וחי בהם

פורסם בתאריך ט' באדר ב׳ תשע"ד, 11.3.2014
סיפורנו נפתח במקום לא רחוק,
כאן בארץ הקודש, נולד לו תינוק.
תינוק יהודי, זאת צריך לציין,
חכם וצדיק, בחליל מנגן.
וזה התינוק גדל במהרה,
ובהגיעו למצוות הוא עלה לתורה.
ומאז אותו יום הוא החל להקפיד,
לקיים כל מצווה וכל אות וכל פסיק.
ויום אחד לפתע, בין ותיקין למנחה,
קרה דבר מוזר מאוד - ביטנו הפכה כרוכיא,
קרקור כזה לרוב הוא אינו סיפור גדול,
מעיד רק על כפן קל ועל צורך לאכול,
אך במקרה שלנו (אל תקבלו שיתוק),
תקף את ידידינו "בולמוסשניצל"-קצת-דפוק,
את המחבת שם על האש כשעל פניו חיוך גווע,
השמן חיש מהר רוחש, כולו מבעבע,
אך רגע לפני שהשניצל שם מונח,
נזכר היהודי אז בכל הלכות מטבח:

בישול, צלייה, ח"ננ, בריה ו"טעם כעיקר",
נוזל, שומן, בחם, בקר, וגם תיתאה גבר,
כבוש כמבושל וגם מליח כרותח,
וחשוב מאוד לבדוק - אם יש ממש בריח.
רעב היהודי, מבולבל, חסר אונים,
ומקים בלית ברירה כת של "צמחוניים".

ומכיון שמורעבנו הרי בחור חרוץ,
אינו יושב בטל ומיד מתחיל לרוץ -
מכין הוא סלט חסה בריא וגם טעים,
מנה שניה קינוא ולקינוח יש תמרים.
 
אבל דבר ידוע, שיהודי לא קל להיות,
ויחד עם האוכל גם באות הבעיות -
החסה לא מהדרין, עשירה בתולעים,
ולקינוא גדר דמאי (הוא נקנה מ"בני דודים"),
עורלה, נטע רבעי ומעשר שני,
פאה ושכחה וגם לקט לעני.

ושוב הוא מבולבל ושוב חסר אונים,
ואז מצא מוצא חדש, פשוט עשרות מונים -
אם לא בשר ולא צמחים - הפיתרון מהיר,
מיודענו אז מחליט לחיות רק מאוויר.
אך כפי שנאמר, בישראל לא סתם נושמים -
"אוירא דארעא" כאן הוא אויר מחכים.
ותוך כמה נשימות הוא כבר לומד להיזהר,
שלא לנשום חלילה אויר "דבר אחר".
אויר של גילולים הוא לעולם אינו שואף,
גם לא אויר חמץ וגם לא אויר טרף.
נכון ש-"ריחא מילתא", זו רק דעה אחת,
אבל "ספק דאורייתא" אין להקל בו קצת.

הזמן חלף לו במהירות ותוך ימים מספר,
בבוקר יום בהיר אחד אותו צדיק נפטר.
מגיע חיש מהר הוא לדין שבמרומים,
וכל צבא מרום מגיעים להיות עדים.
אחד אומר "צדיק זה, אכל הוא רק כשר",
"ישר לגן העדן", מוסיף אחד אחר.
ואז נהית דממה וכולם מאזינים,
כי הנה מגיעה ההקראה של פסק הדין.
"היהודי הזה כשר הוא מקודקוד עד אגודל,
שמר הוא טוב על פיו ובטריפה אינו נכשל,
אך פסוק אחד שכח כלל ואותו אינו קיים,
כי הלא כבר נאמר בתורה "וחי בהם".
וגם אם תטענו שהפסוק אינו פשוט,
הלא פירש כבר שמואל - "וחי, לא שימות".
 
 

תגובות

י"א באדר ב׳ תשע"ד, 14:13
כתיבה גאונית י isaac017 י
אהבתי מאוד.
כישרון כתיבה אדיר מהול בחוש הומור ממש לטעמי.
יישר כוח על המסר
י"א באדר ב׳ תשע"ד, 20:11
אחרי קריאה שנייה י isaac017 י
אחרי שהתלהבתי מהכתיבה , קראתי שוב, ומורגש באמת רוח של אפיקורסיות.
האם התכוונת שמי ששומר מצוות לא יכול ליהנות מכלום או שזו הייתה קריצת עין הומוריסטית ?
ג' בניסן תשע"ד, 12:18
קודם כל תודה על הפירגון! י ישורון ברטוב י    הודעה אחרונה
בנוגע לכתיבה -
חס וחלילה, ודאי שאפשר להנות וגם לשמור את התורה, אבל לפעמים זה קצת מתסכל...
למשל נענע, שצריך להשרות במים עם סבון כל פעם שרוצים להכין תה, בדרך כלל כבר מוותרים על התה...
את הרעיון לשיר קיבלתי כשלמדתי הלכות בשר וחלב וראיתי כמה כללים ו"גזירות לגזירות" יש שם.