חדשה בפרשה- דברים תשס"ו

מאת
צחקן
פורסם בתאריך כ"ז בתמוז תשס"ו, 23.7.2006

ב"ה

 

שלום, השבוע פרשת דברים. 

משה נאם בערבות מואב, מקורות יודעי דבר: זהו הנאום האחרון בטרם הכניסה לארץ.

בנאום :

  • תוכחה סמויה כלפי העם וציווי כיבוש הארץ.
  • משה רבינו, מזכיר ומצווה את בנ"י למנות שופטים טובים, שישפטו משפט צדק.
  • הביקורת ליחסם של הדור הבוגר לילדים שכן ייכנסו לארץ.
  • ציווי לא להתגרות ביושבי הר עשיו, צאציו של עשיו
  • בנ"י מצווים על המלחמה בסיחון. עוג ועמו יוצאים למלחמה ובנ"י מנצחים גם אותם.
  • חלוקת הנחלות בעבר הירדן המזרחי.
  • משה מחזק את יהושע
ולנאום בהרחבה
תוכחה סמויה כלפי העם וציווי כיבוש הארץ, מתי הוא לראשונה :
משה רבינו מבקר את בנ"י, ומזכיר להם, שצוו על כיבוש הארץ בהר סיני(חורב), ועל ההבטחה לאבות, בהמשך החדשות - פרוט מלא על יעדי בנ"י.
 
משה  רבינו, מזכיר ומצוו את בנ"י למנות שופטים טובים, שישפטו משפטי צדק.
משה מזכיר, שהתלונן לקב"ה 'לא אוכל לבדי שאת אתכם' כי'ה' אלוקיכם הרבה אתכם והנכם ככוכבי השמים לרוב', משה גם מברך את בני ישראל שירבו פי אלפי אלפים ממה שהם במדבר. על כן, אומר משה, הוא מינה את ראשי השבטים, שרי עשרות שרי חמישים, ושרי מאות ושרי אלפים, ואותם צויתי לשפוט משפטי צדק, אשר יתיחסו לגדול ולקטן בשווה, ולא יקחו שוחד וישאו פנים.
 
הביקורת ליחסם של הדור הבוגר לילדים שכן ייכנסו לארץ.
משה מוכיח את בנ"י על חטא המרגלים, ומתאר את המסלול אשר היו אמורים לעשות לולא החטא, המסלול, שמתחיל בחורב- מקום הציווי, עובר דרך המדבר הגדול והנורא, האמורי-קדש ברנע - ותחנה סופית הר האמורי, שינתן לבנ"י.
משה מציין כי הדבר היה טוב בעיניו - והוא בחר איש מכל שבט שלא יהיו תלונות מיותרות. הוא מציין כי למרות שהמרגלים אמרו שהארץ טובה- בנ"י לא עלו. משה אמר ש 'יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ לִפְנֵיכֶם הוּא יִלָּחֵם לָכֶם כְּכֹל אֲשֶׁר עָשָׂה אִתְּכֶם בְּמִצְרַיִם לְעֵינֵיכֶם' ובדבר הזה בנ"י חטאו כי אינם מאמינים בקב"ה, שלא אין מצור מלהושיע וכמו שראיתם במדבר "נְשָׂאֲךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ כַּאֲשֶׁר יִשָּׂא אִישׁ אֶת בְּנוֹ".
הקב"ה שמע אתכם - וקצף על אבותיכם - ועל כן לא נכנסו לארץ. (הערה לא להקראה: גם אז, הדור הצעיר היה יותר מחובר לארץ). כלב בן יפונה ויהושע בן נון שלא חטאו- יכנסו אתכם - הדור הצעיר - לארץ. חלק מאבותיכם- לאחר שנאמר להם העונש, מרדו בה', ועל כן עלו להר בלא רשות, ומתו. אבל אתם - ה' עמכם, ועל כן אתם מוגנים, ולא יקרה לכם, אלה דברי משה.
 
ציווי לא להתגרות ביושבי הר עשיו, צאציו של עשיו.
משה אומר לבני ישראל, בשם ה', שלא יתגרו בבני עשיו - כי הר עשיו הוא ירושה לבני עשיו. כמו"כ - מים ואוכל לקנות מהם, ולא לבקש נדבות. כמו"כ מצווה שלא להתגרות בבני עמון ומואב- בני לוט- כי זה ירושה להם.
 
בנ"י מצווים על המלחמה בסיחון. עוג ועמו יוצאים למלחמה ובנ"י מנצחים גם אותם.
ה' מצווה את בנ"י להלחם בסיחון ועוג- והם ינצחו. בנ"י, מבקשים מסיחון ועוג לעבור דרכם,. ולשלם על אוכל ומים - ולא להלחם, והם לא מסכימים. בתגובה, בנ"י נלחמים בהם - והם נגפים בפניהם, עפ"י ציווי ה'. עוג, לא לומד מסיחון ויוצא אף הוא עם עמו למלחמה בישראל, וישראל מנצחים גם אותו. בנ"י שולטים לאחר המלחמה מנחל ארנון עד הר חרמון.
 
חלוקת הנחלות בעבר הירדן המזרחי.
יאיר בן מנשה, לקח את חבל ארגוב עד גבול הגשורי, והמקום נקרא על שמו - חוות יאיר. ומכיר בן מנשה- קיבל את הגלעד. שבטי ראובן וגד - קיבלו מגלעדף נחל ארנון, ועד בני עמון.  הערבה, הירדן והכינרת.
כל זאת - בתנאי שרק בני משפחותיהם ישהו בערים, והם ישהו בכל רחבי הארץ -איפה שיצטרכו לכבוש.
 
משה מחזק את יהושע
משה רבינו, מחזק את יהושע-בן-נון, ואומר לו שבכל מקום יהיה כמו שהיה עכשיו.
 
וזה סוף החדשות מערוץ 7 - ללא תולעים - תת אתר לעידוד  יצירה יהודית לאומית.

תגובות

ז' באב תשס"ו, 13:46
אשרי'יך!!! י לידור י

מחכה לעוד!!

 

י"ח בטבת תשס"ז, 14:47
ישר כח! י שירה חדשה י    הודעה אחרונה