בס"ד לק"י
הבה ונביט אל תוכנן של שבע-הברכות ואל סדרן, ומתוך כך ננסה להבין מעט דברים על משמעות החתונה והסובב אותה. בדברי אנסה להראות, בע"ה, כי יש מבנה מסויים לברכות וכל אחת מכוונת למקומה בסדר מופתי, על תוכנה וצורתה.
רוב הדברים שאומר הם מתוך האבודרהם, חלק ב', שער תשיעי, "ברכת ארוסין".
ברכה ראשונה-"בא"ה אמ"ה שהכל ברא לכבודו". ברכה זו מפנה אותנו בעצם להסתכל על מהות החתונה- לכבודו
דבר תורה
משלוח ל"ארץ ישראל לנצח"
י"א באדר תשס"ז (1.3.2007)
קדושת ארץ ישראל
רש"י מבאר שהטענה הקשה על המרגלים היתה שלא לקחו מוסר ממה שאירע למרים. ולכאורה קשה, מדוע צריכים המרגלים ללמוד ממעשה של מרים הנביאה, והרי היא דיברה במשה רבנו רעיא מהימנא, גדול הנביאים, שהתורה נקראת של שמו תורת משה, אבל המרגלים דברו על ארץ ישראל, ומנין להם ההיקש? אלא התורה מראה עד כמה גדולה ועצומה מעלתה וקדושתה של ארץ ישראל, ושהוצאת דיבה עליה כהוצאת דיבה על משה רבנו ששקול כנגד כל ישראל.
רש"י מבאר שהטענה הקשה על המרגלים היתה שלא לקחו מוסר ממה שאירע למרים. ולכאורה קשה, מדוע צריכים המרגלים ללמוד ממעשה של מרים הנביאה, והרי היא דיברה במשה רבנו רעיא מהימנא, גדול הנביאים, שהתורה נקראת של שמו תורת משה, אבל המרגלים דברו על ארץ ישראל, ומנין להם ההיקש? אלא התורה מראה עד כמה גדולה ועצומה מעלתה וקדושתה של ארץ ישראל, ושהוצאת דיבה עליה כהוצאת דיבה על משה רבנו ששקול כנגד כל ישראל.
5
דבר תורה
"ויהי בשלח...פרעה!!!"
י"ב בשבט תשס"ז (31.1.2007)
אנו נמצאים כבר לאחר עשרת המכות, עמ"י יוצאים ביד רמה, עם כסף וזהב והרבה מצות, ובכ"ז המילים הראשונות בפרשה פותחות ב-"ויהי בשלח..." וישר אחרי זה היינו מצפים שיהיה כתוב "ה'" ובמקום זאת כתוב פרעה! בתודעה של עמ"י(שהיה באותה תקופה רק עם של עבדים) היתה צרובה במוחם תודעתו של המשחרר והמשלח, ומיהו זה? פרעה
לפיכך גם "לא נחם אלוקים דרך ארץ פלישתים" מכייווון שעם שיש לו חסר כ"כ באמונה ישר שיתמודד עם קצת קשיים
לפיכך גם "לא נחם אלוקים דרך ארץ פלישתים" מכייווון שעם שיש לו חסר כ"כ באמונה ישר שיתמודד עם קצת קשיים
8
דבר תורה
מכת צפרדע (פרשת וארא)
כ"ח בטבת תשס"ז (18.1.2007)
דרשו חז"ל בגמרא:
עוד זו דרש תודוס איש רומי: מה ראו חנניה מישאל ועזריה שמסרו עצמן על קדושת השם לכבשן האש - נשאו קל וחומר בעצמן מצפרדעים, ומה צפרדעים שאין מצווין על קדושת השם כתיב בהו (שמות ז') 'ובאו ועלו בביתך וגו' ובתנוריך ובמשארותיך'. אימתי משארות מצויות אצל תנור - הוי אומר בשעה שהתנור חם, אנו שמצווין על קדושת השם - על אחת כמה וכמה.
שאלת הגמרא תמוהה, הרי ישנו חיוב למסור את הנפש
עוד זו דרש תודוס איש רומי: מה ראו חנניה מישאל ועזריה שמסרו עצמן על קדושת השם לכבשן האש - נשאו קל וחומר בעצמן מצפרדעים, ומה צפרדעים שאין מצווין על קדושת השם כתיב בהו (שמות ז') 'ובאו ועלו בביתך וגו' ובתנוריך ובמשארותיך'. אימתי משארות מצויות אצל תנור - הוי אומר בשעה שהתנור חם, אנו שמצווין על קדושת השם - על אחת כמה וכמה.
שאלת הגמרא תמוהה, הרי ישנו חיוב למסור את הנפש
5
דבר תורה
ולאן נעלם צפנת פענח?
ג' בטבת תשס"ז (24.12.2006)
בפרשה קראנו: "ויקרא פרעה שם יוסף צפנת פענח..." אך תמוה הדבר שאין פעם לא בפרשה ולא בכל התנ"ך לא מופיע יוסף כצפנת פענח.. ועוד, פסוק אחרי קריאת שם יוסף כתוב: "ויצא יוסף מלפני פרעה" ופרעה בעצמו אומר בהמשך הפרשה: "ותרעב כל ארץ מצרים ויצעק העם אל פרעה ללחם ויאמר פרעה לכל מצרים לכו אל יוסף וגו'"
מה קרה לצפנת פענח?! עדי כך שאפילו פרעה שוכח שהוא בעצמו קרא ליוסף כך?
התשובה היא: יוסף היה איתן בדיעותיו!
