האם אתם אוכלים בשר בתשעת הימים ורק לא בשבוע שחל בו?
הבנתי שמלא ספרדים נוהגים ככה.
ומה עושים השנה נגיד?(שט' באב בשבת)
שאלה לאחינו בני עדות המזרח (לא תימן,זה אני יודע)די"מ
לא אוכליםסיוון
^ פותחים שו"ע ובודקים
נפש חיה.
למעשה, מנהג אשכנזים שלא לאכול בשר ולא לשתות יין כל תשעת הימים כולל ראש חודש אב, וכן נהג האר"י. ולמנהג רוב הספרדים, מותר לאכול בשר ולשתות יין בראש חודש, ומסיום יום ראש חודש מתחיל האיסור (מ"ב תקנא, נח; כה"ח קכה). ואף ביום עשירי באב, שבו נשרף בית המקדש, מחמירים שלא לאכול בשר ולשתות יין. האשכנזים מחמירים עד חצות יום עשירי, ורוב הספרדים עד סיום יום עשירי באב (שו"ע ורמ"א תקנח, א, כה"ח י).
http://www.yeshiva.org.il/midrash/3812- הר' אליעזר מלמד
^^^ תכלס.סיוון
לא נכוןדי"מ
אם הייתי רוצה לדעת מה השו"ע כותב הייתי באמת פשוט פותח
מה זה משנה מה כולם עושים?סיוון
אגב, עד היום הייתי בטוחה שאתה אשכנזי
אני אשכנזי.די"מ
משנה מה ההלכה.
זה לא בהכרח מה שהשו"ע פוסק.
בטח שמשנה מה כולם עושיםאביחי מנחם
נכון^^!~א.ל
מכירה הרבה שזה מנהגם בפועל. אחרי ראש חודש.חיה רוז
(ונוהרים למסעדות חלביות החל מב' אב
. בא' אב ,האשכנזים חוגגים את החורבן לבד)ספרדים ומוצרי חלב... נשמע לא אמין
ל101
השנה אין שבוע שחל בוחליל הרועים
אכן. רק שבשר לא קשור לשבוע שחל בוגוונא
אלא לתשעת הימים. כך שלמרות שדיני 'שבוע שחל בו' אינם חלים במקרה של תשעה באב החל בשבת, בכל זאת נמנעים הספרדים מבשר החל ממוצ"ש ואילך.
זה תלוי במנהגים.תהילה רבקה
אנחנו לא אוכליםנפשי תערוג
כי בשבעה מותר לאכול למנהגנו עוף
^ ^נפש חיה.
מה הקשר?+mp8
הקשר הואנפשי תערוג
מותר גם בשבוע שחל בו כי זה אבלות קלה יותר
אנחנו אוכלים בשר בשבעה, ולא בתשעת הימים+mp8
ובאמת אין קשר בין הדברים.
לא אוכלים בשר רק בשבוע שחל בופרח-שלג
והשנה צריך לשאול, לא בררתי.
ואם באלי לענות בכ"ז?
נקודה טובה
אה את אשכנזייה?משיח בן דוד
תימניה...די"מ
מי אמר שלא אוכלים בשבת?די"מ
שבת אוכלים רגיל בגלל זה הצום נדחהמשיח בן דוד
לא מובן למה היא שאלה את זה..
ממ..נקודה טובה
או שלא הבנתי אותך ממש..

הוא התכווןמשיח בן דוד
שאם ט' באב יוצא שבת אז אין שבוע שחל בו אז מה עושים במקרה כזה
נראלי . . . . . ![]()
^^^די"מ
אני חושב שזה יותר קשור לצום עצמומשיח בן דוד
על שבוע שחל בו נאמר על הצום כמדומני
כי ככה אפשר להחשיב גם השנה שט' באב יוצא שבת כשבוע שחל בו ..
אה, הבינותי
נקודה טובה
הבנתי שאוכלים רגיל כי אין שבוע שחל בו השנהמשיח בן דוד
אנחנותהילה רבקה
לפי מה שאמרו לי הרבה ספרדים רציניים-זה לא קשורותן טל

ממליץ לאכול בסעודה שלישית שלפני הצום, בשר! אין הרבה שנים שאפשר לעשות את זה, תנצלו

