פיגוע בשניים מאותו הכפר

מאת
עמישב
פורסם בתאריך כ"ב בשבט תשס"ח, 29.1.2008

בס"ד

אחת, שתיים, שלוש,
עוד מעט כדור בראש
שרביט עופרת לו ביד
הגוף בין עולמות נייד

אחד, שניים, שלושה,
הרבה ערבים בישיבה
וקיבוצניקים
האורבים
צוררים נשמת חיים

מהריסָיִיך ומחריבָיִיך
יפי הנפש ושמאלנָיִיך
אותך יחריבו, אותך יהרסו,
אותך ישמידו ואָחָר יֵהָסוּ

ואותך ינדו ויכחישו קשר משפחתי
איתך, אחותם, והנה גם איתי
ויחפשו רעתך לטובת אויבָיִך
ויצררו נשמתך שכנייך, אחייך...

___________________________

נכתב בעקבות הפיגוע בכפר עציון

תגובות

כ"ד בשבט תשס"ח, 10:35
הדברים שכתבת לא מועילים י אוהב אמת י

בס"ד

המצב בו אנחנו נמצאים כיום הוא מצער וקשה וכואב. הוא תולדה של פחות אחדות בעם ישראל, טעויות שנעשו במשך כמה דורות ע"י מנהיגים הן מהשמאל והן מהימין, ושנאת ישראל שהתפשטה מאירופה לארצות ערב.

היצר הרע מנסה לסכסך בינינו, ובמובן זה התקשורת והפוליטיקה, מפלגות במקום לאחד. חכמה קטנה להגדיל את המחלוקות בעם ישראל, ובנושא הזה אין הבדל בין רוב הימין הקיצוני לרוב השמאל הקיצוני. להכליל בני אדם זו דרך גויים ולא דרכה המקורית של התורה, שכל המצוות בין אדם לחברו נאמרו בלשון יחיד כלפי יחיד. וכלנו צריכים ללמוד לקיים את מצות לא תקום ולא תטור את בני עמך, מצוה דאורייתא.

מי שמושכים כיום בחוטים אינם מיעוטים כמו המתנחלים או הקיבוצים או הערבים, אלא מולטי-מליונרים שמכפיפים הכל לאינטרסים שלהם של עשיית הון. המחלוקות משרתות אותן, שממלחמות אפשר להרויח הרבה כסף. אבל אסור להתייאש, כי הצלחתם של רשעים היא גם נפילתם.

מה לעשות? תורה, תפלה, מעשים טובים. והעיקר מחשבות טובות!

והכל בסבלנות ואורך-רוח, דרכה של היהדות מאז ומעולם!


 

 


 

כ"ד בשבט תשס"ח, 11:34
חבל שאתה סתם ככה כותב י benadamguy י
בעזהשי"ת!

"הדברים שכתבת לא מועילים".
עמישב כתב את שירו מתוך פריקה של מה שהוא הרגיש בפנים.
שפך את מה שהרגיש.
ואתה בא ומבטל מה שכתב באמירה ש"צריך לחשוב רק טוב, תורה, תפילה מעשים טובים"..
אסור לשפוט אדם בשעת כאבו.. אולי אחיר שהבנאדם יצא מהכאב, הוא יוכל לחשוב הלאה-מה בדיוק צריך לעשות כדי לקדם את עמ"י לקראת הגאולה.
אבל פה-אסור ככה לשפוט.
כ"ד בשבט תשס"ח, 12:21
לא שפטתי אותו י אוהב אמת י
אלא כתבתי לעמישב מתוך כבוד, כמו שמדברים ללומד תורה או לאדם בוגר.

ולאור מה שכתבת, כדאי שתשובי ותקראי את דבריך
ותחשבי בינך לבין עצמך אם את מתייחסת בחמלה,
אותה חמלה לה את נדרשת בעצמך, כלפי כאבם של אלה שחושבים אחרת ממך.

סתם ככה אני כותב? ציפיתי ממך ליותר.


כ"ד בשבט תשס"ח, 13:07
משהו קצת אירוני י עמישב י
בס"ד לק"י

דומני שלהכליל מולטי מליונרים שאיכפת להם רק מההון העצמי, היא הכללה לא פחות, ואף יותר מההכללה שלי.