מה קרה לצפנת פענח?! עדי כך שאפילו פרעה שוכח שהוא בעצמו קרא ליוסף כך?
התשובה היא: יוסף היה איתן בדיעותיו!
13
דבר תורה
נוח איש צדיק צדיק בדורו
כ"ח בכסלו תשס"ז (19.12.2006)
כהן אסתר הודיה / נוח איש צדיק בדורו / כל הזכויות שמורות
-------------------------------
נוח איש צדיק בדורו / את ה"התהלך נוח
דבק בדרכו / לא הביט לאחור
הציל אותו מהיקום/ הלך בדרך האלוקים
ה"כעס על הבריות/ דרכן היו חשוכות
לא הלכו בצווי אלוקים/ ונוח איש צדיק בדורו
ראה ה"רבה רעת האדם/ ומחשבות לרע כל היום
ציווה את נוח עשה תיבה/ הכנס לתוכה וכל המשפחה
מכל
-------------------------------
נוח איש צדיק בדורו / את ה"התהלך נוח
דבק בדרכו / לא הביט לאחור
הציל אותו מהיקום/ הלך בדרך האלוקים
ה"כעס על הבריות/ דרכן היו חשוכות
לא הלכו בצווי אלוקים/ ונוח איש צדיק בדורו
ראה ה"רבה רעת האדם/ ומחשבות לרע כל היום
ציווה את נוח עשה תיבה/ הכנס לתוכה וכל המשפחה
מכל
5
דבר תורה
תפקיד האיש לעומת האישה
ט"ו בכסלו תשס"ז (6.12.2006)
בחסדי אבא'לה שלי!!
כָּתוּב בַּתּוֹרָה "זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם", וְאָז כָּתוּב שֶׁה' בָּרָא רַק אֶת הָאָדָם. אֵיפֹה הָאִשָּׁה בְּכָל הָעִנְיָן הַזֶּה? אָז הִיא נִכְנֶסֶת אַחַ"כּ. כָּתוּב שֶׁה' לָקַח אֶת צֵלַע הָאָדָם, וּמִתּוֹךְ זֶה עָשָׂה אֶת הָאִשָּׁה. מִתּוֹךְ זֶה מִשְׁתַּמֵּעַ, שֶׁהָאִשָּׁה הִיא חֵלֶק מֵהָאִישׁ. מַה קָּרָה בְּעֶצֶם פֹּה? אוֹמְרִים חַזַ"ל שֶׁהָיָה אֶת מַה שֶּׁנִּקְרָא "סוֹד
כָּתוּב בַּתּוֹרָה "זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם", וְאָז כָּתוּב שֶׁה' בָּרָא רַק אֶת הָאָדָם. אֵיפֹה הָאִשָּׁה בְּכָל הָעִנְיָן הַזֶּה? אָז הִיא נִכְנֶסֶת אַחַ"כּ. כָּתוּב שֶׁה' לָקַח אֶת צֵלַע הָאָדָם, וּמִתּוֹךְ זֶה עָשָׂה אֶת הָאִשָּׁה. מִתּוֹךְ זֶה מִשְׁתַּמֵּעַ, שֶׁהָאִשָּׁה הִיא חֵלֶק מֵהָאִישׁ. מַה קָּרָה בְּעֶצֶם פֹּה? אוֹמְרִים חַזַ"ל שֶׁהָיָה אֶת מַה שֶּׁנִּקְרָא "סוֹד
27
דבר תורה
שבת המלכה
ג' בכסלו תשס"ז (24.11.2006)
בס"ד
שבת המלכה - מילים: אסתר הודיה כהן
אל מול, אופק אפלולי
השמש דועכת , לה איטית
הקדושה , אט אט חודרת
באופק אדמדם , שוזרת
ואנו קמהים , כולנו
למלכה , שהגיעה אלינו
רגועה , שלווה , שמחה
שבת , שבת המלכה
הדורים , בבגדי מלכות
פנים , ענים נוצצות
יום שכולו , אור
יום , מנוחה
שבת המלכה - מילים: אסתר הודיה כהן
אל מול, אופק אפלולי
השמש דועכת , לה איטית
הקדושה , אט אט חודרת
באופק אדמדם , שוזרת
ואנו קמהים , כולנו
למלכה , שהגיעה אלינו
רגועה , שלווה , שמחה
שבת , שבת המלכה
הדורים , בבגדי מלכות
פנים , ענים נוצצות
יום שכולו , אור
יום , מנוחה
5
דבר תורה
חדשה בפרשה. לך לך התשס"ז.
ז' בחשוון תשס"ז (29.10.2006)
חדשה בפרשה -לך לך התשס"ז
נכתב בידי היוצרת המוכשרת שני- כלי מעלי. עריכה וקריינות : צחקן.
שלום רב מהאולפן בפ"ת וחדר החדשות שבעלי.
הנה החדשות, ותחילה עיקרן:
*
אברם עוזב את חרן אל הלא נודע, ומובל בידי ה' לארץ כנען.
אברם יורד למצרים, שם, שרי נחטפת בידי סוכני מכס.
אברהם ולוט נפרדים עקב ריב רועים.
מלחמת ארבעת המלכים בחמשת המלכים ושביית לוט.
ברית בין הבתרים.
הגר וישמעאל.
נכתב בידי היוצרת המוכשרת שני- כלי מעלי. עריכה וקריינות : צחקן.
שלום רב מהאולפן בפ"ת וחדר החדשות שבעלי.
הנה החדשות, ותחילה עיקרן:
*
אברם עוזב את חרן אל הלא נודע, ומובל בידי ה' לארץ כנען.
אברם יורד למצרים, שם, שרי נחטפת בידי סוכני מכס.
