בספרו 'רק מה שחשוב' כותב גרג מקויאן על מחקרם של זוכה פרס נובל פרופסור דניאל כהנמן ושותפיו אשר נתנו ספלי קפה למחצית ממשתתפי המחקר באופן אקראי: חברי הקבוצה השניה אלו שקיבלו את הספלים נשאלו בתמורה לאיזה סכום יהיו מוכנים למכור את ספלי הקפה שלהם ואילו חברי הקבוצה השניה נשאלו איזה סכום יהיו מוכנים לשלם עבור אותם ספלי קפה. מסתבר, כך כותב מקויאן, שהסטודנטים שהספלים כבר היו ב'בעלותם' סירבו למכור אותם בפחות מ5.25 דולרים בממוצע לספל בעוד אלו שלא קיבלו ספל היו מוכנים לרכוש אחר בסכום שנע בן 2.25 ל2.75 דולרים לכל היותרץ או בקיצור: עצם הבעלות על הספלים גרמה לסטודנטים להעריך את שוויים בסכום גבוה יחסית ולהתקשות ולהיפרד מהם. עוד באותו נושא: הורים, אל תפספסו את השיעור האמיתי של אדר כה עשו החטופים לא מחכים שהקרע יהיה בלתי ניתן לאיחוי איך להפוך את הטראומה לדרך של צמיחה? עיקרון דומה לאפקט הבעלות, מעביר לנו מחבר הספר 'מכתב מאליהו' הרב אליהו דסלר זצ"לבמשפט האלמותי שלו: 'יותר ממה שהנתינה באה בעקבות האהבה, האהבה באה בעקבות הנתינה' ובמילים פשוטות: אתה רוצה להרגיש שייכות למשהו. אתה רוצה להרגיש אהבה למשהו. פשוט תיתן לו מעצמך. תשקיע בו. רק ככה תוכל להרגיש אליו קשר. נזכרתי בשני העקרונות הללו כאשר העברתי שיחה לאחד מצוותי החינוך של בית ספר מוכר בבנימין ועלתה שם סוגיה מרתקת: מה אמור לעשות מורה או מחנך שנתקל בתלמיד שלא בא לא טוב בעין. כלומר, האם המורים והמחנכים אמורים בכלל לאהוב את כלל התלמידים שלהם באופן שווה? האם הורים אוהבים את ילדיהם הביולוגים באופן שווה? האם ניתן בכלל לעשות משהו בנידון כאשר מורה מרגיש שקשה לו להיפתח לאותו תלמיד? וכאן מגיע אפקט הבעלות: אתה רוצה שערכו של התלמיד יגדל בעיניך? תשקיע בו ותהפוך אותו לחלק ממך. אתה רוצה להרגיש חיבור לאותו תלמיד שלא בא לך טוב בעין? תן לו מעצמך. ועם הנתינה יתעורר גם החיבור. שמתי לב שהייתה לי הרבה יותר כימיה ועניין כלפי תלמידים שהשקעתי בהם במשך השנה. הם הרבה יותר עניינו אותי ודאגתי הייתה נתונה הם באופן מרובה. כמובן שלא התעלמתי מתלמידים שמצאתי את עצמי פחות משקיע בהם, אבל מסתבר שהמשפט הזה של הרב דסלר נכתב בדם יזע ודמעות ולגמרי מחובר למציאות. אז הנה עצה לכל המחנכים והמורים לתחילת שנה: רוצים להתחבר לתלמידים שלכם? להרגיש שאתם קשורים אליהם? פשוט תתחילו להשקיע בהם. פתאום לפני שתבינו, תמצאו את עצמכם חושבים ככה סתם באמצע הלילה איך אפשר לקדם אותם בדרכים אחרות. באחריות.