חברון משופר בסדנת כתיבה

מאת
צחקן
פורסם בתאריך י"א בסיוון תשס"ו, 7.6.2006
ב"ה
 
אחד הסיפורים היותר מוצלחים שלי, אבל כיוון שפעם קודמת הוא עלה כאשר האתר היה עדיין בגדר ניסוי, והוא סווג
כ'סיפור בהמשכים'. הוא היצירה הראשונה שהועלתה לכאן. הנה הקישור :
 
חברון.
צללי. צללי. צללי. צללי.השעון המעורר צלצל.
הסתכלתי בשעוני, השעה 6:30.נטלתי ידיים, התלבשתי, קמתי, לקחתי את הכריך מהמטבח,
ונסעתי לישיבה.
 
חזרתי בשעה 19:45 הביתה, הכנתי את השיעורים, אחת המורות היתה חולה אז לא הי'ו
הרבה כאלה, והלכתי לגלוש קצת, לראות מה חדש, באתר ערוץ 7 .
"מחרתיים ב 10 – חברון – שטח צבאי סגור ליהודים !"
במדינה אחרת זה הי'ה נקרא אנטישמיות, כמו הדקירות ברוסי'ה, אבל שזה פה בארץ
שאנחנו דוקרים את עצמנו, או שהרוסים (הגויים. אין לי ולו דבר רע עם העולים מרוסיה בפרטניות. רק עם העובדה שמעלים לא יהודים) דוקרים אותנו לזו לא אנטישמיות, אבל שם זה כן.
פשוט גועל נפש. מושחתים וצבועים כל השמאלנים האלה, חשבתי לעצמי. התקשרתי
לעזריאל – מפלטי האחרון בכל הנוגע לדברים שכאלה...
 
"עזריאל, מה שלומך ? ", שאלתי
"שלומי טוב, אבל אני דואג לחברון... שמעת?
"מה שלומך ידידי'ה"
"שלומי? בסדר ב"ה וליתר דיוק, קראתי... אתה רוצה לנסוע מחר?"
"ברור. אבל לא לבד. עם אחי הגדול, זה מסוכן החיות האלה" (הערבים והשוטרים)
"מצוין" ולמעשה חשבתי על אחי שלי... עומר שכרגע בצבא. לא צה"ל- אלא צבא המדינה השולטת על רוב חלקי ארץ ישראל שבעבר הירדן המערבי. ובשמה הרשמי : ריפובלקת בננות - ישראל, הדמו-קרטיה היחידה במזרח התיכון. סליחה: מדינת ישראל. למען האמת כל פעם שבא הביתה,
שכנעתי אותו לסרב לפקודה אסורה. הנ"ל לא שמע לי אף פעם, והגיבה בכיפה
קטנה יותר בפעם הבאה."הוכח תוכיח את עמיתך", לא את מי שהוא לא עמיתך - והבנתי שהוא בכיוון הזה ואין טעם, אבל לא ידעתי עד כמה.
קיוויתי שהקב"ה לא יעמיד אותו בניסיון, כדי שלא יבוא לידי ביזיון וקצף, וכמובן אי דיבור
איתי. הוא נורא מרוגז כל פעם שאני מדבר איתו. אני מרגיש רע עם זה, ולא יודע בדיוק מה
לעשות. שחכתי לציין, שאני היחיד בביתי אשר לא רואה טמבלויזי'ה. ההישג שלי הי'ה
לשלוח את אחותי, שירה - לאולפנא. היא למדה עד כה בממלכתי דתי, ששם הרמה
הדתית, לצערי, לא כ"כ גבוהה. היא מדווחת שהיא מסתדרת מצוין, לא ציפיתי לכך,
אבל ברוך ה'. מזל שיש לי אותך, עזריאל, באמת עזר משמים, אחרת מה היתי עושה ?.
 