אברהם ולוט נפרדים עקב ריב רועים.
מלחמת ארבעת המלכים בחמשת המלכים ושביית לוט.
ברית בין הבתרים.
הגר וישמעאל.
1
דבר תורה
חדשה בפרשה - נח תשס"ז
א' בחשוון תשס"ז (23.10.2006)
ב"ה
להורדת המהדורה לשמיעה
הבסיס נכתב בידי היוצרת המוכשרת שירה חדשה.
שיפוץ וקרינות : צחקן
והרי החדשות, ועיקרם תחילה : בני האדם והחיות משחיתים דרכיהם הקב"ה מתכנן להביא מבול. פרטי התיבה. פרטי המבול. כריתת הברית. חטא דור הפלגה.
בני האדם והחיות, רק 10 דורות אחרי בריאתם משחיתים את דרכיהם הקב"ה מתכנן להביא מבול.
בני-האדם והחיות השחיתו את דרכיהם ומילאו את הארץ חמס.
ה'
להורדת המהדורה לשמיעה
הבסיס נכתב בידי היוצרת המוכשרת שירה חדשה.
שיפוץ וקרינות : צחקן
והרי החדשות, ועיקרם תחילה : בני האדם והחיות משחיתים דרכיהם הקב"ה מתכנן להביא מבול. פרטי התיבה. פרטי המבול. כריתת הברית. חטא דור הפלגה.
בני האדם והחיות, רק 10 דורות אחרי בריאתם משחיתים את דרכיהם הקב"ה מתכנן להביא מבול.
בני-האדם והחיות השחיתו את דרכיהם ומילאו את הארץ חמס.
ה'
9
דבר תורה
חדשה בפרשה- דברים תשס"ו
כ"ז בתמוז תשס"ו (23.7.2006)
ב"ה
שלום, השבוע פרשת דברים.
משה נאם בערבות מואב, מקורות יודעי דבר: זהו הנאום האחרון בטרם הכניסה לארץ.
בנאום :
*
תוכחה סמויה כלפי העם וציווי כיבוש הארץ.
משה רבינו, מזכיר ומצווה את בנ"י למנות שופטים טובים, שישפטו משפט צדק.
הביקורת ליחסם של הדור הבוגר לילדים שכן ייכנסו לארץ.
ציווי לא להתגרות ביושבי הר עשיו, צאציו של עשיו
בנ"י מצווים על המלחמה בסיחון. עוג ועמו
שלום, השבוע פרשת דברים.
משה נאם בערבות מואב, מקורות יודעי דבר: זהו הנאום האחרון בטרם הכניסה לארץ.
בנאום :
*
תוכחה סמויה כלפי העם וציווי כיבוש הארץ.
משה רבינו, מזכיר ומצווה את בנ"י למנות שופטים טובים, שישפטו משפט צדק.
הביקורת ליחסם של הדור הבוגר לילדים שכן ייכנסו לארץ.
ציווי לא להתגרות ביושבי הר עשיו, צאציו של עשיו
בנ"י מצווים על המלחמה בסיחון. עוג ועמו
2
דבר תורה
חדשה בפרשה - בהעלותך תשס"ו
י"ג בסיוון תשס"ו (9.6.2006)
ב"ה
להורדת המהדורה לשמיעה
שלום רב והנה החדשות ותחילה עיקרן .
ה' ציווה את משה לומר לאהרון שבעת הדלקת הנרות
ה' ציוה את משה להקדיש את הלוי'ים לעבודה במשכן .
ה' אמר למשה לחגוג את הפסח בארבעה - עשר לחודש הראשון.
המשכן הוקם.
עם ישראל נוסע מעתה, רק על פי הענן.
ביום שלאחרי שבעת ימי המילואים - משה הקים את המשכן לאחר שפירקו כל יום משבעת ימי המילואים וענן כיסה את אהל
להורדת המהדורה לשמיעה
שלום רב והנה החדשות ותחילה עיקרן .
ה' ציווה את משה לומר לאהרון שבעת הדלקת הנרות
ה' ציוה את משה להקדיש את הלוי'ים לעבודה במשכן .
ה' אמר למשה לחגוג את הפסח בארבעה - עשר לחודש הראשון.
המשכן הוקם.
עם ישראל נוסע מעתה, רק על פי הענן.
ביום שלאחרי שבעת ימי המילואים - משה הקים את המשכן לאחר שפירקו כל יום משבעת ימי המילואים וענן כיסה את אהל
11
דבר תורה
דבר תורה לשבת הגדול
י' בניסן תשס"ז (29.3.2007)
שבת הגדול מוזכרת בתורה, בהפטרה בספר מלאכי "הנה אנוכי שולח לכם את אליהו הנביא לפני בא יום ה' הגדול והנורא.." מה כ"כ גדול וחשוב בשבת זו, שהיא זכתה להקרא "שבת הגדול"?
חודש ניסן ע"פ התורה הוא החודש הראשון, וע"כ מר"ח יש מעין "ראש השנה" הנקרא "ראש השנה למלכים". אז אם באמת נשווה את פסח לימים הנוראים, אז כל הימים לפני פסח הם כמעין "ימי אלול" של חזרה בתשובה. בימים אלה חשוב לעשות חשבון נפש עם עצמך, לחזורבתשובה,
חודש ניסן ע"פ התורה הוא החודש הראשון, וע"כ מר"ח יש מעין "ראש השנה" הנקרא "ראש השנה למלכים". אז אם באמת נשווה את פסח לימים הנוראים, אז כל הימים לפני פסח הם כמעין "ימי אלול" של חזרה בתשובה. בימים אלה חשוב לעשות חשבון נפש עם עצמך, לחזורבתשובה,
11
דבר תורה
משלוח ליונה תפארת
י"א באדר תשס"ז (1.3.2007)
פירוש על היונה:
בספר בראשית, פרק ח', מתאר התנ"ך מבול שהרס את רוב בני האדם, החיות והצמחיה בעולם. פסוקים ו – ט בפרק זה קובעים: וַיְהִי מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם וַיִּפְתַּח נֹחַ אֶת חַלּוֹן הַתֵּבָה אֲשֶׁר עָשָׂה: וַיְשַׁלַּח אֶת הָעֹרֵב וַיֵּצֵא יָצוֹא וָשׁוֹב עַד יְבשֶׁת הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ: וַיְשַׁלַּח אֶת הַיּוֹנָה מֵאִתּוֹ לִרְאוֹת הֲקַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה: וְלֹא מָצְאָה
בספר בראשית, פרק ח', מתאר התנ"ך מבול שהרס את רוב בני האדם, החיות והצמחיה בעולם. פסוקים ו – ט בפרק זה קובעים: וַיְהִי מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם וַיִּפְתַּח נֹחַ אֶת חַלּוֹן הַתֵּבָה אֲשֶׁר עָשָׂה: וַיְשַׁלַּח אֶת הָעֹרֵב וַיֵּצֵא יָצוֹא וָשׁוֹב עַד יְבשֶׁת הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ: וַיְשַׁלַּח אֶת הַיּוֹנָה מֵאִתּוֹ לִרְאוֹת הֲקַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה: וְלֹא מָצְאָה
7
דבר תורה
פרשת בשלח
י"ב בשבט תשס"ז (31.1.2007)
פרשת בשלח
בני ישראל יוצאים ממצריים. ה' מוביל להם את הדרך עד לים סוף... את ה''סיפור'' הזה אנחנו מכירים.
בני ישראל עדיין המומים מקריעת ים סוף, אך הם יוצאים מהים ולא מתמהמהים.
לאחר מכן המצרים מגיעים ונראה שזה הסוף, אך ברגע האחרון הם טובעים בים. בני ישראל עדיין נשארים בהלם.
אך אז מרים קמה ומתחילה לשיר ומיד אחר כך אנו רואים שגם העם מצטרף לשירה. מדוע העם שר? הרי נראה היה כאילו הם היו צריכים
בני ישראל יוצאים ממצריים. ה' מוביל להם את הדרך עד לים סוף... את ה''סיפור'' הזה אנחנו מכירים.
בני ישראל עדיין המומים מקריעת ים סוף, אך הם יוצאים מהים ולא מתמהמהים.
לאחר מכן המצרים מגיעים ונראה שזה הסוף, אך ברגע האחרון הם טובעים בים. בני ישראל עדיין נשארים בהלם.
אך אז מרים קמה ומתחילה לשיר ומיד אחר כך אנו רואים שגם העם מצטרף לשירה. מדוע העם שר? הרי נראה היה כאילו הם היו צריכים
4
דבר תורה
קנאת האחים [שם נדוש, היצירה עצמה אני מקווה שתחדש]
ט' בטבת תשס"ז (30.12.2006)
בס"ד
קנאת האחים
בראשית פרק ל"ז פס' ד'
"וְלֹא יָכְלוּ, דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם."
בראשית פרק מ"ה פס' ג'
"וְלֹא-יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ... "
בראשית פרק מ"ה פס' ט"ו
"וְאַחֲרֵי כֵן, דִּבְּרוּ אֶחָיו אִתּוֹ."
השאלה הגדולה היא מה השתנה לאחר שמונה פרקים שפתאום האחים יכלו לדבר עם יוסף?.
קודם אקדים ואזכיר את הסיבה שלא יכלו לדבר עימו- קנאה טהורה.
מסביר
קנאת האחים
בראשית פרק ל"ז פס' ד'
"וְלֹא יָכְלוּ, דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם."
בראשית פרק מ"ה פס' ג'
"וְלֹא-יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ... "
בראשית פרק מ"ה פס' ט"ו
"וְאַחֲרֵי כֵן, דִּבְּרוּ אֶחָיו אִתּוֹ."
השאלה הגדולה היא מה השתנה לאחר שמונה פרקים שפתאום האחים יכלו לדבר עם יוסף?.
קודם אקדים ואזכיר את הסיבה שלא יכלו לדבר עימו- קנאה טהורה.
מסביר
14
דבר תורה
למה דווקא נרות?
ב' בטבת תשס"ז (23.12.2006)
בס"ד
בשני חגים אנחנו אומרים על הניסים- בפורים ובחנוכה. ההבדל בין שניהם, שבפורים הגזירה היתה על הגוף
שלנו- להרוג אותנו. לעומת זאת, בחנוכה, הגזירה היתה על הנשמה שלנו- להחטיא אותנו, להרחיק אותנו
מהקב"ה. המלחמה בחנוכה היתה בין שתי תרבויות- התרבות היהודית ששמה את הנשמה במרכז, והתרבות היוונית ששמה את הגוף במרכז. לאחר שניצחנו (וזה היה הניצחון הראשון ברוח...), קבעו לזכר הניצחון שנדליק נרות.
