"בטרם" / פואמה

פורסם בתאריך כ"ב בטבת תשע"ו, 3.1.2016

 

על גדות הים עמד אילן גדול,                             הגיע החורף, נשרו העלים

שום כוח ורוח לו לא יכול.                                  והעץ נותר כמו חבורת אלמים.

גלי ים עצומים עברו על גבו,                              רק עלה אחד נשאר מיותם

והוא נשאר בצד, כבודו ירום הודו.                       וקולו היפה כמעט נדם.

 

התחילו להתגאות העלים,                                 עברו הימים, ועבר שם אדם

"כולם רק עלינו מסתכלים.                                 וכרת את הגזע כי רצה בית חם.

אנחנו נותנים את החן לעץ.                                עברו הימים ועברו הלילות,

אנחנו כמו זהב נוצץ"!                                        חשבו השורשים: 

                                                                    כמה זמן נוכל לחכות!

 שמע הגזע והתחיל להתגאות,                            

"אני גזע עץ עבות.                                       פתאום מהשורשים צמח גזע חדש

שום דבר לא יכול לחומר שלי,                        וכולם ספרו את הסיפור מחדש   

כי כל הכח זה רק אני"!                                  (כשכל אחד היה נרגש):  

                                                                 עכשיו בכולם נשרש האמת

שמעו השורשים ולא ידעו מה לומר,                  כי השורש לעולם לא מת!

"איזה סיפור עלינו יסופר !                               

הרי כולם מדברים על העלים                           חייכו השורשים זה לזה בענוה   

ועל הגזע תמיד מספרים,                               והסתכלו זה על זה בשמחה.

ואנחנו מתחת האדמה חבויים.

אותנו בכלל לא רואים".

 

תגובות

כ"ח בטבת תשע"ו, 20:38
מוסר-השכל טוב י אוהב אמת י
הפאתוס והסגנון העתיק-משהו מוצלחים למדי.


כ"ט בטבת תשע"ו, 21:13
ב"ה תודה י חנן.לב י

היה סייתא דשמיא מעל הרגיל וכולי תודה להשם יתברך.

כ"ט בטבת תשע"ו, 07:23
אהבתי. יפה מאוד! י דוסית גאה! י
כ"ט בטבת תשע"ו, 21:14
ב"ה ישר כח לתגובה החמה י חנן.לב י
א' בשבט תשע"ו, 22:40
אשמח לקבל עוד תגובות ברצון. .. י חנן.לב י
א' בשבט תשע"ו, 23:49
קשה מאד לכתוב שיר כזה כראוי י אוהב אמת י
כי שיר איננו משל, ועל מנת ששיר מחורז שתוכנו משל באמת יהיה שיר, הכתיבה צריכה להיות סבלנית ונינוחה, הסגנון שואף שלמות, ובחירת המלים מיוחדת ומדויקת. הרעיון של השיר שכתבת די טוב. כתיבתו כראוי דורשת עשרות עד מאות הגהות.



ב' בשבט תשע"ו, 13:53
אוהב אמת, לא חיפשתי שלמות :) י חנן.לב י

בגלל שהתוכן הוא "לא כל כך קליל". [יש כאן סיפור-חיים של המציאות שעוברת על כל האנושות בעבר ובעתיד], היה צריך למצוא דרך להביע אותו מבלי להתערב בכתיבה ולהביעו בסגנון האישי המקורי. וכשהנשמה מדברת, לא מתערבים. זה ידוע.

השאלה שאני שואל אותך, אוהב אמת: התדהמה גדולה !

מה עושים עם המציאות הזו ?

בשיר כתבתי שמחייכים ומסתכלים זה לזה בעיניים בשמחה ובחיוך, אבל אתה שנחשף לדבר הזה באופן אישי, מה נראה לך בעניין ?

פשוט קצת התרגשתי ולכן כתבתי כ"כ הרבה..



ב' בשבט תשע"ו, 13:55
אתה יכול גם לענות לי במסר"ש... י חנן.לב י
ב' בשבט תשע"ו, 15:07
שאלות טובות י אוהב אמת י
השורש של התורה בחכמה, והשורש של החכמה בענוה. ממקום של ענוה, השורשים, הגזע, הענפים, העלים, הפירות והזרעים הינם מכלול אחד, בו כל הפרטים חשובים ואמורים להימצא בשלמות אחת.

ב' בשבט תשע"ו, 15:54
ב"ה תודה רבה וישר כח :) י חנן.לב י

שנזכה כולנו ה ר ב ה זמן לראות איך כל הפרטים הם בעצם שלימות אחת, וצריך כל פרט ממש, ואין אדם שאין לו שעה...

כי הרי הכל, אבל באמת הכל זה הקדוש ברוך הוא.

חזקתני מאוד. החיים זה דרך ארוכה,

אבל התורה היא תמיד אחת ואלוקים תמיד אחד.

בהצלחה!

ג' בשבט תשע"ו, 13:03
שים-לב י אוהב אמת י
רבן שמעון בן גמליאל אומר: על שלשה דברים העולם עומד, על הדין ועל האמת ועל השלום, שנאמר אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם.

הרמב"ם מבאר: הדין - הנהגת המדינה בצדק, האמת - המעלות ההגיוניות, והשלום - המעלות המידתיות.

הנביא זכריה הקדים - דברו אמת איש את רעהו ל - אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם, מדוע?

כי רק כאשר הדיבור הינו אמתי ללא פניות וללא אינטרסים, אזי יש אמת, שהאמת כללית יותר ממה שהאחד או השני סובר.

אולם אם האמת נעדרת, נעשית עדרים עדרים והולכת לה, אזי ממילא אין צדק ואין שלום.

לפיכך, העיקר להאזין ולהקשיב.
ה' בשבט תשע"ו, 12:36
קודם כל.. י חנן.לב י

אשאל אותך שאלה אחת: מה ללמד את ילדך קודם
את האמת או את השלום, הרי כתוב "אמת ושלום אהבו", אז נלמד אותו קודם את האמת או את השלום ?

אני חושב שהתשובה פשוטה שאמת ושלום הן אחד,
כי כותב החפץ חיים שבמקום שהשלום מצוי שם יראת שמים מצויה, הרי שהן ממש אחד.

[אז מה תאמר אלמד אחד והוא יבין את השני מעצמו, זה לא כל כך פשוט כפי שזה נראה..]

שבת שלום!

הצלחה וכל טוב.

ה' בשבט תשע"ו, 13:36
זו מחלוקת הלל ושמאי י אוהב אמת י    הודעה אחרונה
הלל הקדים את השלום לאמת ושמאי את האמת לשלום, וכיוצא בזה משה הקדים את האמת לשלום ואהרן את השלום לאמת, וממילא תיקון ישראל דורש הן ת"ח של בבל והן ת"ח של א"י.

שבת שלום!