אַל תִּתֵּן עֵינֵיךָ בָּנוּי

פורסם בתאריך כ"ו באב תשס"ח, 27.8.2008
אֶחֱזוּ-לָנוּ, שֻׁעָלִים--שֻׁעָלִים קְטַנִּים, מְחַבְּלִים כְּרָמִים;
(שיר השירים ב'-ט"ו)
אמר רבן שמעון בן גמליאל לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיוה"כ שבהן בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן שאולין שלא לבייש את מי שאין לו כל הכלים טעונין טבילה ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים ומה היו אומרות בחור שא נא עיניך וראה מה אתה בורר לך אל תתן עיניך בנוי תן עיניך במשפחה (משלי לא) שקר החן והבל היופי אשה יראת ה' היא תתהלל ואומר (משלי לא) תנו לה מפרי ידיה ויהללוה בשערים מעשיה וכן הוא אומר (שיר השירים ג) צאינה וראינה בנות ציון במלך שלמה בעטרה שעטרה לו אמו ביום חתונתו וביום שמחת לבו ביום חתונתו זה מתן תורה וביום שמחת לבו זה בנין בית המקדש שיבנה במהרה בימינו:
(תענית כ"ו:)
שׁוּעָלִים קְטַנִּים,
חיבלו בַּכְּרָמִים.

[אוּלַי כְּעֵת הֵם יַפְסִיקוּ]
נִזְכָּרִים בְּעָבְרָם
עֵת הִבְטִיחוּ -
שֶׁלֹּא יִתְּנוּ עינהם רַק לַיֹּפִי.
אֶלָּא גַּם מְעַט לַחָכְמָה.

עַתָּה,
הָאַשְׁלָיוֹת נִגְמָרוּ.
שְׁנֵינוּ יוֹדְעִים,
שְׁנֵינוּ רוֹצִים.

בֵּינֵנוּ יֵשׁ יֵצֶר.
שֶׁקֶר מְעֻרְבָּב בֶּאֱמֶת.
לָמָּה?

תגובות

כ"ו באב תשס"ח, 19:03
השיר הראשון שלך שהבנתי, נדמה לי. י בת שמש י
ואולי זה אומר שלא הבנתי.
כ"ו באב תשס"ח, 19:31
:-) י שירה חדשה י
בס"ד.

אגב,
נוי- נוֹי
חיבלו- חִבְּלוּ
עינהם- עֵינהם
כ"ו באב תשס"ח, 20:12
תיקנתי, תודה. י [מעין חתום] י
כ"ו באב תשס"ח, 23:08
זה לא מצחיק... י בת שמש י
|מיואש|
כ"ו באב תשס"ח, 21:25
סתם, י טל23 י

שיר נחמד,

לא הבנתי כ"כ אם אתה מקביל יצר-שקר ?,

"נגמרו"- הניקוד מדויק?, כנ"ל לגבי "בעברם".

{בכל מקרה, לגבי המדרש למעלה שמעתי שהגירסה הנכונה היא "שבהן בני ירושלים יוצאים", מה גם שהגירסה הזו נשמעת יותר הגיונית לפי ההמשך ("מי שאין לו" ו- "ובנות ירושלים" ) --- לא כ"כ חשוב, סתם הרגשתי צורך להפגין ידע...}

כ"ו באב תשס"ח, 22:00
למה?, זו שאלה רטורית, נכון? י יעקב רובין י
כ"ו באב תשס"ח, 22:41
איך את יודעת לנקד.? זה קשה י אנונימי י
שיר מדהים
כ"ז באב תשס"ח, 02:33
תהפוך את היצר ליוצר יתן משמעת של אמת לסיפור ולשיר י ester317 י
שקר ואמת לא יכולים להיות מעורבבים, אמר ה' נתתי לכם את הטוב ואת הרע ובחרתם בטוב זו הוכחה שאתה צרייך לשנות את סוף השיר, כי הסיפור יפה והשיר יפה חבל לקלקל הסוף,סליחה שאני אמיתית לשיכולך.
ל' באב תשס"ח, 09:54
יפה! י משה י
בתקווה שהבנתי למה כוונתך.
 
 
יצר-שקר, לא ברור לי כ"כ הנסיון לקשור בניהם. אולי הכוונה היא להגיד שהיצר מסמא את היכולת לשים לב לשקרים?
כ"ט בתשרי תשע"א, 20:57
אין אמת ושקר בערבוב אם זה אמת י חנן.לב י    הודעה אחרונה

יש לפעמים ערבוב בין אמת לשקר,

אך כאשר זה רצון ה'- זה האמת.

זה שיש הנאה זה כי ה' רוצה שיהי לאדם הנאה בבניית ביתו.