בשני חגים אנחנו אומרים על הניסים- בפורים ובחנוכה. ההבדל בין שניהם, שבפורים הגזירה היתה על הגוף
שלנו- להרוג אותנו. לעומת זאת, בחנוכה, הגזירה היתה על הנשמה שלנו- להחטיא אותנו, להרחיק אותנו
מהקב"ה. המלחמה בחנוכה היתה בין שתי תרבויות- התרבות היהודית ששמה את הנשמה במרכז, והתרבות היוונית ששמה את הגוף במרכז. לאחר שניצחנו (וזה היה הניצחון הראשון ברוח...), קבעו לזכר הניצחון שנדליק נרות.
16
דבר תורה
האם האחים באמת מכרו את יוסף???
כ"ב בכסלו תשס"ז (13.12.2006)
ידוע מה שהגננת חדוה\נאוה\טובה\דליה סיפרו לנו בגן על מכירת יוסף ע"י האחים, אך! האם זה באמת היה כך?
אקדים ואומר שהרמב"ם כותב שמי שמבין את אגדות הש"ס כפשוטן אינו אלא טיפש, ואת ההקשר תבינו בהמשך,
אנו יודעים שהיתה קנאה בין האחים לבין יוסף שנאמר: "ויקנאו בו אחיו" בפרשתינו מסופר שיעקב שלח את יוסף לבדוק מה שלום אחיו הרועים בשכם, יוסף הגיע לשכם אחיו לא שם הוא רואה איש שמשוטט באיזור והאיש אומר לו שאחיו
אקדים ואומר שהרמב"ם כותב שמי שמבין את אגדות הש"ס כפשוטן אינו אלא טיפש, ואת ההקשר תבינו בהמשך,
אנו יודעים שהיתה קנאה בין האחים לבין יוסף שנאמר: "ויקנאו בו אחיו" בפרשתינו מסופר שיעקב שלח את יוסף לבדוק מה שלום אחיו הרועים בשכם, יוסף הגיע לשכם אחיו לא שם הוא רואה איש שמשוטט באיזור והאיש אומר לו שאחיו
11
דבר תורה
פרשת ויצא
י"א בכסלו תשס"ז (2.12.2006)
דבר תורה לפרשת ויצא
למרות שמדובר כבר בפרשה שקראנו
רציתי להקדיש שיר זה לכמה מידדנו.
בתקוה שאכן זה יעלה מעל גלי האתר
והמנהלים לא יראו שיר זה כמיותר...
כתוב: "ויצא יעקב מבאר שבע"- ולאן לצאת?
כמובן, ילמד תורה ואח"כ אישה לשאת.
הוא עשה מאמצים
ועבר דרך של ייסורים.
אך בסוף עם ישראל קם והיה.
משניים עשר שבטיא.
כך כל הבתים החדשים שנבנים
יזכו לראות בנים
למרות שמדובר כבר בפרשה שקראנו
רציתי להקדיש שיר זה לכמה מידדנו.
בתקוה שאכן זה יעלה מעל גלי האתר
והמנהלים לא יראו שיר זה כמיותר...
כתוב: "ויצא יעקב מבאר שבע"- ולאן לצאת?
כמובן, ילמד תורה ואח"כ אישה לשאת.
הוא עשה מאמצים
ועבר דרך של ייסורים.
אך בסוף עם ישראל קם והיה.
משניים עשר שבטיא.
כך כל הבתים החדשים שנבנים
יזכו לראות בנים
6
דבר תורה
חדשה בפרשה חיי שרה תשס"ז - טיוטא.
כ"ג בחשוון תשס"ז (14.11.2006)
ב"החדשה בפרשה חיי -שרה התשס"ז
נכתב בידי היוצר המוכשר צבי ישראלי עריכה וקריינות : צחקן.הנה החדשות, ותחילה עיקרן:
*
שרה מתה אברהם מבקש מבני חת מקום קבורה לשרה.
אברהם משביע את אליעזר שיחפש אישה ליצחק.
אברהם מתחתן עם קטורה(הגר)
שרה מתה אברהם מבקש מבני חת מקום קבורה לשרה.
שרה אימנו נפטרה בחברון, והיא בת מאה עשרים ושבע שנים.
אברהם אבינו, יוצא לחברון שם נקבר אדם הראשון וחוה
נכתב בידי היוצר המוכשר צבי ישראלי עריכה וקריינות : צחקן.הנה החדשות, ותחילה עיקרן:
*
שרה מתה אברהם מבקש מבני חת מקום קבורה לשרה.
אברהם משביע את אליעזר שיחפש אישה ליצחק.
אברהם מתחתן עם קטורה(הגר)
שרה מתה אברהם מבקש מבני חת מקום קבורה לשרה.
שרה אימנו נפטרה בחברון, והיא בת מאה עשרים ושבע שנים.
אברהם אבינו, יוצא לחברון שם נקבר אדם הראשון וחוה
1
דבר תורה
מגדל בבל
ה' בחשוון תשס"ז (27.10.2006)
דור מגדל בבל חטאו בחטא קשה.
חטאם של דור מגדל בבל לא היה רק כלפי ה', כי אם גם כלפי אחד לשני.
לפי מדרשי דרבי אליעזר הם היו בוכים על כל לבנה שבכתה, אך אם היה נופל אדם לא היה להם אכפת.
חטאם של דור מגדל בבל לא היה רק כלפי ה', כי אם גם כלפי אחד לשני.
לפי מדרשי דרבי אליעזר הם היו בוכים על כל לבנה שבכתה, אך אם היה נופל אדם לא היה להם אכפת.
4
דבר תורה
חדשה בפרשה - בראשית תשס"ז
כ"ו בתשרי תשס"ז (18.10.2006)
ב"ה
מתחילים ברגל ימין...
להורדה לחץ כאן
כתב: יעקב
הקריא וערך : אנוכי
מלל :
ערב טוב לכם מיערות לוריין, הערב נעשה סקירה מהירה על הפרשה.
