הנבואה, הדמיון והגרפיקה

מאת
alyanni
פורסם בתאריך ל' באב תשס"ז, 14.8.2007

הנבואה, הדמיון והגרפיקה

 

עת חרב ביהמ"ק ופסקה הנבואה לפני יותר מ- 2000 שנה ירדה המציאות מדרגות הרבה. חז"ל ביטאו זאת במשנה (סוטה מח א): "מיום שחרב ביהמ"ק... ניטל טעם הפירות... אף ניטל שומן הפירות". המציאות ירדה ואיתה גם האדם. כל החשיבה, כל ההרגש והדמיון, אפילו היצרים של האדם קטנו פלאים לעומת זמן הבית והנבואה. ומכיוון שהאדם ירד גם קישרו הטבעי עם בורא עולם פסק להיות ישיר, כאשר הנבואה פסקה.  גם רוח הקודש שנתגלתה לאחר הנבואה לא החזירה עטרה ליושנה והקשר הבריא והטבעי של עם ה' עם בורא עולם לא חזר למקוריותו. עד כמה ירדה המציאות הישראלית נוכל ללמוד מאמרה ששמעתי בשם גדולים שאמרו שיש לנו אולי איך שהוא יכולת לנסות להבין את גודלם של התנאים והאמוראים כותבי המשנה והתלמוד, אך את מעלתו של יהודי פשוט בזמן הבית – זאת לא נוכל כלל וכלל לשער.

המציאות הטבעית והבריאה של עם ישראל כמו שהיתה בזמן בית המקדש הראשון היא שהעם או חלקו זוכה למדרגת נבואה. למעשה אפשר לומר שאנחנו היהודים חיים מאז החורבן באופן לא טבעי ובריא אלא אנחנו כולנו 'חולי נפש' (כמו שהגדיר זאת הרב אילן ציפורי). כל ההשגות שהשיגו גדולי ישראל בכל הדורות לא הגיעה להרגשה קלה של הקטן שבנביאים בזמן נבואתו.הנביא היה חש תחושות עזות ביותר של רוחניות עד שהגוף החומרי לא החזיק מעמד (חוץ ממשה רבינו). לנביא היה כישרון לדמות את מה שהוא רואה. כח הדמיון שלו היה עצום "וביד נביאים אדמֱה". כח דמיון זה, מתנת שמים זאת, אבדה מאיתנו ולמעט גדולי ישראל יחידי יחידים שזכו למעין דמיון כזה, לנו אין מושג קלוש בעניין ובמשך הגלות כח זה כלל לא בא לידי ביטוי. פיתחנו את השכל, את תכונת המחקר, אך את כח הדמיון הזנחנו כליל. "הניסיונות של התרבות העשירו הרבה את המדע המעשי, ואת הרוחני הבנוי על בסיסו אבל את העולם של הדמיון וכל גודל החיים שבו הורידו הרבה. על כן קטנה היא מאוד האישיות העכשוית לגבי האישיות הקדומה, ביחוד אצל הגדולים שנתבגר הדמיון שלהם ורכש לו המניות הדרושות מהשכל המעשי" (אורות הקודש עמ' רכה סעיף נב)

עם ההתפתחות הטכנולוגית שהחלה בתחילת המאה שעברה, חלו שינויים רבים בדרכי החשיבה, הרגש והדמיון. עם המצאת המדיה הויזואלית החלו גם לפתח בעולם תוכנות גרפיקה. מה שפעם היה בלתי אפשרי ליצור היום בקלות אפשר. דברים דמיוניים  שלא יכולנו לבטא היום אפשר לעבד בקלות (נראה שאחרי הטרילוגיה המונומנטלית "שר הטבעות" שבה הגיעו לגרפיקה תלת מימדית ברמה ריאליסטית לחלוטין, אין עוד מגבלה ביד האדם ליצור כל העולה בדימיונו הפרוע...).

הרב קוק זצ"ל מלמדנו שאין דבר בעולם שאינו שייך לכוונה ולמהלך אלוקי. כל דעה, כל מחשבה, כל התפתחות ושינוי יש להם מקור בקודש. אם כן, יש לשאול- מה תכלית ההתפתחות  הגרפית שקורית בדורנו? מה אנו כיהודים אמורים להסיק ולקבל מזה? לענ"ד נראה שהתפתחות זו נועדה להכשיר ולפתח בנו את הדמיון שכה הוזנח במשך שנות אלפיים. בשביל מה?  בשביל להכשיר אותנו לקבל נבואה כמו שהבטיחו נביאנו שהקב"ה עתיד לשפוך עלינו, בקרוב. לאחר כ"כ הרבה דורות של יובש הרגשי ודמיוני הקב"ה מניע תהליך שיחזיר עטרה ליושנה. לכן צריכים אנו לשמוח הרבה על שיש בידנו יכולת לבטא גרפית את אשר בנפשנו, את הרגשותינו את מחשבותינו, את תקוותינו ושאיפותינו.  ברור הדבר שאדם אמוני לא יעז לנסות להגשים דבר שאינו גשמי ולא ידמה חלילה צורה ליוצרה. בזה יש כמובן להיזהר מאוד. אין לנו את הכוחות האלה לא בעוצמתם ולא בטהרתם, אך הכיוון הוא בפיתוח נכון של כוחות הדמיון וביטויים. הגרפיקה היא לא המילה האחרונה, היא תחילת תהליך. סופו, אנו מקווים שנזכה, הוא בהעראת רוח נבואה ממרום, ממקור הקודש.