איך אמרת לbenadamguy, "סתם ככה אני כותב?", אז הרשה לי במטותא מנך לומר לך אותו הדבר. אני, לכל הפחות, לא הכללתי. כתבתי בצורה מדויקת מאוד על המצב בכפר עציון.
אז נכון, לא כל הקיבוצניקים בעד העסקת ערבים (הרב חנן פורת, ועוד כמה "קיצונים"...), אבל הרוב...

ההרגשה לפני הפיגוע, לפחות של חלק מהאנשים, היתה שזה רק עניין של זמן. כמות גדולה של ערבים שעובדים בחדר האוכל כל יום שלוש פעמים. ערבים שמשפצים קרוואן ליד הספרייה (מקום הפיגוע...) ועוד ערבים כעשרים מטר משם משפצים עוד בית.
תהרוג אותי, אבל כבר מצאו כאלו שתצפתו על הישיבה בכפר עציון, מקור חיים, לפני כארבע-חמש שנים.
אני עשיתי אחד ועוד אחד, ולמרבה הפלא קיבלתי שניים. שני מחבלים ושני סכינים. אה כן, ושני פצועים, וזה רק עניין של השגחה עליונה שלא היו גם שני הרוגים... (כפי שאכן קרה לשני בוגרי מקו"ח חודש בדיוק לפני כן בנחל תלם).
אחת האידואולוגיות של המועצה האזורית גוש עציון, כך אמר לי איש מפתח במקור חיים, היא העסקת ערבים, שכן הם לא ירצו לאבד את מקור הפרנסה (הם מתים, הם לא צריכים פרנסה אחרי פיגוע...) ומצבם יהיה טוב (אבל שאר ה"עם" הפלשתיני סובל תחת הכובש הציוני).
המועצה אולי שכחה שיש דבר שנקרא מסירות נפש. ולערבים, לפחות למחבלים שבתוכם, יש הרבה כזו...

אכן, הדברים נכתבו מתוך כאב גדול, וזעם אין סוף. הרמב"ם כותב שמי שלא יודע לבכות בשעה המתאימה הוא אכזרי, אך גם מי שבוכה סתם כשהשעה אינה מתאימה, אף הוא אכזרי.
הרשה לי להשליח זאת גם על כעס וכאב...

ניתוח מעניין לגבי כיצד הגענו למצב הזה, ולגבי בעלי ההשפעה. הוא דורש בדיקה, יש בו הגיון, אך משהו בו, או בי חסר.
כ"ד בשבט תשס"ח, 16:17
ממה שאני יודע י אוהב אמת י
מובן לי שדבריך נכתבו מכאב וזעם. אבל לא כלם יודעים את המצב לאשורו או את כל הפרטים. לכן, כשמוציאים דברים לאור, גם אם הם נכונים, צריך להיות יותר זהירים.

צדקת שמה שכתבתי למעלה חלקי.אבל מה שכתבתי לגבי מולטי-מליונרים, היא הכללה שהיא ברובה נכונה לדעתי.וזו בעיה כלל עולמית. רוב הממשלות כיום פחות חזקות מגופים כלכליים בין-לאומיים שהאינטרסים שלהם הם רק למכור עוד ועוד.

באופן כללי, כשמתבוננים בדברים צריך לבדוק את השתלשלות הדברים לעומק. לפני הקמת המדינה ועד מלחמת ששת הימים, היה עקרון ציוני של עבודה עברית. גם העבודות הפשוטות נעשו על-ידי יהודים.

אחר-כך החלה התעצמות כלכלית והחלו להשתמש בערבים בדיוק כמו שמשתמשים כיום בפועלים זרים.
זה היה לטובתנו ולטובתם משיקולים כלכליים, ולא לטובתנו ולא לטובתם מבחינת היחסים לטווח ארוך.

מה שקרה בעשרים וחמש השנה האחרונות היא השחתה
של המערכת הפוליטית, מימין ומשמאל, לטובת אינטרסים של בעלי הון. מהנזקים האלה נפגעו עשרות ומאות אלפי אנשים, אבל על זה בכלל לא מדברים, כי זה לא "גברי" לרחם על חלשים.

