שוקולד מריר.

מאת
ארגמן
פורסם בתאריך כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 5.3.2008

---מראה מוכר וקר לי מדי,
   אדם-סיפור, אדם-סיפור,
   קהילה של ריחוק וניכור ובידוד
   שמועכת אותך
   פנימה, אל המחשבות שלך
   ולא משאירה מקום לדמעות.

 

---צלילים מובילים אותי במסלול שחוק
   אל הייאוש הבלתי-נמנע.
   מתוך קובייה ומסגרת קשה-
   זיכרון סמיך של חיוך חד
   פעמי.

 

---הכאב מחריף,
   הדמעות מלוחות,
   והשוקולד מריר.
   בסיפור שלי אין הרבה
   מתוק.

תגובות

כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:04
פנורמה מרירה, האוטופיה שלי שתכתבי שמח י יעקב רובין י
לוואי שזו תהיה מציאות.
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:19
החלום יכול להתגשם , יפה ארגמן י בדולח י
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:20
יכול? אני לא יודעת. י ארגמן י
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:31
באמת י בדולח י
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:31
שני, נו באמת תשמחי קצת(: י בדולח י
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:32
וואו זה מזכיר לי סיפורמילדים מספרים על עצמם י בדולח י
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:23
[מתגעגעת לבמה?] י יעקב רובין י
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:40
צבט לי את הלב. י אני.. י
את נהדרת.
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:43
די, את חוזרת על עצמך בלי להתקדם י אוהב אמת י
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:44
(: שני תשמחי את עוד ילדה(: י בדולח י
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:50
קל להגיד 'תשמחי'. י ארגמן י
זה לא מה שיעזור.
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:51
אני חייב להצטרף לארגמן. י יעקב רובין י
זה ממש נחמד מכולם לבוא ככה,
זה גם אמור לכלול אותי האמת.
אבל אני חסר תקנה באופטימיות שלי כלפי אחרים,
זה מובנה.

[ואם אני יכול לעזור בכל דבר, ברור לך שאת יכולה לפנות, נכון?]
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:54
תודה. י ארגמן י
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:53
צודקת י אוהב אמת י
שני, תאמיני לי שאני יודע על מה שאת מדברת.
אבל הלל הזקן כבר אמר: אם אין אני לי מי לי,
ואת מוכשרת ונבונה, רק צריכה קצת יותר אמונה.
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:54
שוב, זה נחמד לצטט והכל. י יעקב רובין י
[וזה לא שאני מכיר את הסיפור אבל גם אתה לא,
מה שהופך את הדיבורים האלו לקוניים לגבי
ארגמן עם כל הכוונות הטובות שבטוח יש לך.]
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:57
לא ראיתי שאמפטיה של שתיקה י אוהב אמת י
עזרה למישהו מעולם
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:59
לא אמרתי את זה. [ואני לא מדבר אישית] י יעקב רובין י
אין לי משהו נגד הדיבורים שלך אישית,
אל תיקח את זה כך בבקשה.
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:59
אבל תודה לשניכם. י ארגמן י
אתם לא יודעים מה יעזור לי אבל זה בסדר כי גם אני לא.
ובכל זאת- נחמד מצדכם...
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 22:03
שני, יהי רצון שהשם ימלא משאלו לבך לטובה ולשמחה י אוהב אמת י
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:57
מצטערת , תפני תדברי הלב לא מחסן. י בדולח י
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 21:59
? י יעקב רובין י
כ"ח באדר א׳ תשס"ח, 23:51
מממ י אני.. י
אמפטיה של שתיקה כן מועילה לפעמים. בעיקר במצבים שבהם אין צורך במילות עידוד חיצוניות יותר , ושתיקה בעיקר עוזרת לנתינת מקום להקשבה עצמית אמיתית, להבנה עצמית, לגילוי עצמי של החוזק והחוסן והעוצמה והשמחה שבתוכך, בלי שום עזרה חיצונית.

יש מצבים שמילים, טובות ומעודדות באשר יהיו, סתם מעיקות ועושות רע עוד יותר. תמיד ניסיתי לחשוב למה יש הלכה ברורה שלא מנחמים לאדם בשעה שמתו מונח לפניו. בן דוד שלי, ז"ל נפטר בתחילת שנה ממחלה, והרגשתי שאני לא מסוגלת להכיל באמת מילים באותו זמן. לא מילים של חיזוק ולא מילים של ניחום, ולא אף מילה בעצם. אתה יודע מה עזר לי באותו מצב? דווקא האמפטיה הזאת של השתיקה. זה עזר לי בעיקר, כי הייתי צריכה את הזמן של ההתכנסות בעצמי, של החשיבה העצמאית שלי, של ההתמקדות כרגע במה שכואב לי. ובעיקר של למצוא בעצמי מחדש לבד את השמחה שלי, העוצמה שלי, האמונה שלי. ואחר כך, אחר כך שוב יהיה זמן למילים.

