בפרשה קראנו: "ויקרא פרעה שם יוסף צפנת פענח..." אך תמוה הדבר שאין פעם לא בפרשה ולא בכל התנ"ך לא מופיע יוסף כצפנת פענח.. ועוד, פסוק אחרי קריאת שם יוסף כתוב: "ויצא יוסף מלפני פרעה" ופרעה בעצמו אומר בהמשך הפרשה: "ותרעב כל ארץ מצרים ויצעק העם אל פרעה ללחם ויאמר פרעה לכל מצרים לכו אל יוסף וגו'"
מה קרה לצפנת פענח?! עדי כך שאפילו פרעה שוכח שהוא בעצמו קרא ליוסף כך?
התשובה היא: יוסף היה איתן בדיעותיו! יוסף לא ויתר ולו על פסיק דפסיק מהעקרונות שעליהם הוא התחנך ואם השם שלו זה יוסף אז קוראים לו יוסף!!! אך ורק יוסף. יוסף לא מוכן להתפשר ולחפף על שום דבר מתורת אביו וזה גם מקרין לפרעה עובדה שפרעה בעצמו קורא ליוסף בשמו ולא באיזה שם מצרי מוזר.
יוסף-כדי להרים בקדושה את המצרים לא היה צריך לרדת לרמה שלהם כדי לתקן אותם יוסף לא השפיע מבפנים, יוסף עמד על האידיאלים שלו והמצרים ראו שאפשר לשאוף ליותר קדושה מיוסף אז הם תיקנו את עצמם לבד
תגובות
אהבתי את הדבר תורה אבל אנלא יודע אם זה עומד במבחן המציאות... :
התורה פשוט 'מתרגמת' את דברי פרעה, פרעה לא קרא ליוסף יוסף כמו שגם לא דיבר בעיברית,
וגם אם יוסף היה נקרא בשמו האחים היו עולים עליו בקלות,כשיוסף מתגלה הוא אומר 'אני יוסף העוד אבי חי' אם היה נקרא יוסף אז מה הוא מחדש?.
נבוכדנצאר נותן לחנניה משאל ועזריה שמות בבליים והם כן נשארים עם השמות הללו
האמת, צביקה, אשריך כיוונת לדעת גדולים, יש מחלוקת במפרשים האם לדוג' אצל משה בת פרעה קראה לו בעברית 'משה' או שמשה זו בכלל מילה מצרית או שהיא אמרה 'משה' במצרית והתורה תרגמה
בס"ד.
תקף לימינו...לא ממש, אבל בערך.
ואגב- יש לך שגיאת כתיב קלה. כותבים 'אידיאלים'.