"אז תתארגן. מחר מתי אתה רוצה להיפגש?"
"כמה שיותר מוקדם בתחנה המרכזית... צריך לנסוע לירושליים, ואז בקו 160 לחברון
לפני שיסגרו. אני לא סומך עליהם בכלל. לא על בג"ץ ולא על "בצלם", וכל השמאלנים...
אם לא ניאבק ונהי'ה ממלכתיים "
"טוב... מחר ב7:30, מתאים ?"
"אתה לא יכול יותר מוקדם ?"
ההורים לא ירשו לי לצאת... להתראות !".
 
גלשתי עוד קצת למצוא עוד פרטים, והלכתי לישון, לצורך המחר. מוקדם מהרגיל. ההורים
התפלאו שאין לי בחינה מחר, או מחרתיים שאני צריך להתכונן, אבל התחמקתי וזהו. עדיף.
למחרת הלכתי להתפלל שלא בישיבה. ההורים התפלאו שוב, אבל עדיין לא חשדו. הם
לא ידעו עד כמה אני "קיצוני" "פאנט" ועוד שלל "כינויי גנאי". אם היו יודעים מה עזריאל עשה בגרוש בגוש קטיף, היו אוסרים עלי להיות חבר שלו, מן הסתם.
חזרתי מבית הכנסת, אכלתי משהו וההורים הלכו בנתים. שכחתי לציין שקמתי בארבע בבוקר לסדר את התיק. כתבתי את הפתק הזה, על חתיכת נייר חשבון שמצאתי בפח מלמעלה. אפשר למחזר גם אם זה קשור לארץ ישראל - לא?
 
ב"ה גוש קטיף וצפון השומרון – לא נשכח ולא נסלח. פושעי הגרוש לדין!
 
הורים יקרים,
נסעתי לחברון, תצרו איתי קשר בפלאפון, ואעדכן אותכם במצבי אם ירצה ה', אני לא מתכוון לחזור לפני
הסרת איום הגרוש, אבל יכול להיות שאחזור בכדי לקחת ציוד. יש עלי כסף מספיק לשהות
של שבוע, שק שינה ואוכל ושתייה. אם י'הי'ה גרוש חס וחלילה, לא בטוח שאוכל בכלל לחזור.
בברכה,
ידידי'ה
 
והשארתי אותו על השולחן בסלון.
 
האוטובוס התעכב בכמה תחנות, וקיבלתי צלצול בפלאפון.
"ידידי'ה? תמהר... עוד עשר דקות האוטובוס לירושלים"
"בסדר... אני בדרך..."
לאחר שהם תפסו בעבורי את האוטובוס ועקבו אותו, ולאחר נסיעה מייגעת בפקקי הבוקר
והחלפה בתחנה מרכזית ירושלים (אני לא כ"כ מכיר שם... איזה באסה...) הגענו לחברון.
התארחנו אצל משפחה נחמדה, בשכונת "אברהם אבינו" הסמוכה למצפה שלהבת
(אין לי מושג למה קוראים לזה כך – שהרי זה לא הר, אז זה הי'ה אמור להיות "שכונת
שלהבת" או "רחוב שלהבת" ולא "מצפה", אולי בגלל שמשם אפשר לראות את כל
חברון ? לא יודע), וישנתי שם בשק שינה, על הרצפה עם עזריאל ואחיו הגדול, אלישע.
על היום הראשון בערב קיבלתי טלפון מההורים "איפה אתה?" (הם כנראה לא ראו
את הפתק) עניתי "בחברון".
 