כמו שאתה רואה זה לא נכון באופן גורף על כל הספרדיםדי"מ
אמרתי רוב...ותן טל
עשית סטטיסטיקה שאתה כותב 'רוב'?פרח-שלג
לא אני אמרתי את זה אלא ספרדים שדיברתי איתם...ותן טל
אני ספרדי אורגינל אחי ואני עם פרח שלגמשיח בן דוד
פרח בעצמה חזרה בה ואמרה שטעתה והם לא אוכלים.ותן טל
אה ..אמ...כן היא צודקת גם עכשיו
משיח בן דוד
מתנצלת, בררתי שוב אצל הוריפרח-שלג
ואנו לא אוכלים בשר בתשעת הימים. מה שזכרתי משבוע שחל בו זה קשור רק למקלחת.
תוניסאים רק בשבוע שחל בו. כנראה גם טריפולטאים.לב אמיץ
לעומת זאת אלג'ירים ומרוקאים לא אוכלים בשר כל ט' ימים.
דווקא אנחנו טוניסאים ולא אוכלים כל תשעה באבעלה למעלה

ג'רבאים?לב אמיץ
גם אנחנו תוניסאים ואוכלים.
מרוקאים, ככל הידוע לי מקפידים ט' ימים. גם לא אוכלים אורז וקטניות בפסח.
אולי יש קהילות שכן. לא שמעתי.
במקור לא, אבל מנהגי ג'רבא כןעלה למעלה
נכוןתהילה רבקה
מרוקאים וקטניות זה לא מדויקאור השחר..
אנחנו אוכלים גם סנפרוסט כי זה על אותו משקל של טרי..
אבל יבשות לא.
נכון. גם האלגירים ככה.לב אמיץ
זה גם לא מדויקאביחי מנחם
בכל מקרה היום כשאין באורז חשש חמץ פסקו רוב הרבנים המרוקאים, וכך גם הורה הרב משאש, שמותר לאכול אורז.
יפה. תודה על ההסבר.לב אמיץ
יש מרוקאים ויש...ל101
ונוהגים כאשכנזים בפסח
ויש כאלה שאוכלים קיטניות זה משתנה לפי ערים והרים במרוקו

אנחנו גם לא אוכלים כל תשעה באבדי"מ
אפילו לא מים!

השנה דווקא כן
שוקולד לבן
מקווה שגם בשנים הבאות 
אצלנו לא אוכלים ממוצאי ראש חודששוקולד לבן
ולא רק בשבוע שחל בו
שבוא שחל בו רלוונטי בעיקר לכביסות ורחצה
מנהג אחינו הספרדיםגוונא
במצב רגיל, ספרדים אינם אוכלים בשר החל ממוצאי ראש חודש (עפ"י מנהג ארץ ישראל).
השנה, שחל בשבת, אין עניין שבוע שחל בו לגבי כיבוס ולבישת מכובס או רחיצה במים חמים, אך כן נהגו להימנע מאכילת בשר החל ממוצ"ש.
וב"ה שיבנה המקדש במהרה ותתקיים בקרוב נבואת זכריה הנביא (ח, י"ט).
אופס..רק עכשיו אני רואה שכנראה לא הבנתי טוב את השאלהסיוון

[זה לא אומר שהתשובה שעניתי לא נכונה, פשוט לא בדקתי את זה לעומק]
אני צמחונית כמעט טבעונית לחלוטין
נקודה למחשבה

בכל אופן בבית הורי הספרדים לא אוכלים בשר ולא שותים יין מב' באב. בשבת כן..
אצל בעלי האשכנזי מר"ח לא אוכלים בשר ושותים יין..
השנה אין שבוע שחל בומושיקו
אגב אם אתה אשכנזי ותאב לבשר תעשה סיום מסכת
אני (והחתם סופר ועוד רבים) נגד קומבינות.די"מ
זה הלכה לא קומבינהמושיקו
זה זמן לקרוא את דברי החתם סופר (אמנם אאל"ט הוא מדברדי"מ
אצלינו לא אוכלים מראש חודש (סליחה..נראה לי שבר"ח כן)יעל מהדרום
לא הבנתי, בהתחלה אמרת עדות המזרח ואח"כ אמרת ספרדים..אביחי מנחם
אנחנו (מרוקאים, ולפי מה שבדקתי כל הקהילות במרוקו כך נהגו) לא אוכלים בשר מיום אחרי ר"ח. יש אפילו קהילות של מרוקאים שנהגו לא לאכול בשר אפילו בשבת שלפני ט באב.
התוניסים נהגו מא' אבנשוי שמח
כל התשעה ימים לא אוכליםיטבתה
אז בררתי, ולא אוכלים כל תשעת הימים
סיוון

