1. בדיחה ירושלמית חבוטה מספרת, שהדבר היחיד שמונע את קריסת קירות המבנים המטים לנפול שברחובה הראשי של מאה שערים, הוא הדבק של הפשקווילים המודבקים חדשים לבקרים על הקירות. הפשקווילים הללו, זועקי 'שומו שמים!', הם שמהווים בירושלים, וגם בבני ברק, פלטפורמה יעילה להפצת מסרים לציבור הרחב. באחרונה הודבקו פשקווילים ש'מסבירים' לציבור החרדי, מדוע ספג עם ישראל מהלומה עזה בטבח ההמוני במסיבת הטבע ברעים ובישובי עוטף עזה: רמיסת השבת ברגל גאווה, מעשי זימה, אכילת טריפות ונבילות, ועוד קילקולים כיוצא באלה. כל אלה הובילו, רח"ל, לטבח 1,400 יהודים ולמחיקת ישובים מעל פני האדמה. 2. ולא רק הכותבים האנונימים שמאחורי הפשקווילים נכנסו לנעליו של בלעם הרשע, שהעיד על עצמו כי הוא 'שֹׁמֵעַ אִמְרֵי אֵל וְיֹדֵעַ דַּעַת עֶלְיוֹן'. ליורשיו בני זמננו של בלעם מן הפשקווילים, שהם חרדים כנראה, קמו אחים נאמנים שהגיעו ככל הנראה מן הציבור הדתי לאומי. אלה משתמשים בפלטפורמה הרבה יותר מודרנית. בסרטון מרגש שאורכו פחות מחמש דקות, שהופץ ברחבי ממלכת האינטרנט, תחת הכותרת 'יהדות בבדיקה מדעית – חרבות ברזל', נטען ששמירת השבת היא שהגנה על היישובים הדתיים שלא נפגעו בפוגרום הנורא. למשל, קיבוץ סעד, ששערו הנעול מנע כיבושו בידי החמאס. או המושב הדתי כפר מימון: "בבוקר הגיעו מחבלים על רכבים לשער הישוב, שהיה סגור לרגל השבת. בישוב לא היתה חדירת מחבלים, לא היו נפגעים ולא הרוגים", טוען הקליפ. הלאה: "הישוב יכיני שאוכלוסייתו מסורתית. זמן מה לפני האירועים קיבלה הקהילה על עצמה התחזקות בשמירת השבת. שערי היישוב היו סגורים. המחבלים לא נכנסו ברכב, אך חלקם נכנסו רגלית ליישוב שאין בו כיתת כוננות. הם יכלו לבצע טבח מלא. בפועל פגעו המחבלים ב-5-7 אנשים והמשיכו הלאה. אין לכך עד עתה כל סיבה מוסברת". 3. הסרטון מצביע גם על נסי הצלה דומים שאירעו ישובים שומרי שבת נוספים בעוטף, ובהם קיבוץ עלומים ומושב תקומה, ומסכם כי "מקורות ישראל מלפני מאות ואלפי שנים כבר הבטיחו ששמירת השבת מצילה מהצרות הקשות שיגיעו לפני אחרית הימים". אבל אין בו שום ציטוט מקורות של ממש. ה'מקורות' הם אמירת חז"ל בקשר למצוות ג' סעודות בשבת, וחצי שורה מן הפיוט השבתי 'מה ידידות': "מחבלי משיח יוצלו לרווחה". ועוד מקור, שאמנם מבטא אמת יצוקה בבטון, אך למרבה המבוכה אינו שייך ל'מקורות ישראל', כי אם לפילוסוף החילוני הגמור אשר גינצברג, הלוא הוא ההוגה הציוני שאימץ את שם העט אחד העם. הוא קבע, ובצדק רב, ש'יותר מששמרו ישראל על השבת שמרה השבת על ישראל'. אלה הם, מסתבר, 'המקורות העתיקים' שעליהם מסתמך הקליפ: עניין ג' סעודות השבת, חצי משפט מפיוט שחובר בימה"ב באשכנז, ואמירה מבריקה של פילוסוף חילוני. זה הכל? לא מביך? 4. השאלה האמיתית היא הרבה יותר רחבה: מה יהודים שומרי שבת, וחילוניים שאינם שומרי שבת, אמורים להבין ולאמץ מהגיגיהם של בעלי הפשקוויל והסרטון? ובמבט הרבה יותר רחב: האם שומרי שבת אמורים 'להרוויח' ביטחון קיומי מן השבת? האם בשל כך הם מעדיפים לשמור על קדושת השבת? למעשה, מדובר בסוגיה עוד יותר עמוקה, העוסקת בענייני שכר ועונש, סיבה ומסובב. כפי שניסח זאת ההוגה שומר המצוות ישעיהו לייבוביץ: "אנו מקימים מצוות משום שצוּוֵינו עליהן מסיני, ולא מפני שהן סוג של כספומט, שמצד אחד קולט כרטיס ומצד שני מוציא כסף מזומן". 