בְּחִינַת אָדָם

פורסם בתאריך ד' בטבת תש"ע, 21.12.2009

מְחַזֶּרֶת עַל פְּתָחִים, לִמְצֹא
אֶת אֲשֶׁר אָבַדְתִּי
אֵת אֲשֶׁר יִחַלְתְּהּ נַפְשִׁי.

פּוֹרֶשֶׂת יָדִי
מוֹשִׁיטָה בְּהִסּוּס
לְקַבֵּל

*

אֲחָזוּנִי דִּמָעוֹת חֶבְלֵי כְּלוּלוֹת
יִסְּרוּנִי לֵיִלוֹתַי
נַפְשִׁי עֲיֵפָה עָלַי
רוּחִי כָּלְתָה לְךָ

סֶלָה


"אדם מחזר אחר אבידתו" (קידושין ב, ב)

"כל אדם שאין לו אשה אינו אדם, שנאמר:
זכר ונקבה בראם ויברך אותם ויקרא שמם אדם" (יבמות סג, עא)

תגובות

י"א בטבת תש"ע, 08:26
הקשרים מעניינים. י אנונימי י
שיר יפה, עמוק וכואב.
י"א בטבת תש"ע, 13:04
שיר פשוט י אוהב אמת י
אהבתי את הצמצום הלשוני וגילוי הלב התוכני במיעוט-ריבוי הבעה.
אפשר לעדן קצת את הרגשות. לדוגמא: את אשר אבדתי ויחלת לו (או יחלתה עם מפיק בהא) נפשי. תיקוני ניקוד: דמעות בסמיכות עם חיריק בד', לילותי ל' בצרי ות' בפתח ללא דגש. צריך לקרוא את השיר הזה לאט, אחרת הוא נשמע קצת נדוש בקריאה ראשונה.
עדיין משהו חסר לי, השיר כתוב בצורה יותר מדי הגיונית. מציע לשנות את סדר הבתים ולכשכתבו כך:

אחזוני דמעות חבלי כלולות
יסרוני לילותי
נפשי עייפה עלי
רוחי כלתה לך

מחזרת על פתחים, למצוא
את אשר אבדתי
את אשר יחלתה נפשי.

פורשת ידי
מושיטה בהיסוס
לקבל

(כאן יש מקום לבית נוסף)

סלה





י"א בטבת תש"ע, 20:24
ברוך ה', תודה רבה י אומרת שירה י
תקנתי את "דמעות" ו"לילותי", אך לא הבנתי מה פשר ה"יחלתה"? כלומר, מה טעם המפיק אשר המלצת לי להוסיפו? האם נכלל בתיקון הניקוד, או שמא במשמעות אשר לא השכלתי להבין?

בדבר הסדר - השיר מסודר בכוונה בצורה זו. הגיוני מדי? ייתכן. אך מה שהצעת אתה נשמע לי מעט "פחות הגיוני" מדי. :)

תודה רבה לך,
על עצם התגובה, על התיקונים והעזרה.
י"א בטבת תש"ע, 22:40
יש הגיון אנושי ויש הגיון שירי :) י אוהב אמת י
סלה פירושו נצח, ורוחי כלתה לך סלה, אפשר להבין בשני אופנים סותרים (ולא זו כוונתך). באשר לניקוד, נפש נקבה,
ואת הפועל יחל בנוכח עבר נקבה צריך להטות יחלת עם שוא בת', ואפשר גם יחלתה עם מפיק בהא שפירושה יחלת אותו או לו.
י"ב בטבת תש"ע, 11:10
לפני שאני משנה: י אומרת שירה י
אתה בטוח? למיטב זכרוני, מפיק בא בשורשים מסוימים (גבה, נגה, כמה, תמה, מהמה), וכן: א. חפץ בודד+שלה, כדוגמת: ספרה, ב. הוא עשה+לה/אותה: הביאה וכו'.
י"ב בטבת תש"ע, 12:53
תשובה י אוהב אמת י
יש מפיק בפעלים בהם ל' השורש האות הא, או לציין מושא. יחלת - נוכחת עבר. יחלת אותו - יחלתה במפיק. את יכולה גם לכתוב יחלת ולנקד את הת' בשוא או לכתוב יחלה לו בלשון נסתרת.


י"ב בטבת תש"ע, 13:02
תודה על התשובה י אומרת שירה י
(אני את הבגרות בלשון כבר עברתי...)
י"ב בטבת תש"ע, 13:06
זה מה שאת חושבת :) י אוהב אמת י
י"א בטבת תש"ע, 21:21
ההערה היחידה והקטנונית שלי לגרוע: י יעקב רובין י

כשאת מעבירה יצירה לכאן יש לי הרגשה שאת לא בודקת בדיוק עם באמת כל שורה היא per שורה או 1.8 שורות (בהנחה שהממשק כאן סובל מאותה בעיה..)

כמאמר "עתיק" של קטלב (כינוי "עתיק" אי שם): המשיכי לשורר לנו.

י"ב בטבת תש"ע, 11:05
אני מנסה שזה יהיה שורה וחצי י אומרת שירה י
אבל כנראה זה לא הולך.

תודה על המחמאה מחממת הלב. :)
י"א בטבת תש"ע, 21:44
יפה!!! י ימית1 י
מובע מקסים בשפה יפה...
י"ב בטבת תש"ע, 11:06
ברוך ה', תודה רבה. י אומרת שירה י
י"ב בטבת תש"ע, 12:34
שיר עם הרבה עוצמה! י אהובה קליין י
נפלא!
אהבתי מאד!
י"ב בטבת תש"ע, 13:03
אהובה, י אומרת שירה י
תודה רבה.

כשמך כן את - אהובה על הבריות. |מחבק| :)
י"ג בטבת תש"ע, 21:38
הצלחתי להגדיר מה אהבתי בשיר. י יעקב רובין י

על כותרת שכזו ניסה הקאצקער לכתוב שנים ספר שהכיל דף אחד (נכון, לא בהקשר שלך). את ידועה לי כבן אדם השני (מסת"ה מביכורים הראשונה לכאורה) שהעיז לכתוב משהו שקשור לכותרת מורכבת שכזו.יום אחד אני גם אולי אחשוב שיש לי נגיעת קולמוס בכזה כותר.

יעקביוסף
י"ג בטבת תש"ע, 23:10
ברוך ה', תודה רבה. י אומרת שירה י
מחמיא לי מאוד. (:
במיוחד כאשר הגעתי לכבוד, להיות משווה בהעזתי להעזת מסת"ה.
ב' בניסן תש"ע, 10:26
יש כאן מקוריות ראויה לשבח! י חנן.לב י
ג' בניסן תש"ע, 11:32
אור האמת י אומרת שירה י
ברוך ד', תודה רבה על תגובתך. שמחתי בה מאד.:)
כ' בתשרי תשע"ב, 00:01
יפה י משה י    הודעה אחרונה