אלו הכותרות בשבועון היום שהי'ה:.
*
בריאת העולם .
בריאת האדם .
חטאו של אדה"ר.
ולימוד לדורות: אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם, לא ימנע מהרחמים.
בריאת העולם.
בכ"ה באלול בתהו ובהו, נברא עולם יש מאין.
במשך
מתחילים ברגל ימין...
להורדה לחץ כאן
כתב: יעקב
הקריא וערך : אנוכי
מלל :
ערב טוב לכם מיערות לוריין, הערב נעשה סקירה מהירה על הפרשה.
אלו הכותרות בשבועון היום שהי'ה:.
*
בריאת העולם .
בריאת האדם .
חטאו של אדה"ר.
ולימוד לדורות: אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם, לא ימנע מהרחמים.
בריאת העולם.
בכ"ה באלול בתהו ובהו, נברא עולם יש מאין.
במשך
18
דבר תורה
בארץ שנער
כ"ז בסיוון תשס"ו (23.6.2006)
בס"ד אלול תשסה
מעשה שהיה בארץ שנער
"ויאמרו הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים........"(בראשית ,יא,ד)
"...אמרו אחת לאלף ותרנ'ו שנים הרקיע מתמוטט כשם שעשה בימי המבול,בואו ונעשה לו סמוכות"
(רש"י בראשית ,יא,א)
בארץ שנער קול הלמות פטישים
בארץ שנער יש חיים חדשים
ושרים הבונים-לא יהיה עוד מבול
בן אנוש מול שמיים יציב את
מעשה שהיה בארץ שנער
"ויאמרו הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים........"(בראשית ,יא,ד)
"...אמרו אחת לאלף ותרנ'ו שנים הרקיע מתמוטט כשם שעשה בימי המבול,בואו ונעשה לו סמוכות"
(רש"י בראשית ,יא,א)
בארץ שנער קול הלמות פטישים
בארץ שנער יש חיים חדשים
ושרים הבונים-לא יהיה עוד מבול
בן אנוש מול שמיים יציב את
9
דבר תורה
הרהורים לקראת חג הפסח
ט' בניסן תשס"ז (28.3.2007)
ישבתי עם עצמי, וחשבתי לי על החג. מהו בעצם החג? איך מרגישים אותו?
---------------
הרהורים לקראת חג הפסח
אני לא כ"כ מבינה את כל הקטע הזה של "עבד ה'- הוא לבדו חופשי"- הרי אני משועבדת כל החיים ל-ה'! נכון שזו הדרך הטובה ללכת בה, אבל עדיין, אני משועבדת ל-ה', ואני אמה שלו.כך כתוב בתהילים: "אני עבדך בן אמתך"- נאמר מפי דוד המלך! המלך, החשיב עצמו כעבד, וביטל רצונו בפני בורא עולם!
ובכלל,
---------------
הרהורים לקראת חג הפסח
אני לא כ"כ מבינה את כל הקטע הזה של "עבד ה'- הוא לבדו חופשי"- הרי אני משועבדת כל החיים ל-ה'! נכון שזו הדרך הטובה ללכת בה, אבל עדיין, אני משועבדת ל-ה', ואני אמה שלו.כך כתוב בתהילים: "אני עבדך בן אמתך"- נאמר מפי דוד המלך! המלך, החשיב עצמו כעבד, וביטל רצונו בפני בורא עולם!
ובכלל,
3
דבר תורה
לאסתר הודיה כהן
י"א באדר תשס"ז (1.3.2007)
את השם 'אסתר' ניתן לקרוא, אם משנים במקצת את הניקוד, גם כ'אֶסָתֵר', כלומר, "הסתר אסתיר".
ככלל, כל מגילת אסתר, כידוע, היא במצב של הסתר פנים, וזו גם הסיבה שאין בה ולו פעם אחת את שם ה'.
ואולם, חייבים לשים לב שהעובדה שהקב"ה מסתתר מאתנו, אינה אומרת, חלילה, שהוא לא נמצא ולו במילימטר אחד, בשניית התרחשות אחת של העולם.
הרב אליהו דסלר ב'מכתב מאליהו' על פורים, אומר שיש שני סוגי נסים: נסים שמעל הטבע,
ככלל, כל מגילת אסתר, כידוע, היא במצב של הסתר פנים, וזו גם הסיבה שאין בה ולו פעם אחת את שם ה'.
ואולם, חייבים לשים לב שהעובדה שהקב"ה מסתתר מאתנו, אינה אומרת, חלילה, שהוא לא נמצא ולו במילימטר אחד, בשניית התרחשות אחת של העולם.
הרב אליהו דסלר ב'מכתב מאליהו' על פורים, אומר שיש שני סוגי נסים: נסים שמעל הטבע,
6
דבר תורה
ירושלים של מעלה ושל מטה
ט' בשבט תשס"ז (28.1.2007)
בְּחַסְדֵי אַבָּא'לֶה שֶׁלִּי!!
עַל מָה בְּעֶצֶם הָאֵבֶל בְּ-9 בְּאָב?
גַּם עַל חֻרְבַּן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ.
אֲבָל לֹא רַק!
זֶה הָרוּחַ שֶׁאָנוּ מְבַכִּים. כִּי 40 שָׁנָה לִפְנֵי חֻרְבַּן בַּיִת שֵׁנִי יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁעָמַד הַבִּנְיָן עַצְמוֹ-אֲבָל הָרוּח לֹא נִשְׁאֲרָה. הָיָה יְרוּשָׁלַיִם שֶׁל מַטָּה-אֲבָל לֹא יְרוּשָׁלַיִם שֶׁל מַעְלָה.
