בפרשה אנחנו לומדים על שני עונשים שניתנו. העונש ראשון ניתן לכל העולם במבול, והעונש השני ניתן ל"אנשי הפלגה" שרצו לבנות מגדל ולהילחם בשמיים. בעונש הראשון הושמד כל העולם, ולעומתו בעונש השני ה' פיזר את החוטאים ברחבי העולם. שאלה מתבקשת היא, מה גרם להבדל בין העונשים?
אחד הכללים החשובים בלימוד התורה הקדושה הוא לשים לב למילה החוזרת ונשנית פעמים רבות באותו נושא. החזרה על מילת מפתח זו מהווה הדגשה ו"הזמנה"
שירה
התפזרות
ג' בסיוון תש"ע (16.5.2010)
מפזר שאריות מעצמך לכל עבר
מנפץ גליך אל מול החוף הצחיח
מגלה עצמך אל מול מראה חיוורת
וממשיך, כסוס שוטף בדהרה.
לא יודע למה, היכן ואיך
לא יודע האם יש המשך
לא יודע הזו היא הדרך
קם, נופל, בוכה, הולך
פתיתים של חיים ואמונה
כמו שלג דק וצחור
פתיתי אהבה ושנאה
חום ואור ויופי וכפור
מחפש את השלב הבא
מגלה עצמך רחוק, נזוף.
פוזל, מחטיא את המטרה
ושוב, אל מול
מנפץ גליך אל מול החוף הצחיח
מגלה עצמך אל מול מראה חיוורת
וממשיך, כסוס שוטף בדהרה.
לא יודע למה, היכן ואיך
לא יודע האם יש המשך
לא יודע הזו היא הדרך
קם, נופל, בוכה, הולך
פתיתים של חיים ואמונה
כמו שלג דק וצחור
פתיתי אהבה ושנאה
חום ואור ויופי וכפור
מחפש את השלב הבא
מגלה עצמך רחוק, נזוף.
פוזל, מחטיא את המטרה
ושוב, אל מול
6
דבר תורה
דבר תורה בראשית
ז' בסיוון תש"ע (20.5.2010)
היום אנו "מתחילים מבראשית". עומדים אנו בראש סבב נוסף של שבתות, בהם נקרא את פרשת השבוע. בכל שבת מחדש, בכל שנה מחדש –חוזרים על הדברים. "להתחיל מבראשית" – נהייה פתגם רווח, שמקורו בכך שאנו מתחילים שוב את התורה מחדש.
זוכרים אנו תמיד, שמיד לאחר שסיימנו את קריאת התורה, מתחילים אנו סבב נוסף, מתחילים מחדש. גם לחכם הגדול ביותר, עדיין יש מה ללמוד. גם הצדיק המושלם, את פרשת בראשית עדיין לא הבין על בוריה. תורת
זוכרים אנו תמיד, שמיד לאחר שסיימנו את קריאת התורה, מתחילים אנו סבב נוסף, מתחילים מחדש. גם לחכם הגדול ביותר, עדיין יש מה ללמוד. גם הצדיק המושלם, את פרשת בראשית עדיין לא הבין על בוריה. תורת
1