"בחברון ? לבד?"
"לא. עם חברים"
"ידענו שזו טעות לשלוח אותך לישיבה הזו"
"היתי הולך גם בלי"
"אני דואגת, כמה ילדים בכיתה ט' הולכים לעיר ערבית סתם ככה!!"
"לא. אין סיבה לדאוג, אנחנו שניים ויש גם את אח של החבר, והכל בסדר, אנחנו
מתארחים אצל משפחה. וחברון זאת עיר יהודית !"
"אז מחר אתם חוזרים ? כמה זמן צריך לחזק שם?"
"לא. יש לי מספיק אוכל ושתי'ה לעוד שלושה ימים ויותר"
"מה סחבת שם ? את כל המקרר ?.... חכה שני'ה.... המקרר מלא... והארונות גם"
"לא... קניתי קצת ליד הבית ועוד קצת פה... אני לא ארעב... יש פה גם את מזנון "גוטניק",
ששם יש כל מיני דברים, פיצות, באגטים, מקום לקנות כל מיני דברים..."
"אה... אבל מסוכן... תחזור מהר !!"
"לא מסוכן. אם הקב"ה רוצה, אני אמות בכביש ליד הבית. אם הוא לא רוצה שאמות,
אז גם כאן. כאן יש מצוות ישוב הארץ הרבה יותר גדולה, ולכן אני פה. ויש פה מלא חיילים,
ואין מה לדאוג. אם עומר יכול להיות במקומות מסוכנים, גם אני"
 
"אתה יותר קטן !! ועומר יש לו שכפ"ץ ואמצעי הגנה, ורובה ועוד..."
"גם אצל גוליית הי'ה שחפ"ץ, והנה דוד שלח אבן קטנה ואין גוליית יותר. אותו דבר מסוכן"
"אל תשווה. זה שחפ"ץ(?) פרימטיבי מברזל, וזה שחפ"ץ חדש מהמפעל, מחומרים מורכבים,
וזה גם קליע רובה ולא אבן קטנה וטורדנית שיורה איזה פספוס"
"אבל את סומכת על המפקד שהוא לא רוצה דרגה יותר גבוה? הנה בגרוש הם איבדו כל
צלם אנוש. אני ראיתי מחברים שלי ולא בטמבלויזי'ה, אני יודע !. היום כולם רוצים קידום,
ואף אחד לא באמת שומר על עומר!, והנה תראי איך בצבא השפיעו עליו, הכיפה שלו
קטנה, ועוד כל מיני מרעין בישין"
 
"עומר יחזור לעצמו, אני בטוחה. זה בגלל לחץ חברתי, הוא יחזור להיות דתי לגמרי,
זה לחץ. הוא גם מקיים את המצווה שלך, ואתה עדיין לא בגיל אל תקיים!, וחוצמזה, שיותר חשוב מצוות שבין אדם לחברו! "
"ישוב הארץ זה לא רק בצבא . זה הפגנות, זה עידוד מפלגות טובות, זה לא רק זה.
וצבא כזה שמגרש ומפציץ שטחים ריקים, עוצר מחבלים ומשחרר, הוא לא מגן על הארץ.
אולי הוא מונע הרבה פיגועים, אבל חוץ מזה כלום. וכמובן, הוא מונע אחוז מסוים. הנסיגות
שהצבא מבצע עושות למחבלים יותר חשק, והם עושים יותר, ואז גם יש יותר פיגועים.
והקסאמים בכל רחבי הדרום. ואני מחויב במצווה הזו מגיל 13, ואת ואבא מחויבים לחנך
אותי אליה עוד מלפני כן, מדין חינוך. וכתוב - איש אמו ואביו תיראו - ואת שבתותי תשמורו - כלומר - גם אני וגם את חייבים בכבוד הקב"ה!"
 
"טוב, להתראות".
"להתראות" לאמא כנראה לא הי'ה מה לענות לי, והיא הבינה שאין לה ברירה. אני כבר
התחלתי להכין לה תשובות מראש...
<<<
 
