עבדתם קשה. סחבתם ענפים ועצים כדי לבנות את הסוכה שלכם, טרחתם וקישטתם אותה, וכעת אתם בוודאי שואלים: איך היא רלוונטית לחיינו במאה ה-21?
"בסכת תשבו שבעת ימים...למען ידעו דרתיכם כי בסכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים אני ה'..." (ויקרא כג, מב-מג).
נכון, אנחנו בונים סוכה כדי לזכור איך עמ"י חי במדבר לאחר יציאת מצרים...אבל סוכות זה הרבה מעבר לזה. המדבר מסמל ארעיות-דבר לא קבוע. בנ"י נודדים במדבר עד שיגיעו למקומם הקבוע-לא"י. במדבר אין אוכל ואין מים, במדבר יש חיות טרף, פגעי מזג אוויר ושאר מזיקים. ה' מצווה על בנ"י לבנות סוכות במדבר; מה שמלמד אותם שהביטחון שלהם מגיע רק מה'- ה' דאג לבנ"י למן, למים ולהגנה ע"י עמוד הענן ועמוד האש שליווה אותם. הביטחון והבטיחות אינם מגיעים על ידי קירות עבים או על ידי מערכת אזעקות משוכללת, אלא אך ורק דרך אמונה ובטחון בקב"ה.
בימינו, אנו לומדים את אותו הלקח כאשר אנו בונים סוכה. למשך שבוע שלם אנחנו עוזבים את הנוחות וה"בטחון" הקיימים בבתינו, ויוצאים ל"הסתכן" בצריף שברירי וארעי.
למשך שבוע שלם, אנחנו סופגים את הלקח שלמדו אבותינו במדבר. אנחנו אוכלים בסוכה, לומדים בסוכה ואנו אף ישנים בה. הסוכה הופכת ממש לביתנו לפרק זמן מסוים!
כל העניין של הכניסה לסוכה-למבנה הרעוע עם הגג המתנודד, היא להזכיר לנו שהביטחון והשלווה לא מגיעים מלבנים ובטון-ארבעה קירות וגג יציב, אלא הם מגיעים מהקב"ה.
חג סוכות מגיע אחרי ימי הדין-ר"ה ויום הכיפורים ודווקא בחג זה יש לנו מצווה לשמוח.דווקא הארעיות-היא המחייבת אותנו "ושמחת בחגך" יותר מכל חג אחר. כשאנו יושבים בחוץ, מתחת לכוכבים, אנחנו זוכים לחוות את מה שחשו אבותינו במדבר-תחושה ממשית של נוכחות אלוקית, הידע האמיתי שאני לא לבד והרגשת הנוחיות והשמחה הנלוות לכך. שמחה בכך שיש לנו אלוקים גדול ששומר עלינו ובו אנו יכולים לבטוח.
חג שמח!
תגובות
ושם אני אואח שלי מחרבשים לשכנים את השכל
וכל הילדים באים לסוכה שלנו
אין לי מחשב נייד לצערי הרב