יש בשנים האחרונות זילות של חיי אדם. וזו בדיוק תוצאה של חוסר רגש, אנוכיות, חוסר חסד ורחמים, כלפי כל אדם באשר הוא אדם.

אם נסכם את הדברים, האם ממה שכתבת וכתבתי, לא נלמד שהכסף היה חשוב יותר לאנשים מחיי אדם?

השם יזכנו את כלנו לתקן את דרכינו.
כ"ד בשבט תשס"ח, 16:33
הכללה, כשהיא נכונה, היא תמיד נכונה ברובה. י עמישב י
בס"ד לק"י

הטענה שלך, אגב, הופיעה כבר לפני כשבעים וחמש שנה, בדמות אנטישמיות.
האנטישמים טענו שהיהודים הם העשירים בעולם, והם מכוונים אותו, כשרוצים עושים מלחמה וכשרוצים עושים שלום, הכל כפי רצון כספם. הם מנהלים את העולם ושולטים במדינות.

אגב, אותה טענה טען גם חוזה מדינתנו הקדושה, דבר שהוביל אותו לכתוב את המשפט "אני רוצה לקחת אנטישמים ישרים ולעשותם מחסלי הרכוש היהודי" (מובא ביומניו. הציטוט כמעט מדויק. על כל פנים הוא כותב שם "אנטישמים ישרים", ואת סוף המשפט).
אחלה פתרון לבעיית היהודים. הוא בהחלט היה מקורי...
כ"ד בשבט תשס"ח, 16:52
קצת דיוקים י אוהב אמת י
בחסדי השם יתברך!

מה שטענתי היה כלפי חברות בינלאומיות, שברובן אינן יהודיות, ופועלות כמנגנון מרושע המשעבד את העולם בדרכי נועם. הן אפילו לא עושות זאת במכוון, אלא הכלכלה העולמית בנויה על אידאולוגיה שכל המרבה כסף הרי זה משובח, דרך "חיים" הנובעת מהתרבות הפרוטסטנטית ואין לה שום קשר ליהדות.

אלא מה? הגלות נוולה את עם ישראל. במשך מאות שנים, אסרו על יהודים לעסוק במרבית העבודות
היצירתיות, אבל הרשו להם להלוות ריבית או לעסוק בהחכרת אדמות, דבר שיצר שנאה כלפי יהודים מעם הארץ הגוי לא בכדי.

רבי מנשה מאילייא כתב שההתעסקות במסחר במשך מאות שנים קלקלה את המוסר היהודי. העולים בעליות הראשונות הבינו זאת ופנו אל עבודת האדמה, אותה מלאכה אותה אהבו התנאים. כל המעלה של הציונות והחיים בארץ היתה צניעות.

כאמור הדברים השתנו לאחר מלחמת ששת הימים ונהיו מוקצנים יותר בעשרים שנה האחרונות.

המצב הנכון במחינתי הוא: וישכן יהודה וישראל בטח איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו.

אבל לפני הגאולה, תקון מדות ארוך.





כ"ד בשבט תשס"ח, 17:36
אתה טוען כללי והאנטישמים טענו נגד יהודים י עמישב י
בס"ד לק"י

לכך התכוונתי.
כ"ד בשבט תשס"ח, 18:43
עליך ללמוד להבדיל בין עיקר לטפל י אוהב אמת י
בס"ד

התנגדותי לתרבות הקפיטליסטית, היא התנגדות לבת הסוררת שהוריה הם התרבות הפרוטסטנטית והאפיקוריאניות היונית, האויבים הגדולים של הרוח. זו עמדה יסודית כלפי כלל האנושות וכל אדם באשר הוא אדם.

אינני מתנגד לעושר. אדרבא, זקוקים לאנשים עשירים ונדיבים. כן ירבו.

האנטישמים שנאו ושונאים אותנו אם משנאה תהומית ללא סיבות, אם מדעות קדומות, אם מקנאה, ואם משנאת מוסר וצדק. הטענות שלהם, דברים שאין להם אחיזה במציאות.

