לפני חצי שנה נכנס בסערה לשוק הטלוויזיה הישראלי שחקן חדש: ToV. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה העולמית שבה ספק תוכן מטפל בבעיה שכל צופה אכפתי מודע אליה: צפייה בטלוויזיה זו משימה בלתי אפשרית עבור מי שבוחר לפסוע בחייו בדרך אמונית-דתית הכוללת מצוות וסט ערכים ספציפי. קשה לשלוט בתוכן שעולה על המרקע - כל שכן בפרסומות המציגות את היפוך הערכים האמוניים. משום כך, מאז כניסת הטלוויזיה לחיינו, בבתים דתיים רבים בחרו מזה שנים לא להחזיק טלוויזיה כלל. גם לא לצרכי צפיה בתכנים שאינם נחשבים 'מזיקים' או סותרים את אורח החיים הדתי. טלוויזיה ודתיים - לא הולך יחד. עם כניסת האינטרנט בפס רחב ופריחת שירותי הסטרימינג - נכנסה הטלוויזיה בדלת האחורית. כיום, אין צורך במכשיר צפייה - כדי לצפות בתכנים טלוויזיונים. הכל נמצא ברשת באופן חוקי, אך בלתי מבוקר בעליל. שפע התכנים והנגישות העצימו את הקונפליקט 'דתיים וטלוויזיה' שהיה קיים עוד קודם לכן ולא קבל מענה מספק. למקום הזה נכנס ספק התוכן הטלווזיוני TOV , פרי יוזמתו של איש העסקים ישראל זעירא ('ראש יהודי', 'באמונה', 'אורות'), איש התוכן טל ברקאי (בוגר סם שפיגל ומייסד ערוץ 'אורות') ומנכ"ל הערוץ גדעון אברהם. "מהיום כבר אפשר להנות מהכל" "מלכתחילה, הרעיון שלנו היה ליצור ערוץ תוכן של סרטים הוליוודים וסדרות לכל המשפחה, אך כאלה שעברו סינון ופיקוח והוסרו מהם אלמנטים שלא מתאימים לציבור הדתי", מספר גדעון אברהם, מנכ"ל TOV. "אנחנו לא מתחרים מול אתרים לציבור הכללי שמספקים המון תוכן לא מבוקר. המיזם הוא קודם כל ערכי, לפני שהוא מסחרי. הפלטפורמה שלנו מיועדת לאנשים שרוצים לצרוך תרבות גם ככה, אנחנו לא משכנעים כמו גוף תוכן מסחרי קלאסי לצפות בטלוויזיה. אבל אם כבר לצפות אז באופן מבוקר ומסונן - רק דרך TOV". למי התוכן של TOV מיועד? "במהלך חצי השנה האחרונה בה אנחנו באוויר - קבלנו הרבה תגובות מצויינות שהראו לנו שיש לנו ביד מוצר טוב שצופי הטלוויזיה הדתיים צריכים: ערוץ יחיד בעולם שמסנן תוכן לצפייה", אומר אברהם, מנכ"ל TOV. "יש לא מעט אנשים שרוצים את התכנים המשודרים לקהל הרחב ולא מסתפקים בתוכן 'דתי' או בשיעורי תורה. הם לא מוכנים לוותר על סרט אקשן אבל לא יכולים לראות אותו בלי לחטוא לעצמם, כי מתוך תשעים דקות יש כמה דקות בעייתיות שצריך להסתיר את העיניים ולסגור את האוזניים. או למשל: משפחה שיושבת לראות סרט משפחתי, אבל לא יכולה לעשות את זה כי אמנם הסרט עם מסרים חינוכיים, אבל יש בו כמה קטעים של חצאי דקות שלא מתאימים לרוח המשפחה. TOV הצליח לתת לכל אלה מענה. ב-TOV - אדם סמוך ובטוח שיש לו סינון בכל מיני רמות: החל מסינון בסיסי שמובנה במערכת ועד אפשרות להעלות את רמות הסינון לפי הרמה הדתית". ב-TOV נהנים משלל אפשרויות חסימות וסיסמאות שכל אחד יכול לעשות בהן