כמו פעם

פורסם בתאריך ט"ז בשבט תשע"ב, 9.2.2012

היום אספר לכם על צ'וכנה החייט.

לפתע נזכרתי בו, צץ שמו לפני כזיכרון עמום מימי ילדותי. צ'וכנה (זהו שם משפחתו האמיתי! את שמו הפרטי איני יודע) היה איש קטן קומה, צנום וחייט אמיתי, כמו של פעם. פוגש הייתי אותו מדי יום בבית הכנסת, שחרית, מנחה וערבית, ממבט של ילד תמיד היה נראה לי כזקן, את בני משפחתו לא ראיתי, אולי כבר גדלו ועברו למקומות אחרים.

כשגדלתי מעט, שמתי לב למנהגיו.

כל הסידורים בבית הכנסת היו תמיד כרוכים ומסודרים. לא ידעתי כיצד הדבר קורה, לא פעם ראיתי סידור נקרע והנה זמן מה לאחר מכן שוב מונח במקומו הדור ושבע רצון.

יום אחד ראיתי את צ'וכנה יוצא מבית הכנסת ובידו ערימת סידורים, הבנתי, כבר הזכרתי קודם שהיה חייט...

פעם אחת, ואני כבר בר מצווה, עצר אותי צ'וכנה בכניסה לבית הכנסת, "בואו איתי", הוא אמר, וקרא לעוד אנשים, הלכנו ברחוב והגענו לבית שמתחתיו הייתה מודעת אבל. הכרתי את השם, היה זה איש מילואים שנהרג בעזה, כך שמעתי בחדשות, אך לא ידעתי שהוא גר בסמוך אלי. עלינו לבית להתפלל, היה זה אסון נורא, נותרו אישה וילדה קטנה, אב קטוע יד, למדנו משניות לעילוי נשמתו וניסינו מעט לנחם, המשכתי לבוא להתפלל במשך השבעה.

מאז שמתי לב שצ'וכנה מושך מדי פעם אנשים לבתיהם של אבלים ידועים ושאינם ידועים.

נכנסתי פעם לביתו של צ'וכנה, איני זוכר מדוע, הייתה זו דירה קטנה וצנועה, כבעליה, ועל הקיר התנוססה בגאון תעודה ענקית וממוסגרת של קק"ל המעידה על תרומה שנתרמה לכבודו של צ'וכנה.

בסוכות ישבתי בסוכה ולמדתי, מסביבי מאוורר ורדיו המשמיע מוסיקה. פתאום נכנס צ'וכנה. "אוכל לשבת כאן לאכול?" שאלני. "בשמחה" אמרתי לו. הוא הסתכל מסביב, ראה את כל ה"ציוד", והעיר בעדינות, "בזמני לא היו כל הדברים האלו, פשוט ישבו למדו". כך שמעתי מצ'וכנה, יהודי של פעם.

זיכרון אחרון מצ'וכנה. הרבי הגיע לשכונה, "לאחר הסעודה הוא יקבל בבית הרב את הזקוקים לברכה", הודיעו הגבאים. ישבנו שם בבית ולפתע נכנס צ'וכנה. לא זיהיתי אותו, הוא היה נראה חולה אנוש ומבטו נפול ומיואש, "רבי ברכני לבריאות" התחנן. וידענו. הרבי בירך.

לא עברו הימים והמודעות סיפרו על צ'וכנה החייט שהיה ואיננו.

אין איש זוכר היום את צ'וכנה, יהודי של פעם. ברדיו מתנגנת פרסומת של קק"ל המציעה לנטוע יער באתר האינטרנט. ואני נזכר בבית בו תלויה תעודה ענקית של קק"ל, פשוט כך.

