
חמישה עשר חודשי הלחימה שחלפו מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, ביססו מדיי יום שחלף, את חשיבות עוצמתה הטכנולוגית של מדינת ישראל.
לאחר הימים והשבועות הקשים שלאחר ה-7 באוקטובר, בהם עלו ספקות לעניין ההשקעה האדירה אשר הושקעה במרוצת השנים בטכנולוגיות מתקדמות אשר בשעת השין לא העניקו את ההתרעה וההגנה הנדרשת, הלכה ונחשפה מדי יום חשיבותם להישרדותה וחוסנה של מדינת ישראל.
אמצעים מודיעיניים משוכללים, מערכות ההגנה המתקדמות ביותר לצד האמצעים והמערכים ההתקפיים, יכולות הסייבר ואמצעי מודיעין מתקדמים - כל אלו בשילוב רוח הלחימה של לוחמי צה"ל בסדיר ובמילואים, מבצרים את מעמדה ועוצמתה של ישראל כמעצמה אזורית. עובדה זו נגזרת כמובן גם ביכולותינו הטכנולוגיות במישור האזרחי בתחומי הבריאות, חינוך, אנרגיה ירוקה ועוד, כאשר הפיתוחים הישראליים לא רק מבטיחים את עוצמתה הכלכלית של המדינה, אלא גם ממקמים אותה בחזית העולמית כמודל לחדשנות ויצירתיות.
כמו במקרים רבים אחרים, שורשיהם של כל הישגים אלה, נטועים בראש ובראשונה בתשתית איתנה של חינוך מדעי שהינו מקור ובית לידע, כלים, מיומנויות ויצר הסקרנות, אשר יאפשר לבוגריו להמשיך להוביל ולפתח. המציאות בה אנו חיים הוכיחה, כי הבטחת קיומו של חינוך איכותי ואיתן זה, אינה בגדר פריבילגיה, אלא יעד אסטרטגי של ממש.
לאור כך, נתוני ה-TIMSS שהתפרסמו לאחרונה, המצביעים על ירידה בהישגי התלמידים בישראל בתחומי המתמטיקה והמדעים, מעוררים דאגה. מדינה שהמשאב העיקרי שלה הוא ההון האנושי, שתלויה במדענים של הדור הבא, אינה יכולה להרשות לעצמה נסיגות שכאלה, גם לא בתקופות קשות דוגמת תקופת הקורונה או המלחמה הנוכחית. דווקא בזמנים אלה, עלינו לטפח יותר מתמיד את החינוך המדעי, לעודד מצוינות ולעשות את הצעדים הדרושים כדי להבטיח, שיותר תלמידות ותלמידים יעמיקו בתחומי הפיזיקה, המתמטיקה והמדעים. עלינו להמשיך לטפח את אותם הניצנים אשר ילכו ויתפתחו לפריצות הדרך הבאות, הן בעולמות הביטחון והן בתעשיות האזרחיות.
האחריות לכך היא על מערכת החינוך, מנהלי בתי הספר, האולפנות, הישיבות התיכוניות וכמובן ציבור ההורים, ומתוך ראיה זו החמ"ד שם לעצמו למטרה להעצים את לימודי המדעים בקרב תלמידיו. זהו הרציונל העומד מאחורי התוכנית הייעודית לקידום הוראת המתמטיקה באולפנות.
דוגמה בולטת נוספת לכך היא תחרות האולימפיזיקה השנתית אותה אנו מקיימים מזה למעלה מעשור בשיתוף עם המרכז האקדמי לב בירושלים. התחרות, שתקיים השבוע זו השנה ה-11 ותכלול סיורים וניסויים טכנולוגיים חווייתיים לצד בחינה ברמה אוניברסיטאית - היא ביטוי למדיניות של טיפוח החינוך למדעים ומצוינות ומשתתפים בה מיטב האולפנות, הישיבות התיכוניות ובתי הספר הדתיים מרחבי הארץ. התחרות מתקיימת בהפרדה מגדרית, ומהווה בכך תמריץ עבור נערות להתמודד בתחרות
מדיניות זו נועדה בסופו של יום לראות את בנות ובני המגזר, בחוד החנית של הפיתוח הטכנולוגי הביטחוני והאזרחי, כפי שהם עושים באופן כה מעורר יראת כבוד, בשדות הקרב.
הכותבת היא הממונה לקידום המצוינות והמדעים בחמ"ד על יסודי