כמוך!

פורסם בתאריך י"ב בניסן תשס"ח, 17.4.2008

 

תגובות

י"ג בניסן תשס"ח, 17:08
מענין. י ההיא מהחוף י

הרגשתי שקפצת מענין לענין בלי ממש לסגור אותו, אבל גם הקיים מענין.

יישר כח.

פסח כשר ושמח!

ט"ז בניסן תשס"ח, 15:28
ועוד משו בקשר לקטע הזה י ההיא מהחוף י

שעלה לי עכשיו מהזיכרון -

על הקטע הזה שואלים, למה יש פירוט של כל החכמים? לא יכלו לומר בהכללה אחת וזהו? אלא בפירוט הזה יש כהנים, לווים ובני גרים.  -וכל הקבוצה הזאת בכלל לא היתה בעגל, הם לא קושרים לעסק, אז מה הם עושים כאן? - ללמדך שכולם חייבים בסיפור יציאת מצרים, גם כהנים, לווים ואפילו בני גרים שלחלוטין לא היו במעמד ההוא.

ולענין "הגיע זמן ק"ש של שחרית" -  הרי יכלו לחכות עם ק"ש עד שעה שלישית, למה דווקא מיהרו כ"כ לאור ראשון - כי לפי ר' אלעזר הלכתחילה של זמן ק"ש הוא הנץ החמה, ולדעתו אי אפשר לדחות את זמנה לשעה שלישית. ולכן כולם הפסיקו באותו הזמן למרות שחכמים אחרים שישבו שם - חלקו עליו וחשבו אחרת.

ט"ז בניסן תשס"ח, 15:32
הוספות טובות י אוהב אמת י
יישר כח! החכמתני!

עדיין לא הסברת מה עשו שם גם רבי אליעזר וגם רבי טרפון.

לדעת רבי יצחק אברבנאל, הם קראו שמע כמו ותיקין להתפלל בהנץ וחמה, וגם זאת כשיטת רבי אליעזר. והרי הלכה כבית הלל ולא כבית שמאי, אם-כך מדוע קראו שמע כרבי אליעזר?

ט"ז בניסן תשס"ח, 17:47
זה לא היה מהראש שלי, זה בסדר.. :-) י ההיא מהחוף י
ועכשיו מה עשו שם כולם? כדי שנלמד מהפירוט הזה שמצוה על כל אחד לספר ביציאת מצרים, אפילו אלו שלא ממש היו קשורים לזה, אלא כל אחד מישראל חייב בכך ואפילו הם, שהם הדוגמאות החיות של האוסף הזה -ישבו עד שבאו תלמידיהם ואמרו להם...
רבי עקיבא - מבני גרים
רבי אליעזר ורבי יהושע - היו לויים
רבי טרפון ורבי אליעזר בן עזריה -כהנים.

שאלה יפה שיש בה עוד מה לדוש. לפי מה שאני הבנתי מזה כי לדעתו אין בכלל אפשרות להשתמש בשיטה של השלוש שעות זמניות האלו. זה לא קיים. ובגלל שהוא גם היה נוכח שם, והם גם אם לדעתם יש אפשרות להתפלל עד שעה שלישית -יכולים להתפלל בנץ -התחשבו בדעתו והפסיקו כולם כדי שלפי דעתו הוא יצא בק"ש בזמנה.

ואני בטוחה שיש תרוצים הרב יותר טובים מהז. יש מה לחפור בזה.
אם יהיו לך תשובות, אני אשמח לשמוע.
ט"ז בניסן תשס"ח, 19:32
ננסה להשיב י אוהב אמת י    הודעה אחרונה
כמה דיוקים: רבי אליעזר היה ככל הנראה ישראל ואולי מזרע משה מצד אמו, ויש מדרש שכתוב בו שהיה כהן. רבי יהושע בן חנניה היה לוי ששירת בבית המקדש. רבי אלעזר בן עזריה היה כהן מצאצאי עזרא הסופר. רבי טרפון היה כהן. רבי עקיבא אביו היה גר ואמו ישראל או היה צאצא גרים, שהרי שיבחוהו כצאצא של אברהם אבינו.
בכל אופן, חכמים אלו הוזכרו כי הם היו גדולי הדור.

ולגבי הקושיה השניה, אין כאן קושיה. מצוה להרבות לספר ביציאת מצרים בלילה. ומשעלה השחר, אין עוד מצוה לספר ביציאת מצרים, ומשנודע להם שעלה השחר היו זריזין למצות קריאת שמע לפי שתי השיטות.