קנקן חדש מלא ישן. אהבתי. לא הבנתי רק את החידוש הראשון שמנית, שצורתו של אדם אינה החיצונית אלא הפנימית. למה הכוונה "צורתו" בהקשר הזה? (כי הרי על כך שהמהות הפנימית היא מרכז האדם מישראל אפשר ללמוד כבר מספרי המהר"ל, למשל. ואולי כיוונת על סגנון הדברים של הרב שנאמר ברוח חדשה. או אולי לדיבורים על העצמיות) אשמח להרחבה ואם אפשר גם מקור אחד.
ט"ז באלול תשס"ט, 21:50
תשובהיאוהב אמתי
כתב הרא"יה קוק בתחלת פנקס "ראשון ביפו":
א. איסור עשיית פסל צורת אדם, משריש להכיר כי אין צורתו של אדם והשלמתו תלויה במה שהוא נוי שלו החיצון, כי אם צורתו הפנימית דהיינו שכלו ומוסרו.
ב. כלל הידיעה השלמה של הכרת האלהות, מרימה את האדם משפלותו, ומעודדתו להיות חפץ להיות מתדמה ליוצרו בדרכיו הטובים, בחכמה ובחסד. על כן היסוד תלוי בשמירת הציור היסודי, שלא ישפל לעולם. וכו'.
הסבר הדברים:
הראשונים קראו לנשמה צורה ולגוף חומר. לפיכך, ככל שהנשמה מדבקת בבוראה הרי שהיא נשלמת. אבל אם חלילה האדם נגרר אחרי נוי חיצוני, הרי הוא משפיל את צורת נשמתו, כל שכן את גדולת בוראו. לכן אמר אבא שאול: מה הוא רחום וחנון, אף אתה היה רחום וחנון. ואמר רבי יוסי: התקן עצמך ללמוד תורה. עיקר האדם לתקן את מדותיו במעשים על מנת שיהיה מסוגל לקבל את אור התורה.
ט"ז באלול תשס"ט, 23:58
לאוהב אמתיאהובה קלייןי
יישר כוח על המאמר הנפלא והמאיר.
י"ח באלול תשס"ט, 23:33
אם ניסית לעודד ללמוד את תורתו של הרב קוק..יעבד ד'י
בס"ד
הצלחת...
אהבתי את סגנון הכתיבה..! (ניסית לחכות במידת מה את סגנון כתיבתו הפיוטי משהו של הרב קוק?!)
י"ט באלול תשס"ט, 02:18
תודהיאוהב אמתיהודעה אחרונה
זה יותר סגנוני מסגנונו, אולם השתדלתי להכניס ביטויי-לשון המתאימים לו לתורתו ולדורו.
תגובות
לא הבנתי רק את החידוש הראשון שמנית, שצורתו של אדם אינה החיצונית אלא הפנימית.
למה הכוונה "צורתו" בהקשר הזה? (כי הרי על כך שהמהות הפנימית היא מרכז האדם מישראל אפשר ללמוד כבר מספרי המהר"ל, למשל. ואולי כיוונת על סגנון הדברים של הרב שנאמר ברוח חדשה. או אולי לדיבורים על העצמיות)
אשמח להרחבה ואם אפשר גם מקור אחד.
א. איסור עשיית פסל צורת אדם, משריש להכיר כי אין צורתו של אדם והשלמתו תלויה במה שהוא נוי שלו החיצון, כי אם צורתו הפנימית דהיינו שכלו ומוסרו.
ב. כלל הידיעה השלמה של הכרת האלהות, מרימה את האדם משפלותו, ומעודדתו להיות חפץ להיות מתדמה ליוצרו בדרכיו הטובים, בחכמה ובחסד. על כן היסוד תלוי בשמירת הציור היסודי, שלא ישפל לעולם. וכו'.
הסבר הדברים:
הראשונים קראו לנשמה צורה ולגוף חומר. לפיכך, ככל שהנשמה מדבקת בבוראה הרי שהיא נשלמת. אבל אם חלילה האדם נגרר אחרי נוי חיצוני, הרי הוא משפיל את צורת נשמתו, כל שכן את גדולת בוראו. לכן אמר אבא שאול: מה הוא רחום וחנון, אף אתה היה רחום וחנון. ואמר רבי יוסי: התקן עצמך ללמוד תורה. עיקר האדם לתקן את מדותיו במעשים על מנת שיהיה מסוגל לקבל את אור התורה.
הצלחת...
אהבתי את סגנון הכתיבה..! (ניסית לחכות במידת מה את סגנון כתיבתו הפיוטי משהו של הרב קוק?!)