עד אור ראשון.

מאת
ארגמן
פורסם בתאריך י"ז בחשוון תשס"ח, 29.10.2007

מנגינה מלאכותית-
אוטו-גלידה בסיבוב אחרון להיום
ושמש אדומה
נופלת על הרמקולים שבגג.

 

לילה של ישיבה מאובנת
על גדר, חומה של אבן
אל הלב התגנבה.
כוכב נצנץ בעיניךָ
ורחובות העיר צחקו
איתך.

 

עם שחר
רחוב שומם,
מדרכה מזרימה חוֹם בכנות.
הלכת.
עכשיו זו רק אני
ואוטו-זבל
המשכים לחזות בשמש העמומה.

תגובות

כ"א בחשוון תשס"ח, 00:04
אני צריכה לבקש? י ארגמן י
אשמח לביקורת בונה או סתם תגובות.
כ"א בחשוון תשס"ח, 00:55
ביקורת לשיר י אוהב אמת י

ארגמן, שלום וברכה,

הצלחת לתאר את רגשותיך, הפנימי כנרמז בחיצוני, דבר שמעטים מצליחים לכתוב, וזה מדרכי השירה.

מה שיש לשפר:

א. שימוש רב בתארים (מנגינה מלאכותית, סיבוב אחרון, שמש אדומה, ישיבה מאובנת, רחוב שומם, בכנות, בשמש העמומה) מדלל את השפה וזר ללשון העברית ולשירתה. טוב יותר להבהיר את הדברים ללא שימוש בתארים.

ב. עליך לצמצמם יותר את שיריך ולא לנסות להרשים בדימויים.

ג. הבית השני והשלישי לא נבדלים בסגנונם, מה שהופך את השיר למלאכותי.

הייתי משכתב את שירך כך:

אוטו-גלידה לעת ערב
ושמש נופלת על הרמקולים שבגג.

ישבנו בלילה על הגדר
וחומת אבנים אל לבנו התגנבה.
כוכב נצנץ בעיניך
ורחובות העיר צחקו
איתך.

עם שחר,
זו רק אני ברחוב השומם
ואוטו-זבל המשכים לחזות בזריחה.

בכל אופן, חסר תוכן בשיר שלך.

בהצלחה,

אוהב אמת

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כ"א בחשוון תשס"ח, 01:07
השכתוב שלך אגרסיבי מדי. י ארגמן י
זה כבר לא השיר שלי אלא אולי שיר שלך בהשראתו.

א. התארים מוסיפים להבנה של תמונת המצב לדעתי וכבר מזמן הגעתי למסקנה שאני לא מבינה את הגישה שלך לשירה וללשון העברית.

ב. לא ניסיתי להרשים אלא לספר את הסיפור של השיר ואתה הורדת הרבה מאד פרטים שהיו מאד חשובים בעיניי.

ולא הבנתי את ההערה האחרונה.
כ"א בחשוון תשס"ח, 02:28
תשובה י אוהב אמת י
תמונת המצב מובנת משירך כבר ההבית הראשון.
ובמובן זה, שני הבתים הבאים של שירך מאובנים. גם כשמתבוננים צריך להיעזר באוזן.

להלן דוגמא איך המשורר יעקב פיכמן לקח דימויים שחוקים והפך אותם לשיר:

היום לו נערוג... / יעקב פיכמן

היום לו נערוג, - אין לכוון
אף פעם את בואו, ואין -
להתכונן לו: ולסייד
הבית לכבודו כליום-מועד.
בלא עתו על דלתך ידפק,
כבד ירוק, כרוח מרחוק,
והוא תמיד אחר
משהלב שיער.

אכן רק לו כוון לבך, ולו
עם צאת כל יום הכון;
ויהי יומך כפלים נאלח,
עם ערב התחדש ליום מחר,
ומאבק תמולים לאין מספר
שוב התנער, ומלוא
לבך אסוף וקום ורון!

עם ערב יתקדש ויתכשר
הלב ליום הובטח
ולא יזכור אשר נסחף, אשר נושב -
אשר בלא עתו נמתח
עליו אבדן לשוא;
כי בוא יבוא היום - וייף מששיער
כל תמול עיור.


כ"ג בחשוון תשס"ח, 17:53
לא הבנת. י ארגמן י
מטרתם של התיאורים היא שתוכל לדמיין את הסיטואציה כמו שהיא.

