בס"ד לק"י
רבים הם הקמים עלי
ואתה ה' עד מתי
גור אריה על יהודה התקומֵם
ושִבֵּר, קָרַע, נִיפֵּץ וְשוֹמֶם
שָרִיד לְבִלְתִי השאיר, לְעָמְעֶם
רבים הם הקמים עלי
ואתה ה' עד מתי
קול בשפלה נשמע, וּבְכִי
טף נגרר בְּחֵיק אמו, וּנְהִי
יֶתֶר דְמעות בְּחֵיק אֲדָמַה
פָּגְעוּ בָּאֲלְמָנַה, שוֹמֵמָה
רבים הם הקמים עלי
ואתה ה' עד מתי
שָלוֹם בְּסָפְסָלָיִך וְשָלְוָה,
וּבִמְלוֹנוֹתָיִיך האהבה
בִּרְחוֹבוֹתָיִיך אָט הסתובבה
הנערה היחפה, חשבה
רבים הם הקמים עלי
ואתה ה' עד מתי
ואתה ה' מגן בעדי
בעת יראתי ובעת פָּחְדִי
מְרִים ראשִי מָגֵנִי וּכְבוֹדִי
הָלֶעוֹלָמִים יזנח ה' וְ-
אנחנו עמְּךָ וצאן קָוֶה
לְשִכְנוֹ נדרוש אל מְקוֹם נָוֶה
תגובות
בס"ד
שאלות יש למכביר
ותשובות מי ישורן?
שיר טוב
ותשובות הופע יופיעו.
(אולי לא בימים הקרובים, אבל בהזדמנות)
כי יש פה פזמון "רבים הם הקמים עלי ואתה ה' עד מתי" לא???
שיר יפה,יותר יפה ממה שכתבת בפורום, שמחה לראות את השיפור...
[זה אותו שיר נכון?]
הסיבה ל"פזמון", הוא שבתחילה התכוונתי לכתוב את זה יותר בתור קינה (של מה? אקרוסטיכון בתים 1-3). הלחנה? לא יודע. לא חשבתי על זה.
ולא, זה לא אותו שיר שהעליתי בפורום זה משהו אחר שהחל לבצבץ ולעלות במוחי בעודי יושב על ריצפת בית הכנסת בשכונתי ב-ט' באב. אומר מספר קינות נבחרות (כדי להבינן, ולא לטוס כמו מטוס F-16 על כל הקינות שנכתבו מאז ומעולם...), ולאחר מכן שתי קינות על גוש קטיף וצפון השומרון יובב"א.
בס"ד לק"י
ראשית, לגבי נושא השיר. הנושא טמון באקרוסטיכון (בתים 1-3).
שנית, הבית האחרון מורכב כמעט כולו מפס', חלקם מובאים (חלק מהפס') בפי שהם במקור (כמו משפטים 1,2), וחלקם קצת שיניתי (3, 6) וכו'. כל הבית חוץ ממשפט 2. אגב, הפסוקים טמונים גם בבתים אחרים, בעיקר במשפט הראשון של כל בית [יצא בלי כוונה] (דוג' בית 3, משפט 1 רומז לפס' "יהי שלום בחיילך שלוה בארמנותייך"... וכן "קול בשפלה נשמע" [שפלה, שפלת החוף של הגוש] רומז ל"קול ברמה נשמע". ו"גור אריה על יהודה התקומם", רומז לברכת יעקב את בנו יהודה "גור אריה יהודה", רק עם היפוך קל ביחס שבין הגור ליהודה....). אגב, עכשיו שמתי לב, שאם אינני טועה, חצי הפס' המופיע ב"פזמון" (למה הוא אינו כזה, ראו תגובתי לתהילה), "רבים קמים עלי" (שיניתי אותו מעט בשיר), נמצא באותו מזמור שבו נמצא גם משפט הפתיחה של הבית האחרון, עם הקשר ברור "ואתה ה' מגן בעדי כבודי ומרים ראשי". מעניין.
שלישית, כמה מילים להבהרה. בית מס' 2, משפט אחרון "פגעו באלמנה, שוממה". אלמנה, היא האדמה שדובר עליה במשפט שלפני זה, והשאר מובן מאליו. בית מס' 1, גם כן שורה אחרונה. "לעמעם", תחשבו לבד. אם לא משאירים שריד, את מה מנסים לעמעם?....
אם יש עוד שאלות, אשמח לענות (נ.ב. אני מקווה שלכולם ברור ש"מקום נוה", נוה זה שם של ביה"מ... וש"צאן קוה" רומז לפס' "קוה אל ה'...", והמחתך שבין "הלעולמים יזנח ה' ו-", ל"אנחנו עמך וצאן קוה", הוא מחתך שבו שילבתי פסוק בהמשכו של חברו. הפס' הראשון המלא הוא "הלעולמים יזנח ה' ולא יוסיף לרצות עוד", חתכתי באמצע ו"הדבקתי" לו את "ואנחנו עמך וצאן מרעיתך נודה לך לעולם", רק שהוי"ו נשארה למעלה...)