אבי מעוז
אבי מעוזערוץ 7

יו"ר מפלגת נעם ח"כ אבי מעוז יעלה היום (רביעי) להצבעה במליאת הכנסת את הצעת החוק לשמירה על המקומות הקדושים, לאחר שזו נדחתה בתחילת השבוע בישיבת ועדת השרים לענייני חקיקה.

הצעת החוק מבקשת, לדברי מעוז, "להתמודד עם התערבותו של בית המשפט העליון בכותל במתן לגיטימציה לארגונים רפורמיים שונים לעשות ככל העולה על רוחם בכותל".

על פי ההצעה, הסמכות על הגדרת ’חילול המקום’ במקומות הקדושים תהיה באופן בלעדי של הרבנים הראשיים לישראל.

תיקון החוק שמציע מעוז, הכרחי לדבריו מכיוון שבשנים האחרונות בג"ץ החליט לתת פרשנות חדשה, אותה לא צפו המחוקקים, לפיה יש לו את הכוח להגדיר מהו 'מנהג המקום' בכותל המערבי וממילא מהו 'חילול' המקום הקדוש, כפי שמופיע בחוק. בדרך זו מצא בג"ץ ציר עוקף לרבנות הראשית והתיר לרפורמים לנהוג על יד הכותל ככל העולה על רוחם.

כעת ח"כ מעוז מבקש לעשות לדבר סוף. "בשל החשיבות העצומה של השמירה על המקומות הקדושים מפני חילול או פגיעה, ולשם מניעת עמימות ביחס להוראות החוק, ולמשמעותן, כאשר ברבות השנים, גורמים שונים לרבות בתי המשפט יצקו להגדרות החוק, פרשנויות שלא עלו בקנה אחד עם כוונתו המקורית של המחוקק, מוצע לקבוע בהוראות החוק עצמן הגדרה מפורשת של המונח 'חילול' הקבוע בחוק, כהגדרה עצמאית הקבועה בחוק עצמה, כך שלא תיזקק ליציקת תוכן ופרשנות ע"י כל גורם אחר, אלא תיקבע באופן ישיר ע"י הרבנים הראשיים לישראל", נכתב. "לפיה 'חילול' המקומות הקדושים לדת היהודית, ייקבעו בהתאם להנחיות הרבנות הראשית לישראל ולפסיקותיה בעניינים אלה".