אז אני לא יודעת מה בדיוק עובר על ארגמן, אבל אני כן יודעת, שיש מצבים שבהם דווקא שתיקה בכוחה להעניק הרבה יותר ממילים. אם היא תרגיש צורך במילים, היא לא תהסס לבקש אני מניחה.



כ"ט באדר א׳ תשס"ח, 14:58
צודקת ולא צודקת י אוהב אמת י
שיר, באופן כללי, ובטח השיר שכתבה ארגמן הוא בקשה למלים.

לפי דברי רבי אלעזר בן שמעון לא מנחמים אדם בשעה שמתו מוטל לפניו, אבל ההלכה היא שבשבעה
חובה לנחם אותו מרגע שפתח בדברים.ומרגע שנענע בראשו לאות שהוא מנוחם, או לאחר השלשים, אסור לנחם אותו.

אמר המלך שלמה עליו השלום: דאגה בלב איש תשחנה, ודבר טוב ישמחנה. פירש רש"י: דבר תורה טוב שינחמנו חברו. ודרשו בגמרא: תשחנה - יסיחנה לאחרים.

אדם שכותב את המחשבות והרגשות שבלבו בשיר, מבקש תגובות אמתיות וכנות. כאשר התגובות נדושות או קרות או לא נכתבות מעומק הלב, אזי השתיקה טובה יותר. אולם אין זה מצב תקין. האדם, להבדיל מחיות, נוצר לדבר, ואם אינו יודע לדבר עליו ללמוד איך לדבר.

רבי שמעון בן רבן גמליאל אמר: לא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה. דרש הרב קוק: לגוף זה טוב, אבל לנשמה טוב לדבר.






כ"ט באדר א׳ תשס"ח, 15:03
יפה מאוד, נהנתי לקרוא. י אני.. י
אבל אני חושבת, שהיא זאת שצריכה להחליט מתי היא רוצה את המילים ומתי היא לא רוצה את המילים( בדיוק כמו שחובה לנחם אדם רק כשהוא! מראה שהוא רוצה.) ויכול להיות שאתה מפרש את השיר הזה כבקשה של מילים, אבל אולי, היא סתם רצתה לפרוק ועבורה, לקרוא אותה, להבין, לתמוך גם בלי מילים, זה כבר מספיק. לא תמיד כותבים בשביל לקבל תגובות, בשביל לקבל מילים. אני כותבת בשביל לסדר לעצמי את המחשבות, בשביל לברר מה עובר עלי ברובד הפרטי, והכתיבה שלעצמה היא זאת שדווקא עוזרת לי. אז יכול להיות שהניתוח שלך לכך שאם היא כתבה את השיר הנ"ל אז היא צריכה מילים, הוא סה"כ ניתוח סובייקטיבי.

אגב, איפה הרב זצ"ל דרש את זה?
כ"ט באדר א׳ תשס"ח, 15:23
ההבדל בין מונולוג לשיחה י אוהב אמת י
כשאנו כותבים ביננו לבין עצמנו אנחנו גונזים את מה שכתבנו במגירה. כאנו מוציאים שיר לאור, אנו חפצים להיטיב לקוראינו ומשתוקקים לקריאה שתכוון את דרכנו. כתיבה שמשתמשת בזולת רק לצרכים אנוכיים, איננה כתיבה טובה. הכתיבה מתחילה להיות כתיבה טובה רק שהיא יוצאת מד' האמות של ה"אני" והופכת לכתיבה למען השם והכלל.

אם השירים שלה אומרים שוב ושוב את אותו הדבר בעשרות דרכים שונות, זה מלמד אותנו רק דבר אחד: שטרם למדנו להקשיב למה שהיא אומרת.




ב' באדר ב׳ תשס"ח, 18:53
חבל רוב שירייך מנוסחים היטיב אך המרירות מתמשכת י אנונימי י
מידי, כדאי לעשות משהו על מנת להפוך את המר למתוק
ג' בניסן תשע"א, 20:43
אם אנחנו מכירים את המציאות, למה שזה לא יהי מתוק? י חנן.לב י    הודעה אחרונה

כי זה בראש שלנו.

אבל, בכל אופן ה' רוצה שנשתדל במידת האפשר.