תגובות

כ' בשבט תשע"ב, 21:40
אחח.. האנשים של אז... י יגל ש י
כ"א בשבט תשע"ב, 07:58
יפה י אלעד י
היה מקום להרחיב ולפרט
קטע כזה דורש יותר נופך, יותר רווחים
היה יכול לצאת מזה סיפור שלם

בהצלחה!
כ"ד בשבט תשע"ב, 00:34
תודה למגיבים. י פרח כהונה י
ל' בשבט תשע"ב, 17:53
שלמה צ'וכנה י אנונימי י
כמה אקראי כמה מרגש ...
אני נכדו של שלמה והתרגשתי מאוד מהסיפור למרות שכך הכרתי אותו .
מעניין לא פחות שהסיפור נכתב ביום הולדתו של בני , דבר שסוגר מעגלים .
הרבה תודה ויישר כוח .
רפי
ל' בשבט תשע"ב, 18:48
שלמה צ'וכנה י אנונימי י
פרח שלום, ריגשת אותנו עד דמעות! אני נכדתו של שלמה צ'וכנה שנפטר בשיבה טובה כמעט בגיל 90 (רק בשנה האחרונה לחייו חלה). אילו רק ידעת כמה קלעת נכון לפעילותו, טוב ליבו ונשמתו יוצאת הדופן של סבי... אין אדם שהיכיר אותו ולא דיבר על טוב ליבו ונכונותו לעשות, לתרום ולתת מעצמו לאחרים. נכון שסבי חיי לבדו, מבחירה מושכלת של להמשיך ולהיות עצמאי. כמובן שבשבתות היה מבלה עם משפחתו, שברבות הימים הפכה לענפה... ילדים, נכדים, נינים וכיום גם בני נינים. גם נכדי המשפחה, הצעירים יותר, עדיין שומעים על מעשיו וייחודו הרב.
שוב תודה על שידעת להוקיר איש מיוחד שהיה לנו חשוב כל כך.
ניצה נבט (צ'וכנה)
ל' בשבט תשע"ב, 18:50
אדם מיוחד שתרם כל חייו י אנונימי י
שלמה צ'וכנה החייט זה סבא שלי, מאוד התרגשתי לקרוא את הסיפור והוא כ"כ נכון שהחזיר אותי שנים רבות אחורה. אכן סבא תמיד חשב על אחרים ואיך לעזור לכל הנזקקים. אין עוד אנשים כאלו היום. תודה לפרח כהונה. מרגנית
ג' באדר תשע"ב, 00:01
תודה לבני המשפחה היקרים י פרח כהונה י
על תגובתם. אגב, בשיחה שלשום עם אמי שתחי', כשהזכרתי את צ'וכנה תגובתה הייתה מייד "הוא היה יהודי של פעם", וזאת בלא שהיא קראה את הדברים המופיעים כאן.
מכיוון שהזכרונות מבוססים על ילדותי, הרי שכילד לא הייתה לי אפשרות לשים לב ולהכיר את בני המשפחה של צ'וכנה.
למרות זאת, בלא להכיר אתכם, אני בטוח שאתם ממשיכים בדרך הנפלאה שלמדתם מהסבא ז"ל. אשריכם שזכיתם לכך.
ל' בשבט תשע"ב, 19:25
שלמה צ'וכנה - תיקון י אנונימי י
שלום לך, הגבתי קודם לכתבה - תגובה שעדיין לא פורסמה.
כתבתי: פרח שלום, ההתרגשות... אשמח אם תשנה זאת לפרח כהונה שלום או רק שלום.
ושוב תודה על הכתבה
ניצה נבט
ג' באדר תשע"ב, 19:03
צוכנה שלמה ז"ל י אנונימי י
לצוכנה נשוא הכתבה בן ושמו יוחנן אשר ממשיך בדרכי אביו ,אך בדרך אחרת. יוחנן מתנדב בשי"ל {שרות יעוץ לאזרח} ועוזר לפתור בעיות של אחרים,. התפוח לא נפל רחוק מהעץ.
ו' באדר תשע"ב, 09:40
הסיפור נכתב בסגנון שהזכיר את מיכאל שיינפלד י L ענק י    הודעה אחרונה
אז קצת היה חסר לי את הפירוט שלו, את ההתמקדות בפרטים חסרי חשיבות, את התיור של חפצים/אנשים..
אבל להגיע לרמה שלו זה בהחלט הישג!