ולגבי ה'מדרכה מזרימה חום בכנות'- שמעת על אמצעי אמנותי בשירים שנקרא 'האנשה'?
כ"ג בחשוון תשס"ח, 19:14
חפץ באמת, ולא בדמיונות מהחוץ י אוהב אמת י
שימוש בתיאורים טוב אך ורק אם הוא ייחודי ומתקשר לפנימיות. אחרת, הוא מגביל את השפה, הופך אותה לאוסף קלישאות ומדלדל את האור במציאות. שימי לב שבתנ"ך אין כמעט תיאורים ועוד פחות מכך שימוש בתארים. שירה טובה היא לעולם מעל ומעבר לתיאורים. לדאבוננו, השפה כל כך התרחקה מרוחניותה בדורות האחרונים, שאנו שבויים בתיאורים וקלישאות. התפקיד של השירה לשחרר אותנו משם.
ובאשר לאמצעים אמנותיים, כמעט כלם תחליפים ותירוצים לא לכתוב את האמת.
כשאת כותבת המדרכה מזרימה חום, כבר ברור שאת מציינת זאת בניגוד לקור השורר בבית השני של השיר. ברגע שאת מוסיפה את המלה כנות, לטעמי, האיזון הכללי בשיר מופר.
קל להשתמש בתארים. השירה שירה כאשר היא מצליחה להעביר את הוראתם מבלי להשתמש בהם.
תנסי לכתוב שיר על הכנות בלי להשתמש במלה כנות או בכל התארים הנרדפים לה.
כ"ג בחשוון תשס"ח, 19:30
אבל אני לא כותבת את התנ"ך, אני כותבת שיר!! י ארגמן י
די עם ההשוואה הזו.

הוספתי את התארים כדי שתוכל להבין את התמונה האמיתית, את מה שבאמת קורה פה.

הויכוח הזה חסר-תועלת. אין מצב שנגיע להסכמה כי כל התפיסה שלנו לגבי כתיבת שירה שונה לגמרי.
כ"ג בחשוון תשס"ח, 19:37
בדיוק י אוהב אמת י
את מנסה לתפוס את הדברים, למסגר אותם בתמונה.
מה שאת עושה זה לצייר במלים יותר מאשר לשיר.
שירה נועדה כדי שאנחנו נשמע (כדי להבין הפרוזה עדיפה).
כ"ג בחשוון תשס"ח, 19:47
אז הדיון נסגר. י ארגמן י
אני בחיים לא אבין אותך ואני מצטערת לבשר לך שגם אתה לא תבין אותי.
כ"ג בחשוון תשס"ח, 19:56
את כרגיל מגזימה י אוהב אמת י
תמיד נותר מה להבין. וגם להבנה יש גבולות.
ובכל אופן, הגישה האמנותית שלך מוכרת לי מימים ימימה (יכול להיות שאפילו אני כתבתי פעם ככה). זה שאני מבין אותה, לא אומר שעלי לקבל אותה. גם ככה העולם צועד לצלילי חליליכם.

כ"ג בחשוון תשס"ח, 20:00
הדיון נע לכיוון לא רחוק מפסים אישיים י יעקב רובין י
בס"ד
אפשר שתמשיכו במסרישי...
כ"ג בחשוון תשס"ח, 20:01
אין טעם. י ארגמן י
סיימנו את הדיון.
כ"א בחשוון תשס"ח, 03:03
אני דווקא חושב י אנונימי י

שהתיאורים שלך מאד יפים למשל אהבתי מדרכה שמזרימה חום בכנות

ועד

שכויייח

כ"א בחשוון תשס"ח, 03:08
תסביר לי י אוהב אמת י
תסביר לי מה זה מדרכה שמזרימה חום בכנות.
או שהיא מזרימה חום או שאיננה מזרימה חום.
כנות מייחסים לדבריו או למעשיו של אדם.
כ"א בחשוון תשס"ח, 03:29
איך לדעתך י אנונימי י

יום דופק בדלתי בלא עתו בשיר שהבאת??!

מה יש ליום יד ואצבעות?!

כ"א בחשוון תשס"ח, 08:14
תשובה י אוהב אמת י
על-פי השיר היום דופק בלא עתו כמו בד ירוק או רוח מרחוק המתדפקים על דלת הבית. ולהבדיל, בשיר שלמעלה המדרכה מתוארת לכעשעצמה בעזרת המלה כנות, שאין לה כל זיקה אליה.
ז' בניסן תשע"א, 12:28
נפלא י חנן.לב י    הודעה אחרונה

כשאתה בודד - זה רק אתה!