כרצונו. "יש אפשרות לבנות פרופיל לכל ילד ולעשות לכל אחד סינון לפי רמת התכנים שרוצים לחשוף אותו אליהם", אומר אברהם. "אפשר גם לעשות פרופיל להורים ואחד לילדים בצורה כזאת שכל משתמש מקבל סיסמה ייעודית משלו. בעיה נפוצה שנתקלנו בה היא, למשל, שההורים בקיץ ובחופשות מקבלים טענות: הילדים אומרים 'אין לי מה לראות' ואז פותחים את כל הערוצים. בחצי שנה האחרונה יש פתרון: ערוץ TOV ; יש בו גם קומדיה, גם דרמה, ואתה יודע שהוא בסביבה מוגנת ויש לך אפשרות למנן את זמן הצפיה. להגדיר רק שעתיים ביום בשעות מסויימות שהערוץ פתוח ולא לאפשר לילדים לצפות ביותר מהזמן שאתה מאמין שמספיק להם". זירת התרבות של הבאה של ישראל? עם ההשקה של פלטפורמת TOV, הושקה גם תוכנית הדגל שלה: "הדבר הטוב הבא". כוכבי 'אנדרדוס' יוצאים למסע כדי לגלות את הסטנדפיסט הבא של המגזר הדתי. "התוכנית יצרה באזז אדיר ברשת ומאות אלפי צפיות ביוטיוב", מספר אברהם. "ואז החלטנו לעלות מדרגה ולהתרחב משמעותית: הפקת עוד מגוון רחב של תוכן מקורי, שידור של מופעים חיים לצפייה דיגיטלית אונליין, חוגים, תוכניות בישול, קורסים ועוד מגוון תכני איכות". "הנישה שלנו מלכחתילה היתה שירות סטרימינג נקי של סדרות וסרטים מהארץ ומחו"ל. אך עם הזמן הבנו שהקהל רוצה הרבה יותר מזה – זירה של תכנים מגוונים, שיתנו מענה תרבותי לכל המשפחה הבנו שאנחנו צריכים תכנים מקוריים משלנו", הוא מוסיף. "זה אמנם כרוך בעלויות גבוהות, בסדר גודל אחר לגמרי מרכישת תכנים וסינונם - אבל החלטנו ללכת על זה, כדי לשדרג את חוויית הצפייה למנויים". בחודשים האחרונים החליטו ב-TOV להתרחב לתחומי תרבות נוספים. בין השאר, מופקות מגוון תוכניות מקור ייעודיות לציבור הדתי. "המטרה היא ליצור את מדורת השבט של המגזר בתחום התרבות. בעידן שאחרי הקורונה, ברור לנו שעולם הזום כאן כדי להישאר. ולכן נהיה המקום המרכזי בו כל ההופעות הכי חמות ישודרו למנויים, ללא עלות נוספת. ניצור יותר תוכניות לילדים, לנוער, וניתן מענה לצופים בכל הגילאים, מבוגרים וצעירים", מגלה טל ברקאי, מנהל התוכן בערוץ. מה כולל כל הטוב הזה? "לפני הכל: להיות שם. לסקר את תחום התרבות בעזרת כתבות ואנשי שטח. להעביר כל הזמן שידורים חיים של הצגות, הופעות, לערוך מפגשי שיח ודיון עם אמנים ואנשי תרבות ורוח. אנחנו יוצאים כעת עם שיתוף פעולה עם הבית של התרבות היהודית - מועדון ההופעות 'הגולה', שמאפשר לנו להעביר מופעים בשידור חי אצלנו. כך נוכל לשתף פעולה עם ערבי במה שכבר קורים כל הזמן בציבור הדתי, אך לא מקבלים מענה מספק מצד התקשורת". "מעבר לתרבות יהודית - הכוונה שלנו היא לגעת בנושאים שמעסיקים את כל המשפחה הדתית: למשל, להפיק תוכניות - כמו זו שעולה אצלנו כעת, עם יונתן דובוב - תוכנית שמסקרת טיולים ואת כל תחום הפנאי של הציבור הדתי". כבר בפסח הקרוב יחוו צופי TOV