האם אנו באמת בני חורין?

פורסם בתאריך ח' בניסן תשס"ח, 13.4.2008

האם אנו באמת בני חורין?! / איתמר ליברמן

 

 

מכיוון שאנו בפתחו של חג החירות, ומשום שמשימות ניקיון רבות מוטלות על שולחני בימים אלו, רציתי לדעת, באמצעות בירור מתומצת של המושג "בן חורין", אם אני ואתם נחשבים "בני חורין".

לא אחת יוצא לנו לשמוע מפי רבנים ומחנכים את האמרה החשובה הבאה של חז"ל: "אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה"(אבות ו', ב'). בואו ונהיה דוגרים ונודה שלרובנו קשה מאוד להתחבר למהות של דברי חכמים ולהזדהות איתם.

איך יכול להיות שאדם שכבול לנורמות מסוימות ומוגבל בהרבה דברים כגון: צניעות, תפילות, הלכות מוזרות ומכבידות וכו' ייקרא בן חורין? ועוד, הייתכן כי דווקא אדם שלא נושא על גבו שום עול ויש באפשרותו לעשות כל מה שליבו חפץ לא ייקרא בן חורין?

תופתעו לגלות שדווקא מי שעובד את ה' הוא בן חורין אמיתי, ואמחיש זאת בשבילכם בסיפור הבא:

הורים ראו כי בנם מתנהג למופת, ממש "ילד טוב של אמא ואבא", והם מצידם העניקו לו את כל החופש שנצרך. כשהתבגר מעט התחבר לבן גילו מהשכונה שהיה נוהג להפריע ולהרביץ, ולעשות כל מיני מעשים של שובבות וונדליזם. שניהם הרבו להסתובב ברחובות ועשו "שטויות" בלי סוף. ככל שהתחברו אחד אל השני דבק הבן הטוב בדרכיו הרעות של עמיתו. ההורים לא אמרו לו שזה לא בסדר כי רצו לתת לו חופש, אולם לאחר כמה זמן הם כבר היו חופשיים לגמרי- כי עזבו/ העזיבו אותם מבי"ס. הם התדרדרו לרחוב, הלכו לישון מאוחר וקמו מאוחר, ואף נגררו לסמים ולסיגריות...והשאר "רחמנא לצלן", לא עלינו ולא עליכם.

חברים, חרות אינה פירושה "לעשות מה שמתחשק לי". בן חורין הוא זה שבוחר על ידי בחירה עצמית איך לנהל את חייו לאחר בירור עצמי. חרות פירושה שאין אדם כפוף לזולתו, ללחצי החברה שבחוץ, ולא נגרר אחרי תרבות וחברה מקולקלים, ולא חי על פי נורמות ודפוסי התנהגות מקובלים. מי שלא מאפשר להשפעות חיצוניות ושליליות לחדור לתוכו ועוסק במקצוע הכי "אין" שיש – תורה ומצוות הוא בן חורין בהא הידיעה.

הרב דסלר בספרו "מכתב מאליהו" (אגב, ספר מומלץ ביותר) כותב כך:

"בן חורין אמיתי הוא אשר לא משתעבד ליצר הרע שבו. העבד, לעומתו, זה שנותן ליצר הרע להשפיע עליו. הוסיף וכתב הרב שאין דבר כזה בן חורין מכיוון שאם אדם נוטה אחרי יצר הרע, משמעו שהוא כבול ומשועבד. אבל זה שנוטה אחרי יצר הטוב זה כבר לא שאלה כי בבחירה בין האמת לשקר חייבים להתייחס לאמת כמציאות ולשקר כדמיון וכך לפעול".

השאיפה היא להגיע למצב שלא תהיה בחירה ושרק נהיה כפופים לאמת ונקבל על עצמנו עול מלכות שמיים. טוב, אז נכון שזה קשה, מצד אחד יש את ההכרח ומצד שני יש את הרצון שמפעפע בנו. לכולנו יש ספקות בין טוב לרע, ונוסיף להם את כל הלחצים והגורמים חיצוניים שמשפיעים עלינו, וזה באמת קשה. אבל בואו ננסה ולו במעט לעבוד על עצמנו ועל מידת החירות שבנו. והעיקר שנזכה להיות בני חורין אמיתיים.

                                                                                                   בהצלחה!.



 

תגובות

ח' בניסן תשס"ח, 22:18
שנזכה באמת להיות בני חורין י הביצה שהתחפשה י

בס"ד

ולהשתחרר מעול התרביות השונות והמשונות הרובצות עלינו.

יפה, אהבתי. רעיון קצת נדוש, אבל כתוב ומובנה יפה מאוד. אהבתי במיוחד את הצטטא של הרב דסלר.

ח' בניסן תשס"ח, 23:09
התחלה טובה, ההמשך טעון שיפור י אוהב אמת י    הודעה אחרונה

בס"ד

השאלה איך אתה כפוף לאמת. מסופר על רבי ברוך ממדיבוז' שהיה לו תלמיד שהיה רגיל לבוא אליו, עד שהתלמיד הפסיק לבוא. נסע רבי ברוך ממדיבוז' אל התלמיד, נכנס לחדרו ואמר לו: אני יודע, עברת דרך חמשים שערי בינה, שאלה, חקירה, ותשובה והנה שער חדש נפתח ושוב שאלה, חקירה ותשובה וכן הלאה; והגעת לשער החמשים והגעת לשאלה שאילו היה אדם יודע את תשובתה לא היתה עוד ה ב ח י ר ה, ואם תהין לחקור אותה תפול לתהום רבה". ובכן מוכרחים לשוב לראשית? שאל התלמיד. לא, שוב לאחוריך, אמר לו רבי ברוך, ועמוד מעבר לשער האחרון, בתוך האמונה.