תלוי מיל101
גם אני זכרתי השבת לברר
ולא אוכלים.. אפילו שזה יוצא בשבת..dora
אז הולך להיות שבוע חלבי!
ודגים...למי שאוהב... (אני לא
טוב נו, נכין פנקייקים
)ותן טל
דגים. (מאוהב)ammyy admin
לא רק שלא אוכלים בשר.ammyy admin
לא אוכלים*שלי*
לא אוכליםמעריצה של אבאאחרונה
המקום שלכם בעולםזיויק
הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?
יהיה ברור אי פעם?
איך אחרים רואים את המקום שלכם?
זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?
רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂
אולי הבנתי, אז-הרמוניה
אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש.
שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.
אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.
אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.
זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
לא, כיהרמוניה
אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.
וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.
אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו.
יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.
בלבלתזיויק
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה
היא הדרך, לא המטרה.
מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.
הטלת כאן פצצהזיויק
כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.
תוכלי לבאר את כוונתך?
אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויקאחרונה
היעוד שליoo
ברור לי מאד
לעשות טוב לעצמי ולאחרים
ללמוד ולהשתפר מיום ליום
אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי
את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם
זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
זה יכול להיותoo
יעוד של כל מי שרוצה בזה
לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים
חכמת ההמונים: קרה לכם שכעסו עליכם ולא רצו להסביר?זיויק
בטח, קרה ליפצלשי"ת
אבל לצערי מהצד השני, כעסתי על מישהו ולא רציתי להסביר...
כשמישהו מכעיס אותי כל כך ואח"כ עוד שואל למה אני כועסת, זה עוד יותר מרגיז ומתסכל וגומר את הסבלנות. כאילו... אתה עושה דבר כל כך מציק ולא ברור לך על מה אני כועסת?? זה מעלה את התחושה שמדובר בהיתממות ולא באמת ברצון כנה להבין למה כעסתי..
אני חושבת שהפתרון במצב כזה הוא פשוט להתרחק ממי שכועס עליך, אם אתה חשוב לו, כשהוא ירגע הוא יפנה אליך בעצמו...
מעניין ללמוד מהמקרה שלךזיויק
ומה עשית כשזה קרה לך? פשוט חיכית?
לא חשבתי על האופציה הזו למרות שחז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו".. כי שם בסוף מדובר בחברך שבסוף ישקף לך את המצב.
לדעתי גם אם זה חבר וגם אם לאפצלשי"ת
זה ברור... במצב שאין ברירהזיויקאחרונה
לאמיצים בלבדזיויק
מי שאמיץoo
לא מפחד לדבר בשם עצמו
וכנראה לא פותח פצלש
לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
לאריבוזום
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ
אבל היום אני כבר רק מפה כמעט
ולא כ"כ משתמש במקורי
כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
לאנפש חיה.
היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו
לפני הרבה שנים
יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
אשתך?😂🤭מבולבלת מאדדדד
בערךמבולבלת מאדדדד
לאארץ השוקולד
מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש
אה הא! תמיד ידעתי שאתה פצלש של מבולבלתדי שרוט
ארץ השוקולד
אוי, עלית עלינו🙈
@מבולבלת מאדדדד , באיזה ניק נשתמש?
אופס🫢מבולבלת מאדדדד
בניגוד למה שחושבים אין לי הרבה..בנות רבות עלי
אומנם פתחתי הרבה בעבר אבל ברשמי אני קופץ מידי פעם לבנות מרכלות עלי אבל לא יותר מכך.
אני אפילו לא מכוון את זה.. אני פשוט מתחבר ומה שיוצא לי בהתחברות אני מתחבר.. חחח
מעניין ממה זה נובעזיויק
לאפצלשי"תאחרונה
כן, שנייםצדיק יסוד עלום
זהו?זיויק
רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
מגבשים וכייפים ששווה לקנות?
תודה
אליאסדרור אל
תודההרמוניה
קטאן כמובןריבוזום
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד
שם קוד,
אליאס,
דיקסיט,
עידן האבן,
טיקט טו רייד,
Robo rally,
The crew,
Avalon,
Shadows over Camelot,
Nefarious,
Colloretto,
סושי גו,
אזול,
Draftasorus
יואוהרמוניה
מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂
ממש תודה!
מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)
הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד
ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.
תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?
האורך? מספר השחקנים?
אה וואלה...הרמוניהאחרונה
טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.
לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4
מנייני קרליבך ברחבי הארץשפתותנו שבח
בס"ד
שלום וברכה אני מחפש קישור לרשימה הכי מקיפה של מנייני קרליבך או אם מתאים לכם מי שמכיר אשמח שיפרט פה בשרשור
מה שאני מכיר בירושלים יש כמה קריית משה (שגם בבוקר קרליבך שזה מיוחד יפה וקצת ארוך) ,
כמה בנחלאות מעיינות, קול רינה , בקטמון יקר , בכותל ואולי עוד כמה.
יש בגבעת שמואל את המניין המפורסם של לכו נרננה
בצפת יש כמה אני מכיר את בירב שממש צפוף ומיוחד שם.
אני מכיר שיש הרבה ישיבות שעושות קבלת שבת קרליבך מרכז בית אל רמת גן מניח שיש עוד הרבה שאני לא מכיר.
מחפש קהילות נוספות בערים ובישובים שעושות קבלות שבת קרליבך שיש אווירה של שירה חזקה ונוצר משהו מיוחד.
ועוד משהו קצת יותר נדיר קהילות שעושות בבוקר מניין קרליבך כמו בקריית משה למי שמכיר .
אשמח לשמוע.
וואי לכו נרננה מדהימים!!צעאחרונה
שנאת עצמית: "כי כמה שונאים יש לו לאדם, ובראשםחסדי הים
שנאת האדם בעצמו, כי האדם שונא לעצמו יותר מכל שונאיו"
(אמר דודי זקני רבי פנחס הורוביץ זצ"ל בדרשתו הידועה בשם 'כל המפרשים וספרי המוסר')
איך אתם מבינים את המשפט? איזה תחושות יש לכם סביב זה?
הוא מתאר הפרעה פסיכיאטרית כאילו זה המצב הרגילפשוט אני..
כלומר שנאה עצמית היא לא הפרעה בפני עצמה, אלא תסמין של הפרעות ומחלות שונות, בעיקר דיכאון מג'ורי והפרעות חרדה למיניהן.
או שהוא מדבר על בעיה נפוצה אצל רוב בני אדם, שרובנוקעלעברימבאר
כן. הוא התעסק בזה בכמה מקומות לגביחסדי הים
מכמה היבטים לגבי קנאה וכעס שמבלבלים את הדעת.
איפה?קעלעברימבאר
בפירושו לתורה 'פנים יפות' בכמה וכמהחסדי היםאחרונה
מקומות מהיבטים שונים.
בכללי הוא כותב עמוק עם המון מקורות והסברים קצרים, וכדי להבין את השפה שלו ואת הרעיונות שהוא מנסה להעביר, צריך הרבה יגיעה. גם צריך להשוות בין כמה וכמה מקומות.
אתן לך דוגמית מהפרשה שהייתה:
"שענין הפגם שהוצרך לתקן הוא בחינת חטא עץ הדעת כמבואר אצלינו בהרבה מקומות, ופגם עץ הדעת הוא בג' בחינות קנאה ותאוה וכבוד המוציאין את האדם מן העולם [אבות פ"ד מכ"א], והוא נתקן ע"י ג' אבות שהם בבחינת אהבת ה' ויראתו ותפארתו כמש"ה [ישעיהו מט, ג] ישראל אשר בך אתפאר שהוא תיקון ג' בחינות אלו, והרמז לזה כי ג' אבות עם הכולל כמספר עץ הדעת".
