מדוע, דווקא על בעליֿהשדות מוטלת החובה לתת לקט, שחכה ופאה, וגם תרומות ומעשרות ולא למסגר, למשל, או אפילו ליצרן מזון בכלל;
אהבתי.
תודה, אוהב אמת. אני גם אוהב אותך:)
כ"ט בטבת תשס"ח, 21:29
אתה צודק אבל צריך לדייקיאוהב אמתי
בס"ד
מבחינת מדות, מי שמתפרנס צריך לפרנס קודם כל את העניים, מעבר למה שדרוש למשפחתו. מבחינת ההלכה, התורה חייבה בלקט, פאה, שכחה, תרומות ומעשרות רק בעלי שדות, שעיקר הצדקה היה ניתן בדורות קדומים במזון ולא בממון. מעבר לכך, הרמב"ם והשולחן ערוך לא קבעו שיעור למצות הצדקה בממון, אלא רק המליצו על שיעורים (פחות ממעשר - מדה לא טובה, מעשר - מדה בינונית, חומש - מדה משובחת), וכמובן שאם ידו משגת יתן כפי צורך העניים. לדעתי, בעקבות הירושלמי, מוטלת חובה על הכלל להפריש חומש למצוות ולא יותר, אבל לא כך נפסק.
מה שכן אפשר לעשות זה ללמוד ממצוות לקט, פאה ושכחה איך לעשות צדקה נכון.
עוד דבר שיש ללמוד, ולא כלם יודעים אותו: עוני ועושר אינם רק בממון אלא גם בדעת תורה. מי שלומד תורה, מוטלת עליו חובה לעשר את זמנו וללמדה.
כ"ט בטבת תשס"ח, 21:41
וואלה איזה אהבות יאנונימיי
א' באייר תש"ע, 15:48
עני ועשיר ומצוות הצדקה,למה שוב אין מעבר לזה המחשהיאנונימייהודעה אחרונה
שזה דף ריק אבל אתיחס למאמר שלך בתגובות ,שצרייך לתת צדקה ממון,מעשר וצדקה, והן בדעת של תלמיד הלומד תורה,יעשר, יללמד תלמידים מעשר ברוחניות אם הבנתי נכון ?תודה על הכתיבה העשירה באתר .
תגובות
מבחינת מדות, מי שמתפרנס צריך לפרנס קודם כל את העניים, מעבר למה שדרוש למשפחתו. מבחינת ההלכה, התורה חייבה בלקט, פאה, שכחה, תרומות ומעשרות רק בעלי שדות, שעיקר הצדקה היה ניתן בדורות קדומים במזון ולא בממון. מעבר לכך, הרמב"ם והשולחן ערוך לא קבעו שיעור למצות הצדקה בממון, אלא רק המליצו על שיעורים (פחות ממעשר - מדה לא טובה, מעשר - מדה בינונית, חומש - מדה משובחת), וכמובן שאם ידו משגת יתן כפי צורך העניים. לדעתי, בעקבות הירושלמי, מוטלת חובה על הכלל להפריש חומש למצוות ולא יותר, אבל לא כך נפסק.
מה שכן אפשר לעשות זה ללמוד ממצוות לקט, פאה ושכחה איך לעשות צדקה נכון.
עוד דבר שיש ללמוד, ולא כלם יודעים אותו: עוני ועושר אינם רק בממון אלא גם בדעת תורה. מי שלומד תורה, מוטלת עליו חובה לעשר את זמנו וללמדה.