---מראה מוכר וקר לי מדי,
אדם-סיפור, אדם-סיפור,
קהילה של ריחוק וניכור ובידוד
שמועכת אותך
פנימה, אל המחשבות שלך
ולא משאירה מקום לדמעות.
---צלילים מובילים אותי במסלול שחוק
אל הייאוש הבלתי-נמנע.
מתוך קובייה ומסגרת קשה-
זיכרון סמיך של חיוך חד
פעמי.
---הכאב מחריף,
הדמעות מלוחות,
והשוקולד מריר.
בסיפור שלי אין הרבה
מתוק.
תגובות
זה גם אמור לכלול אותי האמת.
אבל אני חסר תקנה באופטימיות שלי כלפי אחרים,
זה מובנה.
[ואם אני יכול לעזור בכל דבר, ברור לך שאת יכולה לפנות, נכון?]
אבל הלל הזקן כבר אמר: אם אין אני לי מי לי,
ואת מוכשרת ונבונה, רק צריכה קצת יותר אמונה.
מה שהופך את הדיבורים האלו לקוניים לגבי
ארגמן עם כל הכוונות הטובות שבטוח יש לך.]
אל תיקח את זה כך בבקשה.
ובכל זאת- נחמד מצדכם...
יש מצבים שמילים, טובות ומעודדות באשר יהיו, סתם מעיקות ועושות רע עוד יותר. תמיד ניסיתי לחשוב למה יש הלכה ברורה שלא מנחמים לאדם בשעה שמתו מונח לפניו. בן דוד שלי, ז"ל נפטר בתחילת שנה ממחלה, והרגשתי שאני לא מסוגלת להכיל באמת מילים באותו זמן. לא מילים של חיזוק ולא מילים של ניחום, ולא אף מילה בעצם. אתה יודע מה עזר לי באותו מצב? דווקא האמפטיה הזאת של השתיקה. זה עזר לי בעיקר, כי הייתי צריכה את הזמן של ההתכנסות בעצמי, של החשיבה העצמאית שלי, של ההתמקדות כרגע במה שכואב לי. ובעיקר של למצוא בעצמי מחדש לבד את השמחה שלי, העוצמה שלי, האמונה שלי. ואחר כך, אחר כך שוב יהיה זמן למילים.
אז אני לא יודעת מה בדיוק עובר על ארגמן, אבל אני כן יודעת, שיש מצבים שבהם דווקא שתיקה בכוחה להעניק הרבה יותר ממילים. אם היא תרגיש צורך במילים, היא לא תהסס לבקש אני מניחה.
לפי דברי רבי אלעזר בן שמעון לא מנחמים אדם בשעה שמתו מוטל לפניו, אבל ההלכה היא שבשבעה
חובה לנחם אותו מרגע שפתח בדברים.ומרגע שנענע בראשו לאות שהוא מנוחם, או לאחר השלשים, אסור לנחם אותו.
אמר המלך שלמה עליו השלום: דאגה בלב איש תשחנה, ודבר טוב ישמחנה. פירש רש"י: דבר תורה טוב שינחמנו חברו. ודרשו בגמרא: תשחנה - יסיחנה לאחרים.
אדם שכותב את המחשבות והרגשות שבלבו בשיר, מבקש תגובות אמתיות וכנות. כאשר התגובות נדושות או קרות או לא נכתבות מעומק הלב, אזי השתיקה טובה יותר. אולם אין זה מצב תקין. האדם, להבדיל מחיות, נוצר לדבר, ואם אינו יודע לדבר עליו ללמוד איך לדבר.
רבי שמעון בן רבן גמליאל אמר: לא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה. דרש הרב קוק: לגוף זה טוב, אבל לנשמה טוב לדבר.
אגב, איפה הרב זצ"ל דרש את זה?
אם השירים שלה אומרים שוב ושוב את אותו הדבר בעשרות דרכים שונות, זה מלמד אותנו רק דבר אחד: שטרם למדנו להקשיב למה שהיא אומרת.
כי זה בראש שלנו.
אבל, בכל אופן ה' רוצה שנשתדל במידת האפשר.