סוכה בסוכה

מאת
בדולח
פורסם בתאריך י"ב בתשרי תשס"ח, 24.9.2007

בס"ד

         סוכה בסוכה

במנגינות חיי,

שוזרת רגעי תוגה בלתי נראים,

באור החמה כצבעי הקשת .

 

חופרת במעדר של ברזל באדמה תחוחה,

מחזירה עטרה ליושנה  ,

מבדילה בין אור לחושך ובין עשיר לדל.

 

כורעת ללדת על האבניים,

אחוזה חייל כיולדה,

ואולי ילדתי את בני הראשון.

 

ניילון מבהיק ,מכחול של עץ ,דבק של קמח ומים,

ניסו ליצור דמות חדשה -ישנה ,

החזיקי להם אצבעות אולי יצליחו .

 

שמעת את צליליו של כינור האמונה,

פרטת על נבלך שזהבו הועם ,

דמות חדשה השתקפה לה  וזאת את.

 

 

 

 

תגובות

י"ג בתשרי תשס"ח, 14:48
הרבה מהמילים פה שילבת גם בשירים אחרים, לא? י שירה חדשה י

בס"ד.

 

נחמד.
רק שכדאי לגוון מידי פעם.

י"ג בתשרי תשס"ח, 16:06
כן י בדולח י
י"ד בתשרי תשס"ח, 08:25
שיר המוליד אמת י ester317 י
את גאונית בהצלחה /אסתר
י"ד בתשרי תשס"ח, 08:52
שאלה פשוטה י יערות לוריין י
בס"ד
אחרי שענית לשירה כן, למה שלחת את היצירה לאישור?
י"ד בתשרי תשס"ח, 09:49
אתה לא שווה אפילו תשובה. י בדולח י
י"ד בתשרי תשס"ח, 12:31
ביקורת לשיר י אוהב אמת י

בס"ד

בדולח, שלום,

לטעמי הכשרון שלך, ואת מוכשרת, ושל מרבית היוצרים באתר הזה, לא מנווט למקום הנכון.

לפיכך, ברשותך ולמען שאר היוצרים, אכתוב ביקורת מפורטת על שירך, למען תייטיבו את דרככם בשיר.

סוכה בסוכה - שם השיר בעייתי. אם את חפצה לכתוב על סוכה, למה הכפילות? אם על פנימיות הסוכה, די לקרוא לו בסוכה. האם סוכה בסוכה בפתח או בשוא? למה לא מנקדים?

חופרת במעדר של ברזל באדמה תחוחה,

מחזירה עטרה ליושנה  ,

מבדילה בין אור לחושך ובין עשיר לדל.

למה את חופרת במעדר ברזל באדמה תחוחה? לא מחזירים עטרה ליושנה במעדר ברזל מהיותו כלי טמא. ואם כוונתך לחלוציות ועבודת האדמה, יש דימויים מוצלחים יותר אותם תוכלי למצוא בשירי חובבי ציון ודורות התקומה. מבדילה בין אור לחושך ובין עשיר לדל, האם עלינו להבין שעשיר הוא אור ודל חושך? כרגע, הבית הראשון בשירך עשיר במילים ודל בתוכן.

כורעת ללדת על האבניים,

אחוזה חייל כיולדה,

ואולי ילדתי את בני הראשון.

כורעת ללדת על האבניים - משפט מצויין. אחוזה חייל כיולדה - למה להוסיף ולהגזים?  ואולי ילדתי את בני הראשון - אם את כורעת ללדת, למה ואולי?

ניילון מבהיק ,מכחול של עץ ,דבק של קמח ומים,

ניסו ליצור דמות חדשה -ישנה ,

החזיקי להם אצבעות אולי יצליחו .

מכחול עץ, ולא מכחול של עץ. דבק מקמח ומים (ו' מנוקת בקמץ), ולא דבק של קמח ומים. הניילון והמכחול והדבק ניסו או המשתמשים בהם ניסו? החזיקי להם אצבעות אולי יצליחו - אולי יצליחו מיותר.

שמעת את צליליו של כינור האמונה,

פרטת על נבלך שזהבו הועם ,

דמות חדשה השתקפה לה  וזאת את.

כנור האמונה - צירוף טוב. שמעת ופרטת בלשון זכר או בלשון נקבה? למה לא מנקדים? שמעת את צליליו של כינור האמונה  - הייתי מנסח: שמעת את צלילי כנור האמונה. פרטת על נבלך  - חסרה המלה מיתרי. זהבו שהועם - יש דרכים פיוטיות יותר לבטא זאת. דמות חדשה השתקפה לה וזו את - נרקיסיסטי. טוב יותר: דמות חדשה מצאת (בלי וזאת את). ועוד יותר טוב: ותמצאי אדם חדש.

באופן כללי השיר עושה רושם של דמות העסוקה בהתבוננות במראה. הסגירות הזאת, סוכה בסוכה, מתאימה לציור של סוכה ולא לסוכה אמיתית. איפה הכנסת האורחים?

ובבקשה לא להיפגע מהביקורת, אלא לקרוא בעיון ולנסות להבין לטובתך ולטובת כולנו.

בברכת חג סוכות שמח לך ולכל היוצרים באתר,

אוהב אמת

 

  

 

 

 

י"ד בתשרי תשס"ח, 12:35
יי'שר כוח על הביקורת. י פעימה י
לה"ו!

רק חבל שדווקא אצלה ביקורת כזאת.
י"ד בתשרי תשס"ח, 13:51
כשמך כן אתה י יערות לוריין י
ט"ו בתשרי תשס"ח, 19:41
אבל... י יערות לוריין י
בס"ד
למד לבקר כמו שצריך להבא.
למשל, לא לכפות על השיר כל דבר שאתה לא מבין כרצונך הוא.

אין אתה חייב לחפור להבין את הכוונה המקורית כמו שאין אתה יכול לכפות עד קוצו של יו"ד את הבנתך שלך.

הגזמת הפעם...
ט"ו בתשרי תשס"ח, 23:07
תודה יעקב(: י בדולח י
ט"ו בתשרי תשס"ח, 23:13
לכבוד לשון הקודש י אוהב אמת י
בס"ד

מה זה לבקר כמו שצריך?

הגיע העת שתתחילו להתיחס ביתר רצינות לקדושת הלשון העברית בכלל ולקפדנות ששירה דורשת בפרט.
כבוד ללשון הוא לקבל וללמוד את חוקיה ודרכיה.
יש כללי דקדוק וסגנון שחייבים לשמור. אנחנו בני מסורת שירה בת אלפי שנים. ורק כאשר השירה נובעת מטהרת הלב ומייחוד הלשון ומהמקורות, אזי היא אמיתית ונכונה ומובנת.

שאבתי ולא חפרתי
כיסיתי ולא כפיתי
תיקנתי ולא הגזמתי
הבן לא הבנתי
ואוהבי לשון הקודש מצוא מצאתי?






ט"ו בתשרי תשס"ח, 23:24
הממ, י יערות לוריין י    הודעה אחרונה
בס"ד
אנו עברנו את ימי הביניים?

[מסתכל מביב למי שיבין ומחכה לשחטני נפש
ברחתי...]