5 הסוגיה אכן כבדת משקל ורחבה מני ים - ובוודאי מכדי לדון עליה במסגרת טור קצר זה. גדולי הדורות ניסו לשווא לפצחה. האם בקיום תורה ומצוות אנו משיגים תעודת ביטוח שמיימית? והרי במהלך ההיסטוריה היהודית המדממת, נטבחו ועלו על המוקד מיליוני יהודים שומרי שבת ושאר המצוות קלה כחמורה. מה בדיוק השתבש אצלם? למה לא ניצלו 'בזכות השבת'? ולענייננו, האם לדידם של מחברי הפשקוויל ועושי הסרטון, נתגלתה בעוטף עזה תרופת הפלאים לסיכול הפוגרומים והפורענויות ומחשבות הזדון של אוייבינו? משהו כמו: שמור שבת והינצל מכל רע. בדוק ומנוסה. ע"ע סעד, יכיני, עלומים ותקומה. הגיוני? היתכנותי? 6. אין ספק שמאחורי הפשקווילים עומדים בעלי רצון טוב, שמבקשים לחזק את עם ישראל בשמירת השבת והמצוות. אך כיצד פיענחו דעת עליון? וכי נזרקה בהם רוח נבואה? או שמא זכו לרוח הקודש? האם נתעלמה מהם ההבנה שכבר גילה הנביא ישעיהו לגבי ההגיון האלוקי השונה לחלוטין מן האנושי: "כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי נְאֻם ה'"? ומעבר לכך, האם מאמינים אותם יוצרים אנונימיים, שאמירותיהם יהפכו את קיבוצי העוטף לשומרי שבת, או אולי רק יעמיקו את האיבה בין שבטי ישראל? וכשם שמצווה לומר דבר הנשמע, כך מצווה שלא לומר דבר שאינו נשמע. 7. הרב של קיבוץ עלומים, הרב עמית קולא, אכן יצא בשצף קצף כנגד אותם 'יודעי דעת עליון' ומחשבי חשבונותיו של הקב"ה: "הנסיונות לייצר תודעת 'קידוש השם' ('מי שעושה מצוות מרוויח'), לא רק שלא יצלחו, אלא הם הינם חילול השם בפני עצמו. במלחמה הזו נפגעו שומרי מצוות וכאלה שעולם הדת אינו עולמם. היומרה לדעת דעת עליון, להסביר מדוע זה ניצל וזה לא, לא רק שלא תצלח אלא היא כנגד דברי חז"ל: 'כיוון שניתנה רשות למשחית שוב אינו מבחין בין צדיק לרשע'. ואיזו רשות למשחית גדולה מזו שהיתה ביום שמחת תורתנו?... איך אנחנו אנשי עלומים נוכל לנוח על זרי הדפנה של הניצחון והישועה, כשמימיננו בארי ומשמאלנו כפר עזה?" 8. לא נכריע כאן בסוגיה הסבוכה של סיבה ומסובב, ושכר מצווה בהאי עלמא. רק נזכיר למי שעדיין זקוק לתזכורת, שהטבח הנורא התרחש קודם כל בשל האנטישמיות הנאצית התהומית של האיסלמיסטים העזתים. הא – ותו לא. פשר הרצח ותוצאותיו הנוראות אינם נעוצים במישור המיסטי, שאין לנו שום השגה בו, אלא מחמת כשל צבאי מנהיגותי, ותפיסת התנשאות חלולה וההיבריס הישראלי שכמותו היה מונח גם ביסוד התבוסה בפרוץ מלחמת יו"כ. יפה ניסח זאת ההיסטוריון והחוקר משה נחמני, כלפי "אנשים עם כיפה שמתיימרים לייצג את ה' ולדברר אותו": "מי שחושב שהקב"ה נתן לאוייבינו לטבוח בנשים וילדים וזקנים בצורה זוועתית רק בגלל הסיבות שהזכיר, אמונתו בקב"ה אינה אמונה אלא דמיון מעוות, ועדיף לה ל'אמונה' כזו שלא היתה, משהיתה. אמונה כזו, שתופסת את הקב"ה בצורה כה קטנה ושפלה, גרועה מכפירה".