וְרוֹאִים אֶת זֶה ע"פ כַּמָּה דְּבָרִים:
עֲשָׂרָה
עַל מָה בְּעֶצֶם הָאֵבֶל בְּ-9 בְּאָב?
גַּם עַל חֻרְבַּן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ.
אֲבָל לֹא רַק!
זֶה הָרוּחַ שֶׁאָנוּ מְבַכִּים. כִּי 40 שָׁנָה לִפְנֵי חֻרְבַּן בַּיִת שֵׁנִי יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁעָמַד הַבִּנְיָן עַצְמוֹ-אֲבָל הָרוּח לֹא נִשְׁאֲרָה. הָיָה יְרוּשָׁלַיִם שֶׁל מַטָּה-אֲבָל לֹא יְרוּשָׁלַיִם שֶׁל מַעְלָה.
וְרוֹאִים אֶת זֶה ע"פ כַּמָּה דְּבָרִים:
עֲשָׂרָה
6
דבר תורה
שיר/הולכת לישון
ו' בטבת תשס"ז (27.12.2006)
בס"ד, אסתר הודיה כהן/הולכת לישון /הזכויות שמורות. שירה
לילה גשום, וקר
הולכת לישון ,נגמר
לישון, רק לישון,רוצה
עיני לא מוצאות, מנוחה
הקור אומר ,לוחש
לכי לישון, יערב לוחץ
אז מה אומר ,חברים
לישון מרענן ,את החיים
גשם זלעפות ,שינה ערבה
לישון ,יכבה החשמל
אומר, שמע ישראל
לבוקר
לילה גשום, וקר
הולכת לישון ,נגמר
לישון, רק לישון,רוצה
עיני לא מוצאות, מנוחה
הקור אומר ,לוחש
לכי לישון, יערב לוחץ
אז מה אומר ,חברים
לישון מרענן ,את החיים
גשם זלעפות ,שינה ערבה
לישון ,יכבה החשמל
אומר, שמע ישראל
לבוקר
2
דבר תורה
חדשה בפרשה : מקץ תשס"ז
א' בטבת תשס"ז (22.12.2006)
הנה החדשות
>> תזכורת: קודם יוסף פותר החלומות
המשנה למלך, יוסף, פתר בהצלחה את חלומות שר המשקים והאופים. הוא מבקש משר המשקים לזכור אותו, והוא שוכח...
>> פרעה חולם חלום.
מסוכנות הידיעות 'מלכות שבתפארת גשמית' נמסר, כי המלך פרעה חלם חלום ובו הוא רואה שבע פרות שמנות ושבע פרות
רזות. 7 הפרות הרזות אכולת את 7 הפרות השמנות.
פרעה מתעורר, וחולם חלום אחר. 7 שיבולים עבות
>> תזכורת: קודם יוסף פותר החלומות
המשנה למלך, יוסף, פתר בהצלחה את חלומות שר המשקים והאופים. הוא מבקש משר המשקים לזכור אותו, והוא שוכח...
>> פרעה חולם חלום.
מסוכנות הידיעות 'מלכות שבתפארת גשמית' נמסר, כי המלך פרעה חלם חלום ובו הוא רואה שבע פרות שמנות ושבע פרות
רזות. 7 הפרות הרזות אכולת את 7 הפרות השמנות.
פרעה מתעורר, וחולם חלום אחר. 7 שיבולים עבות
3
דבר תורה
אסתר הודיה כהן /אבי אייך הלכת/ &nbs
ט"ז בכסלו תשס"ז (7.12.2006)
אסתר הודיה כהן /אבי אייך הלכת / לחן: דויד מאיר / שיר
עוד קולך ,מטרים
צלילי שבת ענוגים
המוסר והכללים
הטבעת בנו, ערכים
אייך נסעד
בלעדייך, בחיים
פזמון /אבי! אבי!
אבי! אבי!
איך הלכת
לבבי ! ! !
אתה נמצא, שם במרומים
בין כל ,המלאכים
הלכת,ופרחו הנשמות
ילדייך כמהים,אותך, לראות
געגועים,לתפילותייך
עוד קולך ,מטרים
צלילי שבת ענוגים
המוסר והכללים
הטבעת בנו, ערכים
אייך נסעד
בלעדייך, בחיים
פזמון /אבי! אבי!
אבי! אבי!
איך הלכת
לבבי ! ! !
אתה נמצא, שם במרומים
בין כל ,המלאכים
הלכת,ופרחו הנשמות
ילדייך כמהים,אותך, לראות
געגועים,לתפילותייך
5
דבר תורה
זכור את אשר עשה עמלק
ג' בכסלו תשס"ז (24.11.2006)
"זכור את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים" (דברים כ"ה, יז). הפסוקים שנקראים במפטיר פרשת זכור מצווים על מחיית עמלק.
אותו עמלק אשר מלחמה בו לה' מדור דור אינו עוד מושג גזעי ואינו סימון אתני, שהרי מאז בא סנחריב ובלבל
את האומות, נותר רק הזכרון - "זכור את אשר עשה לך עמלק".
פעמיים מופיע סיפור מלחמת ישראל בעמלק בתורה - בספר שמות ובספר דברים. הפסוקים שבספר דברים
שהפכו למפטיר בשבת זכור מציירים
אותו עמלק אשר מלחמה בו לה' מדור דור אינו עוד מושג גזעי ואינו סימון אתני, שהרי מאז בא סנחריב ובלבל
את האומות, נותר רק הזכרון - "זכור את אשר עשה לך עמלק".