ביקורת היא שנאה? אכזבה היא שנאה?פשוט אני..
הוא אומר שם בפירוש שזה לא אידיאליחסדי הים
כלל וכלל ושצריך להתגבר על זה, רק הוא מציין תופעה. הוא אומר בלשונו שדווקא צריך להפוך את המחשבות עלמא דחירות.
משפט נכוןשם פשוט
הרבה פעמים (לרוב) לאדם יש דימוי עצמי נמוך
זה גורם לו לשנאה עצמית, תיעוב עצמי מוסתר או יותר גלוי.
וזה הרבה ממה שהורס לאדם בחיים, זה התעללות עצמית.
בלי מודע האדם בעצמו מחבל לעצמו בחיים.
כן. לצערנו זה קורה.חסדי הים
תהיות פילוסופיות של ליל סערהאוי טאטע!
הטוב
מה זה בעצם אומר שמשהו הוא טוב?
מה מגדיר משהו כטוב?
מה בעצם מיוחד בדברים טובים?
ומה בעצם אנחנו מתכוונים שטוב לנו?
מנסה טיפה להעמיק מה זה בעצם אומר הטוב הזה
זה מושג יומיומי אבל הוא חמקמק
אשמח למחשבות שלכם
את שלי אשתף בהמשך בעזרת השם ובלי נדר, כשהם קצת יותר יתבשלו
מעניין ממשאוי טאטע!
תודה
האמת שאני כתבתי טוב לא התכוונתי דווקא לטוב במובן של נכון מוסרית אלא גם לטוב במובן הנעים והמועיל
כלומר גם מסעדה טעימה היא מסעדה טובה למרות שאין בה שום דבר מוסרי
אבל ברור שהמוסריות היא גם חלק מהטוב הזה
כש...נחלת
כשחיים את האדם שאנחנו בכל המובנים. כשמחים בחלקנו אבל משתדלים
לדייק יותר במה שממלא אותנו סיפוק. בנתינה לעצמנו ולאחרים בצורה מאוזנת,
כשמצליחים להתגבר על משהו אצלנו, ולו אחת ליום ומבחינים בזה.
כשמצליחים לגרום למישהו (במיוחד במשפחה) שמחה. כשמצליחיףם
לבטא את הכשרונות שבנו, כשבסוף היום, כשמתבוננים אחורה, מרגישים
שהיום מוצה. היטב ולא בוזבז. מוצה נכון. כשזוכרים שהשם מלווה אותנו
תמיד בכל זמן ובכל מקום.
את אומרת הרבה דברים נכוניםאוי טאטע!
כי האל ציווה כמהר"ל, לא כמו הרמב"םחסדי הים
בהחלטנחלת
מותר לשאול ולתהות כפי שהיא תוהה (בליל סערה...). בטוחה שיש הרבה ספרי קודש שמדברים על זה והוגים בזה.
צריך למצוא אותם. אולי תנסי לשמוע שיעורים של הרב אהרן לוי בהידברות. מאוד מתקבל על הדעת שגם הנושא
הזה עולה באחד השיעורים, או ביותר. אפשר גם לשאול אותו בתגובות. הוא עונה, אמנם בקצרה, אבל זה יתן
כיוון מחשבה...
מה עם הרב נויגרשל? אם לא טועה, בימי שלישי בערב (22.00?). שואלים אותו כל מה שמעניין, מטריד,
מעלה תהיות....מאוד ממליצה. הוא גם יכול להפנות לשיעורים ו/או ספרים העוסקים בזה.
הוא עמוק וירא שמים ויודע ה מ ו ן.
אולי אפשר לחפש גם באינטרנט , כמובן, עם ביקורת ולא לקבל כל דבר - עם ביקורת ומחשבה.
להשוות לחכמינו, לדרך התורה.
בצורה שטחית אולי, שהטוב הוא הקב"ה. הוא מקור הטוב וכל מה שנובע ממנו הוא טוב.
ועדייןנחלת
מו"נ נחשב לספר פילוסופיה, לא?
כן. לכן שם הוא טוען שיש סיבות וטעמים למצוותחסדי הים
מה שמראה חיות רוחנית וגשמית בצורהחסדי הים
בתמצותבמשפנחלת
במשפט אחד, למצוא חן בעיני אלוקים ואדם.
אולי, זה הטוב.
אני מבין את זה בעומק כדברי דודי ההפלאהחסדי הים
טוב - טוב אנושי שמבטא את הטוב האלוקי המוחלטזיויק
נכון.נחלת
אם הבעיה היא שאתה לא נרדםשלג דאשתקד
אני מציע לך לקרוא את הדיאלוג האפלטוני הידוע "אותיפרון", או למצער לקרוא את "פרוטגורס". הם עוסקים ממש בנושא הזה.
אני לא בטוח שתצא מהם תשובה חד משמעית, אבל אני בטוח שתירדם די מהר 
לכאורה ככל שמשהו הוא יותר קשור לחייםנקדימוןאחרונה
ולגבי איפה ה' בסיפור? ובכן, הוא זה שיצר את המערכת ואת האדם, ולכן הוא יודע מה עובד הכי "טוב" כלומר מה מתאים לחיים בצורה המושלמת.
מרגיש לי קצת שטחי, אבל אולי זה מועיל כנקודת פתיחה כלשהי.