נזכרתי פתאום, במתי שהיתי בבית הדסה, במוזיאון חברון, בסוכות האחרון. נכנסתי אז
לחדר המזעזע. כפות רגליים קטועות, ידיים קטנות ופצועות, ערבים מתפרעים, חיילים
אנגלים שותקים ומסתכלים או בהנאה או סתם באדישות. לא יורים בפורעים לא עושים
כלום. כל התמונות של החיילים, המערה... פרעות תרפ"ט, 1929, כל התמונות הנוראיות
אחת אחר השני'ה קצב, על היהודים המוכים, החבולים, הדם, וכל זה בשחור לבן שנצבע
במוח. יש לי זיכרון צילומי. את זה אני זוכר... חייל אנגלי, פורע ערבי ויהודי בתמונה אחת.
אני חושב לעצמי: איך אפשר? איך אפשר לתת להם, לבנים/נכדים/נינים של אותם פורעים, מרצחים, מחבלים, את המקום הזה ? איך אפשר להפוך את בית הכנסת אברהם אבינו, שוב לדיר עיזים
ושירותים ציבוריים ? איך הוא מסוגל, רה"מ, הוא ראה מה קרה לקודמו בין-רגע. אני
חושב, מנסה להבין אבל...  הערבים האלה אותו דבר... הנה השנאה בעיניים,
הקנאה – והשמחה בלב על זה שהולכים לגרש אותנו. כל כלבּ ביג'י יומו הם אומרים עלינו. וגם אני עליהם. חבר אחד שלי, מעדות המזרח, סיפר שאצלהם יש כמה גרסאות לערבי טוב : אחד - ערבי מת, שתים- ערבי בקבר, שלוש - ערבי 40 מטר מתחת לאדמה, ארבע- ערבי 40 שנה בקבר. ו40 פנים לערבי, אז זה בסדר.
 
<<<
 
לאחר כמה ימים שהיינו שם (התבטלנו זה לא מדויק, אבל בערך... למדנו אבל לא כמו
בישיבה, זה פשוט בלתי אפשרי עם כל השוטרים האלה...), הגיע ההפתעה.
"השגתי גדר, תיל..." אמר אלישע.
"מצוין, עכשיו נבקש לעלות לאחד הגגות..., כמה מטרים ?"
"כמה שאני רוצה... יש פה איזה אחד שהבריח"
"מצוין... אבל אל תגיד את השם שלך. זה יכול להיות שב"כ".
"מה עם הגג פה ? אתם מרשים לעלות אליו... כלומר להתבצר פה ?"
"אנחנו לא יכולים, אנחנו משפחה, אבל איך שאתם רוצים, כיבוד אורחים - והכנסת אורחים , תקפה גם בגג.
ירדתי לקנות אוכל במכולת, בעיקר כזה שמחזיק זמן – מה. הם נתנו לי רשימה:
א. שימורים
ב. ביצים
ג. עגבניות רקובות - אם יש - לזרוק על כוחות הגרוש. \מוצרים מעלי עובש
ד. חלב עמיד
ה.2 שישיות מים מינרלים עין גדי, לפחות.
ו. קצת ממתקים.
 
אח"כ הם התחילו לנקות. הי'ה לי די קשה להרים הכל, אבל נעזרתי בעוד כמה אורחים, ואח"כ
הם עלו לגג לסדר עוד כמה דברים. עלינו על הגג, ספונג'ה, בדיקה איפה יש חורים
ואיטומם בכל מה שמצאנו, ויש היכן להיות, בלי גשם. גדר תיל מסביב, גם על הפחון.
לא הי'ה חימום, לבשנו כמה שכבות (גם בשינה) חברון זה קור כלבים <ערבים...>, קנינו אוכל והשתדלנו שלא להיעצר.
הצטרף אלינו גם עוד אורח, אבישי.
<<<
 
 
"ידידי'ה? יש לך פלאפון !"
עניתי.
"אמא?"
"כן ידידי'ה"
"עומר הולך להיות בחברון. לשמור עליך"
"אמא, הוא לא הולך לשמור עלי... הוא הולך לגרש אותי!!" צרחתי
"מה אמרת ? לא שמעתי" טוב נו- צרחתי יותר מידי...
"לא חשוב ! את רוצה שהוא יפגוש אותי, נכון ?"
"כן... למה לא ?"
"טוב... אז לפה רק שתדעי לא נכנסים חיילים. זה הנוהל בבית הזה מאז שהכריזו עלינו
גרוש. אולי ליד המערה נקבע"
"אה... להתראות... רק רציתי שתדע"
<<<
 
