התהלכות אל האושר ג'

פורסם בתאריך ו' בניסן תשס"ח, 11.4.2008

 

תגובות

ח' בניסן תשס"ח, 11:44
יפה, אבל י ההיא מהחוף י

את הדבר תורה הקודם יותר אהבתי. ולמה? כי ערכת אותו. כאן אני מרגישה כאילו "אין נשמה משלך" בלימוד.

כמעט הכל ציטוטים. נראה כאילו הועתק הודבק..

להביא את כל שמות הפרשנים בערימה זה נותן הרגשה של לימוד בישיבה אולי... אבל לא משו חי שאתה מעביר לנו כאן ועכשיו. זה נראה כאילו פתחת לנו כמה ספרים.

מה שמזכיר את שיטת הדבר תורה של האשכנזים בשונה מהספרדים.

אשכנזי שבא לומר דרשה או שיחה בפני ציבור - יביא ערימת ספרים, יפתח ויצטט.
ספרדי - הכל חייב להיות בראש -ומשם זה יצא.  לא יביא אפילו ספר אחד. והפוך. אם יביא יצחקו עליו..

גם כאן. כשמובאים מקורות עם עריכה, עם איזו מחשבה אישית -זה נכנס יותר טוב לראש וללב. בעיקר לבנות שלא יושבות בישיבה.

 

אבל יישר כח גדול על ההתמדה ! הלוואי עלי.

(וכל מה שנאמר כאן לא נאמר אישית -אלא עניינית. מקוה שלא לקחת את זה קשה או אישי. ואם בכל זאת -אז ממש סליחה)

ח' בניסן תשס"ח, 19:29
צודקת חלקית י אוהב אמת י
צודקת שהיתה יותר נשמה בלימוד הקודם. לא צודקת באשר להבדל בין ספרדים לאשכנזים.לא יודע איזה ספרדים את מכירה, אבל ספרדים אמתיים לא פחות מלומדים, ומביאים דברים בשם אומרם. לדבר רק מתוך הנשמה זו חכמה קטנה. מה שכן, נראה שדבר התורה שכתבתי עמוס מדי במקורות וחסר פשטות. מעניין אותי מה דעתך על חלק א' של דבר התורה, ועל דברי התורה שכתבתי בשם שפה ברורה.
ותודה על ביקורתך שהיתה לענין.

ח' בניסן תשס"ח, 20:40
טעות הבנה שלך, י ההיא מהחוף י
לא התכוונתי שספרדים פחות מלומדים מהאשכנזים. לחלוטין לא. מה שאני אמרתי זה ששיטת הספרדים זה להביא את הציטוט, להביא מקורות, לא להמציא הכל. ממש לא. אבל לא להביא איתם לדרשה ספרים - לפתוח את הערימה ומשם לצטט. (כשיטת האשכנזים) אלא לדבר אל הציבור בלי ספרים ותוך כדי הדיבור להשחיל ולומר את שרצו מהמקורות, אבל כשהם מצטטים זה מתוך הראש ולא מספר שנפתח מול הציבור.
זה מה שהתכוונתי.
ולגבי חלק א' - אין לי מושג, לא קראתי עוד.
אולי בהמשך.
ח' בניסן תשס"ח, 20:47
זה דבר תורה, לא דרשה י אוהב אמת י
ודרך יהודים לצטט.
ח' בניסן תשס"ח, 20:55
לא הבנת י ההיא מהחוף י
או לא הצלחתי להסביר את מה שרציתי.
קרא שוב.
ח' בניסן תשס"ח, 21:29
הבנתי היטב, אבל יש הבדל בין הנכתב לבין הנדרש י אוהב אמת י    הודעה אחרונה
בקיצור, בלי קשר לאשכנזים וספרדים, את צודקת שטוב לכתוב מבלי להיעזר בספרים, ושהיה אפשר לכתוב את דבר התורה טוב יותר.

ראיתי בספריה של הרה"ג ליברמן, אחד מגדולי התלמודיסטים בדורו, שכל ציטוט או הפניה שהביא בכתביו, מסומנת בספר המתאים. כלומר, לא הסתמך על זכרונו אלא פתח את הספר. אחריות וצניעות.