איך לכתוב שיר: פרק ה

פורסם בתאריך י"ח באדר תשס"ט, 14.3.2009

 

תגובות

י"ט באדר תשס"ט, 23:56
איזה יופי. י מור ה' י
בס"ד.
תוך כדי הקריאה התעוררו לי שאלות, ובדיוק ענית עליהם ע"י שאלות הנשמה..
*פסקה 6 מהסוף- על קצותם.
השילוב של השירה עם הפרק הזה מוצלח ויפה מאד. לימוד החריזה וכו'.
לא הבנתי את התשובה לשאלה למה המזמור לא מתחיל בשבח התורה. שהרי, בנ"י חשובים מכל ברואים וגם התורה עיקר משירה. אם היו מתחילים משבח התורה, המסר היה שהתורה עיקר.
בעצם, הבנתי. לגויים אין אפשרות להאציל את נפשם, כי אין להם תורה. אבל, הגויים לא מתפעלים בהכרח בכוונה האמיתית. בהכרח שהם מאמינים שה' ברא את העולם? ושהשמים מספרים כבוד קל?
תמיד אתה מסיים בצורה חזקה.
יישר כוח.
כ' באדר תשס"ט, 03:39
תשובה י אוהב אמת י
ההבדל בין ישראל לגויים הוא כהבדל בין תלמידי חכמים לעם הארץ. ובגלל שכל אדם, גם גוי, אלא אם נפשו מאד נשחתה מרוב מעשים רעים, מתפעל ממעשה בראשית, המזמור מתחיל בהתפעלות ממעשה בראשית, מה שמדבר אל לבו של כל מי שיש לו נפש שירית ואפילו מקצתה. ונראה שהשאלה על סדר הדברים, קשורה גם לשאלה מדוע התורה מתחילה בפסוק בראשית ברא אלקים. וכאן התרוץ של רש"י איננו מיישב את הדברים, אלא נראה לי שדוד סידר את הדברים בסדר הטבעי והכללי של חיי האדם: ראשית-כל האדם מתפעל ממעשה בראשית ורק אח"כ מהתורה.
כ' באדר תשס"ט, 18:58
הבנתי, אבל השאלה שלי היא י מור ה' י
שיש גויים שלא מאמינים דוקא בה'. ואולי כשהם מתפעלים ממעשה בראשית הם מתפעלים כביכול ממעשה אלוהים שלהם חלילה.אם כן, מה המקום להקדים לשם התפעלות כל אדם וגם גוי?
(אולי התשובה היא כמו שאמרת שהיש תלמידי חכמים ויש עם הארץ. וזה נכתב ראשון בגלל התפעלות עמי הארץ.)
תוכל בהמשך לפרט יותר על הניגון של השיר?
(הזכרת שהקדמונים קבעו חרוזים על מנת להדק את ניגונו של השיר)
כ' באדר תשס"ט, 19:54
שאלה טובה י אוהב אמת י
אין גויים שמאמינים בהשם, אבל יש גויים שמאמינים באל אחד, ויש גויים שעובדים עבודה זרה, ויש גויים שאינם מאמינים בכלל. וגם הגויים, הקב"ה מחייה אותם, ולכל עם ועם יש תכלית שהוא צריך להגיע אליה, ושירה המייחדת אותו. לכן הקדים דוד את ההתפעלות הכללית ממעשה בראשית שבכללה כל האדם. הרבי מקוצק היה אומר: שהקדושה שלכם תהיה קדושה אנושית. קודם כל אדם צריך להיות אדם, ורק אח"כ להתקדש (או כדברי חכמים: דרך ארץ קדמה לתורה).




כ' באדר תשס"ט, 23:44
זה ממש ענק ויפה! י מור ה' י
כ"א באדר תשס"ט, 09:31
אתגדר במעט שרכשתי. י יעקב רובין י

ואנשי קודש תהיון לי, מלאכים יש לו לבורא מספיק. מאיתנו הוא מבקש שנהיה א-נ-ש-י קודש.
כ"א באדר תשס"ט, 09:49
אתגדר ? מזה המילה הזאתי? י בדולח י
אני לא בטוחה , יש אנשים שהם מלאכים
כ"א באדר תשס"ט, 15:42
שים לב שצריך לדקדק בפירוש דבריו י אוהב אמת י
למלה איש כמה הוראות. אחת, הדרגה הנמוכה ביותר של מלאך. השניה, אנושי. השלישית, מי שמתקן את חסרונותיו ומקדש את מעלותיו. כמובן שהרבי מקוצק התכוון להוראה השלישית.
כ"א באדר תשס"ט, 12:51
זה יפה י אנונימי י

מדהים, חשבתי בפרקים הקודמים שכבר מיצית את כל מה שפרק תהילים זה יכול לתת בעניין השירה, והנה - יש עוד, והדברים יפים. יישר כוח!

מה העניין של חתן שנכנס גיבור ויוצא חלש?

כ"א באדר תשס"ט, 21:09
עוד לא אמרתי אפילו אחד מאלף ממה שיש במזמור י אוהב אמת י
כ"א באדר תשס"ט, 21:34
אז אני מחכה לקרוא את המשך הדברים...=) י אנונימי י
כ"א באדר תשס"ט, 21:35
אבל לא קיבלתי תשובה י אנונימי י
בבקשה תסביר את העניין של החתן שנכנס לחופה כגיבור ויוצא חלש
כ"א באדר תשס"ט, 21:57
זה דימוי י אוהב אמת י    הודעה אחרונה
כשם שחתן נכנס לחופתו טהור ויוצא טמא, כן השמש נכנס טהור ויוצא טמא מעוונות של בריות.