באותו לילה חלמתי חלום מזעזע. התעוררתי לפנות בוקר, מלא זיעה קרה. גם סווצ'ר של 'יהודי לא מגרש יהודי' לא יכול נגדה.
ובחלום אני רואה אתת ואתן תמונות. במקום היהודים, אני, עזריאל, אלישע, אבישי, והילד
הקטן של המשפחה שהתארחנו אצלה. בצד של החיילים האנגלים, המשקיפים של האו"ם,
והערבים הם... עומר, וחבריו(?) החיילים. בתמונה אחרת, ערבי מסתכל על אחי מכה אותי.
הדם שלי, בצבע שלי. הערבי שעומד בצד זורק על שנינו אבנים. בתמונה אחרת, בבית
רומנו, חיילי צה"ל במקום חיילים אנגלים, מטפלים במקום בי וחברי ששוכבים בצד, בערבים ש'נפצעו מאבני המתנחלים'.
<<<
 
למחרת הנורא מכל קרה. עמדתי בגג שם, וראיתי... את עומר, באי – כבודו ובעצמו, מרביץ
לאבישי שירד למטה. השעה היתה 19:29, ההקשר הי'ה ברור. בשעה 19:29, כמו מניין
השנים הלועזי בפרעות תרפ"ט, מרביץ חייל, שממלא את תפקיד הערבי ליהודי, ואת תפקיד
החייל ממלא צלם - גוי. רציתי להפריע לו במלאכה. ראיתי אותו סוחב את אבישי,
הוא וחייל אחר – וחיילת (הפרה בוטה של החוקים) שלחתי לו SMS,
 
אני רואה אותך מרביץ לחבר שלי בדיוק כמו בדמיון. כל שכנועי להניע
אותך ממעשה נפשע זה של גרוש יהודים מהבית, עולה בתוהו. מעתה,
דרכינו נפרדות. מעתה, את אחי
ל-ש-ע-ב-ר.
ידידי'ה.
 
מאז אינני מדבר עם עומר. אינני פותח לו את הדלת והוא איש זר בעבורי.
אני אחיו.
לשעבר.
 
*** למי שביקש שאני אכתוב המשך (כשזה סווג כ'סיפור בהמשכים' - אז אין איך - זה סיפור שנגמר.
יצחק
 
שופר ונערך לאחר הערות מעוזיה- סדנת כתיבה.

תגובות

י"א בסיוון תשס"ו, 17:57
מדהים!!!! י המופרע י
י"ג בסיוון תשס"ו, 18:29
תודה... :-) י צחקן י
י"א בסיוון תשס"ו, 18:44
קראתי כבר פעם י לידור י

עצוב שזהו המצב בימינו.

חבל שהרבה י'הודים נגועים בנגע.

י"ד בסיוון תשס"ו, 23:44
מקסים ועצוב. י פלפלתי י
ט"ו בסיוון תשס"ו, 20:16
אני אוהב תגובות חיובות ;- אבל היכן לשפר? ; י צחקן י
כ"ג בתמוז תשס"ו, 21:32
בניסיון לקירוב ולא לריחוק י לידור י
כ"ז בתמוז תשס"ו, 20:38
סגרנו את הנושא בסדנה. י שומרוני י
הלא, כך, יצחקינו?
כ"ז בסיוון תשס"ו, 15:05
"כחיצים ביד גיבור כן בני הנעורים, י יונה י
אשרי אשר מילא אשפתו מהם"(דוד מלך ישראל,תהילים-התחיל את מלכותו בחברון)
כ' בניסן תשס"ז, 03:30
לא שחכנו לרגע. י צחקן י    הודעה אחרונה