להסביר לך מעט מירידת הדורות: בדורות קדומים וראשונים היו לומדים ששה סדרי משנה עפ"י הסדר.
בהתחלה היו לומדים את סדר זרעים המלמד את האדם נתינה וצדיקות. בדורות האחרונים, עקב הגלות, התחילו בסדר נזיקין המלמד את האדם חכמה. והחכמה היא חכמה רק כשחכמים להיטיב. ואיך יהיה האדם חכם בלי שיקדמו לחכמתו מעשים?





כ"ו בשבט תשס"ח, 20:55
אני לא חולק עליך. בסה"כ הערתי שטענה זו אינה חדשה.. י עמישב י
בס"ד לק"י

לגבי התרבות הקפטילסטית, אינני יודע מאיזה כיוון שלה אתה מתנגד לה. על כל פנים, נראה כי ה"אג'נדה" הכלכלית של התורה היא בערך באמצע בין הסוציאליזם לקפטילזים. מצד אחד, שוק חופשי (שבתורה באמת קיים, משא"כ בכלכלת ימינו, שתמיד יהיו עמלות), ומצד שני, נתינת צדקה, עזרה לזולת וערבות הדדית חזקה וגלויה.
ודאי שהקפטילסטים עצמם רודפים אחר חומר לחיות ממנו, ואחרי רוחניות להרגהּ... אבל אם לוקחים את הרעיון הנכון שבו, הקפטיליזם יכול להיות הדבר הנכון ביותר.

לגבי האנטישמים, "עשו שונא ליעקב". לא משנה מה יעקב יעשה, עשו ישנאהו.

בעניין ירידת הדורות, לענ"ד, זוהי ירידה שהיא עלייה. מבחינת ידיעת התורה והצדיקות על פני השטח, אכן ירדנו. אך כבר אמרו חכמים שהם לא מקנאים בדור אחרון בגלל הניסיונות הגדולים כ"כ. במילים אחרות, ביחס לדורות אחרים בתוצאות (ידיעת ש"ס, נפילות וכו') אנחנו בירידה. אך אם נעשה גרף כפול, המורכב מהתוצאות הנ"ל, ביחס לניסיונות ולקשיים, נדמה לי שאנחנו נהיה במקום די גבוה...
היום להאמין במציאות אלוקית!! ושדווקא ה' הוא האלוקים!!! אלו דברים שדתי מלידה, שנשאר דתי כפי שהוא היה בלידה... לא מבין עד כמה הם כ"כ לא ברורים, כ"כ לא פשוטים. בעולם כ"כ חומרני, בעולם מהיר שלא נותנים לך רגע אחד לשבת ולחשוב על האמת והתכלית, כיצד ניתן בכלל להתקרב לאלו?! כיצד ניתן להיות בעל ערכים?!
איך ר' נחמן אמר, רוב החטאים והנפילות באים אחרי שאין לאדם יישוב דעת. ב"עולם המודרני" למישהו יש יישוב הדעת?! ובכ"ז אנשים מתקרבים, יהודים חושקים באמת, באמונה, באלוקים!!
זוהי ירידה, לא לצורך עלייה, אלא ירידה שהיא היא גופא עלייה!!!!
כ"ו בשבט תשס"ח, 21:09
תשובה י אוהב אמת י
בס"ד

אהבתי את הפסקה האחרונה שכתבת. אשריך. הרשה לי רק להעיר לך שזה שאתה חושב שאתה דור אחרון עוד לא עושה אותך דור אחרון.

לגבי האנטישמיות, הדבר יותר מורכב. אנטישמיות לא באה רק מעשו. הנה בדורותינו ישמעאל שונא את ישראל יותר מעשו. ובדורות קדומים עיקר השנאה כלפינו באה מיפת. בכל אופן, הגויים שונאים אותנו יותר כשאנו מתרחקים מהתורה.

ובאשר לענין הכלכלי, הדרך היהודית איננה קפיטליזם ואיננה סוציאליזם, גם לא המיצוע ביניהם. הקפיטליזם יותר מזיק ליהדות, וזו מהסיבה שמקורו בתרבות נוצרית הסוגדת להצלחתו החומרית של האדם בעולם הזה. הקפיטליזם גם איננו שוק חופשי, אלא מראית עין של שוק חופשי. באשר לסוציאליזם המציאו אותו יהודים, כך ששורשו איננו רע, אם כי ודאי רחוק מלהיות אידאלי.

המנגנון הקפיטליסטי בימינו משול למצרים.
איך יוצאים ממצרים? להשם גבורות וישועות!








כ"ו בשבט תשס"ח, 21:34
כן ולא. י עמישב י
בס"ד לק"י

לא החלטתי שאני דור אחרון, אך אנו מתקרבים לזה מאוד, כך שהדברים נכונים יותר ויותר, הם בהתפתחות.

לגבי האנטישמיות, כן. אך זהו אחד הדברים. ישמעאל ואדום, והמחבר ביניהם, כדברי הגר"א בקול התור, הערב רב.

לגבי הכלכלה, שמא. אני מתכוון לעיקרון המעשי, לא לאידאלים וכו'. מכל דבר אפשר לקחת משהו טוב.
אכן, היהדות אינה בהגדרות הללו. אך השמות להמחשה בלבד.

דימוי יפה לקפיטליזם, אהבתי.
כ"ו בשבט תשס"ח, 21:38
הדברים אמנם מתקרבים י אוהב אמת י
ואותו ר' נחמן אמר שהדבר הראשון שיש ללמוד לקראת הגאולה הוא סבלנות.

לגבי אנטישמיות, החיבור בין עשו ליפת יותר מסוכן, עם או בלי ערב רב. באשר לישמעאל, הוא הראשון מכל הגויים שיכיר במלכות משיח בן דוד.

בכלל הגאולה תהיה רוחנית ואנחנו עוד לא שם.
כ"ו בשבט תשס"ח, 21:41
מי אמר שהגאולה תהיה רוחנית?! י עמישב י
כ"ו בשבט תשס"ח, 21:42
מי אמר שלא? :) י אוהב אמת י
כ"ו בשבט תשס"ח, 21:48
התיאור שלה במקורות חז"ל י עמישב י
כ"ו בשבט תשס"ח, 21:50
חז"ל חלוקים בעצמם על הגאולה, על התאור ועל פירושו י אוהב אמת י    הודעה אחרונה
בכל אופן הכל משתמע מפרשנות לדברי הנביאים
כ"ד בשבט תשס"ח, 13:48
סליחה שאני שופטת אותך, י benadamguy י
בעזהשי"ת!

לא אמרתי שאתה כותב סתם,
אבל כשקראתי את מה שעמישב כתב, ראיתי מתוך איזה כאב זה בא, אחרי חוויה כזאתי קשה.
ומייד כשראיתי את התגובה שלך-הפריע לי כ"כ התגובה שלך. כאילו בנאדם מנסה לשתף אותך בנפשו, במה שעובר על ליבו, ואתה- מייד ניתחת את דבריו, כשהבנאדם ביקש רק לשתף, להעביר לנו את תחושותיו.
מה שעשית-היה מעשה נכון, אבל צריך לדעת מתי. יש זמן לכל דבר.
זמן קצר אחרי שבנאדם חווה משהו כואב, והוא מספר לך על זה, זה לא הזמן המתאים להתחיל לנתח, ולהגיד לו מה טוב בתגובתו למה שחווה, ומה רע. הבנאדם לא פותח את ליבו לפניך כי רצה שתנתח אותו. אלא רק רצה לשתף, לספר, לנסות להעביר את תחושותיו אליך. וברגע שבנאדם מנתח את זה שם ומייד-זה קצת פוגע. כי-אתה לא היית שם, אתה לא יודע מה הוא עבר, אז איך אתה יכול ככה לנסות להחליט מה כן היה אמור להיות תגובתו? כל אחד בוחר להגיב לכאב בדרך שונה.ואין שום דרך שהיא לא נכונה!
אז לבוא ולהגיד שהדברים שכתב לא מועילים??.. מי שאל אם זה מועיל או לא?? זה הדרך שבא הוא בחר להביע את רגשותיו, מבלי לחשוב כרגע אם זה מועיל או לא. אח"כ כשכאב ירד קצת, תבוא, תנתח, ותסביר לה איזה דברים מועילים יכל לעשות.
וגם לבנאדם בוגר שלומד תורה, מותר לפעמים להתבטא בצורה לא שיכלית.
ולגבי מה שכתבת לגבי-
"ולאור מה שכתבת, כדאי שתשובי ותקראי את דבריך
ותחשבי בינך לבין עצמך אם את מתייחסת בחמלה,
אותה חמלה לה את נדרשת בעצמך, כלפי כאבם של אלה שחושבים אחרת ממך."
אני חושבת שעדיף לי אפילו לא להגיב לדברים שכאלה.
אני רק אגיד שאינך מכיר אותי, וזה לא כ"כ הוגן להגיד דברים שכאלה. אני בנאדם דווקא מאוד פתוח, שמקבלת גם את אלה שחושבים שונה ממני. ודווקא מתוך זה, נובעת הכאב כלפי רגשיהם של אחרים. [שזה כל ההנ"ל].
ושוב-אם אתה לא מכיר אותי, איך אתה בא ואומר-"ציפיתי ממך ליותר"?..
כ"ד בשבט תשס"ח, 16:31
מצטער י אוהב אמת י
מיכל שרה, מצטער שפגעתי ברגשותיך. אני מאמין לך שאינני מכיר אותך, ומאמין לך שאת זכאית ליחס יותר הגון והוגן. את צודקת במה שכתבת, אבל צריכה לזכור שאנחנו נמצאים כאן במדינה בשנים ארוכות של כאב. והוא לא רכוש פרטי של אף אחד, אלא כלנו כואבים כואבים.

