ידוע מה שהגננת חדוה\נאוה\טובה\דליה סיפרו לנו בגן על מכירת יוסף ע"י האחים, אך! האם זה באמת היה כך?
אקדים ואומר שהרמב"ם כותב שמי שמבין את אגדות הש"ס כפשוטן אינו אלא טיפש, ואת ההקשר תבינו בהמשך,
אנו יודעים שהיתה קנאה בין האחים לבין יוסף שנאמר: "ויקנאו בו אחיו" בפרשתינו מסופר שיעקב שלח את יוסף לבדוק מה שלום אחיו הרועים בשכם, יוסף הגיע לשכם אחיו לא שם הוא רואה איש שמשוטט באיזור והאיש אומר לו שאחיו הלכו לדותן, יוסף הולך לדותן מגיע לאחיו ואחיו זורקים אותו לבור, עד פה זה מוסכם על כולם שזה מה שקרה והאחים זרקו את יוסף לבור, פה מתחילה המחלוקת בין רש"י לנכדו-הרשב"ם, וכך כתוב בתורה:"וישבו לאכול לחם וישאו עינהם ויראו והנה ארחת ישמעלים וכו' ויאמר יהודה מה בצע וכו' לכו ונמכרנו לישמעאלים וידינו אל תהי בו וגו'" מכאן אנו רואים שאת רעיון מכירת יוסף הציע יהודה אך זה לא מה שקורה בפועל! בפס' הבא כתוב במפורש: "ויעברו אנשים מדינים סוחרים וימשכו ויעלו את יוסף מן הבור וימכרו את יוסף לישמעאלים בעשרים כסף" ומכאן ברור שמי שמכר את יוסף לישמעאלים הם המדינים ולא האחים וזו שיטת הרשב"ם, שיטת הפשט.
רש"י נוקט בשיטת הדרש שהאחים מכרו את יוסף, וכאן מתעוררת שאלה איך דעת רש"י מסתדרת עם הפס', והתירוץ הוא: לרש"י הפס' של המכירה הוא המשך לפס' הקודם שעברו אנשים מדינים וככה צריך להיות לפי רש"י : "(ויעברו אנשים מדינים סוחרים) וישמכו ויעלו וכו' וימכרו (הכוונה לאחים)"
ופה באמת מסתדר מה שכתב הרמב"ם לעיל, שכן לפי הפשט האחים לא מכרו את יוסף זאת ועוד הם אפילו לא ידעו שיוסף נמכר
אז יכולה להשאל כאן שאלה מאוד חזקה על הפשט: אם האחים לא מכרו את יוסף אז למה הם נענשו? והתשובה היא: האחים לא נענשו על המכירה האחים נענשו על ההתאכזרות ועל השנאה והקנאה שהיתה להם כנגד יוסף, שכן מיד אחרי שהם זרקו את יוסף לבור "וישבו לאכול לחם..." כאילו כלום לא קרה
תגובות
אבל יפה מאוד. אחלה שאלה. שכוייח.
דבר תורה - אחלה.
אבל אין קשר לתגובה עצמית.....:-)
ומעניין.
אני תמיד אעדיף את הסיפור הקלאסי.
[ואגב, שכחת את הגננת ליאת... שלי].
פרק מ"ה פסוק ה':
'ועתה אל תעצבו ואל יחר בעיניכם כי מכרתם אותי כי הנה למחיה שלחני אלוקים לפניכם'
זאת הוכחה לשיטה שהאחים מכרו באמת את יוסף!
שמעתי את הפירוש הזה מאבי ז"ל ,לפני הרבה שנים.....(כן,גם אני מתגעגעת)
עוד משהו שהיה אומר הרבה כשהדריך בחברון,ועמד ברחוב המקשר בין מערת המכפלה לשכונת "אברהם אבינו" :
כתוב "וישלחהו מעמק חברון"(לז,יד) אומר רש"י :
"והלא חברון בהר... אלא מעצה עמוקה של אותו צדיק הקבור בחברון...."
על זה היה אומר אבי,ז"ל.
אין מקרא יוצא מדי פשוטו-
רואים שרש"י חי בגלות ולא היה בחברון מעולם ,(וזה ממני,תפארת -רש"י לא זכה ואנחנו כן,תחשבו על זה!!)
אם היה עומד כאן, ליד "הבריכה אשר בחברון" היה רואה שיש בחברון עמק - אנחנו כאן בעמק ומסביבנו הרים.
מכאן שלח יעקב אבינו את יוסף.
(וכל מי שהיה ברחוב הזה אי פעם מבין על מה מדובר)
שבת שלום
בס"ד.
כדאי לרדת שורה מידי פעם, שיהיה קצת סדר בעיניים.
שבת שלום!
שירה.