אֶחֱזוּ-לָנוּ, שֻׁעָלִים--שֻׁעָלִים קְטַנִּים, מְחַבְּלִים כְּרָמִים;
(שיר השירים ב'-ט"ו)
אמר רבן שמעון בן גמליאל לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיוה"כ שבהן בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן שאולין שלא לבייש את מי שאין לו כל הכלים טעונין טבילה ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים ומה היו אומרות בחור שא נא עיניך וראה מה אתה בורר לך אל תתן עיניך בנוי תן עיניך במשפחה (משלי לא) שקר החן והבל היופי אשה יראת ה' היא תתהלל ואומר (משלי לא) תנו לה מפרי ידיה ויהללוה בשערים מעשיה וכן הוא אומר (שיר השירים ג) צאינה וראינה בנות ציון במלך שלמה בעטרה שעטרה לו אמו ביום חתונתו וביום שמחת לבו ביום חתונתו זה מתן תורה וביום שמחת לבו זה בנין בית המקדש שיבנה במהרה בימינו:
(תענית כ"ו:)
שׁוּעָלִים קְטַנִּים,
חיבלו בַּכְּרָמִים.
[אוּלַי כְּעֵת הֵם יַפְסִיקוּ]
נִזְכָּרִים בְּעָבְרָם
עֵת הִבְטִיחוּ -
שֶׁלֹּא יִתְּנוּ עינהם רַק לַיֹּפִי.
אֶלָּא גַּם מְעַט לַחָכְמָה.
עַתָּה,
הָאַשְׁלָיוֹת נִגְמָרוּ.
שְׁנֵינוּ יוֹדְעִים,
שְׁנֵינוּ רוֹצִים.
בֵּינֵנוּ יֵשׁ יֵצֶר.
שֶׁקֶר מְעֻרְבָּב בֶּאֱמֶת.
לָמָּה?
תגובות
אגב,
נוי- נוֹי
חיבלו- חִבְּלוּ
עינהם- עֵינהם
שיר נחמד,
לא הבנתי כ"כ אם אתה מקביל יצר-שקר ?,
"נגמרו"- הניקוד מדויק?, כנ"ל לגבי "בעברם".
{בכל מקרה, לגבי המדרש למעלה שמעתי שהגירסה הנכונה היא "שבהן בני ירושלים יוצאים", מה גם שהגירסה הזו נשמעת יותר הגיונית לפי ההמשך ("מי שאין לו" ו- "ובנות ירושלים" ) --- לא כ"כ חשוב, סתם הרגשתי צורך להפגין ידע...}
יש לפעמים ערבוב בין אמת לשקר,
אך כאשר זה רצון ה'- זה האמת.
זה שיש הנאה זה כי ה' רוצה שיהי לאדם הנאה בבניית ביתו.