דוד ובת שבע - חלק א - הכבשה

מאת
יונה
פורסם בתאריך כ"ו בכסלו תשס"ז, 17.12.2006

 

בסד חנוכה תשס'ז

 

מבוא בקישור:

/Mosaic/Read/2457

 

 

א.

כפי שעולה מתוכחתו של נתן הנביא ,אכן היה חטאו של דוד חמור.

אולם ניתן להראות בכמה דרכים שלא היה כאן עוון של אשת איש.

1)      משל "כבשת הרש"  -

עצם הצורך בתוכחת דוד המלך באמצעות משל,מראה שלא היה זה חטא מובן מאליו של "אשת איש",אלא מעשה מורכב יותר. בנוסף לכך, משל "כבשת הרש" מדבר על עשיר שלוקח,שלא בצדק, משל שכנו העני.

אין בנמשל הקבלה למעשה החמור איסור "אשת איש".

2)      גם לאחר שהכיר דוד בחטאו וחזר בתשובה עדיין נשארה בת שבע נשואה לו,וממנה נולד שלמה  אשר "ה' אהבו".

מכאן מובן כי לא היתה אשת איש כאשר נלקחה ע"י דוד.

 

ניתן להסביר את הטענה כי בת שבע לא היתה אשת איש בשתי צורות:

אחת,היא הדעה בחז"ל [מסכת כתובות בתחילת פרק ראשון] האומרת שחיילי בית דוד היו נותנים גט לנשותיהם לפני היציאה למלחמה, כדי למנוע מהן מצב של עגינות במקרה שייעדרו וגופתם לא תימצא.

השניה,היא האפשרות העולה משמו של אוריה החיתי שלא היה יהודי,אלא "גר תושב" ,ונישואי יהודיה לנוכרי אינם  תקפים.

 

ב .

הרב מציע ומביא הוכחות להבנה כי נישואי אוריה ובת שבע היו בעייתיים.

הנישואים היו קצרים מאד,וברובה המכריע של התקופה הוא לא היה כלל בביתו אלא עסוק במלחמות הארוכות בעמון,ארם,ואדום. גם כאשר דוד קרא לאוריה לירושלים והציע/ציווה לו ללכת לביתו הוא סירב.

 

ג.

הרב מדן מרחיב את חטא דוד מעבר לאיסור "אשת איש" שמוטל על כל אדם.

הוא מביא כאן את הנקודה הבעייתית של מלך,בעל שררה, ההורג את עבדו כדי לזכות באשת העבד.

זהו חטא עתיק עוד מימי "בני האלוהים" הלוקחים את "בנות האדם" בדור המבול,ולאחר מכן פרעה ואבימלך הלוקחים את שרה, ושכם בן חמור הלוקח את דינה. לאחר דורות חזרה התופעה בימי בית שני-"הנישאת תיבעל להגמון תחילה".

 

הרב מדן קושר את הענין לאגדה המופיעה במספר מקורות. (אחד מהם הוא סוכה,נג)

האגדה מתארת מה שקרה כאשר חפר דוד המלך יסודות למזבח,הוא מצא במעמקי האדמה חרס ששימש מעין "פקק" וכאשר עקר אותו דוד ממקומו עלה התהום ואיים להציף את העולם כולו,ולהחזירו לתוהו ובוהו.

היה שם אחיתופל ,סבה של בת שבע,והוא התיר לדוד לכתוב את שם ה' על חרס ולזורקו למים (כמו בפרשת סוטה)

וכך נבלמו המים.

 

הרב מדן קושר בין האגדה הזאת לבין מעשה בת שבע,יחד עם דור המבול ופרשת סוטה.

 

בנוסף הוא מביא סיפור (גיטין נח,עא) מהתקופה שלפני החורבן.

הסיפור מתאר שוליה שגזל מאדונו את אשתו בתרגיל מתוחכם והפך אותו למשרתו "והוא היה עומד ומשקה עליהן,

והיו דמעות נושרות מעיניו ונופלות בכוסיהן.ועל אותה שעה נתחתם גזר הדין" של ירושלים לחורבן .

 

מכל הדיון הזה מגיע הרב מדן למסקנה שגזר דינו של דוד המלך (כמו זה של דור המבול וזה של ירושלים) נחתם בגלל העוול של החמס ולא בגלל איסור עריות.

 

מעשה לקיחת האשה היה "כשר" אבל לא מוסרי.

 

 

 

  

 

 

המשך בקישור

 

 /Mosaic/Read/2842

 

תגובות

כ"ו בכסלו תשס"ז, 14:24
שכוייח, תפארת! י שירה חדשה י

בס"ד.

כתוב טוב וברור.
ממש יפה ומעשיר!!

אהבתי.

 

 


תודה רבה!
שירה.

