז'. עוד משהו, הזכרת שהקב"ה מושך חוט של חסד ביום -> ""להגיד בבוקר חסדך".. זהו, אני מקווה שאורך התגובה לא מכביד. ובכל אופן, עדיין לא הסברת איך ניגשים לשירה בהתחלה: נושא, מתי,תוכן. יישר כח!
י"א בשבט תשס"ט, 09:51
תודה על ההערות היפות והמחכימותיאוהב אמתי
עולמות עליונים נקראים יום. העולם הזה נקרא לילה, כי יש בו ערבוב בין טוב לרע ויותר רע מטוב. נראה לי אם-כבר שאמונה היא ההיפך מבינה. לכן נאמר: בטח בהשם בכל לבבך ואל-בינתך אל תישען. אמנם אמונה, במיוחד אמונה תמה, היא מדה מאד גבוהה, ואנשי אמנה או אנשי אמונים היו מעטים מאז ומעולם. אבל דעת מחברת חכמה לתבונה עד שאין ספקות. לכן דעה חזקה יותר מאמונה, אם-כי, כמו שאמרת, האמונה יסוד לדעת. אמר ירמיה: ונתתי לכם רועים כלבי ורעו אתכם דעה והשכיל. והתחיל הרמב"ם את משנה תורה: יסוד היסודות ועמוד החכמות לדעת שיש שם מצוי ראשון, והוא ממציא כל נמצא, וכל הנמצאים בשמים ובארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמתת המצאו. להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות...
י"א בשבט תשס"ט, 20:37
צודק, לגבי הדעת- זה רק נראה לנו שהיא ההיפךימור ה'י
אך באמת היא היסוד. יפה מה שאמרת על הבינה. שבת שלום
י"ח בתשרי תש"ע, 23:54
"כי יש בו ערבוב בין טוב לרע ויותר רע מטוב."יעבד ד'י
יצא לי בס"ד לעבור על ההקדמה של האבן עזרא (אאל"ט) על קהלת ושם הוא אומר שיש ארבעה חלקים: טוב כולו או טוב ורע בקצהו או רע כולו ומעט טוב בקצהו (לא מצוטט במדוייק..) והקב"ה ברא בעוה"ז רק טוב כולו או טוב ורע מועט בקצהו ואין רע מוחלט ולא רע כמעט מוחלט.. זה בערך הרעיון כפי שאני הבנתי. ז"א שאין רע יותר מטוב. וכן מידה טובה מרובה ממידת פורענות.
אשמח לתגובה..
כ' בתשרי תש"ע, 10:54
צריך להבחין על מה מדבריםיאוהב אמתי
כפי שכתב האבן-עזרא כל מה שהקב"ה ברא הוא טוב כולו, אלה עולמות עליונים, או טוב ורע, וזאת על מנת לאפשר לאדם את הבחירה. הטוב הוא התהלכות בדרך התורה אצל ישראל, ושמירת שבע מצוות בני נח אצל אומות העולם. רע הוא היעדר טוב. בעולם הזה בני עליה מעטים, ויש יותר רע מטוב מצד ההנהגה של רוב בני האדם. מצד ההשגחה האלהית, מדה טובה מרובה ממדת פורענות. שיתף הקב"ה את מדת הרחמים בבריאתו על מנת שהעולם יתקיים.
כ' בתשרי תש"ע, 11:57
תודה..!יעבד ד'יהודעה אחרונה
י"ג בשבט תשס"ט, 22:58
מסרים ורעיונות- נשגבים.יאהובה קלייןי
נהניתי מכל משפט.
יישר כוח!
שבוע טוב ומבורך.
י"ג בשבט תשס"ט, 23:57
תודהיאוהב אמתי
אבל היה מועיל יותר, לו היית שואלת שאלות או תורמת מחשבות חדשות.
תגובות
טוב:
א'. יישר כח. שוב, רואים שיש פה הרבה מחשבה ותהליך וכו'.
לדעתי יותר טוב, נח ומושך כשהפרק קצר, כמו עכשיו.
ב'.המאמר בנוי כ"כ יפה על הפרק הזה.
ג'.נראה לי צ"ל בשורה השניה מהסוף - לתקן.
ד'. מעניין מה קורה כשיש 2 שורות שמבטאות רעיון זהה במילים שונות, שהרי שורה= יום לפי מה שהסברת.
ה'.בעולה"ז עמלים ומשתדלים לעשות מעש"ט ובעולה"ב- לקצור את הפירות. ביום- עמלים ובלילה- אמנם לא קוצרים, אך כמו שאמרת- מתחדשת בו דעת קונו. אם כך מתאים לעולה"ז יום?!
ו'. קראתי באוצר האמונה (של ברסלב) שהאמונה- ההיפך מדעת, ורק לאחר שמשיגים אמונה ע"י ביטול הדעת, אז האמונה והדעת כבר לא ניגודים וברגע ששוב לא מבינים- אפשר לסמוך שוב על האמונה.
ובאמת, "ולילה ללילה יחוה דעת" -> "ואמונתך בלילות"..
ז'. עוד משהו, הזכרת שהקב"ה מושך חוט של חסד ביום -> ""להגיד בבוקר חסדך"..
זהו, אני מקווה שאורך התגובה לא מכביד.
ובכל אופן, עדיין לא הסברת איך ניגשים לשירה בהתחלה: נושא, מתי,תוכן.
יישר כח!
לכן נאמר: בטח בהשם בכל לבבך ואל-בינתך אל תישען. אמנם אמונה, במיוחד אמונה תמה, היא מדה מאד גבוהה, ואנשי אמנה או אנשי אמונים היו מעטים מאז ומעולם. אבל דעת מחברת חכמה לתבונה עד שאין ספקות. לכן דעה חזקה יותר מאמונה, אם-כי, כמו שאמרת, האמונה יסוד לדעת. אמר ירמיה: ונתתי לכם רועים כלבי ורעו אתכם דעה והשכיל. והתחיל הרמב"ם את משנה תורה: יסוד היסודות ועמוד החכמות לדעת שיש שם מצוי ראשון, והוא ממציא כל נמצא, וכל הנמצאים בשמים ובארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמתת המצאו. להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות...
יפה מה שאמרת על הבינה.
שבת שלום
יצא לי בס"ד לעבור על ההקדמה של האבן עזרא (אאל"ט) על קהלת ושם הוא אומר שיש ארבעה חלקים: טוב כולו או טוב ורע בקצהו או רע כולו ומעט טוב בקצהו (לא מצוטט במדוייק..) והקב"ה ברא בעוה"ז רק טוב כולו או טוב ורע מועט בקצהו ואין רע מוחלט ולא רע כמעט מוחלט.. זה בערך הרעיון כפי שאני הבנתי.
ז"א שאין רע יותר מטוב. וכן מידה טובה מרובה ממידת פורענות.
אשמח לתגובה..
נהניתי מכל משפט.
יישר כוח!
שבוע טוב ומבורך.
בעז"ה נשתדל גם להפנים...