עוברה בים כיפור - עיבוד מגמרא יומא
פורסם בתאריך ו' בתשרי תשס"ז, 28.9.2006
ב"ה
שתי עוברות היו
ושתיהן הריחו אוכל;
הלכו לרבי יהודה
ההוא שחתם את המשנה
אמר להם:
לחשו לעוברים
הגידו להם-
היום יום הכיפורים!
אחד שמע,
ונס פתאום –
יולדתו – צמה!
והעובר השני
רשע מרחם
לא חמל, ואכל לחם
וממנו יצא
רשע.
תגובות
רק מה שלא כ"כ אהבתי זה את "ההוא שכתב את המשנה.."
הוא בכל זאת לא כתב סיפורי ילדים והוא קצת יותר גדול ממנו..
בכל זאת.
אבל הרעיון יפה. אני אוהבת סגנונות כאלה.. דוווווסית..
שכוי'יח
וגמאני לא האהבתי את "ההוא שכתב את המשנה"
שתי עוברות היו
אוכל כאחת הריחו;
הלכו לרבי יהודה
ענה להם:
לחשו באוזניי העוברים
על כי היום קדוש-
יום הכיפורים
האחד שמע,
והנה זו קרתה–
היולדת השלימה
העובר השני
רשע מרחם
לא חמל, ואכל לחם
וממנו יצא
רשע.
סופו של דבר לא הצלחתי אבל משהו חסר לי... :-(
אבל סיפורים-שירים מורכבים כאלה תמיד היו נשגבים מבינתי, ממש כמו פיוטים.
תסבירו לי?
על זה: לענ"ד על זה הוא התבסס.
מעשה במעוברת שהריחה ביום הכיפורים. באו לפני רבי יהודה הנשיא ושאלוהו כיצד לנהוג, אמר להם לכו ותלחשו באוזנה שיום הכיפורים הוא היום, אולי תוכל להתאפק. לחשו לה ופסק העובר מתאוותו, ונרגעה האשה. קרא רבי יהודה הנשיא על אותו עובר את הפסוק :"בטרם אצרך בבטן ידעתיך". ובאמת יצא ממנה ר' יוחנן שהיה ראש אמוראי א"י ומחבר התלמוד הירושלמי.
ומעשה במעוברת שהריחה ביום בכיפורים ובאו לפני רבי חנינא ושאלוהו כיצד לנהוג. אמר להם לכו ותלחשו באוזנה שיום הכיפורים הוא. לחשו לה ולא נרגעה, והאכילוה. קרא רבי חנינא על אותו עובר את הפסוק:"זורו רשעים מרחם" יצא ממנה שבתאי אוצר הפירות (שהיה אוגר פירות לשם צמצום ההיצע והפקעת המחיר לבסוף).