קולות הלילה בחוורי מצדה.

מאת
ארגמן
פורסם בתאריך י"ח בתשרי תשס"ח, 30.9.2007

"קוֹלוֹת הַלַּיְלָה קוֹרְאִים בְּשִמְךָ עַל הָהָר,

מְהַדְהֵדִים אֶל חֹשֶׁךְ רַךְ וְיָרֵחַ".


[פרולוג:
מוצאי-שבת. חול. שקט. ירח.
לבד.
שיר.]

 

 

קוֹלוֹת נִשָֹּאִים עַל הַצּוּק הַחוֹלִי,

סֶלַע חָוַּר מְאָבֵּק הַבְּגָדִים.

יָרֵחַ שֶׁל קצה

הַלַּיְלָה

עוֹד לֹא תָּם.

 

קוֹלוֹת הַלַּיְלָה קוֹרְאִים בְּשִמְךָ עַל הָהָר,

מְהַדְהֵדִים אֶל חֹשֶׁךְ רַךְ וְיָרֵחַ.

תרי"ג צְבִיטוֹת

בַּלֵב-

גַּעְגּוּע לְקוֹלְךָ הָרָדוּם.

 

אֵין לִי מָנוֹס מִדִּמְמַת הַמִּדְבָּר

אֶל שְמֵי הַכָּחוֹל וְכוֹכָב בּוֹדֵד

וְלַקּוֹלוֹת הַקּוֹרְאִים

לְךָ

הַלֵב כַּמֵהַּ.

 

תגובות

כ' בתשרי תשס"ח, 10:13
השיר ישתדרג עם ניקוד, כרגע הוא קצת לא נגיש י יעקב רובין י

בס"ד

אבל ממה שכן נגיש, השיר כתוב הייטב.
אבל זה בחממה שלך אז זה מחמאה די לעוסה כבר.

כ' בתשרי תשס"ח, 17:35
בקרוב אנקד. י ארגמן י
כ' בתשרי תשס"ח, 17:50
ו... י ארגמן י
זה היה מהיר יותר משחשבתי.
יש מקומות שהניקוד והפיסוק בהם קצת חסרים. זה בכוונה, כי יש כמה דרכים לקרוא את זה.
כ"א בתשרי תשס"ח, 10:33
תיקוני ניקוד לשיר י אוהב אמת י

ארגמן, להלן תיקוני ניקוד לשיר עם הסברים להיטיב את הניקוד בעתיד:

א. נִשָּׂאִים - בלי י' ועם דגש בע' הפועל (כבכל הגזרות בבבנין נפעל)

ב. חֻלִּי (מלשון חֹל) או חוֹלִי(מלשון חוֹל)

ג. חַוָּר - דגש באות ו' מסמן ו' כפולה

ד. מְאַבֵּק - בנין פִּעֵל יחיד בינוני

ה. קְצֵה - סגול הופך לרוב בסמיכות לצירה

ז. הָהָר - ה' הידיעה מנוקדת בקמץ לפני אותיות ה' ע' קמוצות

ח. גַּעְגּוּעַ - ע' מנוקדת בשוא נח ויש דגש קל בראש מלה (אותיות בגד כפת)

ט. הָרָדוּם - ה' הידיעה מנוקדת בקמץ לפני אותיות אע"ר

י. מִדִּמְמַת

יא. הַמִּדְבָּר - לאחר ה' הידיעה יש תמיד דגש חזק באות לא גרונית

יב. אֶל - מלת יחס (בצירה זהו אחד משמותיו של הקדוש ברוך הוא)

יג. וְכוֹכָב - אין דגש לאחר שוא נע (ושוא בראש מלה תמיד נע)

יד. וְלַקּוֹלוֹת הַקּוֹרְאִים - כמו עיף ט' (ה' הידיעה מובלעת באות ל')

ובכל זאת, שיר שנוקד לא נכון בשגגה עדיף משיר שבכלל לא נוקד.
כשלא משוכנעים מה הניקוד הנכון כדאי להיעזר במילון ובספרי דקדוק.

כל טוב,

אוהב אמת

 

 

 

 

כ"ד בתשרי תשס"ח, 21:17
פשש, מומחה... י ארגמן י
תוקן, תודה [חוץ מהערה ה', שבכוונה לא ניקדתי לגמרי].
כ"ד בתשרי תשס"ח, 22:06
חן חן, ותקראי שוב את הערה ה' י אוהב אמת י
כ"ד בתשרי תשס"ח, 23:13
והשאלה היא אם יש שווא. י ארגמן י
הרעיון בשיר הוא שאפשר לפסק בצורות שונות ואם ניקח לדוג' את הבית הראשון-

קוֹלוֹת נִשָֹּאִים עַל הַצּוּק הַחוֹלִי,
סֶלַע חָוַּר מְאָבֵּק הַבְּגָדִים.
יָרֵחַ שֶׁל קצֶה
הַלַּיְלָה
עוֹד לֹא תָּם.

יש אפשרות לקרוא את זה כ-
"ירח של קָצה.
הלילה עוד לא תם".
או שלושתם ברצף-
"ירח של קְצה הלילה עוד לא תם".

אז נראה לי שאני אוריד את הניקוד מהמילה וכל אחד יוכל לקרוא את זה איך שהוא ירצה. מקובל עליך?
כ"ד בתשרי תשס"ח, 23:25
לא מקובל י אוהב אמת י
ארגמן, דו-משמעות היא תכונה של שירת לעז ולא של שירה עברית השואפת לאמת אחת. או שתנקדי את המלה קצה עם שוא וצרי, או שתנקדי אותה עם קמץ וסגול ותשימי אחריה פסיק.
כ"ה בתשרי תשס"ח, 02:50
ואין שום סיבה שלא לקבל את העיקרון ;של דו משמעות י יעקב רובין י
בס"ד
ואכניס אותו לשירה עברית היודעת אמת שכוללת אפשרויות רבות [שם משמואל, בחוקותי תר"ע "במדרש..."].

{וזה לא אומר שאני בייניש, רק שנצרכתי לקטע הנ"ל כמה פעמים בהקשרים שונים ומגוונים]
כ"ה בתשרי תשס"ח, 13:24
יש סיבה אחת י אוהב אמת י
בס"ד

שבעים פנים לתורה בדרך הדרש, ובדרך הפשט יש רק אמת אחת. הלשון העברית הכתובה נוצרת מהלשון המדוברת (לא כמו לשונות זרות שם יש שתי לשונות, אחת לכתב ואחת לדיבור). כאשר אתה מדבר אתה בורר את מילותיך על מנת שיבינו את דבריך. כך גם עליך לכתוב.


ז' בניסן תשע"א, 12:45
השיר נכתב לאלוקים? אם כן, זה ממש מדהים!!!!!! י חנן.לב י

נ.ב. מה זה חוורי מצדה?
ז' בניסן תשע"א, 21:14
חוור זה סוג של סלע. י ארגמן י
וזה לא באמת משנה למי אני כתבתי, זה משנה איך את/ה קורא/ת.

ובאמת חרשת את החממה שלי...
י' בניסן תשע"א, 00:10
מה ? אה כן, הכל ממש מעניין... י חנן.לב י    הודעה אחרונה