"בעלי ההשגה הגדולים, כח המדמה שלהם הוא גדול ונשגב מאוד, והוא מקושר עם החזיונות היותר כלליים שבמציאות. ולפי גודל הגבורה הרוחנית והטהרה הנפשית שלהם, פועל בהם כח המדמה את פעולתו לצייר ציורים עליונים ונשגבים שאור האמת העליונה מתגלה על ידם, בגילויים כאלה שאין שום שכל הגיוני יכול להגיע אליהם. אל תהיה קלה בעיניך התפתחותו של הכח המדמה, גבורתו וצחצוחו, שהוא מקושר בקדושתו וטהרתו, כי הוא כסא שאור החכמה והחיים העליונים שורים עליו" (אורות הקודש א' – הדמיון העליון עמ' רלא סעיף נז).

 

צפה ב-EXIF

תגובות

ל' באב תשס"ז, 22:04
הציור לא שלך, נכון? י אנונימי י
לא היה לי כוח לקרוא את המאמר, אוליי אח"כ...
ל' באב תשס"ז, 22:27
ציור של דורה, נראה לך שלי? י alyanni י
אתה לא חייב לקרוא. לילה טוב...
ל' באב תשס"ז, 22:29
זהו ציור של ירמיהו מתנבא וברוך בן נריה כותב י alyanni י
א' באלול תשס"ז, 10:44
אם זה לא... י ישראל ש י

יצירה שלך אז למה אתה מעלה אותה ,

לא חסרות יצירות של ציירים מפורסמים שאפשר להעלות לפה

וזה לא חשוב אם זה יפה או לא

א' באלול תשס"ז, 12:52
העיקר הוא המאמר ולא התמונה י קישקע 8 ) י
לכן זה הוכנס תחת הכותרת "מאמר" ולא תמונה.לפי הבנתי התמונה רק באה להוסיף או להמחיש כמו שבכתבה להבדיל מוכנס תצלום אילוסטרציה
חודש טוב
א' באלול תשס"ז, 17:43
מה שנכון נכון... י אנונימי י
א' באלול תשס"ז, 18:45
אוי קישקעל'ה כמה טוב שאתה מבין... י alyanni י
מדהים איך ראש של בייני"ש או סתם דתי עובד. על תמונה שקשורה למאמר צריך לפתוח דיון מעמיק מדוע היא הוכנסה ולא אחרת. ולמה שחורה לבנה ולא צבעונית, ולמה שמתיה למטה ולא בראש המאמר... גו פיגר...
ישראל- התמונה היא לא העיקר!!! המאמר כן.
א' באלול תשס"ז, 19:37
מאמר מעניין י יונה י

כיוון תחשבה חדשני.שכוייח.

 

ב' באלול תשס"ז, 14:42
מעניין.. י צביקה י

האמת, קצת צחיק אותי הרעיון הזה, כי בפועל הסרטים וכל המדיה היום לא נראים כעוזרים לנבואה...

גם אומרים שדווקא בגלל כל ההמחשה של הדברים היום, אנחנו פחות מתאמצים לדמיין.(כמו שצריך לעשות בקריאת ספרים)

 

זה בהחלט כיוון חשיבה חדשני ומעניין!

 

ב' באלול תשס"ז, 17:46
לגבי המדיה כיום י alyanni י    הודעה אחרונה
כמו כל דבר גדול שנוצר בעולם, כשנוגעים בו אנשים שאינם הגונים, הוא יורד מטה מטה. אך זה לא מוריד מערכו האמיתי. כוחה של המדיה הוא עצום, למעשה הוא השתלט על חיינו. לו כח זה היה מופנה לקדושה, מזמן כבר כל באי עולם היו נוהרים לבקש את ה' בבית המקדש...
ב' באלול תשס"ז, 15:10
יפה, מעניין ומחכים. י פלפלתי י

ועוד משו - מזרים עוד כוחות של שאיפה ליצירה  יהודית.

ואני חייבת להביא כאן קטע של הרב קוק שצביקה נתן לי אותו לעבודת יצירה כלשהי.

"הנני מזמין אתכם לחיים של יצירה רוחנית זאת היא הנקודה העליונה שאנו חייבים לשאוף אליה, אנו מוכרחים להרים דגל בחיים של יצירה רוחנית, חיים של יצירת קודש. למחשבה, לספרות, לחזון ולפעולה, הננו נקראים לבוא בעוז הרוח ובאומץ לב, בזריזות ולא בעצלתיים בענוונות צדק ובגאון קודש יחד"

מקתשר לזה ונותן כוחות להמשך דרכנו בזריזות ולא בעצלתיים..ובגאון קודש יחד! :-)

יישר כח גדול!!