פעמיים מופיע סיפור מלחמת ישראל בעמלק בתורה - בספר שמות ובספר דברים. הפסוקים שבספר דברים
שהפכו למפטיר בשבת זכור מציירים
2
דבר תורה
מה היה קורה אילו?
י"א בחשוון תשס"ז (2.11.2006)
מה היה קורה אילו אברם לא היה עוזב את חרן?
אולי הוא היה נשאר רק אברם.
אולי היינו בנים למישהו אחר.
אולי ה' היה מחליט שטוב שאברהם נמצא איפה שהוא נמצא.
אני חושב שרק מי שעומד בניסיונות הוא זה שעליו אנחנו שומעים בסוף,
מי יודע כמה אברמים היו שלא נענו לאתגר ולא שמענו עליהם שום דבר.
ושאלה לסיום: מה היה קורה אילו אברהם היה מחליט לא לעקוד את יצחק בעקידת יצחק?
אולי הוא היה נשאר רק אברם.
אולי היינו בנים למישהו אחר.
אולי ה' היה מחליט שטוב שאברהם נמצא איפה שהוא נמצא.
אני חושב שרק מי שעומד בניסיונות הוא זה שעליו אנחנו שומעים בסוף,
מי יודע כמה אברמים היו שלא נענו לאתגר ולא שמענו עליהם שום דבר.
ושאלה לסיום: מה היה קורה אילו אברהם היה מחליט לא לעקוד את יצחק בעקידת יצחק?
2
דבר תורה
תכנית על פרשת נח
א' בחשוון תשס"ז (23.10.2006)
הגיע הזמן לשמן את התאים השחורים במוח שלי ולחשוב על משהו.
אוקי.
7 חדשה בפרשה-פרשת נח8
עִם חָיים וּמשה
צהרים טובים ברוכים הבאים לתוכניתנו, חדשה בפרשה.
-]חיים.., עכשיו ערב....[
אהה סליחה, ערב טוב וברוכים הבאים לתוכניתנו, חדשה בפרשה. אני משה, אמ סליחה, חיים, ואני היה איתכם בערב תורני זה. וכל זה אם תעזבו באמצע, סליחה, אם לא תעזבו באמצע כמובן.
המפיק שלנו הוא, אממ, רק רגע,]עשר
אוקי.
7 חדשה בפרשה-פרשת נח8
עִם חָיים וּמשה
צהרים טובים ברוכים הבאים לתוכניתנו, חדשה בפרשה.
-]חיים.., עכשיו ערב....[
אהה סליחה, ערב טוב וברוכים הבאים לתוכניתנו, חדשה בפרשה. אני משה, אמ סליחה, חיים, ואני היה איתכם בערב תורני זה. וכל זה אם תעזבו באמצע, סליחה, אם לא תעזבו באמצע כמובן.
המפיק שלנו הוא, אממ, רק רגע,]עשר
10
דבר תורה
הסוס החצוי
כ"ג בתשרי תשס"ז (15.10.2006)
בס"ד
נכתב בעקבות דברים שארעו לי
הסוס החצוי
מלך גדול רצה להראות את עושרו, גבורתו ועוצמתו לכל עמו והעמים מסביב. ולשם כך הוא הוציא כרוז במדינה שלכל מי שיש רעיון כיצד ניתן יהיה לפאר את המלך הוא מוזמן לארמון לשטוח את תכניתו בפני המלך.
באו לארמון הרבה אומנים שונים: ציירים, נגרים ופסלים והציגו תכניות מתכניות שונות בפני המלך. אולם
אף תכנית לא ישרה בעיניו. יום אחד הופיעה בשער הארמון
נכתב בעקבות דברים שארעו לי
הסוס החצוי
מלך גדול רצה להראות את עושרו, גבורתו ועוצמתו לכל עמו והעמים מסביב. ולשם כך הוא הוציא כרוז במדינה שלכל מי שיש רעיון כיצד ניתן יהיה לפאר את המלך הוא מוזמן לארמון לשטוח את תכניתו בפני המלך.
באו לארמון הרבה אומנים שונים: ציירים, נגרים ופסלים והציגו תכניות מתכניות שונות בפני המלך. אולם
אף תכנית לא ישרה בעיניו. יום אחד הופיעה בשער הארמון
5
דבר תורה
קרח תשס"ו (מלל)
כ"ב בסיוון תשס"ו (18.6.2006)
ב"ה
שלם רב למאזינים,
הנה החדשות, ותחילה עיקרן. :
קרח ועדתו - עוררו מהומה במחנה. 250 איש נשרפו, ועוד עשרות נבלעו באדמה.
מיחזור אינו פטנט רשום : המחתות של אנשי קורח ישמשו לציפוי המזבח.
מגפה השתוללה במחנה: מעל 10,000 איש נהרגו, אהרון הציל את המצב ע"י הקרבת
הקטורת.
פרשת המוטות המופלאים : מטה אהרון הפריח ציץ ושקד.
רפורמה בהסדרי השמירה על אוהל
שלם רב למאזינים,
הנה החדשות, ותחילה עיקרן. :
קרח ועדתו - עוררו מהומה במחנה. 250 איש נשרפו, ועוד עשרות נבלעו באדמה.
מיחזור אינו פטנט רשום : המחתות של אנשי קורח ישמשו לציפוי המזבח.
מגפה השתוללה במחנה: מעל 10,000 איש נהרגו, אהרון הציל את המצב ע"י הקרבת
הקטורת.
פרשת המוטות המופלאים : מטה אהרון הפריח ציץ ושקד.
רפורמה בהסדרי השמירה על אוהל
7