כ"ו בכסלו תשס"ז, 14:26
תודה. קראת את הפרקים הקודמים? י יונה י

ההתחלה כאן:

/Mosaic/Read/2306

כ"ו בכסלו תשס"ז, 14:33
כן. ממש יפים! כולם!! י שירה חדשה י
כ"ו בכסלו תשס"ז, 14:36
איזו התלהבות... תודה רבה לך ! י יונה י
כ"ו בכסלו תשס"ז, 14:39
אין בעד מה. י שירה חדשה י

בס"ד.

אני אוהבת לקרוא/לראות/לשמוע
פירושים שונים שאני עדיין לא מכירה. במיוחד שהם כתובים טוב .

אני פשוט אוהבת תורה/נביא!!

א' בטבת תשס"ז, 12:16
ישר כוח--- י אנונימי י

בעזה"י

אומנם לא הבנתי את זה---

הרב מדן קושר בין האגדה הזאת לבין מעשה בת שבע,יחד עם דור המבול ופרשת סוטה.

(את הקשר)

אשמח להסבר

יהודה

א' בטבת תשס"ז, 12:57
בבקשה: י יונה י

הרב מדן מסביר באריכות את דעתו שהאגדה היא משל למעשה בת שבע.

(ההסבר להלן הוא לפי עניות הבנתי בלבד,אני ממליצה לקרוא את הספר)

 

 

בת שבע היא החרס התקוע בעומק האדמה הבתולית.אם יקח אותה דוד, יחטא בחטאם של דור המבול ואז יחזור העולם לתוהו ובוהו.

פרשת סוטה ,עוסקת באותו ענין,אשת איש.

הפתרון לבעיה הוא מחיית שם ה' על המים כמו בפרשת סוטה.וגם זה מזכיר  את מי המבול.

 

כפי שאמרתי, ההסבר בספר הוא ארוך, מפורט ולא פשוט. אני ממליצה לקרוא את המקור.

 

 

א' בטבת תשס"ז, 13:12
תודה אם כי--- י אנונימי י

בעזה"י

הסתבכתי(לא לגמרי הבנתי)!

הרי הוא לקח אותה בסופו של דבר!?

יהודה

א' בטבת תשס"ז, 13:12
ונענש !!!!!!!!!!!!!!!!! י יונה י
א' בטבת תשס"ז, 13:14
אבל העולם לא חזר ל...? י אנונימי י
א' בטבת תשס"ז, 13:15
ולפי הבנתי את דברי הרב מדן י יונה י
היה ראוי שיחזור העולם לתוהו ובוהו,אבל זה לא קרה רק בגלל הברית שכרת ה' עם נח.
א' בטבת תשס"ז, 13:16
טוב תודה! י אנונימי י

 

א' בטבת תשס"ז, 13:19
בכל אופן--- י אנונימי י

בעזה"י

נ"ל שהגיע הזמן שאני אתנתק

חודש טוב

חנוכה שמח

ושבת שלום

ל-כ-ו-ל-ם!

יהודה

 

א' בטבת תשס"ז, 13:20
גם לך! י יונה י
ב' בטבת תשס"ז, 23:30
הבהרה נוספת ,בעקבות שאלתו של יהודה. י יונה י
אני אנסה לענות לפי מה שאני מבינה. (אני לא בחור ישיבה,סתם עקרת בית,נא לקחת את דברי בערבון מוגבל..)
א. קודם כל,לא חייבת להיות התאמה מלאה בכל הפרטים בין המשל לנמשל.
ב. האגדה מופיעה במספר מקורות נוספים :
 מכות יא,עא, ירושלמי סנהדרין,פ'י,ה'ב, ומדרש שמואל פרשה כו.
ג. במדרש שמואל כתוב: "וכיוון שחפר דוד 1500 אמה,מצא בה חרס........נטלו דוד ועלה תהום והציפו"
ד. דבריו של הרב מדן,עמ' 42 בספר:
"הקב"ה נשבע בשמו על מי נח שלא יבוא עוד מבול (ישעיהו,נד,ט) והסוטה ובועלה,במקום להביא מבול נוסף,גורמים לכך ששמו של הקב"ה (שבו נשבע על מי נח)הוא שימחה על המים,במקום היקום כולו.
ואף דוד-מחה את שמו של הקב"ה על המים שעלו מן התהום,עד שלא נמחה היקום כולו."
י"ד בחשוון תש"ע, 10:43
עוד אפשרות י אנונימי י    הודעה אחרונה
ראיתי את מה שכתב הרב דוד-חי הכהן שליט"א, מבת-ים, בנושא זה. הוא מפרש בצורה דומה, אך מדייק מעט שונה. לדבריו, חטאו של דוד המלך לא היה בעצם המעשה, כמו שאומר הרב מדן, אלא בחילול ה' שנוצר בדבר. אני לא בטוח במאה אחוז איפה ראיתי את המאמר, אולי באתר של "מרכז הרב" (אבל עכשיו הוא התחדש, ואולי אין שם את זה.).