רגשות נוטים להיות אנוכיים. בכעס אי-אפשר לתקן דבר. רגשות אמיתיים אי אפשר להגיד במלים. וכאב אמיתי, עוברות שנים רבות עד שמסוגלים לדבר עליו.

בכתיבה יש אחריות מוסרית. מי שכותב מתוך צרכי ה"אני" שלו עדיין איננו כותב בוגר.

תני קצת קרדיט לעמישב, הוא יותר בוגר ממה שאת אולי חושבת.


כ"ד בשבט תשס"ח, 16:34
או שכן או שלא, בכל מקרה הצחקת אותי. י עמישב י
כ"ד בשבט תשס"ח, 16:36
אני לא מזלזל, אבל משהו פה הצחיק. י עמישב י
כ"ד בשבט תשס"ח, 16:37
מה הצחיק? י אוהב אמת י
כ"ד בשבט תשס"ח, 16:43
משהו פנימי, אתה לא מכיר. מצטער. י עמישב י
כ"ד בשבט תשס"ח, 18:39
=) י benadamguy י
כ"ד בשבט תשס"ח, 17:11
אפשר להאיר ולא להעיר י המדינה י
בצורה לא בוטה,אנו נבנים אחדמ השני,הישר יפה זו דעתו אך כל אחד כותב תגובה רלא לגוע בבקשה.
כ"ד בשבט תשס"ח, 17:16
אפשר להאיר לא להעיר י המדינה י
אנו נבנים מהארות והעקר לא לפגוע בשום יוצר,
כך אנו הופכים, לכותבים יותר יצירתים,אחד מפרה את השני,ערב נפלא לכולם
כ"ד בשבט תשס"ח, 17:40
תודה. י עמישב י
כ"ד בשבט תשס"ח, 18:39
זה בסדר. י benadamguy י
בעזהשי"ת!

אני גם הייתי קצת לא בסדר, בתגובה שלי-שככה תקפתי אותך.

אם לא רואים- אני בחורה שפועלת וחושבת הרבה מתוך רגש. [ולפעמים זה מסבך אותי] אז כתבתי מתוך רגש הכעס שלי אז-וזה יצא בצורת תקיפה.
אני ממש מצטערת 'אוהב אמת'.

הסכמתי עם כל הנ"ל שכתבת בתגובה האחרונה. אתה צודק ממש.

ואל תדאג, אני מעריכה את עמישב, ונותת לו הרבה קרדיט. אני רואה שב"ה הוא אדם בוגר.. =)
כ"ד בשבט תשס"ח, 15:54
הם מהרסינו, אך להאיר להם לאחינו,יד שמאל י המדינה י
להזהר חובתינו, לצערינו אך אחיים אנו.