את מגוון התכנים החדשים: סטנדאפ מאת אמן המילים אמיר מויאל, תוכנית בהנחיית שרון רוטר שתיצור שיח נשי מעצים עם יוצרות מעניינות - כמו דין דין אביב ועוד. תוכנית הילדים 'שלומי וסתם' מצטרפת אף היא לערוץ עם שלל הפתעות לילדים ו'הרב והפרופסור' - התוכנית הפופולארית עם הרב אורי שרקי מבית ערוץ 'אורות' - תחזור אף היא לעונה חדשה ומרתקת, הפעם בהנחיית אורלי גולדקלנג מ'מקור ראשון' ועם מגוון פרופסורים מתחלפים שידונו בסוגיות בוערות ואקטואליות. לצד תכני הילדים, ההופעות והעומק, מירי בן דוד מצטרפת גם היא לצוות הערוץ ותגיש תוכנית אירוח נשית שתעסוק בעולמות הביוטי והלייף-סטייל. "לצערנו, עד היום אף אחד לא מייצג או פונה לציבור הדתי בטלוויזיה", אומר ברקאי. "אין כמעט מי שמסקר ומקדם תכני טלוויזיה למגזר. המצב הוא שיש ברשת תוכן מאוד תורני-דתי - שזה מבורך וחשוב אבל לא נותן מענה לפנאי - או שפונים למקומות פוליטיים או יותר מסורתיים. הציבור הדתי מגוון ויש לו את הצרכים שלו. זה ציבור שמצד אחד הוא פתוח, אך מצד שני הוא צריך שיפנו לעולם המושגים הערכי שלו. הערוץ הדתי לאומי המובהק הוא 'TOV' – זירת תרבות חדשה ואיכותית למגזר, שנותנת מענה רחב הרבה יותר מערוץ טלוויזיה. יש היום סצינת תרבות גדולה במגזר הדתי ואני מרגיש שאנחנו נותנים מענה שכל אחד ימצא בו את התוכן שמתאים לו". **הרבה יותר מסרטים: זירת פנאי ותרבות ייחודית במסגרת ההתרחבות של TOV מפיקים לצד תוכניות הפנאי, גם תוכן איכותי ומלמד לילדים. משהו שלא נעשה עד כה בטלוויזיה: שידור חוגים לשעות הפנאי. כי אם כבר לשבת מול הטלוויזיה - אז למה לא ללמוד משהו? "ילד יוכל ללמוד אצלנו מגוון רחב של דברים, ולא רק ילדים; הצופים יהנו מחוג קומיקס ויצירה ועד חוג התעמלות נשים. אנחנו למעשה מייצרים זירה שנותנת מענה לשעות הפנאי, מעבר לצריכת תרבות ואוכל", מסביר ברקאי את המגמות החדשות בערוץ. "למשל: במקום לשלוח ילד לחוג - הוא ילמד שחמט אצלנו. סכום סימלי לחלוטין לעומת חוג יקר מחוץ למסך. התוכנית שלנו היא להפיק עשרות חוגים בשיתוף עיריית פ"ת וה'גולה'. זה יהפוך את הטלוויזיה לזירה מאוד מעשית; לא רק כזו שיושבים וצופים בה בתוכניות וזהו. יהיה גם פאן, כמובן, אבל לא רק. כמו הציבור שלנו: גם יודע ליהנות וגם ללמוד". לצד כל אלה, ממשיכים לעמול ב-TOV על סינון תכנים מהארץ ומהעולם ולהכניס לספריית ה-VOD סדרות וסרטים חדשים שיהיו זמינים לצפיה למנויים בלבד. דוגמה בולטת היא הסדרה 'אליפים' המדוברת, שנכנסת ל-TOV בגרסה מסוננת ומבוקרת עם 25 פרקים חדשים. "הציפיות הן בע"ה לגדול ולהגיע לכמה אלפי מנויים בעתיד הקרוב", מגלה ברקאי. "אני מאמין שגם עשרות אלפים ימצאו עניין בתכנים מסוננים ואיכותיים שמתאימים לציבור שלנו. גם חבר'ה שאינם דתיים מבינים היום שטלוויזיה מסוננת - זה דבר חשוב לחינוך הילדים ולעצמנו".