עט סופר מהירסופר מתחיל

מישהו ניסה לכתוב איתו? הוא שווה את הכסף והמאמץ??

איזה כתב אתה כותב?haim770

ב"ה

אם זה וואליש אין שום בעיה איתו.

לעומת זאת בכתב ב"י ואר"י ז"ל, צריך לדעת להתאים את ראש הקולמוס כדי שדיו יזרום לרגל הארוכה, בלי שיטפטף יותר מדי.

היצרן הוא איש מאוד נחמד ועומד לצידך בכל פניה.

בעיקר מה שחסר לי איתוhaim770

ב"ה

זה הטבילה של הקולמוס לפני שם השם

פטרתי את הבעיה די בקלות, אני שם לידי טיפת דיו בכלי וטובל בה לפני האות שלפני שם השם.

מעולם לא הבנתי מדוע להשתדרגאלעד
ולזנוח את הקולמוס הישן והטוב. חוץ מכסף למפתחי הרעיונות הללו כמובן, לא ראיתי תועלת לנו, הסופרים, בצורה משמעותית
תחשוב שאם המיכל דלק באוטו היה של 2 ליטר זה היה נח?haim770
נראה לי שזה חידוש נפלא דווקא!אות והדר

חיים, לא הבנתי משהו.

למה צריך לטבול את קולמוס לפני שם השם?

הרי כתוב שלא לטבול לפני שם השם.

צריך לטבול לפני שםסופר מתחיל

כדי לקדש את הדיו, הכוונה לא ממש לפני שם אלא אות\תג לפניו. 

טבילה לפני שם השםhaim770

ב"ה

 

בית יוסף יורה דעה סימן רעו 
 
וכשטובל הקולמוס לכתוב השם לא יתחיל מיד בשם וכו'. גם זה במסכת סופרים (שם) ופירש הרא"ש (הל' ס"ת סי' י) שיזהר הלבלר שלא יכתוב עד השם ויטביל הקולמוס אלא יניח אות אחת מלכתוב קודם השם ובאותה האות יתחיל לכתוב ולא יתחיל בשם שמא יש רוב דיו על הקולמוס ויפול כשיכתוב השם עכ"ל. ומצאתי כתוב אם לא הניח אות לפני השם כדי לבדוק בו יחפש אם יש שום אות שצריכה דיו וימלאנה וכותב את השם: כתבו הגהות מיימון בפ"ב מהלכות תפילין בשם סה"ק לא יטבול באמצע השם וכשיצטרך לדיו יקח מאותיות שלפניו:
 
משנה ברורה סימן לב 
 
(קז) על ידו - וכשטובל הקולמוס לכתוב בו את השם [קז] לא יתחיל לכתוב אותו מיד שלא יפסידנו ברבוי דיו או אולי יש עליו שער ולא יצא הכתב מיושר וגם משום שצריך [קח] לקדש הדיו שעל הקולמוס טרם שיכתוב השם לכן יכוין להניח אות אחת מלכתוב קודם השם ובאותו אות יתחיל לכתוב ואם לא עשה כן יחפש אחר אות או תג שצריכה דיו וימלאנה וכותב את השם ואם צריך דיו קודם שיגמור השם אז יטבול באותיות שלפני השם שהם לחים עדיין ויגמור השם אבל לא יטבול באותיות השם עצמן [קט] ויש מקילין לטבול באותיות השם עצמן דביזוי ליכא כיון שהוא כדי להשלים בו את השם. ואם האותיות שלפניו אינם לחין אזי יטבול מחדש ויחפש אחר אות או תג שצריכין דיו וכנ"ל וכ"ז הוא למצוה ולא לעיכובא בדיעבד:
 
ויש טעות נפוצה כשהלקוח דורש טבילה לפני כל שם השם, רוב הסופרים חושבים שהם צריכים מקווה בבית !
ולא כן הוא, אלה הטבילה לטהרה של הסופר נדרשת פעם ביום, הטבילה של הקולמוס נדרשת לפני כל שם השם ע"מ לקדש את הדיו.
במחילה אבל זה הבנה לא נכונה!אות והדר

כתוב שלא להטביל את הקולמוס לפני השם ממש אלא אות לפניכן.

אלא הכל בתנאי שאין לי מספיק דיו בקולמוס ושמא אצטרך להטביל את קולמוס באמצע השם . ואז אבוא לקלקול (או טעם שני שהדיו אינו מקודש) אבל אם יש לי מספיק דיו בקולמוס אין שום דין לא לכתחילה ולא להידור ולא בקבלה ולא בהלכה להטביל את הקולמוס לפני השם.

לכן בעט סופר הנ"ל שיש תמיד דיו בקנה (לפי הפרסום) ואין חשש לקלקול וכן דיו מקודש מכיון שכתבו איתו מקודם אין עניין להטביל לפני השם.

לגבי מקווה לפני כל שם, כל זה בגלל שיש הגדות על ס"ת מסויימים שנכתבו כך (ביה"כ אבואב בצפת) לכן אנשים שלא יודעים חושבים שזה כך לפי ההלכה.

אתמול קניתי עט סופראות והדר

אתמול אמנם היה לי יום מלא תסכול ודיו על האצבעות. יום הסתגלות למוצר החדש

אבל היום (אחרי ש דיברתי עם היצרן איזה 4 פעמים) אני ממש מרוצה.

אבל ממש ממש

מישהו יודע אם עט זה מתאים לשימוש בקנה?שלום 22
אני חושב שכןאות והדר
שלום, אתה כותב עם קנה?אות והדר
רק עם קנה!שלום 22

כך למדתי, אמנם ניסתי עם נוצה, ולא הלך לי ב"ה- אז נשארתי עם הקנה. ואני ב"ה מרוצה מאוד מאוד.

איזה יופי...אות והדר

אשרך שאתה לא גוזל את זכותו של הקנה...

אשמח שתאיר את עינינו קצת...

פעם ראיתי קנה אצל חבר (קנה הודי) ממש צר כמו נוצה. כותבים עם כזה או ממש קנה עבה?

אתה מכין אותו כמו שמכינים נוצה?

מאיפה קונים קנה? (חיפשתי בחנויות קלף ולא מצאתי)

ישר כח

מעט תשובותשלום 22

קודם כל, צריך לראות כיצד מחדדים ומכינים הקנה בעיניים.

אני מעדיף את הקנים העבים והחלקים מבחוץ.

לפני כשמונה שנים קניתי כמה קנים בחנות של ר' שמחה במאה שערים, ומאז כתבתי שני ס"ת, כמה מגילות, ותפילין ומזוזות. אינני יודע היום היכן יש קנים טובים- פשוט נשארו לי כמה קנים... .

בקשר לעובי- אתה יכול לחדד אותו ולהתאים אותו איך שנוח לך.

בברכת הצלחה!

ישר כחאות והדר

ניסיתי כמה פעמים אבל זה נשחק לי כל שניה וגם עשה לי בלונים של דיו על הקלף...

אם אזכה אולי אעשה אצלך שימוש בבח' וקנה לך  חבר.

בשמחה רבה!שלום 22אחרונה
אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך